چاپ کد خبر: 134589
28 بهمن 1402

ترفندهای عالی برای پاک کردن لکه شکلات و کاکائو از انواع سطوح

شکلات و کاکائو از خوشمزه ترین مواد غذایی هستند که طرفداران بسیاری دارند.بخصوص کودکان مصرف بالایی در خوردن این مواد دارند و گاهی ممکن است باعث کثیفی خانه شوند و خانه را پر از لکه های شکلات و کاکائو کنند.برخی اوقات از بین بردن این لکه ها ممکن است بسیار سخت پیچیده باشد اما امروز در این مقاله به شما ترفندهایی برای پاک کردن این لکه ها معرفی خواهیم کرد.

پاک کردن لکه شکلات و کاکائو

نکات مهم برای پاک‌کردن لکه شکلات و کاکائو

قبل از تمیزکردن لکه شکلات باید چند نکته مهم را بدانید. اولین و مهم‌ترین نکته این است که برای پاک‌کردن هر نوع لکه‌ای، باید حلال آن را بشناسیم. برای شناخت حلال نیز باید بدانیم ماده‌ای که لکه را به وجود آورده است، چه ترکیباتی دارد. شکلات، به‌طورکلی دارای دو ماده اصلی است که در ایجاد لک مؤثر هستند: تانین یا جوهر مازو و روغن.

نکته اول: شناخت ترکیبات اصلی در ایجاد لکه شکلات و کاکائو

جوهر مازو، ماده‌ای در گیاهان است که باعث حالت گسی در دهان می‌شود. عامل رنگ قهوه‌ای یا قرمز تیره لکه‌های شکلات، همین تانین یا جوهر مازو است. روغن بخش مهم دیگری از شکلات به شمار می‌رود. برای ساخت شکلات از روغن‌های گیاهی یا کره کاکائو یا هر دو این مواد استفاده می‌شود. شکلات‌های شیری، شیرکاکائو و بستنی‌های کاکائویی، شیر هم دارند که یعنی پروتئین را هم باید به عوامل ایجاد لکه اضافه کنیم.

حلال تانین، آب سرد و مایع ظرف‌شویی (و در بدترین حالت، پودر‌های اکسیژنه لکه بر) است. برای ازبین‌بردن بخش روغن، به آب خیلی گرم و شوینده‌های حاوی حلال‌های روغنی نیاز داریم. جهت ازبین‌بردن بخش پروتئینی هم شوینده‌های حاوی آنزیم‌های پروتئینی به کار می‌آیند. پس خوشبختانه، آب را می‌توان برای تمیزکردن لکه شکلات به کار برد، اما درجه آب متفاوت است. پس به یک راهکار چندمرحله‌ای احتیاج داریم.

نکته دوم: جلوگیری از وسیع‌تر شدن لکه‌های ایجادشده

برای پاک کردن لکه شکلات از فرش، لباس یا هر نوع وسیله دیگری که در آن پارچه استفاده شده است، یک نکته مهم وجود دارد. نباید کاری کنیم که لکه پخش و پهن‌تر شود. اگر این اتفاق افتد، کار خود را سخت‌تر کرده‌ایم. برای جلوگیری از این مشکل، یک راهکار ساده وجود دارد. تمیزکردن لکه شکلات باید از بیرون به سمت مرکز باشد. به‌علاوه، در مراحل اول پاک‌سازی، تنها به گذاشتن و برداشتن پارچه تمیز‌کننده، اکتفا کنید. مالیدن و کشیدن پارچه روی لکه، اوضاع را بدتر خواهد کرد.

حالا که با این دو نکته بسیار مهم آشنا شدیم، بیایید با بهترین روش‌های پاک‌کردن لکه شکلات از فرش، لباس و… آشنا شویم.

پاک کردن لکه شکلات و کاکائو

۱-پاک کردن لکه‌ی شکلات از روی پارچه

با کمک یک چاقو یا قاشق شکلات را از روی لباس یا پارچه بردارید.
آب سرد را از قسمت پشت لکه روی پارچه بریزید.
روی لکه را با مایع لباسشویی آنزیم‌دار بپوشانید سپس در آب سرد قرار دهید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه در همان حالت باقی بماند.
اگر بعد از گذشت مدت زمان مذکور لکه هنوز باقی بود، مراحل بالا را دوباره تکرار کنید.
پس از پاک شدن لکه، آن را بشویید و اجازه دهید با جریان عادی هوا خشک شود.

۴-پاک کردن لکه‌ی پودر کاکائو از روی پارچه

پودر کاکائو را با احتیاط از روی پارچه بتکانید. سپس روی آن را با مایع لباسشویی بپوشانید و اجازه دهید یک دقیقه در همان حالت باقی بماند.
پس از یک دقیقه محل لکه شده را با آب بشویید.
اگر لکه هنوز باقی مانده بود از مایع لباسشویی قوی‌تر یا محلول آب اکسیژنه استفاده کنید.
سفیدکننده یا مایع لباسشویی را با آب مخلوط کرده، پارچه را مدتی در آن قرار دهید.
سپس پارچه یا لباس را آب بکشید و اجازه دهید با جریان عادی هوا خشک شود.

۲-تمیز کردن شکلات از روی فرش و موکت

برای تمیز کردن شکلات از روی فرش، موکت یا مبلمان سریعا پس از ریختن شکلات، آن را از روی فرش بردارید. در صورتی که شکلات سفت بود و به راحتی از موکت و فرش جدا نمی شد، با آب سرد قسمت لکه شده را خیس کنید و صبر کنید تا نرم شود و سپس آن را از روی فرش یا موکت جدا کنید. برای تمیز کردن کارامل از روی فرش از اسفنج و الکل استفاده نمایید.

یک چهارم قاشق چایخوری مایع دستشویی و یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و با آن لکه شکلات از روی فرش را تمیز کنید و یا با یک قاشق غذاخوری آمونیاک و یک فنجان آب لکه را تمیز کنید ( این روش ممکن است به فرش یا موکت شما آسیب برساند)

یک دستمال یا اسفنج تمیز را به محلول بالا آغشته و روی لکه بکشید اما مدام از قسمت های تمیز پارچه استفاده کنید تا دوباره فرش لکه نشود. در صورت باقی ماندن لکه سرکه سفید روی فرش اسپری کنید و آن را با اسفنج پاک کنید.

اکنون با استفاده از یک پارچه یا دستمال خیس محلول را از روی فرش و موکت تمیز کنید و سپس روی آن را با یک پارچه یا حوله کاغذی خشک، خوب خشک کنید.

پاک کردن لکه شکلات و کاکائو

۳-پاک کردن لکه‌ی شکلات از روی مبل

با کمک یک چاقو یا قاشق شکلات را از روی مبل بردارید.
۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و ۲ فنجان آب گرم را با هم مخلوط کنید.
با کمک یک مسواک، محلول تهیه شده را به‌آرامی روی لکه بکشید. این کار را بدون هیچ فشاری انجام دهید تا لکه به خورد مبل نرود.
هر بار که تمام لکه را مسواک زدید محل را با کمک یک پارچه‌ی تمیز خشک کنید و اگر لکه هنوز باقی بود، دوباره همان کار را تکرار کنید.
بعد از اینکه لکه کامل پاک شد با یک پارچه‌ی تمیز و مرطوب روی آن بکشید و اجازه دهید با جریان عادی هوا خشک شود.
نکته: این روش برای پاک کردن شکلات از روی فرش و خوشخواب هم کاربرد دارد.

۵. پاک کردن لکه‌ی پودر کاکائو از روی مبل

پودر کاکائو را به کمک جاروبرقی از روی سطح مبل جمع کنید. مراقب باشید جارو را روی سطح لکه نکشید چون پودر کاکائو به خورد مبل می‌رود.
۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با ۲ فنجان آب مخلوط کنید.
با کمک یک پارچه‌ی سفید و تمیز محلول را روی لکه بکشید.
آن‌قدر این کار را تکرار کنید تا لکه پاک شود.
یک اسفنج مرطوب را روی لکه بکشید تا اثر محلول شوینده را از بین ببرد.
با یک پارچه‌ی تمیز رطوبت اضافه را بگیرید و اجازه دهید با جریان عادی هوا خشک شود.

 

سخن آخر
پاک کردن لکه‌ی شکلات و کاکائو کار سختی نیست، به شرط اینکه روش مخصوص آن را بدانیم. ترفندهایی که در این مطلب با آن آشنا شدید روش‌های کاربردی و آسانی است که به شما کمک می‌کند لکه‌ی این مواد را به راحتی از روی هر سطحی پاک کنید. اگر شما هم روش خاصی برای پاک کردن لکه‌ی شکلات و کاکائو می‌دانید در قسمت کامنت‌ها برای ما بنویسید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار