راهبرد معاصر: طی ماه های اخیر قیمت خودرو افزایش نجومی داشته است و تغییر قیمت لحظه ای خودرو های سایپا و ایران خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. در بسته خبری جدید تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۹ را بررسی میود.
قیمت خودرو امروز یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۹ اعلام شد که براین اساس قیمت تعدادی از خودروهای داخلی به شرح زیر است:
* محصولات ایران خودرو
قیمت خودروهای ایران خودرو |
||
خودرو | قیمت نمایندگی (تومان) | قیمت بازار (تومان) |
وانت آریسان | ۱۲۰,۵۶۰,۰۰۰ | ۱۴۸,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند LX | ۱۱۶,۷۳۵,۳۰۰ | ۱۸۱,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند EF7 | ۱۱۴,۹۶۲,۷۰۰ | ۱۹۸,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند EF7 دوگانه سوز | ۰ | ۰ |
سمند EF7 دوگانه سوز | ۱۲۰,۹۳۲,۵۰۰ | ۲۱۸,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند سورن ELX | ۱۳۱,۶۶۶,۳۰۰ | ۲۳۲,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند سورن ELX توربو | ۰ | ۰ |
دنا (تیپ ۱) | ۱۴۹,۹۶۹,۰۰۰ | ۲۵۴,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا (تیپ ۲) | ۰ | ۲۶۴,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس (تیپ ۱) | ۱۶۶,۱۲۲,۳۰۰ | ۲۸۹,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس (تیپ ۲) | ۰ | ۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس دنده ای توربو | ۲۷۱,۰۹۶,۴۰۰ | ۳۴۲,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو اتوماتیک | ۳۷۰,۸۰۰,۰۰۰ | ۳۹۸,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو GLX 405 | ۰ | ۱۸۳,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو GLX 405 دوگانه سوز | ۱۰۷,۴۴۸,۰۰۰ | ۱۸۴,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو SLX 405 | ۱۰۸,۰۶۱,۰۰۰ | ۱۹۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس | ۱۲۱,۵۴۷,۰۰۰ | ۲۰۸,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس | ۰ | ۰ |
پژو پارس دوگانه سوز | ۱۲۶,۲۰۹,۰۰۰ | ۲۲۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس LX | ۰ | ۰ |
پژو پارس LX | ۱۲۶,۳۴۹,۰۰۰ | ۲۴۶,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس اتوماتیک | ۰ | ۲۹۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس اتوماتیک | ۱۸۷,۳۰۳,۰۰۰ | ۳۰۶,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ دنده ای | ۱۵۹,۸۰۰,۰۰۰ | ۲۶۹,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما | ۲۰۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۹۴,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | ۱۹۷,۰۵۵,۴۰۰ | ۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ صندوقدار | ۰ | ۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ صندوقدار | ۰ | ۳۷۶,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ پانوراما | ۱۹۹,۶۰۰,۰۰۰ | ۳۰۸,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۱۱۰,۱۱۱,۰۰۰ | ۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۰ | ۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | ۱۲۶,۷۸۹,۰۰۰ | ۲۴۷,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | ۰ | ۲۵۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ صندوقدار | ۰ | ۲۴۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ صندوقدار | ۱۳۰,۸۷۲,۰۰۰ | ۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۳۰۱ | ۰ | ۰ |
پژو ۲۰۰۸ | ۰ | ۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۵۰۸ GT لاین | ۰ | ۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
رانا LX | ۱۰۷,۲۰۰,۰۰۰ | ۲۰۲,۰۰۰,۰۰۰ |
دانگ فنگ H30 | ۰ | ۳۴۲,۰۰۰,۰۰۰ |
دانگ فنگ H30 | ۰ | ۳۶۲,۰۰۰,۰۰۰ |
دانگ فنگ S30 | ۰ | ۰ |
رنو تندر پیکاپ | ۰ | ۰ |
رنو تندر E2 | ۰ | ۳۰۹,۰۰۰,۰۰۰ |
رنو تندر E2 | ۰ | ۳۲۶,۰۰۰,۰۰۰ |
رنو تندر پلاس دنده ای | ۰ | ۰ |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | ۰ | ۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰ |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | ۰ | ۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰ |
هایما اس ۵ توربو ( S5 ) | ۳۸۶,۴۰۰,۰۰۰ | ۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
هایما اس ۷ توربو ( S7 ) | ۴۰۵,۵۰۰,۰۰۰ | ۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پیکاپ دوکابین فوتون بنزینی | ۷۸۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
پیکاپ دوکابین فوتون دیزل | ۸۳۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
رنو کپچر | ۰ | ۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰ |
سوزوکی ویتارا اتومات | ۰ | ۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
رانا پلاس | ۱۷۹,۵۰۰,۰۰۰ | ۲۳۱,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند سورن پلاس | ۱۸۸,۵۰۰,۰۰۰ | ۲۸۲,۰۰۰,۰۰۰ |
دانگ فنگ SX6 | ۰ | ۵۸۵,۰۰۰,۰۰۰ |
فوتون ساوانا | ۰ | ۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰ |
تارا اتومات | ۰ | ۰ |
* محصولات سایپا
قیمت خودروهای سایپا |
||
خودرو | قیمت نمایندگی (تومان) | قیمت بازار (تومان) |
سایپا ۱۱۱ | ۰ | ۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰ |
سایپا ۱۳۱ | ۰ | ۱۰۶,۰۰۰,۰۰۰ |
سایپا ۱۳۲ | ۰ | ۱۱۲,۰۰۰,۰۰۰ |
سایپا ۱۵۱ | ۹۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۷,۰۰۰,۰۰۰ |
تیبا | ۸۷,۸۰۰,۰۰۰ | ۱۱۹,۰۰۰,۰۰۰ |
تیبا ۲ | ۹۵,۴۲۶,۰۰۰ | ۱۲۸,۰۰۰,۰۰۰ |
تیبا ۲ پلاس | ۹۰,۸۰۰,۰۰۰ | ۱۳۸,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا | ۹۲,۹۲۸,۰۰۰ | ۱۳۳,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک دنده ای | ۱۲۹,۷۵۵,۰۰۰ | ۱۳۹,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک دنده ای R | ۱۴۰,۰۱۵,۰۰۰ | ۱۴۱,۰۰۰,۰۰۰ |
وانت زامیاد | ۱۸۰,۵۰۰,۰۰۰ | ۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
وانت زامیاد گازسوز | ۱۹۹,۸۰۰,۰۰۰ | ۲۳۹,۰۰۰,۰۰۰ |
وانت زامیاد دیزل | ۲۶۳,۹۰۰,۰۰۰ | ۲۶۳,۰۰۰,۰۰۰ |
آریو اتوماتیک | ۰ | ۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
چانگان CS35 | ۰ | ۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
کیا سراتو ۲۰۰۰ مونتاژ | ۰ | ۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
سیتروئن C3 | ۰ | ۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
سایپا ۱۵۱ پلاس | ۰ | ۱۱۷,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا پلاس | ۰ | ۱۴۱,۰۰۰,۰۰۰ |
آریو دنده ای | ۰ | ۲۵۵,۰۰۰,۰۰۰ |
تیبا دوگانه سوز sx | ۰ | ۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰ |
تیبا صندوق دار پلاس | ۰ | ۱۲۶,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا s دنده ای | ۱۳۰,۲۰۰,۰۰۰ | ۰ |
کوییک دنده ای S | ۱۴۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۰ |
کوییک اتوماتیک پلاس | ۲۳۲,۶۰۰,۰۰۰ | ۲۳۶,۰۰۰,۰۰۰ |
اثر لغو تحریم بر خودروسازان خصوصی چیست؟
بیتردید خودروسازان خصوصی در دوران تحریم بیش از دو خودروساز بزرگ کشور آسیب دیدند و این مساله به نوعی حیات این شرکتها را به مخاطره انداخت. بیشترین آسیبی که متوجه این شرکتها شد از سمت قطع همکاری شرکای بینالمللی با بخش خصوصی بود.
به فاصله اندکی بعد از آغاز تحریمها شرکای کرهای و ژاپنی که با خودروسازان خصوصی همکاری میکردند بازار ایران را ترک کردند. شرکای چینی اما رفتاری دوگانه را در پیش گرفتند؛ برخی بازار ایران را ترک کردند و برخی هرچند فعالیت خود را کاهش دادند، اما بهصورت کج دار و مریز به شراکت خود با طرفهای ایرانی ادامه دادند. به این ترتیب پیشبینی میشود بعد از لغو تحریمها شرکای چینی زودتر از سایر شرکا فعالیت دوباره خود را با بخش خصوصی آغاز کنند. آنچه مشخص است در دوره دوسال و نیم تحریم شاهد خروج شرکتهای بعضا کرهای و ژاپنی از بخش خصوصی بودیم اما چینیها رفتار متفاوتی در خودروسازی ایران داشتند، بهطوریکه برخی شرکتها در همین دوره از خودروسازی کشورمان خارج شدند این در شرایطی است که برخی شرکتها نیز برای همکاریهای جدید اعلام آمادگی کردند. به این ترتیب طبق آمار وزارت صمت، حذف و اضافه چینیها در شراکت با بخش خصوصی در دوره تحریم اوج گرفت.
حال باید دید در صورت لغو تحریمها، چینش دوباره در شراکتهای بخش خصوصی خودرو چگونه خواهد بود.
آنچه مشخص است حضور شرکای خودروساز چه چینی و چه غیرچینی در سال ۱۴۰۰ با وضعیت برجام و آینده دیپلماسی گره خورده است. از سوی دیگر سال آینده تغییر دولت هم کلید خواهد خورد بنابراین باید منتظر ماند و دید چه تفکری مامور تشکیل کابینه دولت سیزدهم خواهد شد و نمایندگان این تفکر چه رویکردی را در قبال همکاری خودروسازان خصوصی با شرکای بینالمللی در پیش خواهند گرفت. در این میان اما مساله دیگری نیز که میتواند بر نحوه فعالیت خودروسازان خصوصی تاثیر بسزایی داشته باشد رویکرد دولت آینده نسبت به مساله واردات است. بیتردید تداوم ممنوعیت واردات میتواند برگ برنده خودروسازان خصوصی باشد اما چنانچه واردات خودرو به کشور از سر گرفته شود این مساله میتواند این شرکتها را تحتفشار قرار دهد. البته آنچه تاکنون بررسی شد به وضعیت تولید در شرکتهای خودروساز در شرایط لغو تحریمها بازمیگردد، این در حالی است که هماکنون تحریمها برقرار است و سیاستگذار خودرویی بهدنبال این است تا به نوعی از شرکتهای خصوصی هم حمایت کند. در کنار تلاش سیاستگذار خودرویی مدیران شرکتهای خودروساز خصوصی نیز مسیرهای مختلفی را در پیش گرفتند که تا حد امکان بتوانند به حیات بنگاه تحتمدیریت خود بیفزایند. بر این اساس بحث داخلیسازی قطعات مورد نیاز خطوط تولید که در خودروسازان بزرگ کشور دنبال میشود به نحوی مورد توجه خودروسازان خصوصی نیز قرار گرفته است. در دو تحریمی که به ایران تحمیل شد بخش خصوصی موجودیت خود را در داخلیسازی برخی قطعات یافته و بر این اساس گامهای اولیه در این زمینه برداشته شده است.
نظرات