چاپ       کد خبر: 145199
13 خرداد 1403

ترفندهای نگهداری برگ مو در فریزر بدون تغییر رنگ

یکی از لذیذترین غذاهای فصل بهار دلمه برگ مو است که طرفداران بسیار زیادی دارد.طوری که برخی ترجیح می دهند این غذا را در تمامی فصول تهیه کنند.اما مشکلی که وجود دارد این است که برگ مو تنها در فصل بهار وجود دارد ولی برای این مشکل می توانید برگ مو را به مقدار لازم تهیه و با ترفند هایی که در ادامه این مطلب معرفی می کنیم آن را در مدت طولانی بدون تغییر رنگ نگهداری کنید تا هر زمان که می خواهید از آن استفاده کنید.

نگهداری برگ مو در فریزر

چگونه برگ مو را در فریزر نگهداری کنیم؟

۱. برگ مو را کاملا بشویید و درون سبدی بریزید تا آب آن کاملا خارج شود.

۲. یک بطری نوشابه خانواده خالی را بشویید و خشک کنید.

۳. چند برگ مو را روی هم گذاشته و باریک لول کنید و خیلی آرام درون بطری بیاندازید .

۴. این کار را ادامه دهید تا بطری پر شود و سپس درب بطری را ببندید و در فریزر بگذارید.

۵. در زمان نیاز به برگها پلاستیک را با چاقو پلاستیک ببرید تا درب آن گشاد شود تا راحت بتوانید به برگها دسترسی داشته باشید .

۶. اینگونه می توانید بدون تغییر رنگ برگ مو را تا یک سال نگهداری کنید و هر زمان از سال که دلتان خواست دلمه درست کنید.

نگهداری برگ مو در فریزر

۱. برگ موها را شسته و خشک کنید.

۲. دسته دسته کنید و داخل کیسه فریزر یا درون ظرفهای مخصوص فریزر بگذارید و درون فریزر نگهداری کنید.

۳.قبل از مصرف از فریزر در آورده تا یخشان باز شود و نرم گردد.

دستورالعمل نگهداری برگ مو در فریزر با روش بلانچ کردن

برگ‌ها را زیر آب سرد روان بشوئید. داخل کتری آب را جوش بیاورید و روی برگ‌هایی که داخل قابلمه یا کاسه قرار داده‌اید بریزید تا کاملا سطح آن‌ها را بپوشاند و بگذارید دو دقیقه بماند.

می‌توانید در قابلمه آب را بجوشانید، گاز را خاموش کنید و بعد برگ‌های مو را به آن اضافه کرده و دو دقیقه یا تا زمانی‌که کمی نرم شود صبر کنید. با کمک انبر، برگ‌های مو را از آب جوش درآورید و به کاسه‌ای از آب و یخ منتقل کنید، بعد از آنکه سرد شدند آن‌ها را در آبکش بریزید و صبر کنید تا کاملا خشک شوند.

برگ‌های مو بلانچ‌شده را داخل کیسه فریزر یا ظرف‌های فریزری قرار داده و فریز کنید. با استفاده از این روش کیفیت و تازگی برگ مو به خوبی حفظ می‌شود.

نگهداری برگ مو در فریزر

روش های دیگر نگهداری از برگ مو :

خشک کردن برگ مو 

ابتدا برگهای تازه و بزرگ مو را بشویید و دسته بندی کرده و با یک سوزن نخ را از برگها رد می کنیم و از طرف دیگر در آورده و انتهای نخ را گره می زنیم و در زیر نور آفتاب آویزان می کنیم تا خشک شود فرآیند خشک شدن چند روز طول می کشد و باید در این مدت اجازه ندهیم که روی برگ موها گرد و خاک بنشیند.

چنانچه در نمناک توضیح داده ایم باید برگهای خشک شده را در یک مکان مناسب و به دور از رطوبت نگهداری کنید.زمان مصرف، این برگهای خشک را چند ساعت قبل از تهیه دلمه، در یک ظرف بزرگ آب ولرم خیس می کنیم.

نگهداری برگ مو در آب نمک

برگ تازه مو را می‌توان مثل خیارشور داخل آب نمک نگهداری کرد. برای این روش نگهداری برگ مو حدود یک تا یک و نیم کیلوگرم برگ مو تازه را به خوبی بشویید. ۵۰۰ گرم نمک را در سه و نیم لیتر آب بریزید.

آب‌نمک را در ظرف‌های شیشه ای بریزید (دو سوم ظرف را با آب‌نمک پر کنید). برگ‌ها را دانه‌دانه به صورت لوله‌ای بپیچید و با دقت داخل آب‌نمک قرار دهید. درب ظرف را بگذارید و مطمئن شوید که تمام برگ‌ها کاملا با آب نمک پوشانده ‌شده‌اند.

ظرف‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. زمانیکه خواستید از برگ‌ها استفاده کنید، یک روز قبل آن‌ها را از آب‌نمک خارج کرده و زیر آب سرد روان بشویید و بعد برای درست کردن دلمه‌های برگ خوشمزه استفاده کنید.

نگهداری در بطری پلاستیکی

برای نگهداری برگ مو ر بطری پلاستیکی ابتدا بطری نوشابه یا آب معدنی را بشوئید و بعد از آن که از خشک بودن آن مطمئن شدید برگ‌های تازه مو را که خریداری کرده یا چیده‌اید را بعد از شستن داخل آبکش بگذارید تا آب اضافی آن برود، بعد چند برگ مو را روی هم قرار داده و به آرامی شروع به لوله کردن آن‌ها کنید.

بعد از لوله کردن برگ مو، آن‌ها را داخل بطری انداخته و با استفاده از نی یا چوب باریک آن‌ها را جابجا کنید تا جا برای برگ‌های بعدی باز شود. این کار را ادامه دهید تا بطری کاملا از برگ پر شود. بطری را در جای خنک نگهداری کنید تا وقتی‌که قصد درست کردن دلمه را داشتید با بریدن بطری برگ مو را خارج کرده و دست به کار شوید. این روش نگهداری برگ مو یکی از رایج‌ترین تکنیک های حفظ برگ مو برای دلمه است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار