چاپ کد خبر: 82175
7 اردیبهشت 1401

تصاویر عجیب یک ” تلگدون ” در دل طبیعت ممسنی

قصه پر غصه ای به نام سایت زباله شهرداری نورآباد، یک سایت بزرگ که از عنوان سایت بودن فقط ترانشه زنی و فنس کشی را با خود یدک‌ می کشد و گرنه هیچ تفاوتی با تلگدون ندارد.

رسانه محلی صبح ممسنی نوشت: اصطلاح تلگدون در گویش بوشهر و دشتستان و لری ممسنی و بویراحمد به جای خیلی کثیف و پر از زباله بکار می رود.

قریب به بیست روز پیش کارگروه مدیریت پسماند شهرستان در معیت نماینده دادستان ممسنی در محل سایت زباله شهرستان تشکیل شد و مصوب گردید که شهرداری نورآباد از محل خاک نرم تعیین شده در محدوده طرح هادی روستای چمگل برداشت نموده و برای پوشاندن سطوح زباله هایی که ۱۸ سال است در آنجا تلنبار شده استفاده کنند.

جلسه ای که شخص شهردار نورآباد هم در آن حضور داشت و این مساله را شاهد و تایید نمود.

پس از آن و با تلاشها و فشارهای دادستان ممسنی، شهرداری نورآباد در روزهای آخر مهلت تعیین شده با استفاده از بولدوزر یکی از نهادها که گفته شده با پیگیری های قاضی شعیب رستمی بعنوان نماینده دادستان و مهدی کیانی معاون عمرانی فرماندار انجام شد اقدام به تهیه خاک برای پوشاندن سطوح زباله نمودند.

کاری بی نتیجه آن هم به دلیلی که شهرداری در تلاش برای آنچه که خود در نظر دارد نه از محل خاک نرم دپو شده در چمگل بلکه از طریق ترانشه زدن در دامنه کوه کناری سایت زباله انجام دادند و نتیجه به قول خودشان چند روز کار مداوم و طاقت فرسا کمتر از ۳۰ کمپرسی خاک مخلوطی بوده که با آن همه بگیر و ببند موصوف تنها بخش ناچیزی از آن را انجام داده و تصویر منظره ای را بعنوان گزارش پایان کار برای مدعی العموم ارسال نموده بودند که بیش از یک سال است هیچ زباله ای در آنجا ریخته نشده و اصل زباله در پایین دست و گود اصلی قرار داشته که بازهم دست نخورده مانده است.

… سالهاست بدلیل ترک فعل ناشی از نگهداری غیر اصولی توسط این نهاد، باعث تخریب طبیعت بکر و محیط زیست منطقه شده و در نتیجه آن قریب به ۱۰۰ درخت بادام و بنه و کله خُنگ یا خشکیده اند و یا از بس در مجاورت دود و آتش سایت زباله قرار گرفته اند که همچون نی قلیان فقط اسمی از درخت بودن را یدک می کشند.

با این مبنا که ترک فعل ناشی از عدم اجرای مصوبات کارگروه مدیریت پسماند، به موجب قانون جرم است و دادستان بعنوان مدعی العموم بر تعیین مجازات ترک فعل آن هم در مساله حساس اینچنینی از دانش حقوقی لازم برخوردار است.

امروز از انجمن حامیان طبیعت زاگرس پرسیده می شود کجا هستید و چرا در انجام وظایف و ماموریت ذاتی خود در این بحران پیش آمده سکوت نموده و هیچ اقدامی از خود نشان نمی دهید؟

طبیعت در تملک عموم است و به همان میز نیز همگان در نگهداری آن سهیم هستند اما اینکه چرا هیچ مسئولی در ممسنی طی این هجده سال از عوارض آلایندگی سایت زباله ای که اکنون کارشناسان می گویند هم برای هوای منطقه و هم طبیعت بکر و جنگلی این نقطه از زاگرس کاملا آسیب زا بوده و هیچ کس هم نمی داند شیرابه های عفونی از این هیولای وحشتناک تا چه اندازه از منابع آبهای زیر زمینی را به آلودگی کشانده سخنی به میان نیاورده اند جای تعجب است که پاسخ به این سوالات را ما از منتخبین مردم در شورای شهر نورآباد خواسته و تا حصول نتیجه از ایشان دور نخواهیم شد.

سایت دفع زباله ممسنی 1 سایت دفع زباله ممسنی 2 سایت دفع زباله ممسنی 3 سایت دفع زباله ممسنی 4 سایت دفع زباله ممسنی 5

وات 1 2

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باهر یکشنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹

البته به این لغت در منطقه داریون حومه شیراز کتلدون گفته میشود.
Kotaldoon

تاجی جمعه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴

راه حل دار سایت زباله اما اما اگر بخواهند کاری انجام دهند
راه حل اصولی که مسئولین نمیخواهند

جمشیدمنصوری جمعه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۳:۲۸

باسلام،،شهرستانهای ممسنی ورستم هیچ موقع سروصاحبی نداشته ونخواهدداشت

ایزد جمعه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰:۴۹

با سلام
ما حدود سه سال به این شهرستان نقل مکان کردیم و واقعا وضع این شهرستان
و روستاها ازنظر بهداشتی دفع زباله دهشتناک
اولین باری هست که میبینم در روستاهای این شهرستان بخصوص بابامیدان بابت حمل زباله پول دریافت میشه و تنها هفته ای یکبار زباله ها از سطح روستا جمع آوری شده و با ماشینی قدیمی جابه‌جا میشه،بیشتر مواقع زباله ها در گونی پشت درهای منازل میمونه و توسط حیوانات در کوچه ها پخش میشه،آیا جمع آوری زباله وظیفه شهرداری نیست!!!!
چرا بابت این کار ماهیانه میگیرن از مردم و چرا نباید در نبش هر کوچه یا خیابان سطل زباله مناسب نصب بشه و با ماشین حمل زباله ،زباله سطح شهر جمع آوری بشه
بخاطر همین کار خیلی از مردم زباله هاشون رو بیرون از شهر میندازن که موجب آلودگی شدید جنگل ها و مراتع میشه وحتی خیلی از حیوانات از آنها تغذیه میکنن
کاری غیر بهداشتی وغیراصولی

امیری پنجشنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱

بادرود مسئول محیط زیست نوراباد وشهرداری شهرخومه زار قرار داشتند اطراف محل انباشت زباله این شهر رافنس بکشند ببش از بیست سال از این ماجرا میگذرد وهیچ اقدامی نشده لطفا اطلاع رسانی شود

آخرین اخبار