محور مهم مواصلاتی بندرلنگه به پارسیان به دغدغه مهم مردم و مسئولان استان تبدیل شده است که باز کردن گره کور احداث این مسیر مهم غرب استان نیازمند تصمیمات بزرگ در دولت سیزدهم است.
تسنیم: شهرستان بندرلنگه یکی از شهرستان های غربی استان هرمزگان است و به لحاظ موقعیت جغرافیایی و جمعیتی، یکی از سه شهر بزرگ این استان محسوب می شود که از چهار بخش مرکزی، شیبکوه، مهران و کیش تشکیل شده است.
نزدیکی به استان هایی نظیر بوشهر و فارس و قرارگیری در خطوط ترانزیتی، این شهرستان را از دیگر شهرستان های استان متمایز ساخته است به طوری که بخش عمده ای از صادرات و واردات کشور به ویژه در حوزه کشاورزی و خودرو از مسیر بندرلنگه عبور می کند.
قرارگیری در خط تردد مسافران سفرهای زیارتی و همچنین مسافرانی که برای تفریح به هرمزگان سفر می کنند سبب شده است هر روز شاهد تردد بی شمار خودروهای سبک و سنگین در جاده های منتهی به این شهرستان باشیم که این امر بر اهمیت کیفیت هرچه بهتر جاده ها می افزاید.
حال این سؤال پیش می آید؛ جاده های منتهی به این شهرستان از چه میزان کیفیتی برخوردار ند و می توان این محورها را به عنوان مسیری امن برای تردد انتخاب کرد؟
سال های متمادی است که جاده های بندرلنگه از کیفیت لازم برخوردار نیستند و بسیاری از نقاط این محور ایمنی لازم برای تردد مناسب وسایل نقلیه را ندارد، محور بندرلنگه ـ پارسیان یکی از جاده های نامناسب در سطح استان هرمزگان است که به دلیل نبود شانه راه کافی، عدم وجود علائم راهنمایی و رانندگی، آسفالت نامناسب و خط کشی نامناسب به پرخطر ترین جاده استان هرمزگان تبدیل شده و به معضلی جدی و مهم تبدیل شده است؛ مسیری که در ۶ماهه نخست سال جاری منجر به تصادفات بی شماری شده و جان تعداد قابل توجهی از مردم محلی این شهرستان را گرفته و خانواده های آنها را عزادار کرده است اما با وجود این، با توجه به لزوم تخصیص منابع مالی قابل توجه برای اصلاح این مسیر، همچنان این مسیر منتظر اقدام مسئولان است.
با توجه به اهمیت این موضوع، خبرنگار تسنیم در بندرلنگه با تعدادی از رانندگان در جاده های این محور گفت وگو کرد و مسائل و مشکلات آنان را شنید.
رانندگان با ترس ولرز از مسیر بندرلنگه به پارسیان می گذرند
یکی از راننده های فعال در محور بندرلنگه به پارسیان با اشاره به مشکلات موجود در جاده های بندرلنگه اظهار کرد: سال های زیادی است در محور بندرلنگه به پارسیان تردد می کنم؛ این جاده از وضعیت نا مناسبی برخوردار است و مدام شاهد تصادفات زیادی در این محور هستیم و به یک نگرانی جدی برای مردم بخش مرکزی و شیبکوه به ویژه راننده ها تبدیل شده است.
این راننده گفت: گذران زندگی ما رانندگان از طریق تردد در این محور است اما به دلیل عرض کم، نبود شانه راه و عدم وجود خط کشی مناسب و علائم راهنمایی و رانندگی، آسفالت نامناسب و بی کیفیت هر روز با ترس و لرز از این مسیر عبور می کنیم و بیشتر تصادفات ناشی از این معضل است.
آسفالت مسیر کنده و چاله ایجاد شده است
وی افزود: عبور و مرور ماشین های سنگین از این محور سبب از بین رفتن آسفالت شده به صورتی که در هر قسمت از این محور گاهی آسفالت کنده شده و چاله کوچک ایجاد شده که کار را برای رانندگان با مشکل مواجه ساخته است.
راننده محور بندرلنگه به پارسیان با درخواست اینکه مسئولان نسبت به معضلات و مشکلات بندرلنگه توجه کنند یادآور شد: بیشتر جاده در این مسیر خراب است و انتظار داریم مسئولان دولت سیزدهم برای رفع دغدغه همیشگی مردم غرب استان چاره اندیشی کنند.
جاده بندرلنگه به پارسیان خانواده های زیادی را عزادار کرد
یکی دیگر از راننده های فعال در جاده های بندرلنگه خاطرنشان کرد: جاده بندرلنگه به پارسیان یکی از چند جاده خطرناک و بی کیفیت شهرستان بندرلنگه به شمار می رود در بخش مهران، جاده دژگان به سمت پدل و لمزان، محور بندرلنگه به بندرخمیر از قسمت حمیران به سمت برکه سفلین ۲ کیلومتر آن به صورت جدی خراب است و در این مسیر هم تصادفات زیادی اتفاق می افتد که در طول سال جاری بارها شاهد تصادف در این مسیر بودیم که یک خانواده ۵نفره عزادار شدند.
این راننده با تأکید بر اینکه بندرلنگه یکی از شاهراه های اصلی و مهم استان برای ترانزیت کالا محسوب می شود، گفت: مدیران ذی ربط در حوزه راهسازی قول داده اند این محور را اصلاح کنند و ما هم منتظر تخصیص بودجه و کار اساسی به روی محور بندرلنگه به پارسیان هستیم.
خوش شانس بودم که زنده ام
راننده ای دیگری که ۱۸ سال است در جاده های بندرلنگه رانندگی می کند خاطرنشان کرد: کسانی که در مسیرهای بندرلنگه به سمت پارسیان و یا بندرلنگه به سمت روستاهای بخش شیبکوه می روند به دلیل خرابی جاده ها باید خیلی احتیاط کنند، بارها اتقاق افتاده است که شاهد تصادفات وحشتناکی در این مسیرها بودم و همچنین برای خودم هم اتفاق افتاده است که تاکنون دوبار در این مسیر تصادف کردم، هفته گذشته نیز در همین مسیر تصادف کردم و خوش شانس بودم که در زمان حاضر زنده هستم.
بودجه های عادی و استانی پاسخگوی این مسیر نیست
این محور ۱۰۵کیلومتری بنا به گفته استاندار هرمزگان مهم ترین معضل استان در حوزه راهسازی بوده که نیازمند تأمین اعتباری بالغ بر ۱۸۰۰ میلیارد تومان است.
مهدی دوستی اعلام کرد که اصلاح و احداث این مسیر با بودجه های استانی و حتی ملی هم میسر نیست و باید منابع مالی مورد نیاز این مسیر از طریق مولدسازی تأمین شود، استاندار هرمزگان همچنین اعلام کرده است برای بازدید میدانی از پروژه های راهسازی غرب استان سفری به این منطقه داشته باشد.
محور قدیم بندرلنگه به پارسیان محوری اصلی با مشخصات محور فرعی است
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای هرمزگان اظهار داشت: باند دوم بندر لنگه به پارسیان در حال احداث است اما تا زمانی که این محور به بهره برداری برسد زمان زیادی نیاز دارد.
وی افزود: محور قدیم بندرلنگه به پارسیان با مشخصات محور فرعی است و تردد زیادی هم در آن جریان دارد اواخر سال گذشته و امسال شاهد تصادفات زیادی در این محور بودیم.
عباس شرفی گفت: تاکنون ۲ اقدام برای این محور قدیم انجام شده است، در ابتدا نقاط حادثه خیز شناسایی شد و در حال ایمن سازی این نقاط هستیم و پس از آن نیز با مکاتبه ای که با سازمان راهداری داشتیم و موافقت این سازمان بهسازی ۲۰ کیلومتر از این مسیر آغاز شد.
وی تصریح کرد: این پروژه پس از تأمین اعتبار و انتخاب پیمانکار در حال اجراست و پیشرفت ۳۰درصدی دارد و امیدارم با جذب اعتبارات در مدت زمان مشخص شده پروژه به بهره برداری برسد.
بیشتر بخوانید:
-
تفاوت موتور XU7 با XU7P چیست؟
-
۸ عادت رایج نادرستی که مانعی برای رسیدن به موفقیت هستند
-
روش پخت فوری مرغ با سبزیجات و سس ویژه وقتی زمان کافی ندارید
مدیرکل راهداری هرمزگان گفت: قطعه دوم این محور را هم تا دوراهی چارک که بیشترین ترافیک را دارد به مناقصه می بریم و کار بهسازی این قطعه هم انجام می شود و تا آن زمان هم امیدواریم باند دوم محور بندرلنگه به پارسیان تکمیل شود و به بهره برداری برسد.
وی با تأکید بر اینکه “به دنبال حل اساسی این مشکل هستیم” گفت: این محور نیازمند اعتبارات زیادی است که برای تأمین این حجم از اعتبار، استاندار تصمیمات خوبی اتخاذ کرده است که می تواند مشکل را حل کند.
داریوش
تاریخ : ۲۰ - دی - ۱۴۰۲
لطفا بجایی که شوتی هارو نابود کنید به فکر یه راهی باشید که به راحتی بتوانند کار کنند و دیگه نیازی نباشه تند رانندگی کنند ، من بیاد دارم قدیم گمرک یک برگه میداد به بار های ته لنجی بنام پته زرد رنگ که شما به راحتی این کالا رو هرجا و هر شهری که دوست داشتی می بردی و تمام مالیات و گمرکی هم از مردم می گرفت و مردم براحتی کار می کردن ، حالا همان کالا مالیات و گمرکی رو از مردم گمرک میگیره ولی پته زرد نمیده ، من فکر میکنم این مشکل قابل حل هست و کسی دوست نداره درست بشه ، لطفا یکم به فکر این جوان ها باشید و نکوشید و نگیرید بار مردم رو وقتی خود گمرک داره میده .
با تشکر از بچه های خوبه نیروی انتظامی و پلیس
علی
تاریخ : ۱۹ - دی - ۱۴۰۲
تنها بندر لنگه خطری رانندگی نمی کنند،بلکه در همه جای ایران اینطوری است،مردم بخاطرفقر و تورم وفشار اقتصادی دیگر وقت فکر کردن ندارند ودر همه کارها مجبور به شتاب وعجله هستند وحق هم دارند،ترس ووحشت از آینده معیشت وزندگی درایران همه مردم را متزلزل کرده.
امید
تاریخ : ۱۹ - دی - ۱۴۰۲
همه وعدههای مسئولین دروغ هست هیچ کاری انجام نشده،عرض این جاده اصلی بعضی نقاط پنج متر هست،و روزانه ترافیک نیمه سنگینی از وسایل نقلیه ترابری و سوخت رسانی در این محور شاهد هستیم
میثم
تاریخ : ۱۸ - دی - ۱۴۰۲
شترها مگه کم خونوادها رو عزا داار کردن که هنوز این جاده رو هنوز فکری به حال مردم و این جاده نمیکنید!؟؟!