چاپ      کد خبر: 108398
18 فروردین 1402

تاثیر باورنکردنی نوشیدن قهوه در جلوگیری از سنگ کلیه

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن قهوه می‌تواند خطر کلی ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد.

به گزارش اول فارس ، تحقیقات بنیاد ملی کلیه در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد کافئین موجود در چای، نوشابه یا قهوه به نوعی عملکرد محافظتی دارد و می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد. به طوری که نوشیدن یک فنجان قهوه در روز قادر است احتمال ابتلا به سنگ کلیه را تا ۴۰ درصد کمتر کند.

سنگ‌های کلیه، رسوبات سختی هستند که بیشتر به علت افزایش غلظت املاح و نمک در ادرار به وجود می‌آیند. به طور کلی، وقتی غلظت برخی مواد که می‌توانند بلور تشکیل دهند (مانند کلسیم، اسید اوریک و اُگزالات) در ادرار افزایش می‌یابد، سنگ کلیه تشکیل می‌شود.

مطالعات دیگری نشان می‌دهد کسانی که معمولاً قهوه یا چای می‌نوشند نسبت به افرادی که نوشیدنی‌های بدون کافئین می‌نوشند کمتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند. در این مطالعه نشان داده شد که مایعات جریان ادرار را افزایش می‌دهد که همین موضوع کلیه را در برابر سنگ‌سازی ایمن می‌کند.

از آنجایی که قهوه دارای خواص ادرارآور است (به این معنی که ممکن است باعث دفع بیشتر ادرار شود)، مردم اغلب تصور می کنند که نوشیدن قهوه ممکن است باعث کم آبی بدن شما شود، بنابراین خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. با این حال، داده ها خلاف این را نشان می دهد.

در واقع، تحقیقات اخیر در مورد سنگ کلیه نشان می دهد که استفاده از کافئین ممکن است واقعا از سنگ کلیه جلوگیری کند.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد نشان داد کسانی که قهوه یا چای می‌نوشیدند نسبت به افرادی که مایعات کافئین‌دار نمی‌نوشیدند کمتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه بودند. در این مطالعه نشان داده شد که آب جریان ادرار را افزایش می دهد که منجر به افزایش محافظت در برابر سنگ کلیه می شود.

یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز منتشر شده در سال ۲۰۲۲ همچنین نشان داد که مصرف بیشتر کافئین ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط باشد.

علت سنگ کلیه چیست و چه کسانی در خطر ابتلا به آن هستند؟
سنگ کلیه محصول جانبی ناتوانی بدن شما در شستشوی کافی مواد زائد از طریق ادرار است. هنگامی که مواد معدنی خاصی در ادرار شما دفع نمی شوند، می توانند کریستال ایجاد کنند. این کریستال های کوچک به جمع آوری انواع دیگر زباله ها ادامه می دهند تا زمانی که یک سنگ ایجاد شود.

چهار نوع سنگ کلیه وجود دارد که از موارد زیر تشکیل شده اند:

اگزالات کلسیم: این شایع ترین نوع سنگ کلیه است. رژیم غذایی کم اگزالات می تواند به کاهش خطر ابتلا به این نوع سنگ کمک کند.
اسید اوریک: این دومین نوع شایع سنگ کلیه است. آنها اغلب در افراد مبتلا به نقرس، دیابت یا سندرم های متابولیک ایجاد می شوند.
استروویت: این نوع سنگ کلیه اغلب در افراد مبتلا به عفونت دستگاه ادراری (UTIs)، عفونت کلیه یا هر دو رخ می دهد.
سیستین: این نوع سنگ کلیه از سیستین تشکیل می شود، اسید آمینه ای که از کلیه ها به داخل ادرار نشت می کند. این بیماری در افرادی رخ می دهد که دارای یک اختلال ژنتیکی به نام سیستینوری هستند.
سنگ کلیه افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد، اما چند عامل خطر شناخته شده منبع مورد اعتماد وجود دارد. این شامل:

سن
رژیم غذایی سرشار از پروتئین حیوانی، نمک یا قند
داشتن چاقی
شرایط سلامتی مانند فشار خون بالا، دیابت و بیماری مزمن کلیوی
یک سبک زندگی بی تحرک
سابقه خانوادگی سنگ کلیه
محیط (دما و رطوبت بالا)
برخی داروها (مانند استازولامید یا وارفارین)
قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر مانند کادمیوم یا ملامین

آموزش نحوه کاشت و نگهداری درخت موز در گلدان+تصویری

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار