چاپ کد خبر: 60975
25 تیر 1400

جزئیات کامل شکایت رسمی آیدین آغداشلو از افشین پرورش

آیدینآغداشلو

ایران آرت: این در حالی است که آیدین آغداشلو در پنج سال اخیر بارها و بارها اعتراض خود را به مطالب افشین پرورش علیه خود اعلام کرده و خواستار انتشار اسناد و مدارک ادعاهای وی شده بود.

ادامه اتهام زنی های پرورش سبب شد آیدین آغداشلو از مسیر حقوقی و رسمی این بلاگر را وادار به ارائه اسناد و مدارک ادعایی خود، که تا به حال از انتشار آنها سر باز زده کند. این هنرمند پرآوازه ایران از طریق وکلای مختلف در چندین نوبت از دسامبر ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰، اخطاریه‌های حقوقی‌ای به پرورش به آدرس‌هایی مختلف در آمریکا، که به نظر می‌رسید در آن اقامت داشته‌ ارسال کرد.

اما در این باره شاید جالب ترین ابتکار حقوقی ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۰ محقق شد، روزی که از طریق دفتر حقوقی “پارکر پل” مستقر در نیویورک متنی مبسوط در صفحه اینستاگرام آغداشلو منتشر شد و به جهت مجهول المکان بودن پرورش از او خواسته شد برای اثبات ادعاهایش یا به دادگاه مراجعه کند و یا اینکه نشانی خود را اعلام کند تا به دادگاه دعوت شود.

اکنون پس از تلاش های چندین ساله آیدین آغداشلو، او از طریق موسسه حقوقی کروننبرگر روزنفلد در ایالت اوهایو از افشین پرورش به دادگاه امریکا شکایت رسمی کرده و او را مورد پیگرد قانونی قرار داده است.

در بخش هایی از متن این شکایت آمده است:

دادگاه منطقه ای ایالات متحده آمریکا

منطقه جنوب اوهایو

آیدین آغداشلو، شخص حقیقی، شاکی/علیه

محسن پرورش محسنی، با نام مستعار افشین پرورش، شخص حقیقی/مدعی علیه

شکواییه شماره: ۲:۲۱-cv-03618/(درخواست برگزاری هیات منصفه صورت گرفته است)

مقدمه

شاکی، آیدین آغداشلو یکی از برجسته ترین هنرمندان هنر مدرن و معاصر ایران است.

آغداشلو بیش از پنجاه سال است که از طریق کمک به راه‌اندازی چندین موزه در ایران، ارسال آثار هنری ایرانی به موزه‌های سراسر جهان و معرفی سبک‌های هنری پیشگامانه خود به مخاطبان سراسر جهان، از جمله سری تحسین شده «خاطرات انهدام»، به جنبش‌های هنری ایرانی و بین‌المللی کمک نموده و موجبات پیشرفت آن‌ها را فراهم آورده است.

بخشی از شهرت آثار آغداشلو به دلیل مقابله با سواستفاده‌ها، سرکوب‌ها و نابودی حقوق انسان‌ها و به خصوص زنان در جامعه ایران است. هنرِ آغداشلو درصدد است تا در مورد تجربه‌ها و محدودیت‌هایی که در جامعه‌ی − در بسیاری از موارد − محافظه‌کار ایران بر افراد اعمال می‌شود، روشن‌گری نماید.

شخصیت بین‌المللی آغداشلو، دیدگاه‌های سیاسی مستقل و فعالیت در دوران پهلوی پیش از انقلاب، وی را به هدف جناح‌های تندرو در ایران تبدیل کرده است. این جناح‌ها معمولاً برای اجیر نمودن کارزارهای ترور شخصیت علیه کسانی که آن‌ها را مخالف اندیشه و سیاست‌های خود می‌دانند، نمایندگانی استخدام می‌نمایند.

هنرمندان و گالری‌های ایرانی یکی از معدود بخش‌های خصوصی فرهنگی هستند که در ایران فعالیت می‌کنند و دائماً در تلاشند از دخالت‌های سیاسی در امان بمانند و جایگزینی برای تبلیغات فرهنگی دولت ارائه دهند. هنرمندانی مانند آیدین آغداشلو از جمله پیشگامان فرهنگی هستند که با کار علمی، تحقیق و تدریس، ایدئولوژی‌های جایگزینی ارائه داده‌اند. در نتیجه، آغداشلو از زمان انقلاب بارها توسط جناح‌های تندرو ایران مورد حمله قرار گرفته است.

