چاپ کد خبر: 143779
30 اردیبهشت 1403

جهرمی ها بالاخره گلابی خاردار کاشتند

مدیر جهاد کشاورزی جهرم از کشت گیاه آپونتیا برای نخستین بار در سطح چهار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.


به گزارش اول فارس ، حسن زمانی  با اشاره به کشت کاکتوس «آپونتیا» در زمین‌های کشاورزی جهرم، گفت: کشت این کاکتوس برای نخستین بار در سطح ۴ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان جهرم انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود با توجه به وضعیت آب و هوایی شهرستان و شرایط مناسب جهت کشت آپونتیا، این گیاه مورد اقبال کشاورزان قرار بگیرد، افزود: امید می‌رود شاهد افزایش سطح زیر کشت این گیاه در سال‌های آتی باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی جهرم با اشاره به اینکه این گیاه دارویی مصرف خوراکی دارد و در طب سنتی جدید بسیار مورد توجه قرار گرفته است، افزود: از جمله مهمترین خواص این گیاه می‌توان کاهش التهاب، کاهش قندخون، افزایش سیستم ایمنی بدن، کاهش چربی خون، تقویت دستگاه گوارش، کاهش وزن، تسکین دردهای مفصلی، محافظت از پوست، تقویت سلامت مو و… را نام برد.

وی عنوان کرد: کاکتوس آپونتیا به نام‌های انجیر تیغی، انجیر هندی، گلابی خاردار و کاکتوس راکتی نیز شناخته می‌شود.


به گزارش اول فارس بسیاری از انواع آپونتیاها را می توان به سادگی در باغچه و فضای آزاد کشت نمود.  برخی واریته ها را درمناطقی که گاه درجه دما در زمستان به چندین درجه زیر صفر می رسد نیز می توان در فضای آزاد کشت نمود و دیده شده آپونتیاهایی که چندین سال پی در پی در فضای آزاد بوده اند از سالی دیگر، گلدهی را آغاز نموده اند.

قطعات کشت شده توسط آپونتیا در مناطق باز، هنگام گلدهی و میوه دهی چشم انداز بسیار زیبایی داشته و کانونی برای گرد آمدن حشرات به ویژه زنبور عسل فراهم می آورد. میوه بسیاری از انواع آپونتیاها خوراکی بوده و در گستره طبیعت میوه این گیاه همواره سرچشمه غذای خوبی برای جانوران کوچک و خزندگان می­باشد. از میوه آپونتیا افزون بر تغذیه مستقیم، در تهیه مربا و شربت ها نیز استفاده می نمایند.

بذر آپونتیاها اکثراً درشت به شکل دیسک و گاهی اوقات کروی شکل هستند. در شمال ایران آپونتیاها به خوبی بیرون از گلخانه رشد نموده و تکه های جدا شده از آن در هر جا قرار گیرند جوانه زدن را آغاز می­نمایند.

در برخی از مناطق پرچین بسیار خوبی برای جلوگیری از ورود جانوران مزاحم هستند. آپونتیاها برای زیبایی و جلوه بیشتر نیاز به نور شدید آفتاب داشته و در زمستان چنانچه در گلخانه نگهداری شوند بهتر است در روشن ترین نقطه گلخانه قرار گیرند.

در ایران شماری از کاکتوس های آپونتیا به نام های «انجیر تیغی» و «زبان مادر شوهر» و یا با نام های دیگر خوانده می شوند. این جنس دارای بیش از ۳۰۰ گونه مختلف است. معروفترین نوع آن به اسم کاکتوس انجیری یا انجیر هندی پراکندگی وسیعی در جهان دارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار