چاپ      کد خبر: 108608
20 فروردین 1402

تصاویری جالب از خشک کردن خرمالو بصورت سنتی در چین

خُرمالو میوهٔ چندین گونه از گیاهان گل‌دار دولپه‌ای از سردهٔ خرمالو است که در راستهٔ خلنگ‌سانان و خانوادهٔ خرمالوئیان قرار دارند. برخی از این گیاهان، برگ‌ریز و برخی همیشه‌سبز هستند. بیشتر این‌گونه‌ها بومی مناطق گرمسیر هستند و تنها تعداد کمی از آن‌ها در اقلیم معتدل گسترش دارند. میوهٔ چندین گونه از خرمالوها خوراکی است.

درختان خرمالو که اصالتاً چینی هستند، هزاران سال است که به دلیل میوه‌های خوشمزه و چوب زیبای خود رشد می‌کنند. میوه‌های نارنجی رنگ آن‌ها به نام خرمالو به دلیل طعم شیرین و عسل مانند خود شناخته شده است. در حالی که صدها نوع وجود دارد، انواع هاچیا و فویو از محبوب‌ترین آن‌ها هستند. خرمالو هاچیا به شکل قلب قابض هستند، به این معنی که دارای مواد شیمیایی گیاهی به نام تانن هستند که طعم خشک و تلخی به میوه نارس می‌دهد.

خرمالوی ژاپنی گونه‌ای است که در میان خرمالوها بیشترین تولید جهانی را به خود اختصاص داده و در سطح وسیعی کشت می‌شود در سال ۲۰۱۹، چین ۷۵ درصد از کل خرمالوی جهان را تولید کرد.

این نوع خرمالو قبل از مصرف باید کاملا رسیده باشد. خرمالو فویو همچنین حاوی تانن است، اما غیر قابض در نظر گرفته می‌شود. برخلاف خرمالو هاچیا، نوع ترد و گوجه‌فرنگی شکل فویو را می‌توان حتی زمانی که کاملاً نرسیده است، لذت برد. خرمالو را می‌توان به‌صورت تازه، خشک یا پخته مصرف کرد و معمولاً در سراسر دنیا در تهیه ژله، نوشیدنی، پای، کاری و پودینگ استفاده می‌شود. خرمالو نه‌تنها خوشمزه است، بلکه مملو از مواد مغذی است که می‌تواند از چندین جهت برای سلامتی شما مفید باشد.

خرمالو میوه خوشرنگ پاییزی کم از مولتی ویتامین‌های موجود در داروخانه‌ها ندارد؛ همین خاصیت زیاد خرمالو باعث شده از دوران پادشاهان چوسان تا به امروز محبوب باشد. این قاب‌های دیدنی و رنگی روش خشک کردن خرمالو را نشان می‌دهند. صنعتی با درآمدی هنگفت.

برداشت خرمالو، میوه محبوب پاییز، در کشورهای مختلف دنیا در حال انجام است؛ این میوه خوشرنگ منبع خوبی از پتاسیم، فسفر و ویتامین C است و اما با آن پوست نازک و بافت نرمی که دارد خیلی زود خراب می‌شود.
کشاورزان کشورهای کره، چین و ترکیه اما با روشی خاص خرمالوهایی را که صبح زود برداشت کرده‌اند خشک می‌کنند تا به مدت طولانی‌تری بتوانند عطر و طعم و رنگ زیبای این خوراکی خوشمزه را داشته باشند. این فرآیند آنقدر دیدنی است که پای گردشگران را نیز به این منطقه باز کرده و درآمدی میلیاردی به همراه آورده است.
کشاورزان شهرستان پینگلو در شمال چین ۱۳۰۰ سال است مشغول این کار هستند و خرمالوهای بدون هسته را درسته خشک می‌کنند. دنیزلی ترکیه هم ۸۰درصد از صادرات خرمالوی این کشور را به خود اختصاص داده؛ خرمالوهای خشک همیانگ در کره جنوبی که مورد علاقه پادشاه گوجونگ، آخرین پادشاه سلسله چوسان بوده، به عنوان میوه خشک گرانبها و لوکس دوران پادشاهی شناخته می‌شود.

برای تهیه خرمالوی خشک، به طور سنتی باید قبل از رسیدن میوه، پوست آن را جدا می‌کنند. در طب شرقی این میان وعده شیرین در کاهش سرفه و ایجاد خلط و رفع اسهال کودکان نیز مفید است.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار