چاپ کد خبر: 72220
29 دی 1400

تصاویر لورفته از عروسی در آشپزخانه روی آب در جنوب فارس

روزهای سیلابی فارس سپری می‌شود، تعدادی از خانه‌های مسکونی درشهرهای جنوبی تخریب شدند، خسارات جانی و مالی، همه اقشار را درگیر کرد اما با وجود تمام این دردها، زندگی هنوز در شهرها و روستاهای سیل‌زده فارس جریان دارد، با لهجه شرجی باران‌های موسمی.

 

 خبرگزاری فارس : بی بی حلیمه، تازه دست و پایش را جمع کرده و همه وسایل و اسباب دختر جوانش را در اتاق، کنار هم چیده بود. ذوق روزهایی که در راه بود، مثل قند در دلش آب میشد.

پیرزن تنهایی که بعد از فوت همسرش، توانست با کارگری در نخلستان‌ها، بار مخارج فرزندانش را به دوش بکشد و مایحتاج آنها را تهیه کند، اینک دختر ته‌تغاری خود را روانه خانه بخت می‌کرد.

اما سیلاب که سرازیر شد، آب تمام محل را برداشت. تک تک خانه ها از هجمه سیل بی نصیب نماندند. آن هم چه نصیبی!

– عجب شبی بود، رگبار و طوفان یک دفعه همه چیز را به هم ریخت، صبح که به خودمان آمدیم، دیدیم اطرافمان هیچ چیز سر جایش نیست.

بی‌بی حلیمه اینها را گفت، نگاهی به اطراف کرد و آهی از سوز دل کشید.

سر می چرخانم و دور و برم را نگاه می کند. بغض گلویم را می فشارد و نمی توانم به راحتی حرف بزنم.

رد پای دلتنگی بر دیوارهای ترک‌خورده

سقف و دیوارها ترک خورده و آثار نم زدگی در همه قسمت های خانه مشاهده می شود. کف اتاق ها و آشپزخانه در آب و گل فرو رفته و راه رفتن را دشوار کرده است.

تنها گوشه ای از پذیرایی قابل نشستن است اما همان گوشه هم زندگی، رد دلواپسی دارد. در میان هیاهوی بچه‌ها، بی بی حلیمه مبهوت به جهیزیه دختر ته‌تغاری‌اش نگاه می کند.

دختر دیگرش، دستان لرزان خود را به دستانم می سپارد و می گوید: اگر برای تهیه گزارش آمدی، از مادرم عکس و فیلم بگیر و بگو بیوه زنی که این همه برای تهیه وسایل جهیزیه دخترش  به زحمت و مشقت افتاد، اکنون با سیلی خانه خراب‌کن، چطور دچار خسارت شده است؟ آن هم با قیمت وسایل برقی در بازار امروز…

جعبه وسایل برقی از قبیل یخچال، لباسشویی، جاروبرقی و دیگر وسایل، نم کشیده و بیم آن می‌رود که اتصالی کرده باشند. گیف‌های حنا و کارت های دعوت عروسی، هنوز روی طاقچه به چشم می خورد.

شاخه‌های خشک مدفون شده در زمهریر زمستان

در طول محوطه حیاط، درخت‌های طاق و جفتی به صف ایستاده‌اند که منتظر دم مسیحایی بهار هستند… شاخه‌های خشک مدفون شده در زمهریر زمستان.

به سختی و با قدم‌هایی که به زحمت جلو می‌روند از خانه بی بی حلیمه خارج می‌شوم و کوچه را از نظر می‌گذرانم. سایر همسایه ها نیز وضعیت مناسبی ندارند.

یکی از اهالی محله می‌گوید: روزِ سیلاب، امکان تردد نبوده و آب تا زانوی ما را در بر‌می‌گرفت. بعضی از محله‌ها از اینجا هم بدتر بود؛ بخشی از خانه‌ها خراب شد و جابجایی وسایل به سختی انجام گرفت.

از امدادرسانی می پرسم و ادامه می‌دهد: گروه‌های امدادی آمدند اما دیر شده بود و آب همه زندگیمان را برد. آشفته شبی بود آن شب…

در جستجوی گوشه‌ای دنج که بی‌هراس از غم سیلاب سر شود

هنوز خورشید سایه‌اش را کامل پهن نکرده که صدای تلفن، چشمانم را آگاه می‌کند!

گوشی را که برمی‌دارم، باز هم قاصد سیلاب … دلم می‌خواهد این روزها تمام شود و باران، باز هم خاطره‌های شیرین بسازد نه اتفاقات مهیب.

زن جوان با صدایی گرفته و لرزان می گوید: من همسر همان جوان کشاورزی هستم که راجع به او پرسیدید. قدری فکر می‌کنم، یادم می‌آید به کشاورزی که تمام محصولاتش در سیلاب تخریب شده بود.

می‌گوید: زمین و محصولاتش را آب برد. چقدر وقت و سرمایه گذاشت؛ هرچند ما که سرمایه‌دار نیستیم، بیشتر وام بود.

و بغضش می‌ترکد. انگار دلش یک جای امن می‌خواهد، یک کنج بی‌هراس از سیلاب.

ادامه می‌دهد: مسئولین که می آیند و می روند، دردی هم از ما درمان می‌شود؟

نمی دانم چه بگویم که دردهایش را التیام بخشد. چه واژه‌ای که امید واهی ندهد اما دلسرد هم نکند. چه لحظه سختی…

خانه‌های روی آب در جنوب فارس

تازه گزارش “خانه‌های روی آب” را منتشر کرده‌ام که یکی از خبرنگاران بیرم پیام می‌دهد: درود بر شما، بنویسید، تا می توانید بنویسید! واقعاً بیرم را آب برد…

مدام خبر از سیل و خسارات می‌رسد، یا بازدید مسئولان و وعده‌هایی که امید تحقق آن مردم منطقه را سر پا نگه می‌دارد.

خسته و دلزده از این حجم از خسارت و دلتنگی هم‌استانی‌ها، خبر مرگ ۵ تن از اهالی شهرستانهای لارستان، مهر و داراب نیز غم سنگین‌تری در کنار خسارات بود.

زندگی در مناطق سیل‌زده جریان دارد اما….

اما در میان هیاهوی سیلاب و دست و پنجه نرم کردن اهالی شهرستان‌های سیل‌زده فارس، رویدادهای زیبایی نیز رخ داد که زندگی را در این مناطق به جریان می‌اندازد.

 برپایی مراسم ساده عقد زوج جوان در کنار آرامگاه شهدای گمنام بیرم، یکی از این رویدادها است.

کمک‌های جهادی از سوی یاران جهادگر که به گفته مسئول بسیج رسانه فارس، بیش از ۸۰ گروه جهادی، شامل ۱۲۰۰ نفر طی روزهای ابتدایی، مشغول امدادرسانی در مناطق سیل زده جنوب فارس بودند و سازمان بسیج سازندگی با همکاری گروه های جهادی این آمادگی را دارد تا در مناطقی که  دچار آسیب دیدگی بیشتری شدند با کمک دستگاه های مربوطه اقدام به ساخت یا ترمیم مسکن سیل زدگان نماید.

توزیع ۴ هزار پرس غذای گرم و ۳ هزار تخته پتو ، موکت و وسایل ابتدایی اسکان از سوی این نهاد انجام شد که این امدادرسانی تداوم دارد. بنیاد علوی نیز از مجموعه هایی بود که در سیلاب اخیر، از هیچ کمکی دریغ نکرد.

حضور یکپارچه جهادگران در کنار امدادگران هلال احمر، راهداری، ستاد بحران و سایرین، بار دیگر اتحاد و همدلی مردم، خیران و جهادگران فارس را به تصویر کشید.

روزهای آب‌زده بدون آب!

بخش خیرگو از توابع لامرد، با گذشت یک هفته از سیل، هنوز تعدادی از روستاهای این بخش آب آشامیدنی نداشتند و مردم ۷ روز در بی آبی به سر بردند.

تعدادی از اهالی منطقه معترض بودند به اینکه مردم تا کی باید با این شرایط دست و پنجه نرم کنند؟ سیلاب به تنهایی خساراتی به خانه و محل زندگی ما وارد کرده و دام ها و کشاورزی اراضی کشاورزی را دچار مشکل کرده است.

در همین زمینه معاون بهره‌برداری شرکت آبفای فارس در گفتگو با خبرنگار فارس اعلام کرد که سیل به تاسیسات آب‌رسانی ۷ شهر خساراتی وارد کرده که این خسارات، توسط ستاد بحران بیش از ۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گفته حق‌شناس، شبکه آب‌رسانی ۱۲۱ روستا و ۱۳ شهر در گیر و دار سیلاب، دچار مشکلات جزئی و کلی شد.

وی یادآور شد که در همان ۴۸ ساعت نخست، آب در ۸۰ درصد مناطق به مدار بهره‌برداری بازگشت اما در بخش خیرگو از توابع لامرد ۲۲ روستا همچنان با مشکل مواجه بودند که پس از یک هفته مشکل آب‌رسانی مرتفع شد.
 
از سوی دیگر، عمادشهر همچنان در هراس تخریب سدی خاکی بود که روستاهای مجاور آن را تهدید می کرد.

امام جمعه بیرم پیش از این،  با اشاره به اینکه حداقل ۷۰ درصد از خانه‌های بیرم دچار آب‌گرفتگی شدند و وسایل برقی مردم نیز دچار آسیب شده است، دغدغه اصلی را بارندگی بعدی اعلام کرده و ادامه داد: چنان‌چه در روزهای آینده با بارندگی شدید مواجه شویم، احتمال تخریب سد روستای بالاده وجود دارد که جمعیتی بالغ بر ۲ هزار نفر در آنجا سکونت دارند همچنین یکی دیگر از روستاهای مجاور بالاده نیز ممکن است زیر آب برود.

بازدید استاندار فارس، وزیر کشور، رئیس بنیاد مسکن کشور و دیگر مسئولین محلی و استانی هر چند تا حدی دلگرم کننده بود اما برای مردم، بیش از حضور آنها، تحقق وعده‌ها، ملاک است.

استاندار فارس پس از حضور در مناطق سیل زده جنوب استان، طی روزهای نخست سیلاب، اعلام کرد که  با توجه به پیش‌بینی‌ها و هشدارها، اقدامات موثری از سوی مردم و دستگاه‌های اجرایی انجام شده و اگر آن تمهیدات به ویژه از سوی مردم و البته دستگاه‌های مسئول انجام نشده بود، شاهد یک فاجعه بودیم؛ اگرچه اکنون هم خسارتها فراوان است.

ایمانیه  ضمن اشاره به ارزیابی خسارات، از مصوباتی که در زمینه کمک بلاعوض و تسهیلات به خسارت دیدگان شکل گرفته، سخن گفت.

سیلابی که اهالی کوپن را غافلگیر کرد

۲۴ شهرستان در فارس درگیر آب‌گرفتگی شدند اما شدت بارش‌ها در برخی از شهرستان‌های جنوبی به حدی بوده که باعث انسداد مسیر‌های ارتباطی و بروز خساراتی نیز برای مناطق شهری و روستایی شد.

برآورد خسارات در همان روزهای نخست از سوی استانداری، رقمی بیش از هزار میلیارد تومان ارزیابی شد و این رقم، پیش از سیل ممسنی و رستم در ۲ روز گذشته بود.

پس از چند روز آفتابی، روز یکشنبه این هفته، شهر کوپن از توابع شهرستان رستم درگیر سیلاب مهیب و ناگهانی شد که بار دیگر این نکته را یادآور کرد که اعلام هشدار از سوی سازمان‌ هواشناسی و دستگاه‌های امدادی امدادرسان باید به موقع و قبل از وقوع حادثه باشد.

اتفاقی که روزهای نخست سیل، کشاورزان گله‌دار را در جنوب فارس غافلگیر کرده بود.

بارش شدید باران و طغیان رودخانه فصلی، سبب مسدود شدن راه هزار و ۷۰۰ خانوار عشایر در منطقه پشتکوه  شهرستان رستم شد.

به گفته رئیس اداره امور عشایری شهرستان رستم، بارش باران همچنین سبب تلف شدن ۳ هزار راس دام عشایری این شهرستان شد. خسارت به ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های  کشاورزی، از دیگر خسارات وارد شده به شهرستان رستم بود.

امروز نیز بار دیگر لارستان دچار سیلاب شد و بخش صحرای باغ به ویژه روستای هرمود، زیر آب رفت.

مردم و روزهای پس از سیل

در سیلاب اخیر، خانه‌هایی غیر قابل سکونت شدند، خانواده‌هایی آواره شدند و خسارتهایی مالی فراوان که همه اقشار را در بر گرفت.

اما با وجود تمام این دردها، زندگی هنوز در شهرها و روستاهای سیل‌زده فارس جریان دارد، با لهجه شرجی باران‌های موسمی.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

عدالت شنبه , ۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱:۰۶

یکمی هم دولت همت کنه همش نباید خیرین عزیز بدن دولت این همه حقمردم میخورن یه اینجورموقعی هم حداقل دست به جیب بشن مگه خیر چقد میتونه کمک کنه
من یه مریض قطع نخایی هستم شش ساله به همه خیریه های شهرم رفتم تا بهم کمک کنن برا عمل جراحی فیزیوتراپی وغیره ازما بدبخت بیچاره ها مدرک دکتر وغیره میگیرن ازخیرها پول میگیرن دریغ ازیک هزارتومانی که بهمون بدن اینجا ایران هست آقایان خیر خودتون با دست خودتون مبلغ یا هرکمکی که میخواهید بکنید به دست خودمستحق بدین آدرس بپرسین خودتون شخصن به خانه طرف برین وتقدیم کنید کمکتون را…به خیریه هاندین چون بدست مستحق نمیرسه اگرهم برسونن به یک صدم مریض یافقیر یابی سرپرست یابدسرپرست یاغیره نمیرسونن
ازشما خیرین عزیز عاجزانه میخوام که با دست خودتون بدست مستحق برسونونین وگرنه کمکتون بدست مستحق نمیرسه که دعاگویتان باشن متشکرم

آخرین اخبار