یادداشت

مدیرکل پست استان فارس در گفتگو با اول فارس

جزئیات تازه‌ای از پروژه ایجاد هاب‌ پستی منطقه‌ای در شیراز اعلام شد

مدیرکل پست فارس، با اشاره به قدمت و اهمیت صنعت پست، از طرح ایجاد هاب‌های پستی منطقه‌ای برای تسهیل و تسریع مبادلات خبر داد. هاب پستی جنوب در شیراز با هدف کاهش زمان سیر مرسولات استان‌های جنوبی و اتصال به هاب مرکز در اصفهان ایجاد می‌شود و نیازمند توسعه زیرساخت‌هایی نظیر سورتینگ و تجهیزات مدرن است. وی در گفتگو با خبرنگار اول فارس به جزئیات این پروژه حیاتی پرداخته است .

هاب پستی

روح‌الله عباسی، مدیرکل پست فارس، با اشاره به قدمت و اهمیت صنعت پست، از طرح ایجاد هاب‌های پستی منطقه‌ای برای تسهیل و تسریع مبادلات خبر داد. هاب پستی جنوب در شیراز با هدف کاهش زمان سیر مرسولات استان‌های جنوبی و اتصال به سایر هابهای کشور مانند هاب مرکز در اصفهان و هاب تهران ، ایجاد می‌شود و علاوه بر فضای عملیاتی مناسب نیازمند توسعه زیرساخت‌هایی نظیر سورتینگهای جدید بعنوان تجهیزات مدرن پردازش مرسولات و‌همچنین تجهیزات مرتبط با تخلیه و بارگیری و مبادله است. وی در گفتگو با خبرنگار اول فارس به جزئیات این پروژه مهم پرداخته است .

–  جناب آقای عباسی، مدیرکل محترم پست استان فارس، بسیار خرسندیم که امروز میزبان شما هستیم تا در خصوص موضوعات مهم حوزه پست و صنعت پست به گفتگو بنشینیم. جنابعالی بحث را از قدمت این صنعت در جوامع بشری آغاز کردید. اگر ممکن است در این باره بیشتر توضیح بفرمایید.

**بسم الله الرحمن الرحیم. با سلام و تشکر از شما. همانطور که اشاره کردم، قدمت پست در جوامع بشری به درازنای تاریخ و زمان چاپارها و حکومت هخامنشی‌ها بازمی‌گردد. در آن دوران نیز بحث جابجایی مکتوبات به اشکال مختلف وجود داشته تا اینکه امروز شاهد صنعتی به نام پست هستیم. صنعت پست امروز طبیعتاً یکی از صنایع مهم، کلیدی و زیرساخت جوامع بشری محسوب می‌شود و نقش تاثیرگذاری در کسب و کار و اقتصاد کشورها ایفا می‌کند.

– به نقش صنعت پست در کسب و کار و اقتصاد اشاره کردید. می‌توانید بیشتر این موضوع را تبیین کنید؟

** بله، با یک مثال فراملی اگر بخواهیم به موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم کسب و کارهایی که سالیان قبل شروع به کار کردند در سکوهای مختلف بین المللی و به اشکال گوناگون، بخش جابجایی، توزیع، حمل و نقل و مبادله کالایی که فروخته شده، تماماً در صنعت پست رقم خورده است. طبیعتاً نقش مهم و تاثیرگذار صنعت پست در کسب و کار و خرده فروشی جوامع بشری امروز کاملاً مشهود و پررنگ است.

–  در دوران همه‌گیری کرونا چگونه کار کردید؟

** ما این نقش صنعت پست و این پررنگی حضور این صنعت را در ایام اپیدمی کرونا بیشتر حس کردیم. زمانی که در کشور و همه ما درگیر موضوعات کرونا شدیم، بسیاری از کسب و کارها به مرور زمان مجبور شدند که کار را متوقف کنند و به اشکال مختلف اقدام به خرده فروشی کالا کنند. طبیعتاً در فروش خرده یا همان آنلاین شاپ‌ها که بخشی از تجارت الکترونیک هستند، نقش صنعت پست بسیار پررنگ بوده و هست و خواهد بود.

39a858e4 0e8a 4055 b8b7 abf713f4ea3e

– جناب آقای عباسی،  پست می‌تواند نقش موثری در توسعه اقتصاد خانوارها داشته باشد؟

** خوشبختانه در ایامی که در کشور ما زیرساخت‌های فروش اینترنتی توسعه پیدا کرد، سکوهای مختلف یا همان پلتفرم‌های مختلف هم شروع به کار کردند و زمینه را برای ارائه کالا و خرده کالا مهیا کردند. همین امر باعث شد که صنعت پست هم حضورش در این موضوع پررنگ‌تر بشود. به دنبال آن، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده که زیرساخت‌هایش را آماده کند و به گونه‌ای به استقبال این موضوع برود که بتواند بیشترین اثرگذاری را در کسب و کارها در حوزه تجارت الکترونیک و آنلاین شاپ‌ها داشته باشد. بخشی از این فعالیت‌ها برمی‌گردد به توسعه مبادلات پستی و پردازش بموقع و‌کاهش مدت سیر مرسولات

–  در گذشته  یک هاب پستی داشتیم

** بله، کشور ما در سالیان گذشته از یک هاب پستی بهره‌مند بود. عمده مبادلات بین استان‌ها و بین واحدهای پستی از مرکز تجزیه مبادلات تهران انجام می‌شد و حتی استان‌های همجوار هم گاها که قصد مبادله مرسولات پستی با هم داشتند، همگی به مرکز تجزیه و مبادلات تهران عزیمت می‌کردند و در آنجا مبادلات فیمابین استان‌ها رقم می‌خورد. اما با افزایش چشمگیر ترافیک در حوزه آنلاین شاپ‌ها و خرده فروشی کالا، زمینه‌ای ایجاد شد که طرحی که سال‌های قبل برایش برنامه‌ریزی شده بود در این ایام به مرحله اجرا و عملیات در بیاید.

– اشاره به طرحی کردید که از دهه ۷۰ برای آن برنامه‌ریزی شده بود. این طرح شامل چه مواردی بوده است؟

** اگر یک عقبگرد کنیم به طرح توسعه فضاهای عملیاتی پست در دهه ۷۰، عمدتاً در کشور اتفاقاتی رخ می‌دهد و آن این است که با مشاوره‌هایی که از کارشناسان این حوزه گرفته می‌شود، اقدام به ایجاد هاب‌های پستی که یکی از زیرساخت‌های مهم هاب‌ها، فضاهای عملیاتی بوده است ، می شود.

–  از فضاهای عملیاتی در صنعت پست بیشتر بگویید؟

** فضاهای عملیاتی فضاهایی هستند که در حوزه پستی و صنعت پست امکان را برای فعالیت‌های پستی و فرآیندهای پستی مهیا می‌کنند. فرآیندهای پستی در این مراکز شامل تخلیه و بارگیری ،مبادله مرسولات، تجزیه یا همان پردازش مرسولات و نهایتاً بخش‌های توزیع یا همان delivery و سایر بخش‌هایی که می‌تواند در کنار این بخش‌ها قرار بگیرد، مثل بخش لجستیک کالا، بخش ترابری و بسته بندی، حمل و نقل و… این‌ها بخش‌هایی هستند که به فراخور توسعه پیدا می‌کنند و کنار هم قرار می‌گیرند و باعث رونق صنعت پست و کسب و کار خرده فروشی می‌شوند.

– در خصوص ایجاد زیرساخت‌های پستی در کشور و استان فارس هم اکر امکان داره توضیحاتی بفرمایید.

** بعد از اجرای این طرح و ایجاد زیرساخت‌های عظیم پستی در کشور که یکی از بخش‌های بسیار مهم آن فضای عملیاتی و ساختمان‌ها بوده، ما شاهد این بودیم که در کشور و در استان‌هایی که مد نظر بوده مانند استان فارس، استان اصفهان، استان خراسان رضوی و سایر استان‌ها به مرور زمان، این زیرساخت‌ها ایجاد بشود. شاهد این بودیم که یکی از ساختمان‌های استراتژیک و مهم و کاملاً استاندارد و فنی حوزه پست در شیراز هم احداث می‌شود
در دهه ۷۰ طرح تصویب و برای اجرا ابلاغ شده و در اواخر دهه ۷۰ هم به عنوان اداره کل پست استان فارس و از همه‌مهمتر مرکز مکانیزه جنوب‌به بهره برداری می‌رسد. مکاتبات اداری که وجود دارد در همان دهه ۷۰ به این پروژه به عنوان مرکز مکانیزه جنوب اشاره می‌شود که مسئولیت تبادل و مبادله استان‌های جنوبی کشور را بر عهده دارد.

 

 

7d89850a fe28 4716 a5fe f60c44a11e77

– در گذشته از تمام ظرفیت این مرکز استفاده شده است؟

** در مکاتبات دهه ۷۰ هم به این موضوع کاملاً اشاره می‌شود منتها در دهه ۷۰ و ۸۰ ما عملاً به آن حجم از ترافیک مرسولات پستی در کشور نرسیدیم که بتوانیم از تمام ظرفیت ساختمان به طور کامل در حوزه مرسولات‌پستی استفاده بکنیم. هرچند از ظرفیت ساختمان برای موضوعات دیگر مرتبط با حوزه پست استفاده می‌شد و ساختمان خالی نبوده، اما اینکه ساختمان دقیقاً در حوزه خود مرسولات پستی فعالیت بکند و فعال باشد و در آن چارچوب بخواهد کار بکند در این دو دهه کمتر استفاده شده بود؛ بخش زیادی استفاده می‌شد و بخشی هم در راستای کارهای دیگر مرتبط با پست استفاده می‌شد.

– چه اتفاق‌و‌تغییری در دهه ۹۰ در حوزه خدمات پستی رخ داد و ایجاد شد؟

** اما در دهه ۹۰ و خصوصاً در اوایل شروع اپیدمی کرونا به شدت به این ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها احتیاج پیدا شد. همانطور که عرض کردم، در آن زمانی که ما فقط یک مرکز مبادله پستی یا یک هاب پستی داشتیم، همه استان‌ها و واحدهای کشور برای مبادلاتشان به آن مرکز مراجعه می‌کردند. اما با افزایش ترافیک این قضیه تغییر کرد و بر اساس طرح‌هایی که در سطح کشور در جغرافیای کشور اجرا شد، مبادلات پستی کشور بین واحدهای پستی تغییر کرد.

9aec60f8 075b 486b 9ea5 fb189e493bb4

– در خصوص طرح هاب پستی جنوب و اهداف آن برای استان فارس و جنوب کشور توضیح بفرمایید.

** به وضعیت مبادلاتی ‌و‌عملیاتی استان‌های دیگر نمی‌پردازم و به استان فارس و جنوب کشور می‌پردازیم. هرچند این طرح هنوز به دلیل حضور یک‌ فروشگاه در ساختمان پست استان اجرا نشده و علیرغم‌اتمام قراردادشان و عدم تمدید آن توسط ارکان شرکت ملی پست تا کنون ساختمان را تخلیه نکرده اند موضوع اصلی فعالیت این‌ ساختمان‌ انجام نشده و به طور کامل به بهره‌برداری نرسیده، اما چون زیرساختش وجود دارد و می‌تواند در آینده به اجرا برسد، من در مورد هاب پستی جنوب صحبت می‌کنم. هاب پستی جنوب بر اساس همان مکاتباتی که به هر حال وجود داشته، اهدافی که برایش دیده شده بوده برای مبادلات جنوب کشور که در آن ، فاز اولیه برای استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و هرمزگان طراحی شده بوده است البته این ظرفیت می تواند افزایش پیدا کند، مثلاً کرمان هم به آن اضافه بشود یا حتی خوزستان و یزد و نهایتاً اتصال هاب پستی جنوب به هاب مرکز کشور که استان اصفهان می‌شود، می‌تواند کمک شایانی در مبادلات پستی بکند.

– آثار ایجاد این هاب‌های پستی چیست؟

**  اثر این هاب‌های پستی اول این است که مدت سیر مرسولات را به شدت کاهش می‌دهد. یعنی اینکه مثلاً ما اگر در سنوات گذشته مرسوله‌ای را از استان کهگیلویه و بویراحمد به مقصد استان هرمزگان ارسال می‌کردیم، شاید مثلاً در چهار روز این مرسوله قبول و در استان هرمزگان توزیع می‌شد. وقتی که این هاب‌های پستی راه اندازی می شوند و در بین مسیر قرار می‌گیرند و مبادلات را مدیریت می‌کنند، مدت سیر مرسولات و‌هزینه های مترتب بر مبادلات پستی به شدت پایین می‌آید.

– راه‌اندازی این هاب‌ها چه تاثیری بر کیفیت خدمات خواهد داشت؟

** با توجه به اینکه نیاز امروز جامعه برای خریدهای اینترنتی و مبادلات پستی به شدت احساس می‌شود و مردم هم بخشی از خریدهایشان را دارند از آنلاین شاپ‌ها انجام می‌دهند، طبیعتاً رسیدن کالای خریداری شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در باکیفیت‌ترین شرایط حمل و نقل و توزیع یکی از نیازهای جامعه امروز ما است.
با کوتاه کردن مسیرهای مبادلاتی و تعداد مبادلات انجام شده، می‌توانیم در ارتقاء کیفیت مبادلات و توزیع به موقع و کاهش مدت سیر مرسولات نقش بسزایی داشته باشیم. لذا این هاب‌های پستی یا همان سوئیچ‌های پستی نقش مدیریت این تبادلات را انجام می‌دهند.

005fb278 ea31 46e3 bbeb ddcc3ab04c6f

راه‌اندازی این هاب‌ها نیازمند چه زیرساخت‌های دیگری است؟

** طبیعتاً وقتی هم قرار است که راه‌اندازی بشوند و در چرخه مبادلاتی قرار بگیرند، علاوه بر فضای عملیاتی نیازمند یک سری زیرساخت‌های دیگر هم هستند که آن‌ها را هم بایستی صنعت پست تهیه کند، اعم از سکوهای مورد نیاز، تسمه نقاله یا کانوایرهای مناسب برای تخلیه و بارگیری، سورتینگ‌های مناسب پردازش و تجزیه مرسولات، نیروی انسانی متخصص و سایر تجهیزات مورد نیازی که بایستی تهیه بشود تا بتوانیم یک مبادله سریع، ایمن و با کیفیت را انجام بدهد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حداقل زمان ممکن بتوانیم به این هدف برسیم.
لذا یک بخشی از فرآیند مبادلات پستی غیر از فضای عملیاتی می‌تواند بخش سورتینگ مرسولات باشد که امروزه با بومی‌سازی این تکنولوژی در کشور ما خوشبختانه شاهد استفاده این دستگاه‌ها که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تهیه شده در شبکه پستی و صنعت پستی کشور هستیم.
امیدوار هستیم که انشالله بعد از اینکه فضای مناسب و مطلوب هم در ساختمان مرکزی پست استان به وجود آمد و این‌فضا به پست استان برگشت و در دسترس ما قرار گرفت، ما هم بتوانیم از این تکنولوژی روز به نحو شایسته‌ای برای مبادلات جنوب کشور و مبادلات خود استان نهایت استفاده را کنیم.

 جناب آقای عباسی، از وقتی که در اختیار ما قرار دادید بسیار سپاسگزاریم.

** خواهش می‌کنم. من هم از شما و مجموعه اول‌ فارس تشکر می‌کنم و امیدوارم با تلاش‌های صورت گرفته بتوانیم رضایت هرچه بیشتر مردم عزیز را در ارایه خدمات پستی با کیفیت جلب نماییم و با توسعه زیرساخت‌های پستی بتوانیم کیفیت خدمات را در آینده ارتقا چشمگیری داده باشیم
قطعاً برای ارتقاء کیفیت خدمات ، همراهی و هماهنگی همه ارکان مدیریتی استان لازم است تا عقبماندگی‌های جدی این حوزه را بتوانیم جبران کنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا