چاپ کد خبر: 110752
14 اردیبهشت 1402

ترفندهای خرید طلای دست دوم که هیچ طلافروشی به شما نمی گوید

طلا، فلز ارزشمندی که قیمت ثابتی ندارد و مدام در حال تغییر است. امروزه قیمت طلا به نوعی است که حتما افراد قبل از خرید، باید آن را از سایت های معتبر چک کنند و سپس برای خرید اقدام کنند. زیرا همان طور که ذکر شد، طلا فلزی ارزشمند است که قیمت ثابتی ندارد و همیشه در نوسان قرار دارد.این فلز، جزو فلزهای مهم محسوب می شود و قیمت گران تری هم نسبت به بقیه آن ها دارد. شاید هیچ موقع به این موضوع فکر نکنید که برای خریدن طلا، باید نکاتی رعایت شوید یا خیر؛ اما باید ذکر کنیم، از آنجایی که طلا بسیار ارزشمند و گران قیمت است، حتما افراد برای خریدن آن باید نکاتی را به یاد داشته باشند تا فریب افراد سودجو و سو استفاده گر را به راحتی نخورند.

شاید در فضای‌ مجازی مشاهده کرده باشید که اخیرا پیج هایی در خصوص فروش انواع طلا فعالیت دارند و افراد با مشاهده کردن قیمت کم و طلاهایی با عنوان طلا استفاده شده، به فکر خرید طلا دست دوم می افتند. در ادامه با ما همراه شوید که همه چیز را راجب خرید طلا  دسته دوم بیان کنیم.

طلا‌های تقلبی همیشه در کمین هستند پس حتما از جای معتبر خرید کنید و دقت داشته باشید که همه مشخصات طلایی که می‌خرید با جزئیات در فاکتور ثبت شود.


زمانی که تصمیم به خرید طلا می‌گیرید، متوجه می‌شوید ماجرا فقط به قیمت هر گرم طلا که روی تابلوی مغازه درج شده، ختم نمی‌شود. برای خرید طلا اعم از گردنبند، دستبند، گوشواره، النگو و… درصد اجرت و کارمزد ساخت به همراه مالیات بر ارزش افزوده و سود طلا فروش، به فاکتور نهایی شما اضافه می‌شود. البته درصد اجرت ساخت مربوط به طلای نو است. مالیات بر ارزش افزوده هم ۹ درصد و سود طلافروش متغیر و معمولا بین ۵ تا ۸ درصد است، اما آیا برای خرید طلای مستعمل( دست دوم)، راهکاری هست که کمتر از ۹ درصد مالیات بدهیم؟ چند توصیه درگوشی در این باره به شما خواهیم داشت!

یکی از گزینه های مهم به منظور سرمایه گذاری، خرید طلای دست دوم یا کار کرده است. مهمترین مزیتی که این نوع طلاها نسبت به طلاهای کارنکرده دارند، عدم پرداخت هزینه ساخت آنها است. بنابراین طلاهای کارکرده دارای قیمت پایین تری بوده و گزینه مناسبی برای پس انداز و سرمایه گذاری محسوب می گردند.

علاوه بر این طلای دست دوم برای افرادی مناسب است که قصد دارند طلای خود را پس از مدتی بفروشند. چرا که علاوه بر عدم پرداخت هزینه ساخت، گاهی مالیات بر ارزش افزوده را نیز پرداخت نمی کنند. بنابراین قیمت طلا تا حد زیادی کاهش می یابد و به صرفه است. اما در خرید این طلاها بایستی به موارد و نکات مهمی دقت داشت تا بتوان خرید امن و ارزشمندی داشت.

در پاسخ به این سوال که طلای دست دوم بخریم یا نه؟ باید گفت که به دلیل کاهش ارزش پول ملی، افرادی دارای نقدینگی و سرمایه زیادی هستند، می توانند با خرید طلای دست دوم به عنوان ایده ای مناسب برای سرمایه گذاری، از سود آن بهره مند گردند. اما بایستی در خرید و فروش طلای کارکرده به نکات مختلفی توجه داشت تا دچار ضرر نشوید.

یکی از مزیت های طلای دست دوم علاوه بر سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول این است که می توان از آن به عنوان زیور آلات نیز استفاده کرد. در واقع این نوع طلاها می توانند باعث ایجاد زیبایی در فرد نیز شوند. همچنین سود آنها نسبت به خرید سکه نیز بیشتر است. چرا که با توجه به اقتصاد ایران و جهان، قیمت سکه افت و خیزهای بسیاری دارد و ممکن است فروش آن با ضرر همراه باشد.

طلاهای کارکرده در هر زمانی می توانند به راحتی پول نقد تبدیل شوند. چرا که این نوع طلاها را می توان خیلی آسان آب کرد. همچنین برای خرید این نوع طلاها نیاز به سرمایه زیادی نیست و گاهی می توان به هزینه ای اندک طلای مورد نظر را خریداری نمود.

معایب خرید طلای دست دوم
در کنار مزایا و سودی که از خرید طلای دست دوم به دست می آید، این معامله می تواند با مشکلات و ضررهای زیادی نیز همراه باشد. یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام خرید طلا وجود داشته باشد، خرید طلای تقلبی به اسم طلای دست دوم و کارکرده است.

برای جلوگیری از بروز این مشکلات بایستی از وجود فاکتور خرید و معتبر بودن آن مطمئن شد. علاوه بر این هنگام خرید این نوع طلاها بایستی به منظور محک زدن و عیار سنجی آن به طلافروشی های مجاز و معتبر که به ابزارهای محک زنی مجهز هستند، مراجعه کرد. بنابراین قبل از خرید طلای دست دوم بایستی آن را به چند طلافروشی نشان داد و از عیار طلا و اصل بودن آن اطمینان حاصل کرد.

یکی دیگر از معایبی که هنگام خرید طلای کارکرده با ان مواجه می شویم، عدم وجود تنوع در این نوع طلاها است. طلاهای دست دوم معمولا دارای تنوع نیستند و خریدار بایستی از میان طلاهای موجود در ویترین، طلای مورد نظر خود را انتخاب کند.

علاوه بر این برخی از طلاهای دست دوم دارای قفل یا قسمت های ظریفی هستند. بسیاری از گوشواره ها، دستبندها و… دارای قفل هستند در صورت خراب بودن یا محکم نبودن قفل به راحتی گم می شوند. در طلاهای کارکرده امکان وجود خرابی در طلا بیشتر است و در بسیاری از موارد قفل یا پیچ و مهره های موجود در طلا شل شده است.

بنابراین قبل از خرید طلای دست دوم بایستی قفل و قسمت های ظریف آن را به خوبی بررسی کرده و از سالم بودن آن مطمئن شد. در صورت وجود خرابی در قفل یا زنجیر طلا باید آن را برای رفع مشکل به تعمیرکار طلا داد و یا از خرید طلای مشکل دار امتناع نمود.

به منظور خرید و فروش طلای دست دوم بایستی به مکان های معتبر و مجاز مراجعه کرد و از خرید طلا از افراد معمولی و یا از سایت های خرید و فروش کالا جلوگیری کرد. چرا که طلا به دلیل ارزش بالایی که دارد می تواند به راحتی دزدیده یا قاچاق شود. بنابراین قبل از خرید طلای دست دوم از افراد معمولی باید آن را از همه جهات بررسی کرده و به چند طلافروش معتبر نشان داد.

در برخی از مواقع افراد برای فروش طلای دست دوم از فاکتورهای نامعتبر استفاده می کنند. همچنین در برخی از موارد دزدان برای فروش طلاهای دزدیده شده، فاکتورهای تقلبی جعل می کنند. امروزه فاکتور به عنوان ضمانت اصالت طلا و تقلبی نبودن آن شناخته می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل بایستی پیش از خرید این نوع طلاها ویژگی های مختلف فاکتور را بررسی کرده و از صحت فاکتور مطمئن شد.

یکی از مشکلاتی که در خرید طلای دست دوم ممکن است وجود داشته باشد، انتقال بیماری است. چرا که امکان وجود بیماری های پوستی در فردی که قبلا از طلا استفاده کرده وجود دارد و اگر خریدار دارای حساسیت باشد می تواند به بیماری مبتلا شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکل پس از خرید این نوع طلاها بایستی آنها را به خوبی ضدعفونی و شستشو کرد. همچنین می توان از آبکاری برای این نوع طلاها استفاده کرد تا طلا به خوبی تمیز و مثل روز اول، نو شود.

بگویید طلای ۵ درصد می‌خواهم
در اولین قدم، فرمول خرید طلا را فراموش کنید که شامل وزن طلا ضربدر اجرت ساخت به علاوه قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار بود که دست آخر باید مالیات بر ارزش افزوده و سود طلا فروش به آن اضافه شود! کلا این فرمول را فراموش کنید و زمانی که به طلا فروشی مراجعه می‌کنید، به او بگویید که طلای ۵ درصد می‌خواهم. البته توقع نداشته باشید که طلافروش‌ها از شنیدن این درخواست شما خوشحال شوند، به ویژه اگر مشتری دیگری در مغازه‌شان باشد! چون بعضی از مشتری‌ها با شنیدن ۵ درصد، از خرید طلا با اجرت ساخت بالا و پرداخت بیش از ۱۰ یا ۱۵ درصد مالیات منصرف می‌شوند؛ بنابراین بهتر است به سراغ مغازه‌هایی بروید که مشتری ندارند و البته اگر هم در برابر این درخواست، روی خوش نشان ندادند نباید توی ذوق‌تان بخورد.

خودتان دست به ماشین‌حساب شوید
بعد از این‌که طلافروشی به شما یک سری طلا‌های مستعمل را نشان داد که با ۵ درصد سود می‌تواند به شما بفروشد، بررسی کنید که کدام‌شان به درد شما می‌خورد. برای خرید عجله نکنید و طلایی اعم از گردنبند، گوشواره، دستبند، النگو و… را بخرید که قابل استفاده باشد و با سلیقه شما جور دربیاید. سپس از طلافروش، وزن دقیق طلا شامل گرم و سوت آن را بپرسید. حالا باید دست به ماشین حساب شوید. قیمت هر گرم طلا را که روی تابلو یا تلویزیون مغازه نوشته شده، در وزن طلا ضرب و سپس ۵ درصد به آن اضافه کنید. حواس‌تان باشد که اگر تصمیم به خرید این طلا گرفتید، باید دقیقا همین عدد را پرداخت کنید.

قیمت طلای دست دوم را چگونه محاسبه کنیمتعیین قیمت اصلی به هنگام خرید و فروش طلای دست دوم از مواردی است که ممکن است ذهن شما را به خودش مشغول کرده باشد.اولین موردی که شما باید در این زمینه یاد بگیرید، مربوط به محاسبه اجرت طلا می باشد.طلاهایی که امروزه در طلا فروشی ها فروخخته می شوند، معمولا اجرت های ساخت بالایی دارند که با این حساب خریدار به هنگام فروش آن، متحمل ضرر زیادی خواهد شد.این در حالی است که شما به هنگام خرید طلای دست دوم همچین مشکلی نخواهید داشت، زیرا فقط میزان مالیات و سود فروشنده در قیمت نهایی اعمال خواهد شد و شما لازم نیست مبالغ زیادی در ازای اجرت از سرمایه تان کم کنید.اجرت پرداخت، در واقع همان مقداری است که شما هنگام خرید طلای نو باید به ازای ساخته شدن هر گرم از طلا به فروشنده پرداخت کنید

.نکته ای که باید در این مورد بدانید آن است هر نوع طلایی، اجرت ساخت مخصوص به خودش را دارد که با سایرین تفاوت دارد.هر چقدر طلایی که خریداری کرده اید به روز تر بوده و مدل جدیدتری داشته باشد، میزان این اجرت نیز بیشتر خواهد شد.همانطور که انتظار دارید، اجرت محاسبه شده برای جواهرات بسیار بیشتر از مصنوعات طلا خواهد بود، زیرا ساخته شدن شان وقت زیادی می گیرد و علاوه بر آن، معمولا از سنگ های گران قیمت نیز در ساختار شان استفاده می شود.سنگ های به کار رفته در این جواهرات در عین ظریف بودن، بسیار با ارزش نیز هستند و همین امر باعث می شود که کوچک ترین خطایی هنگام ساخت شان باعث ضرر های زیادی شود.

بنابراین طبیعی است که اجرت ساخت شان بیشتر از طلاهای معمولی باشد. به طور کلی اجرت و مقدار آن، به وقت و میزان سختی کار به هنگام ساخته شدن جواهرات بستگی دارد.اما باید بدانید که هیچ فروشنده ای حق ندارد که مقدار اصلی آن را کم و زیاد کند و موظف است که مطابق با فاکتور کارخانه اش آن را دریافت کند.تعیین قیمت و ارزش طلا به هنگام خرید و فروش طلای دست دوم، با فرمول معینی تعیین می شود که تمامی طلا فروشی ها باید آن را رعایت کنند.زمانی که شما برای فروش طلای دست دوم اقدام می کنید، لازم نیست پولی در ازای اجرت پرداخت کنید و چنانچه طلا فروشی از شما این مبلغ را درخواست کند، کاملا غیر قانونی است.علاوه بر آن، کارمزدی که باید هنگام فروش این دسته طلاها پرداخت کنید نیز کاملا میزان مشخصی دارد که قابل تغییر نیست.

.

شانس‌تان را برای پرداخت سود کمتر امتحان کنید
طلا‌های دست دوم و مستعمل، قطعا به زیبایی، شیکی و تمیزی طلا‌های نو نیستند و گاهی بعضی‌هایشان بیشتر از حد طبیعی، فرسوده شده‌اند یا نقص دارند. مثل النگویی که کمی کج شده یا گردنبندی که زنجیرش تعمیر شده یا…. در این مواقع از فروشنده بخواهید به جای ۵ درصد، ۳ درصد از شما سود بگیرد. فقط خیلی چانه نزنید که بروید روی اعصاب طلافروش و خودتان! اما بد نیست که شانس‌تان را برای پرداخت سود کمتر امتحان کنید، اما تعداد بسیار کمی از طلافروش‌ها راضی به فروش طلا با کمتر از ۵ درصد سود می‌شوند.

حتما فاکتور معتبر بگیرید
امروزه اعتبار طلا به طلافروش است و کاغذی که به عنوان فاکتور به دست مان می‌دهند. فاکتوری که قرار است هم ضمانتی برای طلای‌مان باشد و هم امنیتی برای سرمایه‌گذاری‌مان. طلا‌های تقلبی همیشه در کمین هستند بنابراین حتما از جای معتبر خرید کنید و دقت داشته باشید که همه مشخصات طلایی که می‌خرید با جزئیات در فاکتور ثبت شود. بعضی‌ها تصور می‌کنند که طلای دست دوم، نیازی به فاکتور ندارد که این اشتباه‌شان موقع فروش برای‌شان گران تمام خواهد شد. در ضمن، اگر طلای دست‌دومی که می‌خرید دارای سنگ و جواهرات اصل باشد حتماً شناسنامه یا فاکتور سنگ‌ها را از فروشنده بخواهید.

یکی از اولین و مهم ترین نکات موجود در زمینه خرید و فروش طلای دست دوم، داشتن فاکتور مربوط به خرید آن است، زیرا اگر شما این مورد را در اختیار نداشته باشید، احتمال آن که دچار دردسر شوید زیاد خواهد بود.علت اهمیت این امر آن است که فاکتور طلا در واقع نوعی ضمانت به شمار می رود و نشان می دهد که شما مالک و صاحب اصلی طلا هستید، بنابراین طبیعی است که در صورت نداشتن آن، طلافروشان به شما شک کنند.

تنها در صورتی می توان کمی امیدوار بود، که شما به طلا فروشی همیشگی که از آن خرید می کنید و شما را به خوبی می شناسد مراجعه کنید.اما به طور کلی باید یادتان باشد که به خاطر قوانین موجود در این زمینه بهتر است که همواره فاکتور طلاهای تان را نگه دارید تا در صورت نیاز دچار هیچ گونه مشکلی نشوید.چنانچه شما فاکتور خرید طلای تان را گم کرده اید، می توانید با به یاد آوردن تاریخ خرید آن به طلا فروشی مربوطه مراجعه کنید. در صورتی که طلا فروش بتواند نام شما و قطعه خریداری شده را در لیستش پیدا کند، احتمالا مشکل شما حل خواهد شد.اما نکته ای که باید در این مورد بدانید آن است که طلا فروشی ها معمولا فاکتورهای خرید را تا زمان مشخصی نگه داری می کنند، بنابراین هر چقدر که زمان خرید قدیمی تر باشد، احتمال دسترسی داشتن به آن نیز کمتر خواهد شد.برای جلوگیری از این گونه مشکلات پیشنهاد می کنیم که همیشه فاکتور طلاهای تان را با دقت کافی نگه داری کرده و به هیچ وجه آن ها را دور نیندازید.

کم شدن مبلغ سود و اجرت دریافت شده به هنگام فروش طلا
همانطو که پیش از این هم گفتیم، تفاوتی ندارد که شما طلای تان را دیروز خریداری کرده اید و یا ده سال پیش، زیرا در هر صورت به هنگام فروش مبلغ اجرت و سود از آن کم خواهد شد.این قانون در تمامی طلا فروشی های کشور اعمال می شود و چیزی نیست که بتوانید آن را دور بزنید.اگر در مورد علت این قانون کنجکاوید، بهتر است بدانید که وجود این مورد باعث می شود تا طلا فروش نتواند جنس نویی را که با قیمت طلای کهنه خریداری کرده است را به شخص دیگر بفروشد.باید آگاه باشید که عمل ذکر شده در بالا کاملا خلاف قانون می باشد و در صورت گزارش دادن این مورد، به سرعت با واحد مربوطه برخورد خواهد شد.جالب است بدانید که تشخیص طلای نویی که با قیمت طلای دست دوم خریداری شده کار تقریبا غیر ممکنی است و همه چیز به طلا فروش و وجدان او بستگی دارد.

تست بینایی | آیا می‌توانید در ۷ ثانیه ماهی را میان ذرت‌ها پیدا کنید؟

نکاتی واقعی و عجیب درباره فلفل دلمه ای که هر کسی باید بخواند

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

قشقایی پنجشنبه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶

((در صورت گزارش دادن این مورد، به سرعت با واحد مربوطه برخورد خواهد شد.جالب است بدانید که تشخیص طلای نویی که با قیمت طلای دست دوم خریداری شده کار تقریبا غیر ممکنی است و همه چیز به طلا فروش و وجدان او بستگی دارد))
اولا مشتری از کجا باید بفهمه طلافروش این طلا رو به اسم نو خریده یا دست دوم؟؟؟
البته خودتون جواب خودتون رو دادید که همه چی به وجدان فروشنده بستگی داره این بدین معناست که این قانون قابل اجرا و نظارت نیست و هیچ راه تشخیصی وجود نداره و راه کلاهبرداری کاملا بازه
بنده خودم یه قطعه طلا خریدم ولی دو روز بعد مجبور شدم به همون کسی که ازش خریده بودم بفروشم
طلافروش طلا رو به اسم دست دوم حساب کرد و نزدیک ۱۵ درصد پولی که داده بودم رو کم کرد ولی چند روز بعد دیدم همون قطعه رو دوباره گذاشته توی ویترین

آخرین اخبار