در این فضای سیاسی-فرهنگی، مدعی علیه، افشین پرورش، برای از بین بردن اعتبار آغداشلو از طریق انتشار مکرر دروغ‌های شنیع در مورد ایشان، تلاش‌های بسیاری نموده است.

مدعی علیه، افشین پرورش، یک افترا زننده، دروغگو و اخاذ سریالی است که توسط برخی از عناصر فاسد در دولت و جامعه هنری ایران پشتیبانی می‌شود و به هنرمندان مستقل و محترم ایران حمله می‌کند. در حالی که پرورش ادعا می کند یک «روزنامه نگار تحقیقی» است که بر هنر ایران متمرکز است، او در واقع او یک مزدور زردنویس است که توسط افراد فاسد و قدرتمند مافیایی جامعه هنری ایران حمایت می‌شود و با برخی افراد بانفوذ در ایران همکاری دارد. قابل ذکر است تا به امروز هیچ نشریه مهم و معتبری حاضر به انتشار مطلبی از پرورش نشده است. تلاش‌های مکرر پرورش برای جلب پوشش رسانه‌ای از سوی هر یک از شبکه‌های معتبر فارسی زبان بارها شکست خورده است.

زندگی پرورش بدون وجود هیچگونه منبع درآمد شفاف و قانونی مشخصی، به عنوان یک گزارشگر دست نشانده و مروج جناح‌های تندرو و افراد فاسد در جامعه هنری ایران و از طریق آنها تامین می‌شود.

پرورش خود اقرار نموده است که مورد حمایت برخی عناصر افراطی در ایران است و از آن‌ها خط‌مشی و اطلاعات دریافت می‌کند.

به‌ دلیل عدم وجود منبع مشروع و مشخص درآمد، پرورش از افراد متعدد مبالغ قابل‌توجهی پول خواسته است تا ادعاهای دروغین مطرح نماید و علیه «دشمنان» خود شواهدی ساختگی جعل کند. به همین منظور، پرورش بارها ادعا‌سازی کرده و در کارزارهای افترا آمیز شبکه‌های اجتماعی، اغلب با دستمزدی حدود ۵۰۰۰ دلار برای هر کارزار حضور داشته است.

به علاوه، افرادی که در ایران فعالیت‌های متقلبانه‌ای مانند جعل هنر و دستکاری در بازار هنر انجام می‌دهند، مبالغ زیادی به پرورش پرداخته‌اند و در حال حاضر نیز می‌پردازند تا پرورش شواهدی علیه دشمنان آن‌ها بسازد.

همچنین پرورش در راستای اخاذی از گالری‌های هنری مستقر در تهران، مبالغ کلان و مستمری از ایشان دریافت می‌کند تا در شبکه‌های اجتماعی در مورد آن ها بدگویی نکند.

پرورش در پرونده‌های قضایی متعددی در ایران به انواع جرایم، از جمله افترا به هنرمندان مستقل، متهم و مجرم شناخته شده است و همچنین در حال حاضر به تجاوز جنسی به دو پناهجوی ایرانی متهم است.

پرورش اخیراً با برملا ساختن میزان فریبکاری خود، مادرش را مجبور به دروغ در دادگاهی در ایران نموده است و وی خود را به عنوان یک مجموعه‌دار هنری و قربانی کلاهبرداری معرفی کرده است تا ادعاهای دروغین و حملات پرورش به یک هنرمند برجسته خوشنویسی در ایران را بپوشاند. دادگاه ایران فریبکاری پرورش را کشف و وی را به جرم افترا محکوم نموده است.

در مدارک صوتی درز کرده، پرورش اعتراف کرده قصد دارد «آغداشلو و خانواده‌اش را نابود کند و از تاریخ محو نماید» و به همین منظور، پرورش، بدون هیچ دلیل و مدرکی، اظهاراتی تکان‌دهنده و کاملاً دروغ و افترا آمیز را درباره آغداشلو نوشته است. در زمان ضبط فایل‌های صوتی، پرورش با هدف انتشار اظهارات افترا آمیز خود، این ادعاهای جعلی را به چندین رسانه خبری از جمله نیویورک تایمز ارائه داده بود.

اظهارات دروغ و افترا آمیز پرورش شامل موارد زیر است:

● اینکه آغداشلو زنان متعددی را مورد تعرض و تجاوز قرار داده و سپس آنها را تهدید و مجبور به سکوت کرده است.

● اینکه آغداشلو یک پدوفیل است که با دانشجویان کم سن و سال خود رابطه جنسی برقرار کرده و آنها را مورد تجاوز قرار داده است و سپس آنها را تهدید و مجبور به سکوت کرده است.

● اینکه آغداشلو به دختر خود تجاوز کرده است.

● اینکه آغداشلو آثار هنری دیگر هنرمندان را جعل کرده است.

●  اینکه آغداشلو در مورد نسب خانوادگی خود دروغ گفته و در واقع یک حرام‌زاده است.

 ● اینکه آغداشلو از موزه‌هایی که اداره می کرده آثار هنری دزدیده است.

 ● اینکه آغداشلو آثار باستانی ایرانی را به خارج از ایران قاچاق کرده است.

 ● اینکه آغداشلو با همکاری گالری‌های هنری برجسته تهران، به بهره‌برداری جنسی می‌پردازد.

 ● اینکه آغداشلو آثار هنری خود در حراج به طور ساختگی به فروش رسانده است تا ارزش آن‌ها را افزایش دهد.

 ● اینکه آغداشلو درگیر فساد و سایر اعمال مجرمانه بوده است؛ 

 ● اینکه آغداشلو پس از انقلاب اسلامی، برای تسهیل بازگشت خود به ایران با سرویس‌های اطلاعاتی ایران همکاری کرده است.

پرورش در ادامه این کارزار ترور شخصیت، به برخی زنان پیشنهاد ارائه سوابق پزشکی جعلی و جبران خسارت را داده و این زنان را به گفتن داستان های دروغین درباره آغداشلو تشویق کرده است. 

پرورش قبل از معرفی این زنان به یک خبرنگار در نیویورک تایمز، با هدف انتشار اظهارات دروغ و افترا آمیز در مورد آغداشلو، این رفتار نادرست را انجام داده است.

در نتیجه اظهارات دروغین و افترا آمیز پرورش، شهرت بی‌عیب و نقص آغداشلو در جامعه هنری به طور قابل ملاحظه‌ای آسیب دیده است. او از جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها کنار گذاشته شده و به طور کلی تأثیر منفی‌ای در زندگی حرفه‌ای و شخصی خود داشته است.

در نتیجه اعمال پرورش، آغداشلو و اعضای خانواده‌اش بارها تهدید به مرگ شده‌اند و نگران امنیت خود هستند. پرورش آدرس خانه، اطلاعات شخصی و عکس‌های خانوادگی آغداشلو را منتشر کرده است و به این مسائل دامن زده است.

صلاحیت و محل دادرسی

این دادگاه مطابق با ۲۸ U.S.C.§۱۳۳۲ صلاحیت موضوعی در مورد این دعوی دارد.با توجه به شنیده‌ها، پرورش شهروند ایالات متحده آمریکا است.

این دادگاه مطابق با آیین دادرسی و طبق قانون Rev. Code Ann. §۲۳۰۷.۳۸۲ اوهایو در مورد پرورش، صلاحیت شخصی دارد. زیرا بر اساس شنیده‌ها، سبب دعوی آغداشلو، حداقل تا حدی، آن است که پرورش از مالکیت‌هایی در اوهایو استفاده می‌نموده، و در اوهایو دست به اقدامات مجرمانه زده است.

مطابق با ۲۸ U.S.C. §۱۳۹۱ محل برگزاری این دادگاه مناسب است. زیرا بخش قابل توجهی از فعل‌ها یا ترک فعل‌های منجر به دعوی، در این منطقه رخ داده و کلیه متهمان در این منطقه تحت صلاحیت شخصی هستند.

وقایع پرونده:

الف. کمک‌های شاکی، آیدین آغداشلو به هنر ایران

آیدین آغداشلو نقاش، نویسنده، و پژوهشگر و از برجسته‌ترین هنرمندان هنر مدرن و معاصر ایران است.

آثار هنری آغداشلو به خاطر انعکاس مفهوم از دست دادن تدریجی و انهدام زیبایی و روشنگری و همچنین بازآفرینی عمده کارهای کلاسیک هنری در یک فضای مدرن و سورئال، ستایش شده است.

آغداشلو همچنین در هنر باستان ایرانی و اسلامی، از جمله مینیاتور و خوشنویسی ایرانی متخصص است.

آغداشلو اولین نمایشگاه انفرادی خود را در سال ۱۹۷۵ در انجمن ایران و آمریکا در تهران برگزار کرد.

آغداشلو سپس به افتتاح سه موزه در ایران قبل از انقلاب ۱۹۷۹ کمک نمود: موزه رضا عباسی، موزه باستان‌شناسی خرم آباد و موزه هنرهای معاصر کرمان.

پیش از انقلاب ایران، آغداشلو همچنین یک مجموعه مستند تلویزیونی معروف درباره هنر و معماری تولید و ارائه نمود. 

آغداشلو در سال ۱۹۸۱، پس از انقلاب ایران که منجر به از دست دادن کلیه سمت های رسمی او شد، یک آموزشگاه (آکادمی) هنری خصوصی تاسیس کرد که در آن تقریباً برای چهار دهه به هزاران دانشجو نقاشی و تاریخ هنر آموخت و همین تعهد مداوم وی در تربیت نسل‌های بعدی هنرمندان، یکی از دلایل محبوبیت گسترده وی بود.

پس از انقلاب ایران، آغداشلو همچنان به توسعه سبک هنری منحصر به فرد خود ادامه داد و همچنان جهان را با هنر و زیبایی‌شناسی خود و به طور کلی با هنر ایران آشنا نمود. با این حال برخی رسانه های رسمی تندرو ایران، به آغداشلو حمله می‌کنند.

 آغداشلو در طول فعالیت خود به هماهنگی نمایشگاه هنر ایران در چندین کشور از جمله چین، ژاپن و ایتالیا نیز کمک کرد.

آغداشلو بیش از ده کتاب منتشر کرده است که شامل هشت مجموعه مقاله، سه مجموعه نقاشی و دو مجموعه تحقیق درباره تاریخ هنر ایران است.

کارنامه آغداشلو شامل تدریس در دانشگاه های مختلف، از جمله دانشگاه هنر تهران است.

آغداشلو در سراسر جهان در موسسات معتبری مانند دانشگاه آکسفورد، دانشگاه تورنتو و دانشگاه کالیفرنیا-ایرواین سخنرانی کرده است.

دستاوردهای متنوع آغداشلو به طور گسترده‌ای تحسین می‌شوند. در میان سایر منقدان، ادوارد لوسی-اسمیت، نویسنده، از میان آثار آغداشلو، اثر «انهدام کنایه‌آمیز یک اثر اصیل فاخر غربی» را ستایش کرده است.

عباس کیارستمی، کارگردان، آغداشلو را «نه فقط یک نقاش بزرگ»، بلکه وی را به تنهایی «یک میراث فرهنگی» اعلام کرد.

داریوش شایگان، فیلسوف ایرانی می‌نویسد: «آغداشلو چهره‌ای استثنایی است: یک نقاش ماهر و دارای استعدادهای متعدد.»

 در سال ۲۰۱۶، دولت فرانسه در مراسمی در تهران، عنوان معتبر شوالیه هنر و ادبیات را به آغداشلو اهدا نمود.

ب. رفتار غارتگرانه مدعی علیه، افشین پرورش

افشین پرورش یک بلاگر است که خود را «روزنامه‌نگار تحقیقی» می‌نامد و ظاهراً روی هنرهای ایرانی تمرکز دارد.

پرورش، حرفه ادعایی روزنامه‌نگاری را از اواسط سال ۲۰۱۳؛ زمانی که شروع به نشر مطالب در وبلاگ‌های فارسی زبان حاشیه‌ای می‌نمود، آغاز کرد؛ جایی که او چندین نفر (هنرمندان درجه اول) را به رفتارهای غیراخلاقی و مجرمانه متهم کرد.

از اواسط سال ۲۰۱۳، نوشته‌های پرورش در چند رسانه تندرو و افراطی ایران مورد توجه قرار گرفت.

او از همان سال ها، اظهارات ادعاهای دروغین و تحقیرآمیز درباره آغداشلو را بدون وقفه انجام داده است…

پرورش هنگام انتشار این اظهارات می‌دانسته که اظهارات وی نادرست می‌باشد زیرا وی هیچ سند یا اطلاعات موثقی در تقویت این اظهارات نداشته است و به دلیل انگیزه شخصی خود، از جمله افزایش خواننده و طبق شنیده‌ها، تامین منافع یک بلوک فاسد و قدرتمند در مافیای هنر ایران، این اظهارات رسوایی‌آور را بیان نموده است.

در نتیجه مستقیم اظهارات پرورش، آغداشلو صدمات واقعی از جمله صدمه قابل توجه مالی، صدمه قابل توجه به اعتبار و جایگاه وی در جامعه، تحقیر شخصی، رنج‌های روحی و روانی متحمل شده و خواهد شد.

ادعای دریافت خسارت:

فقره ۱: افترا

آغداشلو هر یک از پاراگراف های پیشین را با درج در اینجا تکرار می کند.

اظهارات پرورش به خودی خود توهین آمیز است زیرا، در ظاهر و بدون توسل به هیچ واقعیت خارجی قصد دارد:

الف) آغداشلو را به جرمی قابل تعقیب متهم کند شامل فساد اخلاقی یا مجازات بدنامی ب) آغداشلو را تحقیر و رسوا کند؛ ج) آغداشلو را موضوع نفرت عمومی، تحقیر و تمسخر قرار دهد و د) تجارت، حرفه و شغل آغداشلو را مورد آسیب قرار دهد و در واقع این کارها را انجام می دهد.

پرورش این اظهارات را برای افراد بی‌شماری در سراسر جهان منتشر کرد و حداقل ده‌ها هزار نفر این اظهارات را مشاهده کرده‌اند.

پرورش این اظهارات را با آگاهی از نادرست بودن آن‌ها و / یا بی‌توجهی به دروغ بودن یا نبودن آن‌ها منتشر نموده است. بنابراین پرورش اظهارات را با سوء نیت واقعی منتشر کرده است.

از آنجا که اظهارات پرورش فی نفسه افترا آمیز است، خسارات عمومی فرض می‌شود.

به علاوه، در نتیجه مستقیم اظهارات پرورش، صدمه واقعی، معنوی و مادی، به اعتبار و جایگاه آغداشلو در جامعه وارد شده، وی متحمل تحقیر شخصی، رنج و عذاب روحی و روانی شده و خواهد شد و همچنین خسارات خسارات شخصی و خصوصی از جمله از دست دادن درآمد و فرصت های شغلی به وی وارد شده است.

پرورش در بیان این اظهارات، تعمدانه، بدخواهانه، عامدانه و با هدف صدمه زدن به آغداشلو و / یا سود بردن خود عمل کرده است. بدین ترتیب، پرورش نسبت به پرداخت خساراتی که مبلغ آن در دادگاه اثبات می‌شود، به آغداشلو مسئول است.

رفتار ناشایست پرورش همواره صدمات جبران ناپذیری به آغداشلو می‌رساند و طبق قانون، برای جبران صدماتی که همواره به آغداشلو وارد می‌شود، راه کار مناسبی وجود ندارد. بدین ترتیب، جبران خسارت پولی به تنهایی راه حل مناسبی برای آغداشلو نیست.

خواسته دعوی

از این رو، شاکی احتراماً از دادگاه درخواست می‌نماید:

الف – به نفع آغداشلو و علیه پرورش حکم صادر نماید.

ب – دستور حذف و از بین بردن اظهارات توسط پرورش را صادر نماید.

پ – به جبران خسارت احتمالی، عمومی، خصوصی و تنبیهی به نفع آغداشلو و علیه پرورش به میزانی که در دادگاه اثبات می‌شود، رای دهد.

د – به جبران حق‌الزحمه و هزینه‌های وکلا به نفع آغداشلو و علیه پرورش تا حدی که قانون مجاز می‌داند، رای دهد؛

ه – به مبالغ دیگر و بیشتری که ممکن است این دادگاه صحیح و مناسب بداند، رای دهد.

تاریخ: ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار