چاپ      کد خبر: 108124
14 فروردین 1402

اعتراض یک مقام ارشد فارس به سرقت ، تخریب و تصرف زمین‌های شهر باستانی گور

با انتقاد از اینکه هیچ اثری از راهنمایان تور و برنامه ای برای روایت گری و معرفی کاخ اردشیر بابکان و تاریخ آن وجود نداشت عنوان کرد: گردشگران حاضر در این مکان رها و دچار سردرگمی بودند.


محمد فرخ‌زاده در سفر یک‌روزه خود به شهرستان فیروزآباد در شورای توسعه گردشگری استان ضمن بازدید از بنای تاریخی کاخ ساسانی اردشیر بابکان گفت: ساخت و ساز‌های غیر مجاز در ورودی مسیر کاخ اردشیر بابکان در قالب رستوران، سفره‌خانه و… چهره بسیار نا مناسبی را برای این اثر تاریخی فراهم کرده است و لازم است دستگاه قضایی، میراث فرهنگی و فرماندار به عنوان رئیس شورای تامین در جهت ساماندهی آن اقدام کند.

قائم مقام استاندار فارس در شورای توسعه گردشگری استان با انتقاد از اینکه هیچ اثری از راهنمایان تور و برنامه‌ای برای روایت گری و معرفی این بنا و تاریخ آن وجود نداشت، گفت: گردشگران حاضر در این مکان رها و دچار سردرگمی بودند.

فرخ‌زاده همچنین در بازدیدی که از شهر باستانی گور داشت گفت: نقایص بسیاری در این منطقه وجود دارد که بیشتر درباره کاوش‌های باستان‌شناسی و زمین‌های کشاورزی تصرف شده است.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه این شهر می‌توانست به عنوان یک منطقه بسیار ارزشمند در تاریخ فارس و جهان باشد، گفت: اکنون شاهد سرقت‌های جزئی و خرد و از بین رفتن این آثار در زیر زمین به دلیل آبیاری زمین‌های کشاورزی تصرف شده هستیم.

او، همچنین از اینکه در سطح ملی برای این داشته ارزشمند تاریخی هیچ ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است ابراز تاسف کرد و گف: مسئولان متولی در سطح کشور باعث و بانی این بی توجهی و اهمال کاری هستند.

نبود یک موزه از آثار جمع آوری شده در محیط کاخ و یا در کنار این اثر از دیگر مواردی بود که فرخ زاده به آن اشاره کرد و گفت: کمبود چنین موزه‌ای باعث کاهش جاذبه برای گردشگران و بازدیدکنندگان کاخ اردشیر بابکان شده است، آثار تاریخی و اشیا ارزشمند جمع آوری شده در مکانی غیر استاندارد نگهداری می‌شود در صورتی که این امکان وجود داشت که از آن موزه‌ای زیبا خلق و دانش عمومی مردم را با آن بالا برد.

به گزارش اول فارس ، شهر باستانی گور در فیروزآباد یکی از سایت‌های باستانی استان فارس است که به دوره ساسانیان تعلق دارد و درکنار هشت اثر دیگر از این دوره، با عنوان «چشم‌انداز باستان‌‌شناسی ساسانی منطقه فارس» در سال ۱۳۹۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این شهر باستانی از معروف‌ترین جاهای دیدنی فیروزآباد به شمار می‌رود و در پنج کیلومتری غربی این شهر قرار دارد.

شهر باستانی گور و بناهای موجود در آن اطلاعات قابل‌ملاحظه‌ای از فرهنگ و معماری ساسانیان در ایران باستان را به کارشناسان ارائه داده‌اند. این شهر نخستین پایتخت ساسانیان بوده است و آن را با نام نخستین شهر دایره‌ای ایران می‌شناسند. با وجود انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در بخش‌های زیادی از این منطقه، شهر گور هم‌چنان ظرفیت‌های بالایی برای کاوش دارد.

گور شهر آباد با آب و هوایی معتدل وآب فراوان و بوستان و گلستان متعدد بود. در این منطقه عرقی جات میوه و پارچه و… بوده است ولی گلاب گور رتبه اول را داشته است.و به همه کشور از جمله مصر یمن اروپا هند چین و… صادر می شده است.

پرسش‌های متداول
شهر باستانی گور کجاست؟
در پنج کیلومتری غرب فیروزآباد، استان فارس
قدمت شهر باستانی گور چقدر است؟
قدمت شهر باستانی گور به پیش از دوره ساسانیان، به حکومت هخامنشیان و اشکانیان می‌رسد.
بهترین زمان بازدید از شهر گور کدام فصل است؟
فصل بهار
علت شهرت شهرت شهر باستانی گور چیست؟
پلان هندسی و دایره‌ای

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

رحیم شنبه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹

از مسوولان مسرانه می خواهیم بیشتر به آثار باستانی توجه کنند

ناشناس شنبه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۵:۳۸

کاش مسولین میدانستند میراث فرهنگی به اندازه چاههای نفت میتونه برای کشور درامدزایی کنه و در حفظ ان میکوشیدن

ناشناس شنبه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۵:۳۷

کاش مسولین میدانستند که میراث فرهنگی اندازه های چاه

رحیم سامانی جمعه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰:۱۲

با تاسف به آثار تاریخی که هویت ملت بزرگ ایران است ، جفای نا بخشودنی می شود ..

عبدالله پنجشنبه , ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸

پس از مرگ سهراب نوشدارو سرنوشت تمامی میراث فرهنگی همین شده است الآن کیلومتر ۹ بلوار نصر شیراز سنگ نگاره‌های باستانی مأمن معتادان شده است و هیچ گونه حفاظتی ندارد ای کاش مثل همه سنگ نگاره‌های دزدیده شده اینها را هم دزدیده بودند و الان در موزه لوور و وووووو جایشان امن تر سازمان میراث فرهنگی فقط لولو ترسناک برای بافت فرسوده و مردم است و دکانی برای خودشان تعطیلش کنید حفاظت خرابه را هم بدهید بخش خصوصی امانت دار تر هستند

باهر دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵

برخی دنبال نابودی آثارباستانی ایران هستند حال برای حفظ و نگهداری آنها بودجه اختصاص میدهند؟!

آخرین اخبار