چاپ کد خبر: 9509
11 تیر 1398

جلوگیری از کشت برنج در بخش کامفیروز و مرودشت نیاز به قانون دارد/ برنج برای اراضی کوچک سودآور است

مدیرعامل آب منطقه ای فارس:قانون بازدارنده برای کشت شلتوک نداریم

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان فارس گفت:بخش عمده ای ازمناطق شهرستان مرودشت و بخش کامفیروز آن و دیگر مناطق استان به رغم شرایط دشوارکم آبی و تداوم خشکسالی امسال به کاشت شلتوک اخصاص یافته است که جلوگیری از کاشت این محصول حریم امنیتی می طلبد اما متاسفانه دراین زمینه قانون بازدارنده وجود ندارد.

به گزارش اول فارس ، مهندس حمیدرضا دهقانی اظهار داشت : تنها قانونی که از کشت محصول کشاورزی خاصی جلوگیری می کند ممانعت از کشت خشخاش است که مربوط به دهه های پیشین است ، به جز این مورد ما براساس هیچ قانونی نمی توانیم به کشاورزان بگوییم که شلتوک نکارند.
او ادامه داد: جلوگیری از کشت شلتوک به ویژه در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت نیاز به قانون دارد ، همین خلاء قانونی موجب شده است تا امسال هم بهره برداران کشاورزی حتی در شرایط خشکسالی و کم آبی به کشت بیشتر شلتوک و برنج روی آورند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان فارس اضافه کرد:ما مشکلات امنیتی برخورد با چاه های غیر مجاز و بهره برداران غیر مجاز آب دراین منطقه را به شورای تامین استان انتقال داده ایم و متاسفانه در مواردی ماموران ما برای مقابله با برداشت های غیر مجاز آب کتک خورده اند و بارها خودرو آنها از سوی معارضین و کشاورزان محلی و بهره برداران غیر مجاز آسیب دیده و شیشه آن شکسته است.
دهقانی درادامه گفت : تا کنون عملیات گسترده ای برای پر کردن چاه های غیر مجاز در منطقه کامفیروز صورت گرفته است ، ۱۳۰ نفر از افراد یگان ویژه انتظامی در پرکردن این چاه ها حضور داشتند ، کل چاههای غیر مجاز تا سرشاخه های رودخانه کُر چندین بار پر شده است ، اما بسیاری از بهره برداران طی دو ساعت چاه های جدید حفر می کنند.
این مسئول اضافه کرد: دراین منطقه با کمتر از دو متر حفر چاه ، آب قابل برداشت است، جلوگیری از برداشت آب و ممانعت از کاشت برنج نیاز به پوشش امنیتی وسیع و استفاده از قانون بازدارنده و جریمه متخلفین دارد.
دهقانی افزود:اگر قانون بازدارنده برای جلوگیری از کاشت شلتوک در شرایط خشکسالی اعمال شود نیاز به ایجاد درگیری و زد و خورد و مسایل اینچنین نیست ، اعمال قانون می تواند مانع از کشت بی رویه شلتوک در شرایطی باشد که مناطق زیردست و پایین دست سد درود زن حتی آب آشامیدنی هم ندارند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس قطعه قطعه شدن اراضی و کوچک شدن آن و نظام خرده مالکی را از دیگر عوامل رواج کشت شلتوک دراین منطقه دانست و گفت : ۹۵ درصد از کشاورزان منطقه کامفیروز و شهرستان مرودشت کمتر از نیم هکتار زمین دارند، در نیم هکتار زمین هیچ نوع محصول کشاورزی مانند برنج سودآور نیست، برنج قیمت بالایی دارد و زود به عمل می آید و بهره برداران با توجه به این مسایل راغب به کاشت آن ولو در شرایط کم آبی و خشکسالی هستند.
دهقانی درادامه افزود: ساماندهی کاشت محصولات کشاورزی از عهده یک فرد یا یک دستگاه و یک اداره بر نمی آید دراین زمینه باید عزم همگانی شکل گیرد و همه احساس مسئولیت و تکلیف کنند ، از جمله خود کشاورزان باید همت کنند و بدانند که برداشت بی رویه آب و توسعه کشت شلتوک در نهایت و در بلند مدت به زیان همه آنان است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس تعداد چاه های غیر مجاز برداشت آب در منطقه کامفیروز را حدود ۵۷۰ حلقه اعلام کرد و گفت : ما از وجود همه چاه ها و فعالیت دستگاههای حفار اطلاع کامل داریم ، حتی حرکت دستگاه های حفار در منطقه را نیز رصد می کنیم ، برداشت های غیر مجاز در منطقه را روزانه به مسئولان ذیربط گزارش داده ایم ، اگر عزم جدی و همگانی برای جلوگیری از کاشت برنج دراستان فارس صورت گیرد طی مدت کوتاهی قادریم همه چاه های غیر مجاز را پر کنیم ، قانون باید دراین زمینه بهره برداران غیر مجاز را جریمه کند تا سراغ حفر چاه جدید و برداشت بیشتر نروند.
بخش کامفیروز در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شمال غرب استان فارس در شهرستان مرودشت قرار دارد.”منبع:ایرنا”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

mehdi پنجشنبه , ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷

دولت اگر جلوی کشت برنج را نگیرد وضعیت آب خوردن هم سال دیگه بدتر از این میشه ممکنه آب خوردنم سال دیگه گیرمون نیاد شاید سال بعد خشکسالی شدیدتر باشد از همین الان باید بفکر بود

آخرین اخبار