چاپ کد خبر: 108880
24 فروردین 1402

جاده استراتژیک بین بوشهر و فارس که از یاد مسئولین رفته است !

 تعریض و استانداردسازی محور اهرم- فراشبند به عنوان متصل‌کننده استان‌های بوشهر و فارس یکی از مسیرهای استراژیک اما از یادرفته برای توسعه و پیشرفت این دو استان است که به واسطه دلایلی متعدد می‌طلبد مورد توجه جدی‌ قرار گیرد.

avalfarsشیرازبوشهر 1

به گزارش اول فارس به نقل از ایرنا، استان‌های بوشهر و فارس به لحاظ مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی مکملی انکارناپذیر برای یکدیگر محسوب می‎شوند که این امر منجر به ارتباطات فراوان بین این دو استان در طول سال شده که گاهی در اوج این ارتباطات در روزهای تعطیل و مناسبت‌ها مانند نوروز ترافیک شدیدی را در محورهای کنونی این دو استان را در پی دارد.

بوشهری‌ها برای انتقال تولیدات شاخص خود بویژه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین کشاورزی همواره نگاهی ویژه به استان فارس و مسیرهای منتهی به این استان دارند که این شرایط نشان از ضرورت اهمیت توجه ویژه به مقوله جاده‌های دسترسی این دو استان است.

بهره‌گیری از خدمات پزشکی و همچنین آب و هوای معتدل استان فارس در عمده ایام سال به طور معمول بهانه‌ای شده تا بخش قابل توجهی از بوشهری‌ها در آنجا سکونت داشته باشند یا از روی کار و تفریح هر از گاهی روانه شیراز شوند.

در مقابل استان فارسی‌ها نیز با تمرکز بر نگاه گردشگرمحور در عمده روزهای خوش و آب و هوای سال وارد استان بوشهر می‌‍‌شوند تا دلی به دریا زده و از پهنه نیلگون خلیج فارس و مواهب خدادادی آن لذت برند.

استان بوشهر اکنون از سه محور برازجان- شیراز، جم- فیروزآباد و اهرم – فراشبند با استان فارس ارتباط زمینی برقرار کرده است.

محور برازجان – شیراز به عنوان مسیر اصلی در سایه کم لطفی و بی توجهی چند ده ساله همچنان زیر بار ترافیک شدید و در وضعیتی مخاطره‌آمیز است، با این حال در دولت سیزدهم نگاهی ویژه به این مسیر معطوف شد تا جایی که در سال گذشته محور تنگ‌بوالحیات به عنوان پرخطرترین بخش این مسیر کوهستانی دو بانده و به ترافیک ۵۰ ساله در این مسیر پایان داده شد.

ضرورت تعریض مسیری استراتژیک اما از یاد رفته برای استان‌‎های بوشهر و فارس

براساس مشاهدات میدانی تعریض ادامه مسیر نیز در حال اجرا است و با تامین اعتبار صورت گرفته از محل سفر رئیس جمهور به استان بوشهر پیش بینی شده شاهد گره‌گشایی خوبی از حیث استانداردسازی این مسیر مهم در اتصال استان‌های مرکزی کشور به بوشهر و عسلویه به عنوان پایتخت انرژی کشور باشیم.

مسیر دوم اتصال استان فارس با بوشهر محور جم – فیروزآباد است که به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص، مناطق مرکزی استان‌های یاد شده استفاده چندانی از این مسیر ندارند و بیشتر شهرستان‌های جنوبی فارس و بوشهر از این مسیر تردد دارند.

محور اهرم – فراشبند سومین محور زمینی اتصال استان بوشهر با فارس است که در این محور پروژه احداث شبکه ریلی نیز در دست اجرا است.

محور یاد شده برای تردد خودرویی در نقاطی مختلف جاده‌ای کم عرض و ناایمن است که این وضعیت میل و رغبت رانندگان برای استفاده از مسیر اهرم- فراشبند را به میزان چشمگیری کاهش داده است.

avalfarsشیرازبوشهر 3

۱۶ سال پیش با افتتاح تونل پیامبر اعظم (ص) پیش‌بینی می‌شد ترددها در محور اهرم – فراشبند به شرایطی برسد که شهرستان های بوشهر، تنگستان، دشتی و حتی بخشی از دشتستان با قرار گرفتن در کانون تردد، روند توسعه و پیشرفتی شتابان به خود بگیرند.

نکته اساسی استانداردنبودن بخش‌های زیادی از این مسیر است که باعث شد تا همچنان بار شدید ترافیکی روی محور برازجان – شیراز باشد و سایر مسیرهای استان به مقصد فارس زیرسایه قرار گیرند.

راه اهرم ـ فراشبند به طول ۱۱۵ کیلومتر قسمتی از محور اتصالی بین بندر بوشهر و نواحی جنوبی استان فارس است که از زمین‌های حاصلخیز عبور می‌کند.

حاصلخیزی زمین در منطقه محدوده مسیر اهرم – فراشبند سبب فراوانی تولیدات کشاورزی از جمله گندم، جو، تنباکو، خرما و صیفی‌جات در منطقه است ولی در نبود مسیری با استانداردهای لازم استفاده تمام و کمال از این محور انجام نمی‌گیرد.

ظرفیت فراوان حوزه گردشگری مذهبی و طبیعی از دیگر مزیت‌های این مسیر است که می‌تواند رانندگان بی شماری را به تردد در این مسیر ترغیب کند.

با توجه به توسعه روزافزون استان بوشهر این نیاز احساس می‌شود که بار ترافیکی محور ترانزیتی بوشهر ـ شیراز تقلیل یابد و به نظر می رسد مهم راهکار برای تحقق این موضوع توجه و نگاه ویژه به مسیر اهرم – فراشبند است چراکه از حیث پدافندغیرعامل نیز بسیار حائز اهمیت است.

avalfarsشیرازبوشهر 4

به فرض انسداد احتمالی مسیر کنونی بوشهر-شیراز برای چند روز هیچ مشخص نیست در این بازه زمانی چه دشواری و مشقت‌های ایجاد خواهد شد.

کاهش بار ترافیک و کاهش آمار تصادفات بی شمار مسیر کنونی بوشهر –برازجان – شیراز از دیگر مزیت هایی است که توجه راهبردی به محور اهرم – فراشبند به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل کرده است.

با وجود این که استان بوشهر پایتخت انرژی ایران با ۹۶۷ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس و چشم انداز روشن مبادلات تجاری با کشورهای همسایه، دارای شرایط فوق‌العاده مهمی برای کشور است، می‌طلبد این نوار ساحلی از مسیرهای متعددی به کریدور جنوب شمال وصل شود.

با همه این توضیحات هیچ مشخص نیست که چرا پروژه تعریض و استانداردسازی محور اهرم – فراشبند در دولت‌های گذشته بسیار کند و لاک‌پشتی پیش رفت به گونه‌ای که با اعتبارات قطره‌چکنانی آن دوران شاید سال‌ها طول می‌کشید که این محور دارای امنیت لازم برای سفرهای مردم این دو شهرستان و قرارگرفتن در زیر بار ترافیک صنعتی استان در خلا نبود خط ریلی قرار گیرد.

در تثبیت این موضوع همین بس که احداث مسیر جایگزین برای بخش ریزشی محور اهرم – فراشبند بسیار فرسایشی و زمانبر شده اما با این حال به نظر می رسد با شتابی که در این اواخر ایجاد شده و روند سرازیرشدن اعتبارات به این محور در دولت سیزدهم که به هیچ عنوان قابل مقایسه با گذشته نیست می تواند نویدبخش اتفاقات جدید و خوش‌یمنی برای مردم استان‌های بوشهر و فارس شود.

در حالی که تعریض مسیر اهرم – فراشبند به عنوان پروژه‌ای مشترک و حائز اهمیت برای شهرستان های تنگستان و دشتستان است اما نمایندگان این حوزه‌ها نیز در این چند سال اخیر آن طور که باید و شاید به محور یاد شده توجهی نکردند، این اتفاقات در حالی رخ داده که به موازات محور اهرم – فراشبند پروژه‌ای با اعتباری در حدود بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان در حال احداث است اما از پروژه‌ای با درجه اهمیت بالا و با اعتباری نه چندان بالا غفلت می‌شود.

از آنجا که در حدود دو دهه پیش در آن زمان بزرگ‌ترین تونل ایران در مسیر یاد شده به بهره‌برداری رسید بدون تردید اکنون نیز با نگاهی توسعه محور می‌توان محور اهرم – فراشبند را کانون توجهات قرار داد.

در کنار درک نشدن اهمیت موضوع بدون تردید یکی از دلایل اصلی در اجرا نشدن کامل پروژه یاد شده طی دولت‌های گذشته، محدودیت‌های اعتباری همراه با بی‌مهری بوده که با توجه به دوراندیشی مسئولان دولت سیزدهم در تامین مالی این پروژه، امسال شاهد افزایش اعتبارات برای پایان دادن به مشکلات این محور باشیم.

شهر باستانی بیشاپور ؛ روایتی ناگفته از تاریخ ایران که باید دید+تصاویر

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

صالح سه شنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷

خوب همه کسانی که پیام گذاشتند به جز اینکه بگن فارس و بوشهر سخن شایسته دیگه ای نداشتند دوستان توجه داشته باشند هیچ یک از جاده هایی که بعد انقلاب ساخته شده استاندارد نیستند و دوم اینکه هیچ یک از کارهایی که شد برای مردم نیست فقط برای اینکه مسولین بتوانند کسب درآمد کنند یک مسیر غیراستاندارد و بی کیفیت که اون هم با لابی گری و باند بازی به اعضای خانواده خودشون میدن که آدم های بسیاری را به کشتن داده در نهایت با تعمیر گوشه ای از آن دوباره پول به جیب بزنند شما انسان های ساده و به دور از دیدگاه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی هستید و متاسفانه هنوز در پوسته خود مانده اید

جمشید شنبه , ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۹:۳۴

آخه ازکمارج تا کنارتخته که بیشتر این مسیر کفی وصاف هست فقط یه زیر سازی ساده و آسفالت بشه دیگه نمی خواهد تونل زد یا کوه را شکافت متاسفانه جوی همت وغرت نیست هرروز باید شاهد ازبین رفتن مردم باشیم

جمشید شنبه , ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۹:۳۳

آخه ازکمارج تا کنارتخته که بیشتر این مسیر کفی وصاف هست فقط یه زیر سازی ساده و آسفالت بشه دیگه نمی خواهد تونل زد یا کوه را شکافت متاسفانه جوی همت وغرت نیست هرروز باید شاهد ازبین رفتن مردم باشیم تواین مسیر کوتا آخه بعد از ۵۰سال از انقلاب دیگه کی

سعید شنبه , ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۷:۳۳

اخه این دولتهای … کی به فکر آبادانی بودن،هر دولتی روی کار اومد بی کفایتی خودشون رو گردن دولت قبلی انداختن،ریشه خرابه …،تا مجدد یه رشد دیگه ای به وجود بیاد،.

قاسم شنبه , ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۳:۵۲

دولت هیچ نگاهی به استان فارس ندار تمام ایران آباد شده بجز استان فارس .ما رزمندگان خانواده شهدا آزادگان جانبازان خواستار رسیدگی هستم بیشتر از استانهای دیه نه مثل استان های دیگر .راههای فارس کشتارگاه شده

قاسم خادمی شنبه , ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۳:۴۸

تمام جاده‌ای استان فارس خراب هسته جاده شیراز داراب به بندرعباس بار به شیراز نیریز سیرجان کدامش درسته که این یکی درست باشه با خانواده شهدا جانبازان از دولت گلییه داریم چرا استان فارس کسی ندار نه در دولت نه در مجلس با این همه شهید فدا کاری ولی امروز یک جلد درست حسابی ندار

محمدبیات جمعه , ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۶

‌‌دولتمردان یاهمان دزدان سر گردنه ۴۵ساله که غارت می‌کنند سیر نمیشن مملکت وللش

ناشناس جمعه , ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵

جاده بین شیراز وفیروز آباد که از دوراهیی جوکان بعد از گذشتن از بلوک خواجه ای که از دشت شوراب به سیاخ واز انجا به شیراز وصل میشود از هیچ گونه استانداردی برخوردار نیست به طوری که عمده ترددها از همین مسیر انجام میگردد. مسوولین ما بعداز ۴۵سال که از انقلاب میکذرد آیا هیچ میدانند که این مناطق جز جغرافیای کشور ایران محسوب میشود آیا هراز گاهی که از این جاده به قصد تفریح میگذرند از خودشان خجالت نمیکشند .بی عرضگی تا کی اختلاس تا کی

سجاد صاحبی منصور جمعه , ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵

جادها باید درست بشه یکم دزدی ها و رشوخواری کم بشه جاده نامناسب نمیماند

علی شریفی جمعه , ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷

حال نویسنده داغونه!
آخه آدم حسابی دولت سیزدهم چکار کرده که توجه داشته باشه به جاده دشت ارژن – تنگ بل حیات؟؟؟
۱۰سال جون کندن و مورچه وار مثل تمام کارهای دولت های بعد از انقلاب یه جاده ۲۰ کیلومتری درست کردن که توی … بگی دولت سیزدهم این جاده رو درست کرد، آخه نون به نرخ روز خور این چه استدلالیه!!!؟

علی پنجشنبه , ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲

اگر به منظورت راه استراتژیک منظورته باید جاده گردنه شیرینو به سمت استان فارس درست بشه که نزدیک تر به عسلویه هست هم بار ترافیک کمتر میکنه بعدم فکر کنم پدافند غیر عامل منطقه پارس جنوبی هست اون مسیر اون که نزدیک تره تازه مسیر ترانزیتی هست باید خودت بیای ببینی که ماشینای که محموله ترافیکی دارن چند تا لاستیک دارن حتی خودشون هم اذیت میشن چه برسه برسر مردم بدبخت

پارسه پنجشنبه , ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷

مسیر .دوم .که سابقه ۱۰۰ساله دارد محوره بندرگناوه نورآباد هست که ۳۶کیلومتر آن حدودا ۸ساله بلاتکلیف هست مسیر استراتژیکی فارس به جنوب هست پنج شهرستان مهم ازجمله بزرگترین بندر تجاری کشور بندرشاپور ودیگری بزرگترین بندر اقتصادی وگردشگری بندرگناوه وبندر دیلم درحال توسعه بندر نفتی بهرگان وهمگی به این محور متصل میشوند.کل اعتبارش به اندازه تونل اهرم نیست

پارسه پنجشنبه , ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷

مسیر .دوم .که سابقه ۱۰۰ساله دارد محوره بندرگناوه نورآباد هست که ۳۶کیلومتر آن حدودا ۸ساله بلاتکلیف هست مسیر استراتژیکی فارس به جنوب هست پنج شهرستان مهم ازجمله بزرگترین بندر تجاری کشور بندرشاپور ودیگری بزرگترین بندر اقتصادی وگردشگری بندرگناوه وبندر دیلم درحال توسعه بندر نفتی بهرگان وهمگی به این محور متصل میشوند.کل اعتبارش به اندازه تونل اهرم نیست

محمد پنجشنبه , ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱

نویسنده محترم چجور میتونی دید محله گرایی خودت رو به عنوان خبر درج کنی
یکبار از محور جم فیروزآباد رفتی ببینی چه ترافیک سنگینی از ماشین آلات سبک و سنگین وجود داره و چجور اقتصادی ترین منطقه ایران را به مرکز و شرق کشور وصل می‌کنه ؟!!!!

ناشناس پنجشنبه , ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸

نویسنده محترم چجور میتونی دید محله گرایی خودت رو به عنوان خبر درج کنی
یکبار از محور جم فیروزآباد رفتی ببینی چه ترافیک سنگینی از ماشین آلات سبک و سنگین وجود داره و چجور اقتصادی ترین منطقه ایران را به مرکز و شرق کشور وصل می‌کنه ؟!!!!

ناشناس پنجشنبه , ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳

انشالله هر چه زودتر آبادتر بشه …

رحیم پنجشنبه , ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰

خیلی ممنون از نویسنده محترم
واقعا محور اهرم به فراشبند
مورد کم لطفی و غفلت واقع شده است

ناشناس پنجشنبه , ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹

فکری به حال کازرون بکنید حیف این شهر هست که مورد بی مهری و بی تفاوتی مسئولین شهر قرار بگیرد

علمدار پنجشنبه , ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲

با سلام خدمت نویسنده محترم بزرگوار محور جم فیروز اباد یکی از اقتصادی؟ ترین محورهای متصل به فارس است چرا که بزرگترین قطب۰اقتصادی جهان یعنی عسلویه و پالایشکاه بزرگ فجر جم پالایشگاه پارسبان به راحتی و با کمترین زمان یعنی حدود سه ساعت به فارس فصل می شوند همچنین شهرستان های کنکان دیر عسلویه جم پارسیان لامرد مهر همه از این طریق به فارس وصل می شوند که متاسفانه مورد بی توجهی قرار گرفته نه راه اهرم و فراشبند که فقط برای تنگستان و دشتی است البته به ان راه هم باید توجه شود

آخرین اخبار