خبر استان فارس

تعطیلى، عدم تولید و آسیب جدی به ماشین آلات کارخانه ها بر اثر قطعی برق در استان فارس

گلایه صنایع از خسارت هاى مالى به دلیل خاموشى دستگاه ها، زمانبر بودن بازگشت خط تولید، هدر رفت مواد اولیه و عدم مشخص بودن این خاموشى ها است.

به گزارش اول فارس ، گرما و کمبود برق نفس تولید را گرفته است؛ با تشدید بحران برق در کشور حالا صنایع نه فقط با بحران برق که با کمبود بزرگى به نام انرژى روبه رو هستند.
قطعى برق صنایع در ماه های اخیر اعتراض فعالان حوزه تولید و صنعت را در پی داشته است.

با قطعی های مکرر برق، علاوه بر آسیب های مالی به بخش های مختلف، آسیب های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی فراوانی از ناحیه بخش تولید می تواند بر جامعه تحمیل شود که ضرورت توجه به این بخش را آشکار می سازد.

گلایه صنایع از خسارت هاى مالى به دلیل خاموشى دستگاه ها، زمانبر بودن بازگشت خط تولید، هدر رفت مواد اولیه و عدم مشخص بودن این خاموشى ها است.

در این باره بهرام ذنوبى تبار، رئیس کانون هماهنگى شوراهاى اسلامى کار استان فارس گفت: کمبود و ضعف در ایجاد زیرساخت هاى مورد نیاز سبب شده تا در هر بحران ساده اى، مشکلات به دوش واحدهاى تولیدى سنگینى کند.

 آسیب به تجهیزات  وماشین آلات در پى قطعى برق

ذنوبى تبار با اشاره به اینکه طی سال هاى اخیر در فصل زمستان با افت و قطع گاز و در تابستان نیز با خاموشى هاى گسترده برق مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: در این وضع همه نگاه ها به واحدهاى تولیدى و صنعتى براى صرفه جویى و توقف فعالیت در یک دوره کوتاه مدت است و تعداد زیادى از کارخانجات و واحدهاى تولیدى به دلیل نداشتن ژنراتور و قطع مکرر برق دچار مشکلات فراوانى شده اند.

وى با بیان اینکه این موضوع منجر به خسارت هاى سنگین مالى در پى عدم تولید و نیز آسیب به تجهیزات و ماشین آلات و بیکار کردن کارگران مى شود، تصریح کرد: هر اختلالى که در این مسیر به وجود بیاید جبران خسارت هاى آن غیرقابل جبران خواهد بود.

رئیس کانون هماهنگى شوراهاى اسلامى کار استان فارس با اشاره به اینکه بیشترین شرکت هایى که از قطعى برق متضرر شده اند در حوزه مواد غذایى فعالیت دارند و ژنراتور هاى برق آن ها جوابگو نیست، تصریح کرد: برخى شرکت هاى مادر، تعهداتى در تولید دارند که با قطعى برق نمى توانند به تعهدات خود عمل کنند. به عنوان نمونه در یکى از شهرستان هاى استان با قطعى برق کارخانه قطعه بندى مرغ؛ کشتار یک روز این واحد تولیدى از بین رفته و مجبور به معدوم سازى محصول خود شده است.

ذنوبى تبار مى گوید: کارفرمایان نیز با قطعى برق و تعطیلى کارخانه دستمزد کارگران را پرداخت نمى کنند و مشکلات بیمه اى براى کارگران و دستمزد آنها به وجود آمده است.

بیشترین تعطیلى ها و عدم تولید کارخانه ها در شهرک صنعتی

وى ادامه داد: بیشترین تعطیلى ها و عدم تولید کارخانه ها مربوط به شرکت هاى مستقر در شهرک صنعتى است که بیشتر در زمینه دارویى و یا سردخانه فعالیت دارند که ضررهاى هنگفتى را متقبل شده اند. شرکت آریا سام در شهرک صنعتی شیراز یکى از بزرگترین سردخانه هاى کشور است که به دلیل قطع برق آسیب جدى به ژنراتور و کمپرسور سردخانه آن وارد شده و نزدیک به ۵۰۰ میلیون بار مالى برای آن ایجاد شده است.

رئیس کانون هماهنگى شوراهاى اسلامى کار استان فارس گفت: از مدیران شرکت توزیع برق درسطح استان درخواست جدى داریم براى اعمال خاموشى با برنامه در حوزه تولید وصنعت با اطلاع رسانى از قبل اقدام و مدیریت کنند.

ذنوبى تبار با توجه به اینکه یک واحد تولیدى وصنعتى اگر روزانه در یک شیفت کارى حداقل ۶ساعت برق نداشته باشد تولیدى نیز نخواهد بود و عنوان مى کند: موضوع عدم تولید باعث وارد شدن ضررمستقیم به صنعت، اقتصاد کشور و بیکارى کارگران مى شود.

به گفته وى امروزه صنعت، جلودار مبارزه با جنگ اقتصادى است و لازم است که در این زمینه با دقت بیشترى کار شود و مانع فعالیت صنایع نشویم.

رئیس کانون هماهنگى شوراهاى اسلامى کار استان فارس با اشاره به اینکه براساس تقسیم بندى کارخانجات بزرگ واقع در شهرک صنعتی یک روز درهفته تعطیل هستند، عنوان کرد: همه شهرک هاى صنعتى فارس یک روز کامل یعنی ۲۴ ساعت تعطیل هستند که درسطح کشور هم به این روال است؛ اما شرکت هایى که دارای کوره هستند قطعا تا کوره بخواهد دوباره گرم شود و روی روال بیفتد، آسیب می بیند.منبع:ایلنا

نمایش دیدگاه

  • بهار جان دور زدن تحریم ها با همت و تلاش و ساخت نیروگاه بدست می آید که متاسفانه دولت روحانی تمام تلاشش را صرف برجام بی فرجام کرد و آخرش هم به هیچ نتیجه‌ای نرسیده

  • باعث و بانی ناترازی برق دولت روحانی است که در طول هشت سال ریاست جمهوری اش حتی یک نیروگاه هم نساخت و برای خوشایند غربی ها تعهد داد تا چهار درصد از گازهای گلخانه ای را کاهش دهد و با همین بهانه نیروگاه برق نساخت . واقعا باید با عوامل این ناترازی برق برخورد شود

  • دستگاه های کارخانجاتی که دچار قطعی برق میشوند آسیب جدی می بینند و تولید کارخانه هم که متوقف میشود.حال چطور با افزایش تولید داخلی می توان تحریم ها را دور زد؟!!!
    دراثر تحریم ها همه چیز مملکت در حال نابودی و نیز غارت توسط کاسبان تحریم و دشمن تراشی و ناامنی می باشد و حرث و نسل و محیط زیست در حال ازبین رفتن هست و فقرو فلاکت و فساد و فحشا و‌گرانی و‌...هم در اثر تولبد تورم روبه فزونی ماورایی می باشد.

اشتراک گذاری