چاپ      کد خبر: 135155
4 اسفند 1402

بیماری و آفات رایجی که گیاه آپارتمانی قاشقی دچار می شود + راه برطرف کردن آنها

گیاه قاشقی یا پپرومیا یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم است که با مراقب های خوب می تواند برای مدت طولانی بدون هیچ مشکلی زنده بماند و رشد کند. اما برای داشتن گیاهی سالم و سبز بهتر است با بیماری ها و آفات گیاه قاشقی آشنا شوید و راه های جلوگیری و حتی درمان این بیماری ها را یاد بگیرید.در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بیماری ها و مشکلات رایج این گیاه را معرفی کنیم.

مشکلات گیاه برگ قاشقی

زردی برگ ها

گاهی هنگام مراقبت از این گیاه متوجه می شوید که برگ های پایینی زرد شده و پس از مدتی می ریزند. پیدا کردن دلیل زرد شدن برگ گل قاشقی یکی از عمده ترین مشکلاتی است که برای کسانی که گلدانی از این گیاه در خانه دارند پیش می آید. در بیشتر مواقع نیز علت زرد شدن گل قاشقی مربوط به مغذی نبودن خاک گیاه یا زیاد بودن فواصل کود دهی به گیاه است. چرا که هنگامی که برگ جدید رشد می کند، به دلیل ضعیف بودن گیاه، برگ های پیرتر زرد می شوند و پس از چند روز می ریزند. اما علت زرد شدن نوک برگ های گل قاشقی، زیاد بودن نور آفتاب است که با جایجایی گلدان به احتمال زیاد مشکل حل می شود. در ادامه شما را با چند مشکل دیگر از این دست و دلایل بروز آن آشنا می کنیم.

علت پژمرده شدن پپرومیا ( قاشقی )

گیاه قاشقی به دو دلیل آبیاری زیاد یا کم پژمرده می شود. در صورت خشک بودن خاک به سادگی می توانید با آبیاری به موقع مشکل را برطرف کنید. اما در صورت آبیاری بیش از حد ریشه های گیاه می پوسد که درمان آن مشکلتر است. اگر تنها تعدادی از برگ های گیاه خشک شده اند آن ها را جدا کنید. آبیاری را متوقف کنید تا خاک خشک شود.

از آن به بعد گیاه را در فواصل بیشتر آبیاری کنید تا دوباره رشد خود را از سر بگیرد. اما اگر بیشتر برگ های گیاهتان پژمرده شده‌اند، باید گلدان آن را عوض کنید. قبل از انتقال گیاه به گلدان جدید ریشه های پوسیده را به کمک یک قیچی تمیز جدا کنید تا پوسیدگی به ریشه های سالم منتقل نشود. بعد از انتقال گیاه خاک را به مقدار کم آبیاری نمایید و حداقل یک هفته تا آبیاری بعدی صبر کنید.

ریزش برگ ها

ریزش برگ ها هنگام رشد گیاه قاشقی طبیعی است. با رشد برگ های جدید تعدادی از برگ های قدیمی تر می ریزند که جای نگرانی ندارد. ریزش برگ های سبز ممکن است به دلیل سرما هم باشد. در این صورت گیاهتان را به محیط گرمتری منتقل کنید. اگر ریزش برگ ها شدید باشد و از قسمت های مختلف گیاه اتفاق بیافتد ممکن است نشانه ی آبیاری بیش از حد و یا حتی بیماری باشد. در این صورت باید پشت و روی برگ ها را بررسی کنید. اگر نشانه ای از بیماری دیدید سریعا به آن رسیدگی کنید. در ادامه با این بیماری ها و درمان آن ها بیشتر آشنا می‌شویم.

علت رشد نکردن و گل ندادن  

بارها دیده ایم که افراد سوال می کنند که چرا گل قاشقی من گل نمی دهد و برگ های جدید آن رشد نمی کند؟ در چنین شرایطی و برای بررسی علت رشد نکردن گل قاشقی بهتر است به شرایط دریافت نور آفتاب توجه کنید. درست است که گفته شد این گیاه نور زیاد را دوست ندارد، اما اگر میزان دریافت نور خورشید کم باشد توانایی رشد خود را از دست می دهد. پس از آن جایی که دلیل رشد نکردن گل قاشقی کمبود نور خورشید است، باید گلدانتان را در محلی قرار دهید که نور بیشتری داشته باشد.

مشکلات گیاه برگ قاشقی

علت لوله شدن و جمع شدن برگ 

گفته شد که آب زیاد علت لوله شدن برگ گل قاشقی است. اما ممکن است افراط در آبیاری به همین جا ختم نشود و این کار شما باعث مبتلا شدن گیاه به بیماری های دیگر نیز شده باشد. در این صورت علت جمع شدن برگ گل قاشقی، قارچی شدن گیاه است. چرا که قارچ ها علاقه زیادی به محیط مرطوب دارند و در این محیط بیشتر می توانند به رشد خود ادامه دهند. پس بهتر است هر چه زودتر به ضد عفونی کردن خاک گلدان خود بپردازید و از آبیاری بی رویه و نامنظم گل قاشقی نیز خودداری کنید.

لکه های سیاه روی برگ ها

لکه های سیاه و قهوه ای روی برگ ها در اثر حضور آفات گیاه قاشقی به وجود می آیند. اگر با لکه های سیاه روی برگ های قاشقی مواجه شدید به سرعت آن را از بقیه گیاهان جدا کنید. سپس برگ های آسیب دیده گیاه را با یک قیچی تمیز جدا کنید. بهتر است برای اطمینان از دفع آفات گیاه را به طور کامل هرس کنید.

شپشک آردآلود

این آفت به صورت توده های سفیدی زیر برگ ها و روی ریشه دیده می‌شوند. معمولا کپک نیز در کنار این آفت دیده می‌شود. شپشک رشد گیاه را متوقف می‌کند. برای مبارزه با این آفت می توانید برگ ها را با صابون بشویید یا محلول صابونی را به سطح گیاه اسپری کنید.

استفاده از سموم سیستمیک مانند مالاتیون هم در مبارزه با این آفت اثربخش اند.

آفات قاشقی

گیاه قاشقی گیاهی مقاوم به آفات است. اما گاهی مورد حمله ی آفاتی مثل پشه سیاه، شپشک و کنه قرار می‌گیرد که برای نجات دادن گیاه در ابتدا باید نوع آفت را شناسایی کرده سپس به از بین بردن آنها اقدام کنید.

مشکلات گیاه برگ قاشقی

پشه سیاه

این آفت در خاک گیاه دیده می‌شود. لارو پشه از ریشه تغذیه کرده و از این طریق به گیاه آسیب می‌رسانند. کاهش میزان آبیاری می‌تواند به دفع این آفت کمک کند. اضافه کردن مقداری پودر دارچین به سطح خاک هم می تواند کمک کننده باشد.

کنه

کنه ها بسیار کوچک هستند و می توانند تا مدت طولانی دیده نشده باقی بمانند. در این مدت ممکن است به گیاه آسیب زیادی وارد کنند. این آفت هم از رشد گیاه جلوگیری می‌کند و باعث خوردگی برگ ها می‌شود. برا مبارزه با کنه می‌توانید به کل گیاه محلول صابونی اسپری کنید.

آفت های قارچی

  • قارچ فیتوفترا : ممکن است در اثر آبیاری بیش از حد و رطوبت بالا ایجاد شود. این آفت ریشه گیاه را می پوساند.
  • قارچ سرکوسپرا : در اثر این آفت لکه های سیاهی در سطح زیرین برگ ها ایجاد می شود.
  • قارچ میتروسیوم : تاول های آبدار در سطح برگ به وجود می آورد.

برای مبارزه با این آفت های قارچی می توانید از سموم قارچ کش استفاده کنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار