تفاوت میان spam و Email Marketing که دانستن آن لازم است

بسیاری از افراد spam و Email Marketing را یکی می‌دانند و یا حداقل آن‌ها را در یک خانواده جای می‌دهند، اما آیا این دو با یکدیگر متفاوتند؟! اول فارس | داشن رسانه ای :  همه ما با spam‌ های مزاحم و همچنین پدیده‌ای به نام ایمیل مارکتینگ که شاخه‌ای از بازاریابی است آشنایی داریم و […]

بسیاری از افراد spam و Email Marketing را یکی می‌دانند و یا حداقل آن‌ها را در یک خانواده جای می‌دهند، اما آیا این دو با یکدیگر متفاوتند؟!

اول فارس | داشن رسانه ای :  همه ما با spam‌ های مزاحم و همچنین پدیده‌ای به نام ایمیل مارکتینگ که شاخه‌ای از بازاریابی است آشنایی داریم و با آن‌ها روبرو شده‌ایم و گاها آن‌ها را یکی می‌دانیم و یا حتی از آن‌ها فرار می‌کنیم، اما سوالی که در این میان پیش می‌آید این است که؛ آیا تفاوتی میان spam و ایمیل مارکتینگ وجود دارد و یا همانطور که برخی فکر می‌کنند آن ها یکی هستند؟!

اسپم (spam) را می توان به معنای پیام الکترونیکی دانست که بدون درخواست گیرنده و برای تعداد افراد بی‌شماری ارسال می‌شود. یکی از مشهورترین انواع اسپم، هرزنامه‌ها هستند، اما اسپم می‌تواند شامل اسپم در پیام‌رسان‌ها، اسپم در گروه‌های خبری، اسپم در بخش نظرات وبلاگ‌ها و مواردی از این قبیل باشد.

به سوءاستفاده از ابزار‌های الکترونیکی همانند: ایمیل، مسنجر، گروه‌های خبری ایمیلی، فاکس، پیام کوتاه و… برای ارسال پیام به تعداد زیاد و به صورت ناخواسته اسپم می‌گویند و با توجه به هزینه اندک این روش نسبت به پست سنتی که در گذشته برای ارسال پلاک به پلاک تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گرفت و همچنین ناقص بودن قوانین بین‌المللی برای محدود کردن هرزنامه، این قبیل ایمیل‌ها در سطح وسیعی ارسال می‌شوند.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی شامل هر نوع بازاریابی است که از طریق ایمیل انجام می‌گردد. در واقع شما می‌توانید در این روش از طریق ارسال ایمیل کار خودتان را ارائه و در ضمن افراد را دعوت به کار و خود را از زوایای مختلف توضیح دهید. ایمیلی که به شکل emarketing معرفی شده است، می‌تواند شامل یک نامه برای فروش محصول، یک نامه برای توضیح پشتیبانی و ارائه خدمات به مشتری و یا توضیح کار یا دعوت به کار باشد.

در واقع می‌توانیم بازاریابی ایمیلی را یکی از اشکال بازاریابی الکترونیکی حساب کنیم، اما این روش را باید از زوایایی که مشکل به حساب می‌آیند بررسی کنیم:

  1.  چگونه اطمینان حاصل کنیم که پیام به دست مخاطب رسیده است؟
  2.  برخورد و پاسخ مخاطب چیست؟
  3.  چگونه بین ایمیل مارکتینگ و اسپم تفاوت قایل شویم؟

بررسی تفاوت‌های میان اسپم و ایمیل مارکتینگ

اگر چه این روش بسیار کارآمد و حرفه‌ای است، اما در صورتی که قوانین آن رعایت نشود، به شکل spam تلقی میشود و اثر عکس دارد. لازم است بدانیم که روش‌های علمی و حرفه‌ای وجود دارد که باعث می‌شود ایمیل‌های ارسالی به inbox برود و به bulk mail یا junk mail نرود.

همچنین لازم است بدانید که اجازه کاربر برای ارسال ایمیل ضروری است به گونه‌ای که فرستنده باید بداند که اگر مخاطب هر روز به inbox خود مراجعه کند و تعداد زیادی ایمیل تبلیغاتی ببیند که بدون خواست و تمایل او ارسال شده، مسلماً این تبلیغات اثر جذب کننده نداشته و اثر سوء دارد؛ بنابراین قانون اصلی و مهم بازاریابی ایمیلی این است که اجازه کاربر برای ارسال ایمیل نیاز است. ساده‌ترین راه این است که از فرم‌های عضویت در سایت استفاده یا وبلاگ یا خبرنامه خود استفاده کنیم و در این صورت اگر مخاطب تمایلی به دریافت ایمیل‌های ارسالی را نداشته باشد عضو نمی‌شود و نیازی نیست به آن کاربر ارسال مجدد ایمیل را داشته باشیم.

با این کار در صورتی که مخاطب عضو شود، می‌تواند این ایمیل را به چند نفر دیگر بفرستد و در این چرخه شما مشتریان بیشتری کسب می‌کنید.

اصل دوم اینکه شما باید در هر ایمیلی که ارسال می‌کنید، گزینه‌ای قرار دهید تا اگر کاربر از آن لحظه تمایلی دریافت ایمیل را نداشته باشد، بتواند لغو عضویت را انتخاب کند و دیگر ایمیل شما را دریافت نکند. اصل سوم این است که شما می‌بایست قبل از قبل از اینکه تصمیم به ارسال ایمیل بگیرید، داده‌ها و جامعه هدف خود را تجزیه و تحلیل کنید و بدانید ایمیل‌ها را به چه هدفی و به چه افرادی می‌فرستید چرا که اگر در این مورد اشتباه کنید، ایمیل مارکتینگ که تبلیغات سودمند و کارآمدی است تبدیل به یک سوء تبلیغات می‌شود.

اصل چهارم اینکه ایمیل‌ها باید معتبر و به روز باشد چرا که اگر در ارسال ایمیل مواردی وجود داشته باشد و پس از مراجعه مخاطب به سایت یا ارگان شما، آن موارد موجود نباشد، اعتماد مشتری سلب می‌شود و تبلیغات شما بیهوده است. اصل پنجم اینکه در ایمیل ارسالی به مخاطب، باید راه‌های ارتباطی با شما وجود داشته باشد تا کاربر بتواند در صورت جلب نظر، به شما مراجعه کند. اصل ششم اینکه همواره از یک آدرس ایمیل ثابت ایمیل‌ها را ارسال کنید و از چند آدرس ایمیل متفاوت استفاده نکنید.

اصل هفتم اینکه هیچ گاه در انجام تبلیغات و جلب نظر مشتری بزرگ نمایی نکنید و متن ارسالی به دور از هر گونه جنجال و وعده‌های غیر واقعی باشد. چرا که در همان نگاه اول کاربر متوجه این موضوع شده و سریعاً لغو عضویت انجام می‌دهد. اصل هشتم اینکه ایمیل‌ها هدفدار و طبقه بندی شده و در فواصل زمانی منظم ارسال شود تا کاربر یک سری اطلاعات مختصر و مفید را بدست آورد و در سریع‌ترین زمان تصمیم گیری کند.

حال که به معرفی این نوع بازاریابی پرداختیم لازم است نقاط خطر آن را برای کاربران عنوان کنیم: مخاطبی که این ایمیل‌ها را دریافت می‌کند باید دقت کند که این ایمیل‌ها را با spam که کلاهبرداران ارسال می‌کنند و قصدشان از ارسال این ایمیل‌ها صرفا کلاهبرداری و ارسال لینک مخرب است، تمیز بدهند.

مطالب مرتبط

ترفند زشت زنان بیوه خارجی برای تور کردن ایرانی ها !

نظرات