تردد مفت و مجانی از آزادراه اصفهان شیراز که خسارت های سنگینی برای خودروها دارد

حدود ۶ ماه از گشایش اتوبان اصفهان شیراز می گذرد و با این حال عوارض این آزادراه مشخص نیست این درحالی است که تردد رایگان از آزادراه اصفهان شیراز با هیچ منطق اقتصادی سازگار نیست. به گزارش اول فارس، با گذشت ۶ ماه از افتتاح اتوبان اصفهان شیراز یا همان آزادراه شیراز اصفهان هنوز نرخ […]

حدود ۶ ماه از گشایش اتوبان اصفهان شیراز می گذرد و با این حال عوارض این آزادراه مشخص نیست این درحالی است که تردد رایگان از آزادراه اصفهان شیراز با هیچ منطق اقتصادی سازگار نیست.

به گزارش اول فارس، با گذشت ۶ ماه از افتتاح اتوبان اصفهان شیراز یا همان آزادراه شیراز اصفهان هنوز نرخ عوارض این محور مواصلاتی تعیین نشده و تردد از روی آن با وجود مخارج سنگینی که برای احداث آن انجام شده و برای نگهداری آن لازم است، به صورت رایگان انجام می شود.

تردد مفت و مجانی از آزادراه اصفهان شیراز که تهش خوش بحال رانندگان و مسافران نمی شود

مهرماه سال ۱۴۰۲ بود که رئیس جمهور در سفر به استان فارس اتوبان مذکور را افتتاح کرد. پیش از افتتاح رسمی نیز عبور و مرورها از آزادراه شیراز اصفهان آغاز شده بود. بنابراین می توان گفت بیش از ۶ ماه از گشایش این جاده زمان سپری شده بدون آن که رقمی برای عوارض آن تعیین شود.

بررسی ها حکایت از آن دارد که تجهیزات لازم برای اخذ عوارض نیز در اتوبان اصفهان شیراز نصب نشده است.

رایگان بودن عبور از آزادراه شاید در ظاهر برای رانندگان و مسافران خوشایند باشد اما در واقع به شدت به زیان آنهاست. به این معنی که پرداخت نکردن عوارض در طولانی مدت اثر منفی خود را در کیفیت نگهداری آزادراه اصفهان شیراز خواهد گذاشت و عبور از این محور مواصلاتی خسارت های سنگینی به خودروها وارد خواهد کرد.

ضمنا بدون تامین هزینه های نگهداری این آزادراه، علائم و تجهیزات و ملزومات ایمنی این محور به تدریج فرسوده و ناکارآمد شده و آمار تصادفات افزایش خواهد یافت.

هزینه نگهداری کیفیت اتوبان اصفهان شیراز چقدر است؟

پرسش اینجاست که هزینه های حفظ و نگهداری یک سرمایه ملی همچون اتوبان اصفهان شیراز چقدر است و از چه محلی باید تامین شود؟

خدایار خاشع از کارشناسان شناخته شده جاده سازی کشور و دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها در این باره می گوید: نگهداری و حفظ آزادراهی که ارزش هر کیلومتر ساخت آن مبلغی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان است به طور میانگین سالانه بین ۴ تا ۶ میلیارد تومان هزینه در بردارد.

این هزینه یا باید از بودجه عمومی تامین شود که در حال حاضر با وضعیت انقباضی بودجه چنین امکانی وجود ندارد، و یا باید از محل اخذ عوارض تامین شود. در تمام دنیا آزادراه ها از محل عوارض اداره می شوند.

وی همچنین در گفتگو با خبرنگار ما گفته است: متاسفانه با این که از گشایش آزادراه شیراز به اصفهان حدود شش ماه گذشته هنوز نرخ عوارض این آزادراه مشخص نشده است.

عضو کانال ما در اول فارس شوید

این درحالی است که عوارض آزادراه ها از جمله اتوبان اصفهان شیراز به عنوان منابع اصلی درآمد آنها به شمار می آید که بخشی از آن طبق قانون جهت نگهداشت و بهسازی باید مورد استفاده قرار گیرد.منبع: تین نیوز

کسی می داند علت پایین آمدن کیفیت آسفالت و رتبه آزادراه های ایران چیست؟

مطالب مرتبط

جریمه ۲ میلیارد تومانی مسافر عازم خارج از کشور در فرودگاه شیراز

دفاع جانانه رئیس شورای اسلامی شیراز از شهرداری اسدی: سازمان بازرسی جلوی کار را گرفته است

کشف خودرو بنز قاچاق از انبار خانه‌ای در یکی از محله‌های شیراز

نظرات

  • ریالیتی

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    به گفته انجمن بزرگ راه های جهان اتوبان اصفهان به تهران بدترین آسفالت جهان داره پر از دست انداز و چاله هست در حالیکه چندین عوارضی داره این پولها صرف چی میشه؟ اگه هر روز یک سانت آرین جهده آسفالت و زیر سازی میشد تا بحال کاملا آسفالت یکدست شده بود نور ت روشنایی هم که نداره صرف گرفتن پول پس چاره مشکل نیست ۰ون ازین دریافتی ها خرج اتوبان نمیشه


  • نصرالله

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    حالا مگه اتوبانهایی که عوارض میگیرند تعمیرات میکنند فقط ی پیمونکار پولشا میگیره بقیشم میشه یارانه ، تازه با دوباند چه عوارضی میخاد بگیره جادهای معمولی هم دو باند دارند


  • سیاوش

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    خودتونو گول نزنید همه عوارضی هاش مکانیزه ثبت میشه
    حتی دوربیناشم مسافتی جریمه ثبت میکنن


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    چرا این شما مسوول زور میگین جاده قوم کاشان انگار شخم زدن یکی هم نیست جوابگو باشه بخدا بجز ظلم کردن د. حق مردم چیزی بلدی نیستی آقای مسول جاهای که عوارض پرداخت می کنم باید خدمات خوبی به من نوعی بدن نه اینکه جاده افتضاح یکی هم نیست جوابگو باشد این مسوولی که حقوق بیت‌المال منظورم به وزیر میگری ولی در قابل مسوولیت هیج جواب نیستی مکر اینهمه از جاده انتقاد می‌شود چرا یکی از مسوولین راه جواب نمیدن حق ناس مگر چیه همین که از مردم پول بگیری ولی خدمات ندین هنوز به خودمون نرسیده عوارض بزرگ راه قم کاشان رو پرداخت بکنی یا نه شامل جریمه می‌شود اینا خوب بلدی تعریف بکنی ولی خدمات برای ما حرامه هر که مسوول هست در این بزرگ راه خدا ازش نگذره انشالله حق مردمو رو لحه میکند


  • رحیم

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    آقای اول فارس اگر تیترتو عوض نکنی و اصلاح نکنی اتوبان شیراز – اصفهان مجبورم ازت شکایت کنم. اصفهان هیچ حقی از این اتوبان نداره فهمیدی چه میگم مردک؟


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    ب تو چه ربطی داره فکرکنم داری سکته می‌کنی از اینکه مردم دوماهه تویه جاده رایگان میرن واقعن برای این ذهن فقیرت متاسفم


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    خوب این آزاد راه رو ساختی ..الان چن صباحی مردم بدبخت ریگان تردد بکن چطور میشه مگر خدا رو خوش نمیاد قومان کاشان که ساختی وعوارض هنوز نرسیده به مقصد پیام شو روتر ارسال میکنید ی ذره خجالت دارد دارد شما که خدمات از مردم میگیرین چرا خدمات نمیدین بزرگ راه راه قوم کاشان واقعا به ماشین مون خسارات زده از همه لحاظ جواب گو کیه چرا ایجوری با مردم رفتار می کنید یکی هم تو جاده نیست که آدم از خودش دفاع بکند چرا جادهباید با توجه به اینکه عوارض میدم انگار جاده رو شخم زدن ی مسوول که حقوق بیت‌المال رو رو میگیری ولی کار نمی کنید اون دنیا باید جوابگو باشید


  • مسعود

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    عجبا،،میگه: چون چندماهه که ماشینها مفتی از آزاد راه میرن، به ماشینها خسارت سنگین وارد میاد، شما نگران ماشین مردمی یا نگران دولت؟


  • رحیم

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    برای قم کاشان که می گیرند همه جاده پر از چاله چوله است و بعضی از بخش‌های آن اصلا آسفالت نداره
    در حالی که سالهاست عوارض می گیرند
    مسؤلان هم عین خیالشان نیست
    ولا جاده روستایی از اتوبان قم کاشان و بلعکس بهتره


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    برای قم کاشان که می گیرند همه جاده پر از چاله چوله است و بعضی از بخش‌های آن اصلا آسفالت نداره
    در حالی که سالهاست عوارض می گیرند
    مسؤلان هم عین خیالشان نیست
    ولا جاده روستایی از اتوبان قم کاشان و بلعکس بهتره


  • علی

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    فکر کنم داری با چراغ قوه نور میندازی که هر جا به اندازه یک روزنه هم مردم خوش به حالشون میشه به یاد مسئولین بندازی؟


  • مجید

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    این آزاد راه هیچ ربطی به اصفهانی جماعت نداره !!! اصفهانی جماعت چه هیزم تری بهت فروخته. اصلا اسمشو بزارین آزاد راه شیراز به خلا


  • خخخخخ

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    خخخخخ چون مفت میرن خسارت سنگین به خودروها داره؟????????خیلی خری


  • سیفی

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    هدف از ساخت بزرگراه حذف پاسارگاد و تخت جمشید از مسیر مسافرتی شمال به جنوب کشور و بلعکس بود لذا خود به خود متروکه خواهد شد.فقط زمان نیاز داره


  • سعید

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    این همه کامنت یعنی هیچکدوم سند ماشین ب نامشون نیست بابا اس مس امد از طریق انی رو پرداخت کردم من سی هزارتمن


  • حمید

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    انگار اتوبان های دیگه که عوارض دارن بهشون رسیدگی میشه


  • محسن

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    حالا نیست اتوبان اصفهان تهران از سمت کاشان که مثلا یک شاهراهه و هر خودرو باید حداقل بیست هزار تومان پرداخت کنه و حداقل روزی یک میلیارد درامدشه خیلی بهش رسیدند؟راننده های اتوبوس و کامیون که باید هر روز برند ماشینشون نابود شده!حالا اینجام پول بگیرند جمع میشه سر سال به نفع یکی ضبط میشه!من نرفتم این اتوبان جدیدا ولی طبق گفته هم وطنان یه جاده معمولیه و نیازی به عوارض نیست!اونم از اتوبان ودبار منجیل که گویا پلش داره تخریب میشه!


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    واقعا چه ادمهایی پیدا نیشوند وبرای خشنودی یک عده مقاله مزخرف مینویسند انگار یادش رفته تا دیروز مردم وکامیونها را به سرغت نیلردند و نه پلیس راهی بود نه امکاناتی ،او نه هیچی


  • امید

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    بعضی از جاها آزادراه دوباند دارد. باید حداقل سه باند رفت و سه باند برگشت داشته باشد‌


  • امید

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    با وجود اینکه جاده تازه تاسیس هست اما متاسفانه آسفالت خوبی ندارد. جاده موج دارد. در ریختن آسفالت یکنواخت عمل نشده


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    با وجود اینکه جاده تازه تاسیس هست اما متاسفانه آسفالت خوبی ندارد. جاده موج دارد. در ریختن آسفالت یکنواخت عمل نشده


  • علی

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    .. من هربار میرم به سمت تبریز زیر وبند ماشینمو تعمیر میکنم هردفعه هم ۵۰تومنی عوارض میدم خجالت نمی‌کشید این همه دری وری میگید واقعا خیلی پست هستید


  • صدرا

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    بنظر میرسه این پروژه از اول آزاد راه بوده .بدلیل تورم پیمانکار اجرا نکرده وچون خودی بوده توافق کردند که از هر طرف یک باندش اجرا نکنه .وگرنه مگه میشه اصلی ترین شریان ترافیکی شمال به جنوب را بزرگراه بسازند .خودشون هم میدونن .ولی مصلحت نیست فاش کنند بالاخره یک روز فاش میشه وهمه میفهمند


  • آخان

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    گه خوریش به تو نیومده پفیوز.
    چند میگیری این مقاله های آشغال رو مینویسی


  • آتل متل،توتوله

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    چرا پیامها را نمیگذاری، همتون دنبال خالی کردن جیب مردمید، چه عوارضی ،ورودی که نداره از کوچه پس کوچه باید بری برسی به جاده بیضا بعدم چند کیلومتر دو بانده بری تا برسی، مسیر هم فقط بزرگ راهه نه آزاد راه چون اکثر مسیر دو خطه است، شما نگران پیمانکار نباش اینقدر توی این کار خورده که هیچ نیاز به عوارض نداره، ضمنا عوارض برای حفظ و نگهداری است نه بزارن توی جیبشام، آزاد راه فقط قم تهران ۵۰ ساله هنوز زیرسازی اون سالمه و آدم کیف میکنه پولش حلالش باشه اونوقت مگید چر مردم همش از قدیم میگن،


  • سید امیر

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    کی میگه مفت و مجانی من خودم ۲۰روز پیش در این مسیر رفتم اصفهان رفت و برگشت ۵۲تومن عوارضی ثبت شد و پرداختم ……جندین جای این آزادراه دوربین اخذ عوارض الکترونیک داره عوارض می گیره ……. فقط اون ۵۰کیلومتری که جاده را سیمان کردن خیلی به ماشین لطمه می‌زند انگار روی سنگ رانندگی می کنی


  • مهرداد

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    خب مثلا اتوبان زنجان به تبریز عوارض داره به قول شما هم مفت نیست،وضعیتش خیلی خوبه!!!؟سه چهار بار تو این اتوبان لعنتی بخوای تردد کنی باید جلوبندی ماشینتو بیاری پایین


  • آتل متل،توتوله

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    چه آزاد راهی، این فقط یک بزرگ راه است مانند چیزی که الان شیراز اصفهان در حال استفاده است، کم سنگ این اختلاسگران را به سینه بزنید، آزاد راه باید حاقل سه خط رفت و سه خط برگشت باشد نه ۵ کیلومتر سه خطه ناگهان میشه دو خطه مردم بابت چی باید عوارض بدهند ،کل این مسیر با سرعت ۱۱۰ تا نمیشه رفت چون برخی نقاطش نا ایمن ساخته شده و پر از دست انداز است . حداکثر ۲ ساعت مسیر نزدیک تر است که با توجه به عوارضی که خواهند گرفت و مصرف سوخت مقرون به صرفه نیست،


  • سمیه

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    به توچه؟ این همه مالیات میدیم. حالا آزادراه‌ها ی دیگه که قدم به قدم عوارضی میگیرن خیلی ایمن وسالم هستند؟


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    پیام مرا چرا در ردیف پیامها نمی گذارید کفر که نگفتم


  • آناهید

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    سلام به تمامی دوستانیکه این متنو میخونند. من روز یکم عیدازاین آزادراه به سمت دیگرشهرها حرکت کردم. واقعا منظره اطراف این آزادراه زیبا بودند. مسیرواقعا به طرف اصفهان خیلی خوب کوتاه شده. اما یک انتقادی داشتم جاده ازطرف اصفهان به شیراز تا مسیری ازنظرآسفالته خیلی جالب نبود. چرا مسولین نسبت به این موضوع کوتاهی کردندچرا؟ جاده فقط ازطرف شیراز به اصفهان حدود چندکیلومترخوب آسفالت بود ازاون طرف جاده احساس میکردیم ازروی دست انداز رد میشویم. وحداقل تواین مسیریک مجتمع خدمات رفاهی برای مسافران احداث میکردندکه متاسفانه دریغ کرده بودن. انشاالله امسال تمام این کم وکاستیها تواین آزادراه برطرف بشه. مردم ما لایق بهترین خدمات هستندکه دولت به مردم اعطا کنه.


  • اکبر صیام پور

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    مردم کلا از مفت وارزان بودن استقبال می‌کنند یکجا اتوبان درآینده ازبین می‌رود وجای دگر استخوان هزاران راننده تاکسی والانس زیر چرخ دنده ای به نام اسنپ خرد شدند تا ما بگوییم ماشالله اسنپ خان شما کجای دنیا سراغ دارید که تمام صنوف تاکسی باشند به دلخواه کشورهای اروپایی درآمد راننده تاکسی معادل یک سوم دندانپزشک و یک دوم مهندس است حالا اینجا میلیاردر شهر من برای پول بنزینش یک مسافر اسنپ میگیره خلاصه کشوری که اقتصاد فلج دارد حاتم طاعی شدن از کیسه راننده تاکسی


  • علی

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    خوبه تو کاره ای نیستی آخه به تو چه


  • Navid

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    :: بنظر میاد تا حالا اصلا این مسیر نیومدی!! این مسیر کلا تو استان فارس هست هیچ ربطی ب اصفهانی جماعت نداره اول یادت باشه ازاد راه شیراز هست بعد برو پیگیری عوارضی بکن


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    نکنه از ارث پدر تو ساختن این بزرگراه رو این همه پول نفت پس کجا باید به درد مردم بخوره


  • علیرضا

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    نگارنده عزیز توجه نکرده که تمام خودرو ها عوارض سالیانه میدهند در ضمن عوارض بابت امکاناتی که ارائه میشود دریافت میشود کجاست پارکینگ امن.کجاست تلفن بابت تماس اضطراری سرویس بهداشتی …..


  • آشتیان

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    تعجب می‌کنم از رسانه ای مثل اول فارس .آیا شما بعنوان ی رسانه چقدر قبل از افتتاح قلم زدی که بابا این اتوبان ناقصه افتتاحش نکنید به این امید که پس از افتتاح چون زیر بار ترافیک میره مجبور درستش کنن .پس تواز همه بیشتر مقصری .دومن تمام این ازادره درخاک استان فارسه وتو هم مثل ی آدم معمولی میگی شیراز اصفهان واقعا خجالت بکش


  • سپهر

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    اُف بر تو که فقط به فکر پر کردن جیب مسئولین دزد هستی. چشم نداری ببینی مردم دارن طبق حقشون به رایگان از آزادراه استفاده میکنند. تو بقیه آزادراه ها که دوبار دوبار مردم را تلکه میکنن چه خدماتی ارائه دادن که تو نگران این آزادراه هستی؟


  • Mohammad

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    درختان کهن کامفیروز نابود کردید… از وسط روستای مهجن آباد با کلی خسارت عبور کردید بجای ۳تا لاین ۲ تا لاین افتتاح گردید… و کلی خسارت جبران ناپذیر مثل خسارت کارخونه هایی که در دل کویر ساختید


  • احمد

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    یه جوری میگی مفت و مجانی .خجالت بکش با این لفظ حرف زدن.


  • Aa

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    فعلا که دولت دارد از کوتاه شدن مسیر و کمتر شدن مصرف بنزین سود میبرد ملت دیوانه نیستند که الکی دور بزنند شما هم بهتر است از ملت فقر حمایت کنید تا مسئولان فاسد.


  • قشقایی

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    بی پدر ها یک چاله بزرگ تو بزرگراه شیراز اصفهان هست دیروز افتادم توش ماشین میخواست چپ کنه گور پدرتون همه تون دزد هستید


  • امید

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    حالا بقیه ازاد راه ها ک هستن عوارضی ام میگیرن درسته تمام دست انداز و چاله چوله


  • محمد نیکپور

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    شما که مدعی‌العموم هستی یه سر به آزاد راه اصفهان قم بزن ,جاده ای که چندین و چند مرحله عوارض از مردم بیچاره میگیره و سالیان سال هست که وضعیت غیر قابل توجیهی داره ،شما بیشتر در صدد پاچه خواری هستید تا تهیه گزارش


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    ببندش بابا بی شرف تو ب فکر مایی یعنی؟؟؟؟


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    جغندر، این چه تحلیلی است که کردی….!؟
    عوارض در بزرگراه مستلزم زیرساخت های کامل ترددی و امنیتی و خدماتی است که هنوز متمرکز نشده است….
    چطور باید در قبال خدمات دریافت نشده عوارض پرداخت!؟


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    کشور با این همه درآمد و سرمایه جلوی یکی از دزدی ها را که بگیرید صد تا آزاد را میشه ساخت شما نمی‌خواد به فکر مردم باشید


  • الف زیر ب

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    خاک تو سر اول فارس که نوشته اتوبان اصفهان شیراز
    اول این آزاد راه به نام شاهچراغ نامگذاری شده بعد هم انگاری شما جیره خور اصفهانی ها هستید
    شیراز اصفهان
    نه اصفهان شیراز


  • عباس

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    حالا اتوبان کاشان ، قم که وجب به وجب عوارض سالها دارن میگیرن، چقدر خرج راهها کردن، زیر و بند ماشین میاد پایین با این جاده افتضاح، چه بهتر که رایگان باشه تا این که پول برا تو جیب یه مشت کلاش دولتی،


  • علی

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۴۰۳

    سلام
    شما فعلا بفکر ایمنی این آزاد راه باشید که جان هموطنان را به خط می اندازد
    آزاد راه ناقص افتتاح شده و دنبال عوارض هستید.