امروز یک دستگاه جک S4 توسط خبرنگار خودروبانک شکار شد. خودرویی که بدون پلاک بود و به نظر میرسد برای گذراندن تست و انجام مراحل مختلف اخذ استاندارد به کشور آمده باشد. خودرویی که یک پله بالاتر از جک S3 قرار میگیرد اما از نظر ابعاد و اندازه پایینتر از جک S5 میباشد.
بررسی طراحی جک S4
زبان طراحی برند جک در سالهای اخیر تغییر پیدا کرده و لوگوی ستاره مانند، جای خود را به لوگوی JAC داده است. سبک طراحی جلوپنجره نیز تلفیقی از محصولات کرهای و ژاپنی است. در نمای جانبی، از خطوط تیز استفاده شده و بدنه اندکی حجم دارد. نمای عقب ظاهری تقریباً اسپرت و شلوغ دارد. در نمای عقب، برخلاف سایر خودروهای هموطن و یا مونتاژ چینی داخلی، از خروجیهای اگزوز تقلبی در این خودرو استفاده نشده است. همانند دیگر کراساوورهای مشابه، شیشه عقب بسیار کوچک است و با نصب دوربین و سنسورهای عقب، این مشکل تا حدودی حل شده است.
شاید بتوان جک S4 را نمونهای ارزان قیمت از هیوندای کونا دانست که با هدف جذب مخاطبان جوان به بازار چین ارایه شده است، اما در بازار کشورمان، میتواند گزینه خرید خانوادههای کم جمعیت باشد. ابعاد و اندازه خودرو، بزرگتر از یک کراساوور عادی است و میتوان آن را نسبتاً شبیه به خودروهایی همچون نیسان قشقایی، سانگ یانگ تیوولی یا چری تیگو ۷ توصیف کرد. فاصله بین دو محور جک S4 که ۲۶۲۰ میلیمتر است، این کراساوور را در حد یک سدان بالا میبرد و میتوان برای مسافرتهای خانوادگی، روی آن حساب کرد.
مشخصات فنی جک S4
روی جک S4 دو پیشرانه قابل نصب است. موتورهای ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و یا ۱.۵ لیتری توربوشارژ که با توجه به درج علامت توربو روی این خودرو، مشخص است که از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ روی این خودرو استفاده شده است.
این موتور ۱.۵ لیتری دقیقاً ۱۴۹۹ سی سی حجم دارد و می تواند حداکثر ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. استاندارد آلایندگی این خودرو یورو ۵ است و می تواند به حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
از نظر ابعاد و اندازه، جک S4 دقیقاً ۴۴۱۰ میلیمتر طول، ۱۸۰۰ میلیمتر عرض و ۱۶۶۰ میلیمتر ارتفاع دارد. و البته فاصله بین دو محور جک S4 دقیقاً ۲۶۲۰ میلیمتر است.
تجهیزات و کابین
خودروهای کرهای در ابتدای ورود خود به بازار، با استفاده از امکانات رنگارنگ خود توانستند رقبای ژاپنی خود را به دردسر بیندازند و اکنون همین راهکار توسط چینیها برای رقابت با خودروهای کرهای به کار گرفته میشود. کابین جک S4 نمایی بسیار پیشرفته تر از محصولات کنونی جک را دارد و از خودروهای کنونی اروپایی الگوبرداری کرده است. روی این خودرو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی به صورت جداگانه کار شده است.
در قسمت زیرین نمایشگر نیز ادوات کنترلی سیستم صوتی و سیستم تهویه هوا قرار دارند. تریم چرمی صندلیها، دوربین عقب و سانروف، به همراه امکانات استاندارد ایمنی، نظیر سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل کشش، بخش عمده تجهیزات این کراساوور را تشکیل میدهند. با وجود سادگی کابین، طراحان توانستهاند زیبایی مناسبی را در این قسمت، با استفاده از ترکیب سطوح مختلف رنگ مشکی و استفاده از خطوط متعدد ایجاد کنند. فرمان خودرو نیز گرچه ساده بوده و از مد روز، یعنی استفاده از فرمان D-Cut به دور است، اما نصب دکمههای متعدد بر روی آن، برای مخاطبان ایرانی جذاب خواهد بود.
قیمت جک S4
شاید حدس زدن در مورد قیمت جک S4 و زمان عرضه کار بسیار سختی باشد. اما با توجه به رنج قیمتی برادران این خودرو در کشور یعنی جک S3 و جک S5 و البته قیمت جهانی این خودرو، شاید نباید انتظار قیمتی کمتر از ۲۵۰ میلیون تومان را برای این خودرو داشته باشیم. اما باز هم باید تا زمان عرضه نهایی جک S4 توسط کرمان موتور منتظر بمانیم.
نظرات