چاپ      کد خبر: 124685
7 آبان 1402

تجمع اعتراضی والدین و دانش آموزان تیزهوشان استان فارس به رای دیوان عدالت اداری

والدین دانش‌آموز تیزهوشان فارس در تجمعی مسالمت آمیز به زمزمه‌های تغییر قانون پیوسته بودن تحصیل دانش اموزان مدارس تیزهوشان در ۲ مقطع تحصیلی اعتراض کردند.

ایرنا:  والدین حدود ۷۰۰ نفر از دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان فارس در اجتماعی به رای اولیه دیوان عدالت اداری درباره برگزاری آزمون مجدد برای تحصیل این دانش‌آموزان در مقطع متوسطه دوم اعتراض و مطالبه‌های خود را مطرح کردند.

بر اساس آمار اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش فارس در زمان حاضر ۶ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز این استان در ۴۰ مدرسه متوسطه اول و دوم تحصیل می‌کنند که نیمی از آنها را دانش‌آموزان هفت، هشتم و نهمی تشکیل می‌دهند که بر اساس مصوبه شورای عالی اموزش و پرورش باید تحصیل خود در متوسطه دوم را نیز به صورت پیوسته در مدارس تیزهوشان ادامه می‌دادند اما اکنون نگران تغییر این قانون شده‌اند.

در گفت‌وگوهایی با والدین این دانش‌آموزان و مسئولان آموزش و پرورش فارس نقطه اعتراض و مطالبه این دانش‌آموزان و چرایی آن را جویا شدیم. مطالبه‌هایی که رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش فارس آنها را “بجا” خواند.

ماجرا از این قرار است که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانش‌آموزانی که یکبار در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان پذیرفته می‌شوند ( ورود به سال هفتم تحصیل)، تا پایان دوازدهم تحصیل خود را در این مدارس ادامه می‌دهند و بر اساس مصوبه سازمان سمپاد تنها در صورتی از این چرخه اخراج می‌شوند که نتوانند حدنصاب تعیین شده برای معدل (معدل ۱۸ به بالا) را کسب کنند.

اما اکنون شورای عدالت اداری در پاسخ یه شکایت فردی حقیقی به این قانون حکم به تغییر آن داده که بر این اساس آزمون ورودی تیزهوشان باید در زمان ورودی ۲ مقطع متوسطه اول و دوم (یعنی ششم به هفتم و نهم به دهم) برگزار شود و این موجب اعتراض دانش‌آموزان استعدادهای درخشان و والدین انها شده؛ حکمی که گفته می‌شود قرار از در جلسه‌ای دیگر باز بررسی شود و شاید مورد بازنگری قرار گیرد.

آیا دست مافیای کلاس‌های تست زنی در میان است؟

محمد مهدی طالقانی دبیر آموزش و پرورش در شیراز و پدر یکی از دانش‌آموزان تیزهوشان این شهر به خبرنگار ایرنا گفت: این دانش‌آموزان نخبگان آموزش و پروش هستند و تحصیل پیوسته انها به هیچ وجه مخالف با عدالت آموزشی نیست چرا که اگر توان کسب حدنصاب لازم را نداشته باشند از این سیستم اخراج می‌شوند.

او معتقد است که مافیای کلاس‌های تست زنی و آمادگی برای آزمون، پشت پرده اعتراض به این قانون است چرا که با برگزاری دوباره این آزمونی ورودی درآمد بالایی نصیبشان می‌شود.

طالقانی یادآور شد: هنگامی که فرزندان ما در آزمون ورودی تیز هوشان شرکت کردند یکی از بندهای موجود در دفترچه راهنما این بود که تحصیل ۶ سال به صورت پیوسته است اما اکنون این مافیا به دنبال تغییر آن هستند.

برپایی دوباره آزمون برخلاف اساسنامه مدارس تیزهوشان است

فرشید یدالهی یکی دیگر از والدین دانش‌آموزان تیزهوش فارسی که خود نیز وکیل دادگستری است به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری مجدد آزمون تیزهوشان برخلاف اساسنامه این مدارس است چرا که آنها یکبار گزینش شده و طی سه سال آموزش‌های خاصی به ارائه شده و تحت تعلیم و تربیت قرار گرفته‌اند تا در المپیادها و آینده کشور نیز افتخار افرین باشند.

او توضیح داد: این دانش‌آموزان در آزمون دشوار ورودی پذیرفته شده و بر پایه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت آموزش و پرورش ویژه‌ای قرار گرفته‌اند و بر اساس سرمایه‌گذاری انجام شده تحصیل پیوسته آنها مغایر با عدالت آموزشی نیست چرا که اگر هر یک از آنها توان ادامه تحصیل در این شرایط را نداشته باشد یا موفق به کسب معدل بالاتر از ۱۸ نشود اخراج می‌شود.

یدالهی یادآور شد: با توجه به ریزش شماری از دانش‌آموزان در مقطع متوسطه اول، آزمون ورودی تکمیل ظرفیت در پایان پایه نهم برگزار می‌شود و دانش‌آموزان توانمند جایگزین می‌شوند.

حالا این وکیل دادگستری خبر می‌دهد که رئیس و کمیته تخصصی دیوان عدالت اداری نیز حکم به برپایی دادگاه تجدیدنظر برای بررسی رای صادر شده، داده‌اند اتا دوباره مورد بررسی قرار گیرد.

تنها هفت دانش‌آموز فارسی از جمع تیزهوشان خارج شدند

آمارهایی که رئیس اداره استعدادهای درخشان فارسارائه کرد نیز نشان می‌دهد که به عنوان نمونه سال گذشته تنها هفت دانش‌آموز مدارس تیزهوشان فارس موفق به کسب حد نصاب مصوب نشده‌اند، این در حالی است که گفته شد این استان ۶ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز در این مدارس دارد.

به گفته محمدمهدی متحدزاده به طور معمول شمار دانش‌آموزان ریزشی از مدارس تیزهوشان فارس سالانه به تعداد انگشتان ۲ دست نیز نمی‌رسد.

سخن دانش‌آموزان معترض “بجا” است

رئیس اداره استعدادهای درخشان فارس درباره مطالبه و اعتراض دانشآموزان مدارس تیز هوشان فارس که جمعی از آنها در مرکز استان اجتماع کردند، گفت: تا کنون بر اساس مصوبه ابلاغی سازمان سمپاد دانش‌آموزانی که موفق به کسب معدل حدنصاب نمی‌شدند اخراج می‌شدند و باید برای ورود به مقطع دوم دوباره در آزمون تکمیل ظرفیت شرکت می‌کردند.

متحدزاده اضافه کرد: اما اگر حکمی که اخیرا از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده، اجرایی شود آزمون ورودی از همه دانش‌آموزان متقاضی در ورودی ۲ مقطع متوسطه اول و دوم برگزار می‌شود.

او اظهار کرد: سخن دانش‌آموزان معترض بجا است چرا که آنها می‌گویند در هنگام ورود به تیزهوشان به آنها گفته شده تحصیل انها در ۶ سال پیوسته است و نمی‌توان به یکباره ان را نقض کرد.

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش فارس پیشنهاد داد: در صورت نهایی شدن این حکم می‌توان اجرای آن را پس از ورود دانش‌آموزان فعلی سه پایه متوسطه اول تیزهوشان به متوسطه دوم موکول کرد و به دانش‌آموزانی که از امسال آزمون ورودی ششم به هفتم می‌دهند اعلام کرد که قبولی در این آزمون صرفا برای تحصیل در مقطع متوسطه اول تیزهوشان است.

نظر بدهید

مطلب مرتبط:

آیا این اقدام ضایع شدن حق دانش‌آموز سمپادی نیست؟

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس سه شنبه , ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷

باسلام.کتابچه سوالات ریون پخش کردن کل سوالات هم تو آزمون آومد همون تعداد خواص قبول شدند.این که دیگه همه متوجه شدند.

ناشناس سه شنبه , ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۲۵

مگر آزمون تیز هوشان چندسال قبل که گرفته شد.افرادی نبودند که کل سوالات ریون داشتند و خواندند و قبول شدند؟آیا این عدالت بود؟

ناشناس سه شنبه , ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۱۵

آزمون باید برگزار شود.بخاطر همین پارتی بازی ها و بی عدالتی ها است که فارس چندسال است تو کنکور سهمی ندارد.اگه فردی زرنگ باشد ۱۰۰ تا آزمون گرفته شود بازم خوش می درخشد پس نگرانی از چه بابت هست؟

ناشناس سه شنبه , ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۱۱

خب اگه قانون درستی هست.بدون کنکور هم بروند دانشگاه.فردی که مریض شده یا نتوانسته آزمون بدهد باید ۶ سال ضربه بخورد

ناشناس یکشنبه , ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵

بنای بی عدالتی آموزشی از همین مدارس سمپاد شروع میشه هیچ جای دنیا دانش آموزان را صرفاً بخاطر هوش و استعداد بیشتر نسبت به بقیه از دیگر دانش آموزان جدا نمی کنند بجز بجز بجز ایران!

مهران یکشنبه , ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲

این اقدام ضایع کردن حق دانش آموزان سمپادی است

آخرین اخبار