چاپ کد خبر: 48318
29 اسفند 1399

جنوب فارس در آستانه وضعیت قرمز کرونایی و آغاز محدودیت ها

ماسک 2

 اگرچه حدود دو هفته ای بود که ثبات نسبی بر شهرهای جنوبی فارس حاکم شده بود و در رنگ بندی کرونایی نیز در زمره شهرهای قرمز یا نارنجی محسوب نشدند اما به گفته معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان، وضعیت کرونا در برخی مناطق و در آستانه ایام نوروز شکننده و بسیار ناپایدار است.

به گزارش اول فارس به نقل از ایرنا ، وحید یگانه  اظهار داشت: وضعیت در برخی مناطق و حتی روستاهایی که پیش تر نیز خطر موج چهارم کرونایی ناشی از عادی انگاری ها و دورهمی ها و برگزاری مراسمات عروسی آنها را تهدید کرده بود هم اینک نیز در آستانه وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و در صورت ادامه این روند ناچار به قرنطینه آنها حتی در این شرایط و ایام نوروز شویم.

وی تصریح کرد: بر اساس بررسی ها و رنگ بندی که مجموعه دانشکده علوم پزشکی وستاد مدیریت کرونا در لارستان انجام داده است هم اینک وضعیت در شهرستان اوز ، روستای سده شهرستان خنج ، ده فیش بخش بنارویه و همچنین جویم و روستاهای این بخش در لارستان قرمز است و آمارها حکایت از بی ثباتی و ناپایداری کرونایی در این مناطق دارد.

یگانه یادآور شد: همچنین شهرهای لطیفی، براک، خور، بالاده، بیرم، کهنه ، علی آباد و کوره نیز در وضعیت نارنجی و سایر شهرها در وضعیت زرد قرار دارند.

وی عادی انگاری ها و برگزاری مراسم عروسی در این مناطق را عامل اصلی شیوع دوباره کرونایی در این مناطق اعلام کرده و در خصوص احتمال بروز بحران کرونایی در روزهای آینده و با افزایش دورهمی ها و دید و بازدیدهای نوروزی هشدار جدی داد.

یگانه با بیان اینکه بخش جویم لارستان که سومین هفته متوالی است که همین شرایط  وضعیت قرمز برغم همه هشدراها می گذراند، گفت: حتی به دلیل همجواری و نزدیک بودن به شهر زرین دشت فارس که هم اینک از نظر رنگ بندی کرونایی قرمز است احتمال بحرانی تر شدن شرایط در این شهر بیش از گذشته احساس می شود.

 وی ابراز داشت: در ۱۰ روز گذشته شمار مبتلایان در شهرستان لارستان ۱۲۱، اوز ۱۴۳ و خنج نیز ۴۷ مورد اعلام شد.

وی همچنین گفت: در طول یک سال و از زمان شیوع ویروس کرونا حدود هفت هزار و ۶۶۰ نفر از مردم در شهرهای لارستان، خنج و اوز در جنوب فارس به این ویروس مبتلا شده اند که چهار هزار و ۴۶۱ نفر از آنها مربوط به شهرستان لارستان بود.

یگانه یادآور شد: در منطقه بالاده بخش بیرم به دلیل برگزاری تجمعات و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و چندین مراسم عروسی ، این منطقه به رنگ نارنجی تغییر وضعیت داده و در صورت عدم مدیریت، تغییر وضعیت به قرمز را در هفته آینده در این منطقه را شاهد خواهیم بود.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان هشدار داد: با وجود تاکیدها و تصویب موارد سختگیرانه در ستاد کرونا در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک به عنوان مهمترین روش پیشگیری، اما رصد بازار طی روزهای گذشته به ویژه در سطح بازار امام و بازار قیصریه این شهر نشان می دهد که برخی خانواده ها که حتی کودکان و فرزندان خود را همراه داشتند چندان به این اصول توجهی نداشتند.

 وی شلوغی بازار در آستانه نوروز و دیدو بازدیدهای نوروزی و همچنین برگزاری مراسمات شادی و عروسی ها را همچنان مهمترین کانونهای شیوع ویروس کرونا در شرایط کنونی عنوان کرد و گفت: با توجه به هماهنگی و تعامل مسئولان و اعضای ستاد مدیریت کرونا و همچنین همراهی مردم و تلاش و ایثار شبانه روزی کادر درمان توانستیم این بیماری را در یک سال سخت مدیریت کنیم.

یگانه با اشاره به خطر ورود کرونای انگلیسی و شناسایی و افزایش و همچنین مرگ تعداد زیادی از مبتلا یان به این ویروس در کشور از مردم و شهروندان خواست تا خطر را جدی بگیرند و کادر درمان را بیش از گذشته با رعایت اصول بهداشتی و توجه به پروتکل ها یاری دهند.

یگانه ادامه داد: از آنجا که دامنه و گستره درگیری این ویروس و شدت کشندگی اش نیز بیش از موج های اول تا سوم بیماری کووید ۱۹ اعلام شده تا حد قابل ملاحظه ای نیز بر شدت نگرانی ها و اضطراب ها در منطقه افزوده است.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در جنوب شیراز واقع است

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار