جاده بوشهر را که ادامه دهی و جلو بروی حدود ده دقیقه بعد تابلوی سیاخ دارنگون را مشاهده میکنی و وارد جادهای میشوی با عرض حدود شش متر و تردد بالا تا با عبور از روستاها به دهستان اصلی سیاخ دارنگون به فاصله ۴۰ کیلومتری از شیراز برسی.
خبرگزاری فارس: سیاخ دارنگون، دهستانی بزرگ با ۲۴ روستا و ۱۴ هزار نفر جمعیت و آبوهوایی سرد و معتدل با موقعیت گردشگری عالی که آواخر هفته و ایام تعطیل مملو از جمعیت میشود.جمعیتی که کم نیست تعدادشان، اما شاید با ورود به جادهای که از آن به مرگ تعبیر میشود راه بازگشتی نداشته باشد!
دهستانی که سال ۷۳ وقتی چهار هزار نفر جمعیت داشت این جاده برایش ساخته شد و امروز که جمعیتش از ۱۴ هزار نفر میگذرد و راه مواصلاتی شیراز به کوار، فیروزآباد و عسلویه است و ۳۰ هزار باغشهری دارد با همه مسافران و برو و بیایش هنوز هم به همان جاده کم عرض بدون شانه بسنده کرده است.
جادهای که اهالی روستا و مالکان باغشهرها آن را جاده مرگ مینامند و در طول این سالها بارها شاهد از دست دادن عزیزانشان در این جاده نا ایمن بودهاند.
به گفته اهالی روستا، سیاخ دارنگون بزرگترین دهستان شهرستان شیراز است و با گنجایش حدود ۱۵ روستا امروز ۲۴ روستا را در خود جای داده است و در حال ارتقا به بخش است، بخشی که از امکانات بخش بودن، فقط اسمش را دارد!
از عدم گازرسانی به برخی روستاهای این دهستان، عدم آنتندهی تلفن همراه، عدم وجود اینترنت که بگذاریم، این روستا حتی از نعمت آب شرب سالم هم بیبهره است و بهوسیله تانکر آن هم از طریق آب رودخانهای که بهداشت و سلامت آن مورد تایید نیست آبرسانی به منازل انجام میشود و مهمتر از همه، روزی نیست که تصادفی در این جاده که هیچگونه علائم راهنمایی و رانندگی ندارد، اتفاق نیفتد.
پای درد دل اهالی روستا، دهیاران و اعضای شورا که مینشینی سخن از کمبودها و نامهربانیها بسیار است، اما اوج ماجرا به داغدار شدن پدران و مادرانی ختم میشود که فرزندان برومندشان را به این جاده میسپارند و دست و دلشان میلرزد که آیا عزیزشان سالم برخواهد گشت!؟
بنا بر گفتههای اهالی روستا تا کنون نامهنگاریهای بسیاری با مسئولان ذیربط انجام شده اما نتیجهای حاصل نشده است.
معصومه سیمی یکی از باغداران این منطقه، ۱۲ سال است سند رسمی شش دانگ دارد اما رفت و آمدش به این روستا با ترس و استرس همراه است؛ چه بسا که در هر رفت و آمدی شاهد تصادفات ناگواری است که تحملش صبری عظیم میخواهد.
او میگوید: با سختی شرایط اقتصادی و افزایش قیمت مسکن و نرخ اجارهبها در کلانشهر شیراز مردم به حاشیه شهرها و روستاها پناه بردهاند.
در همین روستا بسیاری را سراغ دارم که از شیراز مهاجرت کرده و ساکن این منطقه شدهاند، همچنین برخی از مالکان باغها شهر را رها کرده و در باغهایشان بدون امکانات گاز و تلفن زندگی میکنند.
وی میافزاید: آیا روا نیست به دلیل رفت و آمدهای بسیار و افزایش جمعیت این منطقه، مشکل راه این جاده برطرف شود؟
محمد امین نجمی یکی دیگر از اهالی است که میگوید: از گذشته تا کنون مردم اینجا صبر ایوب داشتند اما امروز دیگر صبرشان سرآمده و تحملشان پایان یافته است.
وی میافزاید: از مسئولان میخواهیم با زبان و قلم در این راه قدم بگذارند و بودجهای به ساخت این جاده اختصاص دهند تا کمتر شاهد پرپر شدن عزیزانمان باشیم.
موقعیتهای مناسب سرمایهگذاری در این دهستان نیز بهگونهای است که جا برای حرف زدن دارد. به گونه ای که اعضای روستا معتقدند علاوه بر گستردگی منطقه، وجود رودخانه قره آغاج، شرایط آب و هوایی، منطقه حاصلخیز، تعداد زیاد باغشهرها و مسیرهایی که از این جاده میگذرد فرصت رشد بالایی را برای این منطقه فراهم میکند و بدون شک رسیدگی به جاده منطقه بیهدف و صرف هزینه صرف نیست.
شورائیان این دهستان معتقدند که این دهستان با تقدیم ۷۲ شهید دین خود را به انقلاب ادا کرده است و اکنون وقت آن رسیده که به اوضاع مردم آینجا رسیدگی شود.
به لحاظ موقعیتهای مناسب سرمایهگذاری در سیاخدارنگون، علاوه بر گستردگی منطقه، وجود رودخانه قره آغاج، شرایط آب و هوایی، منطقه حاصلخیز، تعداد زیاد باغشهرها و مسیرهایی که از این جاده میگذرد فرصت رشد بالایی را برای این منطقه فراهم میکند
شغل مردم این دهستان کشاورزی و دامداری است و هنگام برداشت محصول نیز ماشینهای باری در کنار خودروهای سنگین و ادوات ارتشی نیز که در این مسیر مستقر هستند، راهبندان شدیدی در جاده ایجاد کرده و موجب بالاتر رفتن آمار تصادفات میشود.
به گفته اعضای شورای روستاهای مختلف دهستان سیاخ دارنگون، مهمترین دلیل عدم رسیدگی به وضعیت این جاده نبود اعتبار است.
اعتباری که در راههای دیگری هزینه میشود و به مردم این روستا گفته میشود اعتبار را خودتان تامین کنید! این در حالی است که مردم عوارض و مالیات پرداخت میکنند و دولت وظیفه دارد امنیت و آسایش آنها را فراهم کند.
این مردم حتی راضی هستند که این جاده به اتوبان تبدیل شود و عوارض بپردازند اما جانشان حفظ شود و نگران رفت و آمد خانوادههایشان نباشند.
گفتنی است که اصلاح جاده یاد شده به صد میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که فرمانداری شهرستان شیراز مسئول پیگیری آن جهت تعیین ردیف بودجه است، چنانچه با پیگیری برخی نمایندگان مجلس فعلی و ادوار قبل و همچنین اداره کل راه و شهرسازی نتیجه منوط به تامین اعتبار است تا دستگاه مربوطه عملیات ساخت جاده را آغاز کند.
به نظر میرسد پیگیری این مساله از سوی نهادهای مربوط آنچنان حائز اهمیت است که در پی آن جان جوانان تحصیلکرده این دهستان که برای تحصیل، انجام کار یا داد و ستد در حال رفت و امد از این جاده هستند نجات داده شود یا جان پدرو مادران زحمتکش و یا کودکان مظلومی که این جاده را بهعنوان قتلگاه میشناسند.
اعضای شورا میگویند به ما اعلام شده است که این جاده در طرح آتی بهعنوان رینگ راه عسلویه شناخته میشود درحالیکه از حرف تا عمل فاصله بسیار است و این اتفاق چندین سال دیگر به طول خواهد انجامید پس ما خواستار احداث تونلی که این دهستان را به شیراز وصل کند نیز هستیم تا بار ترافیکی این جاده کاهش یافته و آمار تصادفات نیز کم شود.
برای عضویت درگروه واتساپ اول فارس کلیک کنید
ناشناس
تاریخ : ۶ - آبان - ۱۳۹۹
از جاده که بگذریم اون منطقه از محرومیت بالا رنج میبره.نه پمپ بنزینی.نه بانکی.نه حتی یه رستوران تمیز ومرتبی فقط تا دلت میخواد دلال زمین وباغ داره.در کل مردمش انگار با این شرایط راضی هستند.
ناشناس
تاریخ : ۶ - آبان - ۱۳۹۹
این از بیکفایتی مسوولان هست ما برا هر بار رفتن به خونه باید مرگ رو جلو چشممون ببینیم کاری به مسئله باغدار ندارم ولی ما بومی اونجا هستیم پنجشنبه وجمعه ک کلا جرأت نمیکنیم از این جاده بریم مسئله جاده یکی از مشکلات اونجا هست
رحیمی
تاریخ : ۵ - آبان - ۱۳۹۹
واقعا جاده پر خطر و مرگباری هس مسئولین محض رضای خدا سریعتر پیگیری کنند
ناشناس
تاریخ : ۵ - آبان - ۱۳۹۹
سال قبل همسایه ما متأسفانه تو همین جاده تصادف کرد .و خانمش فوت کرد
حافظ حسینی
تاریخ : ۵ - آبان - ۱۳۹۹
با سلام.بچه کوهمره ام و میتونم قسم بخورم از جاده مرگم بد تره سالی دویا حتی چند نفر فقط بخواطر تصادف تو همین جاده از بین میرن صاحب نداره یه گردنه داره بخدا قسم باید از جونت بگذری برا بار اول بخوای پیچاشو بپیچونی ماشینو.دوما هرچی محصول کشاورزی میخواد از این مناطق بره سمت مرز های ابی و جنوب کشور تو همین جاده باید بگذره بخدا که مردم خیلی خودشونو نگه داشتن چیزی نگفتن
ناشناس
تاریخ : ۵ - آبان - ۱۳۹۹
این آقایی که این متن رو منتشر کرده صرفا به خاطر مسائل مالی بحث رو باز کرده .اینجور که میگن نیست جاده خیلی خطرناک نیست و احتمالا این آقا ملک خصوصی اون اطراف دارن که این بحث رو باز کردن!ایشون به این امر واقف هستن که با اتمام پروژه جاده سیاخ قیمت املاک سر به فلک خواهد کشید و ایشون با این خبر دارن براخودشون و اطرافیان کار میکنن…کی از پول بدش میاد !!!!آقا زرنگ!!با توسل به این اخبار پروژه ناتمام زودتر تمام شه مطمئنا جیب ایشون و دلواپسین جان مردم !!!حتما پر خواهد شد..این کارا دیگه قدیمی شده رفیق ناقلا
افشین
تاریخ : ۵ - آبان - ۱۳۹۹
واقعا که مردم خییییلی صبر دارن چونکه چه جوانانی را تو این جاده از دست داده اند
ناشناس
تاریخ : ۵ - آبان - ۱۳۹۹
تمام نظراتتون قابل قبول امارنندگی افتصاح ودیوانه واربعصی رانندکان دراین راه مواصلاتی یه کلمه نگفتید جاده اشکالات بسیارزیادی داره من حدودبیست ساله درجاده هابودم ازهرلحاظ رعایت میکردم ولی همیشه ازرانندگی درجاده های استان فارس جاده سباخ ودارنگون وحشت داشتم
نجفی
تاریخ : ۵ - آبان - ۱۳۹۹
باسلام من یکی از مغازه داران در روستای حسین آباد سیاخ هستم که بارها تصادف در این جاده دیده ام عرض جاده بسیار کم است بافت آسفالت کاملا خراب شده و چاله های فراوانی داره پیچ های بسیار خطرناکی هم داره لطفاااا رسیدگی کنید هرخانواده ای داغ عزیز دیده جاده مرگ هم کمه براش و همچنین ورود اصلی قاچاق هم از همین جاده هست
رضا
تاریخ : ۵ - آبان - ۱۳۹۹
جاده باید دو بانده شود حجم عبور و مرور روی آن زیاد شده دیگر جواب نمیدهد این واقعییتی است که وجود داردمگر میشود کلان شهر شیراز روز به روز بزرگتر شود و جاده و خیابان در آن احداث شود و بافت جمعییتی در آن رشد کند ولی راههای مواصلاتی و حاشیه شهری اصلاح و ترمیم نگردد ؟ مثل بدن انسان که اندامها باید همگی با هم رشد کنند
بحرانی
تاریخ : ۵ - آبان - ۱۳۹۹
سلام وتشکر ازرسانه شما بابت طرح مشکلات جاده دهستان سیاخ
جاده سیاخ راه مواصلاتی وانتقال محصولات کشاورزی است
ارمزادگان
تاریخ : ۵ - آبان - ۱۳۹۹
باسلام ، یکی از شرایطی که میتونه بار ترافیکی جاده را کاهش بده ، بازگشایی جاده اختصاصی فلاحت هست که مابین فاز یک و دو قراردارد و سالها قبل موسسه احیاگران و توسعه فارس از پول باغداران آن را تا حد زیرسازی ساخت اما به دلایل نامعلومی از تکمیل ان خودداری ورزید ، حال این جاده بدلیل اینکه از حیث مساحت خیلی نزدیکتر از جاده فعلی است ، چنانچه فرمانداری شیراز و اداره راه کمک کنند و ان را بصورت استاندارد دراورند ،تاثیرات زیادی در کم کردن ترافیک و تصادفات جاده خواهد کرد