جزئیات اجرای طرح پلاک سوم خودرو و تغییر گواهینامه‌های رانندگی

پس از ۱۷ سال قرار است از ۲۲ بهمن امسال طرح پلاک سوم در کشور اجرایی شود، این طرح در مرحله طراحی «ریدر» قرار دارد تا بتواند از خروج سرمایه ملی جلوگیری کند.  برابر ماده ۱۳ آئین نامه راهور مصوب ۱۳۸۴ باید به همراه یک زوج پلاک، پلاک سومِ وسیله نقلیه نیز به صورت برچسب […]

پس از ۱۷ سال قرار است از ۲۲ بهمن امسال طرح پلاک سوم در کشور اجرایی شود، این طرح در مرحله طراحی «ریدر» قرار دارد تا بتواند از خروج سرمایه ملی جلوگیری کند.
پلاک سوم خودرو

 برابر ماده ۱۳ آئین نامه راهور مصوب ۱۳۸۴ باید به همراه یک زوج پلاک، پلاک سومِ وسیله نقلیه نیز به صورت برچسب از سوی راهنمایی و رانندگی یا اشخاص مورد تأیید راهنمایی و رانندگی صادر و بر روی شیشه جلو یا عقب وسیله نقلیه نصب شود. این برچسب دارای اطلاعات شماره پلاک، تاریخ سپری شدن اعتبار پلاک، کد واحد شماره گذاری و شماره است.

پلاک سوم با هر بار تمدید اعتبار پلاک، نقل و انتقال مالکیت و تعویض قطعات اصلی و رنگ وسیله نقلیه با اطلاعات جدید تولید و جایگزین پلاک سوم پیشین خواهد شد. پلاک سوم در قالب دو چیپ روی پلاک و زیر شیشه جلو و زیر آئینه باید نصب شود که این چیپ اطلاعات VIN و سایر اطلاعاتی که نیاز است در یک حجم مشخص (۳۰ تا ۹۰ کیلوبایت) در آن چیپ گنجانده می‌شود.

 اطلاعات به صورت RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا مأموران راهور بتوانند با دست افزارهایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند که این مزیت در شناسایی خودروهای سرقتی بسیار کارآمد است چرا که اصالت خودرو باید در سرقت‌ها ثابت شود در حالی که در شرایط کنونی ملاک اصالت خودروها پلاک خودرو است در صورتی که با اجرایی شدن قانون پلاک سوم سایر مشخصات خودرو در دست افزارهای پلیس نشان داده می‌شود و پلیس می‌تواند سرقتی بودن خودرو را احراز کند.

اجرای طرح نصب پلاک سوم پس از ۱۷ سال

فروردین ماه امسال بود که سردار سیدکمال هادیانفر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از اجرای این طرح پس از ۱۷ سال خبر داد و گفت: پلاک سوم همان پلاک الکترونیکی است که در اصل مانند یک چیپ بوده و با برچسب می‌توان بر روی بدنه خودرو (روی شیشه خودرو) نصب کرد.

وی افزود: تخلفاتی مانند خودروهای سرقتی، خودروهای تحت تعقیب با نصب پلاک سوم به سرعت مشخص می‌شوند و همچنین می‌توان به راحتی اصالت خودرو را بررسی کرد.

حال با گذشت ۱۸۰ روز از این خبر مجدد به سراغ این مقام مسئول رفتیم تا آخرین وضعیت اجرا شدن این قانون را بررسی کنیم. سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در این باره به خبرنگار مهر گفت: طرح پلاک سوم در سال ۸۴ به تصویب هیئت وزیران رسیده است و باید از آن سال تاکنون مقدمات اجرایی شدن این طرح انجام می‌شد.

وی افزود: بخش زیادی از نرم‌افزارهای مربوط به تولید پلاک سوم آماده شده است و بخشی از چیپ‌های مربوط به آن هم ثبت سفارش شده است، آخرین جلسه‌ای که در این باره برگزار شد مربوط به بحث «ریدر» می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی بیان کرد: اگر قرار باشد این پلاک‌ها توسط پلیس خوانده شود احتیاج به یک قطعه داریم، در حال تلاش هستیم تا بتوانیم با یک نرم افزار واسط که به آن «ریدر» می‌گویند، QRکدها را بخوانیم و اطلاعات اصلی را از بانک شماره گذاری کسب کنیم.

 هادیانفر با بیان اینکه کار اجرایی شدن پلاک سوم در مرحله «ریدر» است، گفت: اگر این نرم افزار ایجاد شود، دیگر برای خواندن QRکدها احتیاجی نیست قطعه‌ای برای خواندن پلاک سوم وارد کنیم و کار به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه برای فک و نصب پلاک فیزیکی مبلغ زیادی از سرمایه ملی به هدر می‌رود، گفت: با اجرای قانون پلاک سوم دیگر نیازی نیست تا پلاک‌های فیزیکی را فک و نصب کنیم و وابستگی ارزی آن هم قطع می‌شود چراکه برای تولید پلاک‌های فیزیکی نیاز به وارد کردن قطعه‌ای داشتیم که برای کشور وابستگی ارزی ایجاد می‌کرد.

رئیس پلیس راهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یعنی پلاک فیزیکی که فعلاً بر روی خودرو نصب شده دیگر با خرید و فروش خودرو تغییری نمی‌کند، گفت: بله دیگر پلاک تغییر نمی‌کند، در واقع پلاک فیزیکی که بر روی خودرو نصب است با خود خودرو جا به جا می‌شود.

هادیانفر با بیان اینکه پلاک سوم است که با خرید و فروش خودرو تغییر می‌کند، گفت: تمام اطلاعاتی که باید از خریدار در سامانه ثبت شود بر روی این پلاک سوم ثبت می‌شود و می‌توان گفت پلاک فیزیکی دیگر جزئی از خودرو می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی شاهد اجرا شدن طرح پلاک سوم در کشور هستیم، گفت: بنا داریم ۲۲ بهمن این کار را در کشور اجرا کنیم و به صورت پایلوت هم از شهر تهران کار را شروع می‌کنیم.

وی گفت: در پایان باید بگویند برای تراشه‌ها و QRکدها و دست افزارهای اجرایی شدن طرح پلاک سوم هیچ مشکلی نداریم و فقط باید نرم‌افزارهای مربوط به خواندن یعنی در واقع همان «ریدر» نوشته و آماده شود.

دانش بنیان‌ها می‌توانند تولید پلاک سوم را بومی کنند

بر اساس این گزارش، قانون نصب پلاک سوم سال‌هاست که تصویب شده اما اجرا نشده است. این قانون به منظور سهولت بیشتر در تشخیص خودروهای سرقتی و دریافت سریع اطلاعات بیشتر درباره هر خودرو به کمک پلیس راهور خواهد آمد. بر اساس اعلام کارشناسان، بومی کردن این پلاک‌ها ورود شرکت‌های دانش بنیان برای ساخت قسمتی از مدار را طلب می‌کند.


جزئیات تغییر مهم و معنادار گواهینامه‌های رانندگی

گواهینامه

 سرهنگ محسن صوفی در یک برنامه رادیویی یکی از برنامه‌های در دستور کار پلیس راهور را رنگبندی گواهینامه‌های رانندگی عنوان کرد و بیان داشت: در صورت تصویب و اجرایی شدن این پیشنهاد پلیس راهور، گواهینامه‌های راهنمایی و رانندگی در سه رنگ و رده رنگ بندی می‌شود و به تناسب عدم تخلف رانندگان رنگ گواهینامه ارتقاء می‌یابد.

صوفی خاطر نشان کرد: با انجام رنگ بندگی گواهینامه‌ها و تشویق رانندگان برای ارتقاء به رده و رنگ بالاتر، رانندگان به سمت رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و عدم تخلف ترغیب می‌شوند.

وی همچنین با بیان اینکه پلیس راهور نقش تصویب کننده در جریمه‌های راهنمایی و رانندگی ندارد و تنها نقش پیشنهاد دهنده دارد، افزود: بر اساس ماده ۲۱ و۲۲ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی میزان جریمه‌ها به تصویب هیات دولت می‌رسد و هر ۳ سال یکبار امکان تعدیل جریمه‌های راهنمایی و رانندگی وجود دارد که در هفت سال گذشته به دلایل متعدد اعم از مسائل اقتصادی جامعه نرخ جریمه‌ها تغییری نکرده است.

صوفی تصریح کرد: پلیس راهور بنا به وظیفه پیشنهاد دهندگی خود، افزایش میزان جرایم را با تمرکز به تخلف‌های حادثه ساز پیشنهاد داده است که باید در هیات وزیران مصوب شود.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور فراجا در ادامه در تشریح برنامه‌های پلیس راهور به منظور استفاده از ظرفیت مردمی در راستای برقراری نظم و امنیت با اشاره به طرح همیاران پلیس گفت: طرح همیاران پلیس یکی از اقدامات شاخص، موفق و اثر گذار پلیس راهنمایی و رانندگی بود و با کمک آموزش و پرورش انجام شد و اجرای این طرح نشان داد که تذکر توسط کودکان خانواده در کاهش تخلفات رانندگی والدین نقش دارد.

صوفی افزود: پلیس راهور به جهت اینکه نیمی از جمعیت کشور بانوان هستند و نقش آموزشی و فرهنگی بسیارخوبی را می‌توانند در مسائل ترافیکی، فرهنگ ترافیک و اصلاح رفتارهای ترافیکی ایفا کنند از دو سال قبل طرح «بانوان فرهنگ یار ترافیک» را با آموزش جامعه هدف در مرحله اول، بانوان شاغل در سازمان‌ها، ادارات، نهادها و موسسات، سازمان‌ها و نهادها آغاز کرده است.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور فراجا در ادامه با تاکید بر اینکه نظم عمومی ملازمه جدی با اجرای قانون دارد و اجرای قانون با رویکردهای صرفا تنبیهی و سلبی انجام نمی‌شود گفت: برای پایدار بودن اقدامات در این مهم باید از رویکردهای پیشگیری و اقناعی استفاده کرد که در این راستا در بخش‌های فرماندهی فراجا دو طیف اقدامات پیشگیرانه اعم از پیشگیری وضعی و پیشگیری اجتماعی ملاحظه می‌شود.

بیشتر بخوانید:


تست هوش|در چند ثانیه بگویید کدام دوچرخه سوار با بقیه متفاوت است؟


۱۱ روش کاربردی و آسان برای تعمیر کفش ناراحت و پوشیدن راحت آن

مطالب مرتبط

افزایش قیمت خودرو شامل قرارداد‌های فروش فوری و فوق العاده نمی‌شود

چه موقع باید فیلتر بنزین خودرو را تعویض کرد؟ + ۵ علامت خرابی آن

علائم پارگی یا خرابی تسمه تایم خودرو

نظرات

  • مهدی

    تاریخ : ۲۷ - مهر - ۱۴۰۱

    بازی جدید ، مثل کارت ملی ، چند سال درگیرش باشیم.
    کلی .. ، بعد هم به هیچ دردی نخورهما حقمونه ……


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۷ - مهر - ۱۴۰۱

    باز دزدی شروع شد


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۴ - مهر - ۱۴۰۱

    نقشه هایی برای سرکیسه کردن مردم


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۴ - مهر - ۱۴۰۱

    فکر خوبی نیست برای پول گرفتن


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۳ - مهر - ۱۴۰۱

    چقدر ازمون وخطا بس کنید یکبار ببینید دنیا چکار می کنه


  • بهنام

    تاریخ : ۲۳ - مهر - ۱۴۰۱

    خدا کند مثمر ثمر باشد فقط راهی برای کندن از مردم نباشد. بدم میاد از پلیسی که حین رانندگی پشت فرمان با تلفن صحبت می کنه ولی وقتی من صحبت می کنم جریمه ام می کند