تصاویری شفاف و با کیفیت از مکان زندگی آینده انسان ها در فضا

تصاویری شفاف و با کیفیت از مکان زندگی آینده انسان ها در فضا

مشاهدات راداری کاسینی جزییاتی جالب درباره دریاهای هیدروکربن مایع روی سطح «تایتان» را بررسی کرده است. با این حساب «تایتان» دومین قمر بزرگ در سیستم خورشیدی است که فضانوردان و کارشناسان «ناسا» زندگی فراتر از زمین را روی آن جستجو می‌کنند.

مجله دانش و فن آوری اول فارس : به گزارش رویترز، فضاپیمای «کاسینی» متعلق به سازمان فضایی «ناسا» به تازگی عکس‌هایی جدید از سیاره «زحل» و قمرهای یخی پیرامون آن منتشر کرده است. «ناسا» با استناد به تحقیقات و عکس‌های قبلی فضاپیمای «کاسینی» اینبار قمر زیبا و باشکوه «تایتان» را مورد بررسی قرار داده است. دانشمندان می‌گویند براساس تحقیقات جدید، اقلیمی شبیه زمین را در فضا کشف کرده‌اند.

ماکتی از فضاپیمای «کاسینی» که توسط «ناسا» ساخته شده است

داستان یک ماموریت فضایی

سال ۲۰۱۷ بود که فضاپیمای «کاسینی» وارد محیط عظیم سیاره «زحل» شد و در آن شیرجه زد و در نهایت ماموریتش را به پایان رساند. «زحل» ششمین سیاره بر مدار خورشید و دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی است.  اتفاقی که افتاده، این است که فضا پیمای «کاسینی» که طی سیزده سال به بررسی سیستم سیاره «زحل» پرداخته؛ تمام اطلاعات کسب شده قبلی را مجددا مورد بررسی قرار می‌دهد.

نمایی از سیاره زحل منتشر شده در سایت «ناسا»

آخرین اطلاعات کسب شده توسط رادار «کاسینی»

اینبار مشاهدات راداری کاسینی جزییاتی جالب درباره دریاهای هیدروکربن مایع روی سطح «تایتان» را بررسی کرده است. با این حساب «تایتان» دومین قمر بزرگ در سیستم خورشیدی است که فضانوردان و کارشناسان «ناسا» زندگی فراتر از زمین را روی آن جستجو می‌کنند.

تایتان، که از مه نارنجی غبار مانند پوشیده شده، تنها دنیای شناخته‌شده‌ غیر از زمین است که روی سطح آن دریاهای مایع وجود دارد!

تصویری از «تیتان» بزرگترین قمر سیاره «زحل»

دریاهای «تیتان» از آب تشکیل نشده‌اند

البته باید گفت این دریاها آن چیزی نیستند که ما زمینی‌ها در ذهن داریم. دریاهای «تیتان» از آب تشکیل نشده‌اند؛ بلکه شامل نیتروژن، ترکیبات آلی متان و اتان هستند و خب همگی اینها گاز طبیعی محسوب می‌شوند.

این مطالعات روی سه دریا در نزدیکی «تایتان» و شمال آن انجام شده است. دریاچه «کراکن»، بزرگ‌ترین دریا در آن محدوده است که مساحتی معادل دریاچه «خزر» دارد. «لیژیا»، دومین دریای «تایتان» است و کارشناسان آن را  از نظر مساحت معادل دریاچه «سوپریور» واقع در آمریکای شمالی می‌دانند. سومین نیز دریاچه «پونگا» است که تقریبا معادل دریاچه ویکتوریا در آفریقا محاسبه شده است.

مطالعات انجام شده اخیر «ناسا»، پیرامون «زحل» و گستردگی و توزیع امواج سطح دریا را مستند کرده است. این تحقیقات گویای این است که جریان‌های جزر و مد در کرانه دریاها و دریاچه «پونگا» فعال است.

در این تصویر یخ‌های هیدروکربنی رو یکی از دریاهای «تایتان» قابل مشاهده است/ عکس از آرشیو «ناسا»

ابعاد «تایتان» چقدر است؟

گفتنی است، «تایتان» با عرضی معادل ۳۲۰۰ مایل (۵۱۵۰ کیلومتر)، پس از «گانیمد» مشتری، دومین قمر بزرگ منظومه شمسی است و حتی از سیاره عطارد بزرگ‌تر است.

«تایتان» و زمین تنها جهان‌هایی در منظومه شمسی هستند که مایعات آن‌ها از ابرها و بارش بر رودخانه تامین می‌شود. در ادامه نیز این رودها به دریاچه‌ها و دریاها می‌ریزند. در ادامه آن مایعات طی یک چرخه تقریبا منظم، مجددا تبخیر می‌شوند و به آسمان برمی‌گردند؛ دقیقا همان اتفاقی که روی زمین رخ می‌دهد. در ادامه است که این چرخه هیدرولوژیکی تکرار می‌شود.

«لیژیا» یا «لیژیاییا مار» دومین دریاچه بزرگ در نزدیکی «زحل»

«تایتان» دنیایی که شبیه زمین است

«تایتان» واقعاً یک دنیای شبیه به زمین است که مجموعه‌ای متنوع از فرم‌های سطحی را دربرمی‌گیرد . باید یادآور شد که این فرم‌ها، توسط یک سیستم هیدرولوژیکی مبتنی بر متان (در یک جو متشکل از نیتروژن متراکم) شکل گرفته است.

والریو پوگیالی (مهندس دانشگاه کُرَنل و دانشمند سیارات)، که نویسنده اصلی تحقیقات مربوط به «زحل» و «تایتان» است، طی مطلبی که سه‌شنبه هفته گذشته در نشریه «Nature Communications» منتشر کرده، توضیحاتی ارائه کرده است.

در یکی از مطالبی که سایت رسمی «ناسا» منتشر کرده، بر اساس عکسی ساخته شده درباره سطح داخلی «تیتان» نوشته شده:  ساختار داخلی تیتان کاملاً شناخته شده نیست، اما یک مدل بر اساس داده‌های مأموریت «کاسینی-هویگنس» نشان می‌دهد که تیتان پنج لایه اصلی دارد. درونی‌ترین لایه، هسته‌ای از سنگ (مخصوصاً سنگ سیلیکات آبدار) به قطر حدود ۲۵۰۰ مایل (۴۰۰۰ کیلومتر) است. در اطراف هسته پوسته‌ای از یخ آب وجود دارد – نوع خاصی به نام «ice-VI» که فقط در فشارهای بسیار بالا یافت می‌شود. یخ پرفشار توسط لایه‌ای از آب مایع شور احاطه شده است که در بالای آن یک پوسته بیرونی از یخ آب قرار دارد. این سطح با مولکول‌های آلی پوشیده شده است که به شکل ماسه‌ها و مایعات در اتمسفر باریده‌اند یا در خارج از جو مستقر و سطح توسط یک جو متراکم در آغوش گرفته شده است.

او در بخشی از صحبت‌هایش این سوال را مطرح کرده که آیا مولکول‌های آلی سنگین تولید شده در جو «تایتان» شرایط را برای حیات مهیا کرده‌اند؟ وی بر اساس معادلات شیمی پاسخ داده که بله وجود این عناصر آلی به شکل‌گیری حیات کمک می‌کنند.

«تایتان» گرانشی مانند زمین دارد!

از طرفی داده‌های «کاسینی» نشان داده که رودخانه‌های دارای متان مایع خالص هستند که در دریاها با مایعات غنی‌تر از اتان ترکیب می‌شوند؛ درست مانند آب شیرین در رودخانه‌های زمین که به اقیانوس‌های آب شور ملحق می‌شود.

گفتنی است دریاهای «تایتان» توسط گرانش عظیم «زحل» کشیده می‌شوند؛ درست مانند گرانش زمین نسبت به دریاها که جز و مد دارند و مدام در خروش و تکاپو هستند.

عکسی قدیمی‌تر از «ناسا»/ «تیتان» و «زحل» از نمایی دیگر

نور=حیات/ «تایتان» و منابع آب زیرزمینی

مورد دیگری که «تایتان» را شبیه زمین کرده شرایط نوری آن است که به طور بالقوه برای حیات مناسب است. از طرفی اینگونه به نظر می‌رسد «تایتان» دارای یک اقیانوس زیرزمینی وسیع از آب مایع است.

تایتان دارای محیط‌هایی است که شرایط آن به طور بالقوه مناسب برای حیات در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، تایتان به نظر می‌رسد یک اقیانوس زیرزمینی وسیع از آب مایع دارد.

دانشمندان «ناسا» در پایان نسبت به تحقیقات بیشتر و جدی‌تر بر مبنای دانش و اطلاعات درست، تاکید کرده‌‌اند.

مطالب مرتبط

قیمت شام فضایی در لبه جو زمین هر پرس ۵۰۰ هزار دلار

شکل تبریز و شیراز اگر آدم بودند/قیافه بقیه را نگاه !

عکس | بوی کباب اگر آدم بود این شکلی میشد/ بوها اگر آدم بودند !

نظرات