چاپ      کد خبر: 33212
6 مرداد 1399

جلوگیری از بروز سرطان پوست به کمک انگور

انگور از جمله میوه های است که در سرتاسر جهان گسـترش یافتـه است. انگور یکی از بهترین منابع طبیعی «گلوکز» و «فروکتوز» است. علاوه بر قندها، دارای «اسید تارتاریک»، «اسید مالیک» و مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم و آهن و حاوی ویتامین هایی مانند A، B۱، B۲، B۶ و C است.

از جمله مهم ترین ترکیبات موجود در انگور که از نظر علمی شواهد اثبات شده ای مبنی بر مفید بودن آنها وجود دارد شامل آنتوسیانین ها، کاتچین ها، رزوراترول، اسید فنولیک و پروسیانیدین ها است که این ترکیبات در قسمت های مختلف انگور وجود دارد.

«رزوراترول» در انگور قرمز خواص ضدسرطانی و ضدالتهابی دارد. این ترکیبات به علت پیوند خاصی که با DNA برقرار می کند و با اثر مهاری بر روی بعضی از بدخیمی ها، نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به سرطان های مختلف به ویژه سرطان پوست دارد. از سویی دیگر طبق تحقیقات رزوراترول موجود در انگور باعث کاهش پلاکت های موجود در بافت مغز بیماران دچار آلزایمر شده و نقایص نورونی وابسته به سن مثل زوال عقلی را کاهش می دهد.

مطالعات نشان می دهد که انگور به دلیل اینکه منبع سرشار از آنتی اکسیدان ها است، می تواند در خنثی کردن بسیاری از اکسیدان هایی که در نتیجه تابش اشعه فرابنفش بر بدن ایجاد می شود نقش به سزایی داشته باشد و از این طریق از بروز سرطان پوست به ویژه در افرادی که بیشتر در معرض آفتاب هستند، پیشگیری کند.

مطالعات نشان می دهد انگور به ویژه انگور قرمز به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های فراوان می تواند اثرات مفیدی بر روی بیماران مبتلا به «هیپرلپیدمی» و اختلال عروقی داشته باشد. مطالعات نشان داده که دریافت عصاره انگور قرمز که سرشار از پلی فنول ها است طی ۶ ماه سبب افزایش LDL،TG  و کاهش HDL شده و سطح مارکرهای التهابی را کاهش می دهد.

همچنین انگور قرمز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها می تواند از اکسیداسیون LDL در خون که اثر بسزایی در پیشرفت بیماری قلبی عروقی دارد، جلوگیری کند. شواهد نشان می دهد که انگور تاثیر چشمگیری در پیشگیری از فشار خون دارد.

انگور همچنین می تواند موجب افزایش تولید «سرتونین»، «نورآدرنالین» و «دوپامین» در مغز شود و از بروز افسردگی جلوگیری می کند.

مطالعات نشان می دهد که ویتامین C و B۶ در تبدیل اسیدآمینه «تریپتوفان» به «سروتونین» ضروری هستند. انگور یکی از منابع سرشار از این دو ویتامین است و از این طریق نیز سبب افزایش سروتونین و کاهش بروز افسردگی می شود.

مواد موجود در انگور با محافظت بدن در برابر تخریب های اکسیداتیو، از ابتلا به بیماری های سیستم عصبی چون پارکینسون جلوگیری می کند.

بنابراین طبق مطالعات مختلف می توان گفت که انگور مجموعه ای از ترکیبات مفید، همراه با اثرات مفید بر سلامت انسان است.

«فاطمه شفیعی» کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار