تردد مفت و مجانی از آزادراه اصفهان شیراز که خسارت های سنگینی برای خودروها دارد

حدود ۶ ماه از گشایش اتوبان اصفهان شیراز می گذرد و با این حال عوارض این آزادراه مشخص نیست این درحالی است که تردد رایگان از آزادراه اصفهان شیراز با هیچ منطق اقتصادی سازگار نیست. به گزارش اول فارس، با گذشت ۶ ماه از افتتاح اتوبان اصفهان شیراز یا همان آزادراه شیراز اصفهان هنوز نرخ […]

حدود ۶ ماه از گشایش اتوبان اصفهان شیراز می گذرد و با این حال عوارض این آزادراه مشخص نیست این درحالی است که تردد رایگان از آزادراه اصفهان شیراز با هیچ منطق اقتصادی سازگار نیست.

به گزارش اول فارس، با گذشت ۶ ماه از افتتاح اتوبان اصفهان شیراز یا همان آزادراه شیراز اصفهان هنوز نرخ عوارض این محور مواصلاتی تعیین نشده و تردد از روی آن با وجود مخارج سنگینی که برای احداث آن انجام شده و برای نگهداری آن لازم است، به صورت رایگان انجام می شود.

تردد مفت و مجانی از آزادراه اصفهان شیراز که تهش خوش بحال رانندگان و مسافران نمی شود

مهرماه سال ۱۴۰۲ بود که رئیس جمهور در سفر به استان فارس اتوبان مذکور را افتتاح کرد. پیش از افتتاح رسمی نیز عبور و مرورها از آزادراه شیراز اصفهان آغاز شده بود. بنابراین می توان گفت بیش از ۶ ماه از گشایش این جاده زمان سپری شده بدون آن که رقمی برای عوارض آن تعیین شود.

بررسی ها حکایت از آن دارد که تجهیزات لازم برای اخذ عوارض نیز در اتوبان اصفهان شیراز نصب نشده است.

رایگان بودن عبور از آزادراه شاید در ظاهر برای رانندگان و مسافران خوشایند باشد اما در واقع به شدت به زیان آنهاست. به این معنی که پرداخت نکردن عوارض در طولانی مدت اثر منفی خود را در کیفیت نگهداری آزادراه اصفهان شیراز خواهد گذاشت و عبور از این محور مواصلاتی خسارت های سنگینی به خودروها وارد خواهد کرد.

ضمنا بدون تامین هزینه های نگهداری این آزادراه، علائم و تجهیزات و ملزومات ایمنی این محور به تدریج فرسوده و ناکارآمد شده و آمار تصادفات افزایش خواهد یافت.

هزینه نگهداری کیفیت اتوبان اصفهان شیراز چقدر است؟

پرسش اینجاست که هزینه های حفظ و نگهداری یک سرمایه ملی همچون اتوبان اصفهان شیراز چقدر است و از چه محلی باید تامین شود؟

خدایار خاشع از کارشناسان شناخته شده جاده سازی کشور و دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها در این باره می گوید: نگهداری و حفظ آزادراهی که ارزش هر کیلومتر ساخت آن مبلغی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان است به طور میانگین سالانه بین ۴ تا ۶ میلیارد تومان هزینه در بردارد.

این هزینه یا باید از بودجه عمومی تامین شود که در حال حاضر با وضعیت انقباضی بودجه چنین امکانی وجود ندارد، و یا باید از محل اخذ عوارض تامین شود. در تمام دنیا آزادراه ها از محل عوارض اداره می شوند.

وی همچنین در گفتگو با خبرنگار ما گفته است: متاسفانه با این که از گشایش آزادراه شیراز به اصفهان حدود شش ماه گذشته هنوز نرخ عوارض این آزادراه مشخص نشده است.

عضو کانال ما در اول فارس شوید

این درحالی است که عوارض آزادراه ها از جمله اتوبان اصفهان شیراز به عنوان منابع اصلی درآمد آنها به شمار می آید که بخشی از آن طبق قانون جهت نگهداشت و بهسازی باید مورد استفاده قرار گیرد.منبع: تین نیوز

کسی می داند علت پایین آمدن کیفیت آسفالت و رتبه آزادراه های ایران چیست؟

مطالب مرتبط

جریمه ۲ میلیارد تومانی مسافر عازم خارج از کشور در فرودگاه شیراز

دفاع جانانه رئیس شورای اسلامی شیراز از شهرداری اسدی: سازمان بازرسی جلوی کار را گرفته است

کشف خودرو بنز قاچاق از انبار خانه‌ای در یکی از محله‌های شیراز

نظرات

  • ایرج

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    نویسنده احتمالا یا مالک بزرگراه یا سهام دار یا عقلش پریده
    که دنبال پول گرفتن از مردم.
    اینهمه دولت از مردم پول میگیره حالا کمی با تاخیر میخواد این کارو بکنه.
    کاسه داغتر از اش نشیم


  • ایرانی

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    تو را خدا فکری به حال آزادراه قشقایی بکنید چنتا جایگاه سوخت هم بگزارید


  • رضا

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    سلام
    من خودم اهل شیرازم زیاد تردد دارم اون قسمت روزانه رفت وامد دارم توی اون جاده خطراتاش به کنار اصلا اسفالتش هنوز هیچی نشده داره کنده میشه اون پیمانکاری که اسفالت کرده واقعا تو کارش کم کاری کرده هنوزیکسال نشده باید اینجور خراب بشه کسی نیست نظارت کنه چرا پیمانکار تو کارش…..کرده


  • سپاهان

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    این جاده را فولاد مبارکه سپاهان ساخته و هزینه از طرف اصفهان پرداخت شده شیراز فقط افتتاح شده


  • یه بنده خدا

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    باسلا تمام این نوشته هایی که الان نوشتید همه شما‌مالیات پرداخت کردید دولت از هر حرفی که می زنید یاهر نوشته ای که با تلفن همراه می توبسید مالیات در یافت میکنه زیاد نگران عوارض نباشید قبل از حرف زدن باتلفن دولت هزینه را دریافت میکنه


  • رضا

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    خاک بر سرت چی میگی هی هزینه رل مشخص کنید آخه مگه دولت نداره که بده بزارید ی کار درست انجام بشه و دولت هزینه بده همش نباید مردم بدن که مشکلاتی را مطرح کنید ب نفع مردم باشه


  • احم

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    کدوم خرج و مخارج ی اتوبان با پول مملکت ایران می‌زنید بعد تا آخرش شروع میکنید پول مردم را غارت کردند تازه خرج هم نمی‌کنید میری تو اتوبان انگار رفتی جاده خاکی همچی چاله چوله داره که


  • Mk

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    خجالت بکشید یکم. ازاد راه هایی که عوارض پرداخت میشه بعد از گذشت بیست سال هنوز یک ریال خرج خود جاده نشده تمام جاده ها داغون هست . مگه هزینه این جاده ها از پول مردم نیست دولتها این پول رو مگه از جیب باباهاشون هزینه میکنن . بعد از هزاران اختلاس یک هزارم از یک دزدی رو براساخت جاده دادن


  • مجتبی زینلی

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    سلام واقعا خیلی جاده مزخرف پرحادثه ای است.چندین مورد تصادفات وحشتناک این اسمش میزارین آزاد راه


  • کیوان

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    بنده راننده کامیونتم…یه بار رفت و برگشت ازون اتوبان استفاده کردم جدای از دست اندازهای زیادش بخاطره روکش بتنی…پلیس راه اون مسیر قشنگ عوارض از راننده سنگینا میگیرن…از خود من صدتومن گرفتن تا گذاشتن تردد کنم…راحت میتونم بگم اونا اونجا حقوق چندماهشون رو تو یه روز درمیارن…از هر راننده سنگینی بخوان انقدر بگیرن ببین چقدر میشه!!!


  • ????????

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    کجا عوارض نمیگیرید من یک باغ رضوان سر پدر مادرم میرم ۱۵رفت ۱۵برگشت عوارض میزنید یعنی یک پنج شنبه سر اموات برای ساکن اصفهان ۳۰هزار تومان هزینه داره پارسال یک میلیون پول عوارض اومد فقط برای اینکه رفتم باغ رضوان حداقل پلاک اصفهان نگیرید


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    ما یه بار رفتیم توهمین اتوبان تازهه احداث هیچ مراکز رفاهی وجود نداره اسفالت هم افتضاح


  • علی

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    زیر ساخت افتضا پراز چاله ودست انداز


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    سلام جاده بسیار خوبیه.اونایی هم که ایراد میگیرن خیلی زیاده خواه و غر غرو هستن.افرادی هستن که یه قدم برای جامعه و مردم قدم بر نمیدارن و همش طلبکارن.


  • .....

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    نه اینکه خیلی امنیت داره این آزادراه نه یه پمپ بنزین نه یه سوپری بعدعوارض هم بگیرن جالبه


  • مصطفی

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    حالا انگار اونایی که عوارض میگیرن خیلی سالمه.کل ترکیه با ماشین چرخیدم یکی از ما عوارض نگرفت.جاده هاش صد پله بهتر از ایرانه.پول نفت هم ندارن


  • عبدالله

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    پاچه خواری آنهم داغتر از کاسه حریص دولت که میلیارد ها میلیارد منابع ملی به باد فنا و مختلسین و آقازاده ها سرازیر کرده نوبر است جاده ای که از آزاد راه فقط نامش را یدک میکشد و ورود و خروج از شیراز با ترافیک و تاخیر یکساعته مواجه است و از شش باند حداقلی آزاد راه عمدتاً فقط چهار باند اجرا شده فی الواقع اصلا آزاد راه نیست مطمئنا نگارنده ناشناس مواجب بگیری است که گرمی نفسش از جیب گشادش سرچشمه گرفته است


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    آدم هابه نظرات همدیگراحترام بگذارید. ویک نکته به آقایان وعوامل جاده سازی وبقیه دست اندرکاران… شمادیگرچی هستید. دست پیش میگیرید پس نیافتید. شماخودتان میدانیدکه زیرساخت چگونه هست. شمامیدانیداسفالتی که بکا ربردیدمرغوبیتش چقدر چقدرد ام دارد. و بقیه مشکلات دیگر… تنهاچیزی که ابدافکرنمیکنیدجیب ملت هست. ماشین خراب بشه راننده وسرنشیناش خسته واحتیاج به استراحتگاه وووودارندایا امکانات امنیتی وایمنی رفاهی برایشان ایجادکرده اید.. وبقیه موارددیگر… همش که نشدپول وعوارضی ومالیات ووو


  • ایرانی اریایی

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    شمادیگه چی هستید؟ دست پیش میگیره پس نیافته… معلوم نیست چه زیرساختی.. چه آسفالتی. ووووبکاربردیدچندصبای دیگرگندش دربیات… شماهااینکاره. نیستیدبرویداربابتان چین بیاید


  • آرش

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    مجانی هم برای راننده خسارت باره چه برسه عوارض هم پرداخت کنه. یک بار از این آزادراه عبور کردم و پشیمان شدم .انقد که دست انداز داره . حدود ۵۰ کیلومترش به جای آسفالت روکش بتنی کار شده و افتضاح بود .


  • مهیار

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    فرضا از این اتوبان عوارض نگیرن، به شما چه؟ از اینکه به مردم خوش میگذره به شما فشار اومده؟


  • شیراز

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    فرضا از این اتوبان عوارض نگیرن، به شما چه؟ از اینکه به مردم خوش میگذره به شما فشار اومده؟


  • Af

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    عزیزمن یکی از بزرگراهایی روکه عوارضی هست روبگیدکه اسفالت سالمی داشته باشدتابرسه خرج ومخارج این یکی پس لطفا چو نندازیدکه این روزها دولت نه خدمت گذارمنتظره سوژه برای دست کردن توی جیب مردم هست


  • روژان

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    کی گفته عوارص نداره همین تعطیلات نوروز که ما رفتیم ۱۱۰ تومن از ما عوارض گرفتن.چه نفعی برای شما داره که دروغ میگین.


  • علی

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    سلام ما برای نوروز از این مسیر تردد کردین حدود ۷۰ کیلومتر از ۴۰ کیلومتری شهرضا جاده پراز موج و افتضاح بود یعنی اتوبان نو و راه نیفتاده نیاز به روکش و تعمیرات داره


  • مسعود

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    حالا شما بهت زور میگه یدونه آزاد راه مردم مفت و مجانی استفاده کنند یا قلم به مزده کسی هستی که سودش توی عوارض آزاد راه اصفهان شیراز هست


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    بهترین جاده برا دزدهاست،کم از کامیونها بار بسرقت نبردن


  • احمد

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    این بد بختی بزرگی است که دامن کشور ومسولین را گرفته ازاد رهی به اون زیبای خداوکیلی بهترین کیفیت را دارد وحداقل باید نرخ این ازاد رهاه حداقل باید چهار برابر ازاد راهای دیگر باشد چون اگر عوارضخوب وقابل قبولی برای ان در نطر نگیرید به سرنوشت ازاد راه قزوین زنجان مبتلا میشود خداوکیلی خیلی ازاد راه ارزشمندی است پس تا دیر نشده نرخ بسیار مناسبی برایش تعیین کنید والا ازاین ببعد هیچ بانکی وارد فعالیت ازاد رهی ننیشود در ضمن نبازد اتفاقی که برای سوخت افتاده برای ازاد راه ها هم بیفتد بدبختانه در اثر خیانت نمایندگان مجلس روزی۱۴۰ میلیون لیتر بنزین در این کشور مفت ومجانی حیف ومیل میشود واین خیانتی نابخشودنی به کل کشور ونسل های اینده است


  • دانشجوی دکترا

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    ازادراهی که نه مجتمع رفاهی داره نه پلیس راه نه پمپ بنزین نه اورژانس نه امدادخودرو چه پولی بگیره از ملت؟؟؟


  • دانشجوی دکترا

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    به توچه ربطی داره ؟؟؟زورت میاد مردم از مال خودشون استقاده کنن ؟؟دولت پول این ازادراه رو از جیب باباش داده ؟؟؟یا از بیت المال ؟؟؟


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    ازاد راه کاشان قم که عوارض دریافت میشود چرا جاده ایمن نیست. حالا بفکر خالی کردن جیب مردوم به عنوان عوارص ازاد راه شیراز اضفهان هستید


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    وفتی ازادراه نصف ونیمه است وهیچگونه امکانات رفاهی نداره عوارض چ رومیخوای بگیری اسمش اصفهان شیرازه ولی ۱۲۰ کیلومتر تااصفهان و۲۰کیلومترتاشیراز هنوزمونده وبقیه بدون امکانات رفاهی


  • حسامب

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    بزرگراه های کشور که در آنها عوارض دریافت می شود مانند ازادراه تبریز قزوین یا قم اصفهان، و غیره در وضعیتی اسفبار قرار دارد و معلوم نیست هزینه ی نگهداری جاده ها کحا صرف می شود؟! بنابراین، محموعه ی مسوول به مردم بدهکار است و باید پاسخگو باشد.


  • خان

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    کم چرندیات بگو کم حکومت به این مردم ضر ر و زیان رسونده با ایجاد تورم و نا کارآمدی اقتصادی و گرفتن مالیات ها حتی ده درصد باید مالیات غذا خوردن هم بدیم به این حکومت


  • علی

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    جمع کنید بساطتتون را اینطور که شما میگید مردم برا صحبت کردن هم باید پول بدهند


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    خالک بر سرت با این خیرت. مهندسی مغزها یعنی عمین که جوری خبر بنویسی که مردم به دادن پول راضی بشن. ملعون، یه جاده زده شده بزار مردم راحت استفاده کنن. نگهداریش هم از همون پولهایی خرجش کنن که میدن امثال چای دبش


  • رحیم

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    گناه مردم چی هست،دولت میلی به عوارض گرفتن ندارد.


  • ایمان

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه برای ساخت هر یک کیلومتر؟؟ نکنه طلا به جای اسفالت استفاده شده؟؟؟ اونوقت ۶ میلیارد هزینه نگهداری برای هر یک کیلومتر!!!!!!! خودتون هم بارتون میشه


  • داریوش

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    اول اینکه کل مسیر این آزاد راه تو خاک استان فارس هست
    و هیچ ربطی به اصفهان نداره حتی یک وجبش هم تو حوزه استان اصفهان نیست هی میچسبونن به اصفهان
    دوم اومدن عجله ایی فقط افتتاح کردن و هیچ گونه امکاناتی چه رفاهی چه پمپ بنزین تو مسیر نگذاشتند و اصلا هم ایمنی که نداره هیچ تازه نا ایمن هم هست


  • مرتضی

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    اگر تو وجدان داری و دلسوزی وضعیت آسفالت آزادراه‌هایی که عوارض ازشون اخذ میشه پیگیری کن مثل آزادراه قم کاشان


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    اول امکانات و تجهیزات و امنیت اتوبان رو فراهم کنید


  • رضا

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    واقعا ای آدمی که این موضوع رو نوشتی و دوس داری از مردم پول زور بگیری. فکر کنم مردم به اندازه کافی پول مالیات و عوارض میدن. مردم بزور دارن شکم خودشون رو سیر میکنن و تو دنبال چپاول کردن و فشار آوردن بیشتر بر مردم هستی. واقعا خیلی بیشرف هستی که یکجا هم که دولت یادش رفته از جون مردم دربیاره تو بی وجدان ناراحتی


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    نه اون اتوبانهایی که عوارض میگیرند سالم هست،فقط خواستی ی غلط اضافی بکنی نویسنده


  • سامان نوروزی

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    چرا حرف بیخود میزنید؟ مگر دگلت نفت و گاز و معادن و… که متعلق به همه ی مردم است رو میفروشد به کسی مسگوید کجا هزینه میکند؟ حالا یه جاده ساخته برای استفاده ی عموم حتما باید پولی بشه؟ این همه مالیات هم میگیرند، پس کجا باید به مردم خدمات داده شود؟ فقط اول جواب سوالات منو بده بعد حرف بیخود بزن


  • محمدرضافربود

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    هنوز چند سال مونده تا بزرگراه راه بیفته
    سمت بیضا ترافیک سنگینه یکطرفه
    سمت گویم که افتضاحه
    اول باید کمربندی گویم رو میساختند بعد بزرگراه
    خداییش جنس از کجا میگیری شما ؟
    چی مصرف میکنی ؟
    بزرگراهی که هنوز ناقصه عوارض میخواهی بگیری ؟؟؟


  • حمید

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    مفت و مجانی؟ اون با پول سفره ملت ساخته شده. شما هم نگران نباش طوری عوارض بگیرن اندازه قیمت یه پراید


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    کاربر شیرازی لطفاً .. شعر .. نکن


  • تنها

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    سلام ارتباط این موضوع به شما چیست ؟ آیا دولت کم از مردم بیچاره مالیات اخذ میکنه که شما دایه مهربان‌تر از مادرشدی یا اینکه دنبال منافعی اینجا میگردی


  • علی

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    ازپمل مردم میسازید بعد از خود مردم مطگیرید بدون خدمات
    اسفالت کاری کل جادها صفر


  • شیرازی

    تاریخ : ۲۳ - فروردین - ۱۴۰۳

    دولت ها هر زمان بخوان مردم رو تیغ بزنن شروع میکنن به یاوه گویی، مثلا اینتر رو گرون میکنن با وعده کیفیت بالا، بنزین گرون میکنن با وعده مصرف کمتر، از ???? مردم مالیات میگیرن برای بالابردن خدمات، و……. الان هم نوبت این جاده مضخرف رسیده که هیچ گونه خدماتی داخلش نیست.