فناوری «اوسمو» (Osmo) یک یکپارچهسازی پیچیده و چندرشتهای از علم و مهندسی در لبهی فناوری محسوب میشود، اما هدف آن ساده است. این شرکت میخواهد هوش مصنوعی زایایی بسازد که بتواند همان کاری را که ChatGPT OpenAI و Gemini گوگل برای صداها و تصاویر انجام میدهند، در مورد رایحهها انجام دهد.
در وبسایت این شرکت نوشته شده:
«در این عصر تازه، رایانهها بوهایی مانند تصاویر و صداهای امروزی تولید خواهند کرد.»
هوش مصنوعی میتواند بو کند!
آموزش بوییدن لحظهای رایحهها به رایانه به سادگی این نیست که به آن بینایی یا صدا بدهید. میکروفونها و دوربینها دهههاست که وجود داشتهاند و دادههایی که آنها تولید میکنند، میتواند توسط کامپیوتر مانند هر ورودی دیگر تفسیر شود.
اما هیچ ابزاری مشابه با آنچه که میکروفون برای گوش انسان است در زمینهی بویایی وجود ندارد. ما فناوریهایی مانند دستگاه های تنفسی داریم که میتوانند محتوای شیمیایی گازهای خاص را تجزیهوتحلیل کنند. این دستگاهها برای اهدافی مانند آزمایش تنفس فرد در زمینهی وجود اتانول برای تعیین سطح الکل خون استفاده میشود.
با این حال چنین دستگاههای حسی باید برای شناسایی مجموعهی خاصی از مولکولها تنظیم شوند. حتی اگر یک حسگر بتواند طیفی از مولکولهای محیطی را تشخیص دهد، یک کامپیوتر به تنهایی قادر به طبقهبندی و شناسایی آنها نخواهد بود.
تشخیص بو با هوش مصنوعی
به گفتهی Osmo، اینجاست که هوش مصنوعی وارد میشود. بوییدن رایانهها شامل کار به ظاهر سادهای است. باید اینکه مولکولهایی با کدام نوع رایحهها مرتبط هستند، شناسایی و سپس هوش مصنوعی برای تشخیص و شناسایی الگوهای خاص آموزش داده شود.
به اندازهی کافی آسان به نظر میرسد اما هنوز هیچ الگوی بویایی برای مطالعهی یک هوش مصنوعی وجود ندارد و اختراع یک مجموعه داده حاوی نمونههای برچسبگذاری شده از پیوندهای مولکولی از ابتدا، کار بسیار بزرگی است.
به گفتهی «الکس ویلتسکو» (Alex Wiltschko) مهندس پیشین گوگل و از بنیانگذاران Osmo، تمام فرآیند شناسایی بو نیاز به دقت باورنکردنی دارد و دلیل چالش برانگیز بودنش این است که میتوانید یک چیز کوچک، مثلا یک پیوند مولکولی را در آن مولکول جابهجا کنید و عطر مولکول از گل رز به تخم مرغ فاسد تبدیل شود!
کمک به تشخیص بیماریها
در ظاهر، فناوری تشخیص دیجیتالی بو ممکن است مهم به نظر نرسد اما این شرکت امیدوار است سیستمی بسازد که قادر به بویایی بسیار دقیق باشد و بدین ترتیب بتواند وجود برخی بیماریها مانند سرطان یا علائم مرتبط با دیابت مانند قند خون پایین را هم با استفاده از بویایی تشخیص دهد.
این تیم همچنین امیدوار است که روشی برای بازسازی بوها با استفاده از سنتز مولکولی ایجاد کند. برای مثال، این کار به یک کامپیوتر در یک مکان اجازه میدهد تا چیزی را بو کند و سپس آن اطلاعات را برای سنتز مجدد به رایانهی دیگری بفرستد و این یعنی بو را از طریق اینترنت و از راه دور منتقل کند.
و بدین ترتیب رایحه حتی میتواند به عنوان بخشی از دنیای بازاریابی و برندسازی هم به صدا و تصویر بپیوندد. ممکن است روزی سازمانها و شرکتها نگران این باشند که کدام بوهای خاص بهتر برندهایشان را معرفی میکند و حتی این سوال مطرح شود که کدام ارز دیجیتال بوی بهتری را میدهد؟منبع: CoinTelegraph
نظرات