یادداشت

حاشیه نگاری بر هنگامه دریافت برگ معاینه فنی در سطح شهر شیراز

بدون تردید زمانی که هزاران خودرو همزمان اقدام به دریافت برگه معاینه فنی می کنند فشار روانی وارد شده بر مراکز معاینه فنی خودرو موجب می شود که آنها نتوانند با دقتی که مورد نظر مجریان این طرح است به عیب یابی بپردازند

معاینه فنی

اسماعیل عسلی، سردبیر روزنامه عصرمردم در یاداشتی با عنوان حواشی دریافت برگ معینه فنی  نوشت:

هر چند گاه موجی به راه می افتد که به دغدغه ای عمومی تبدیل می شود و حواشی خاص خود را دارد . اخیرا پس از اتمام سفرهای نوروزی اعلام شد که تمامی خودروهای فاقد معاینه فنی باید نسبت به دریافت تاییدیه مراکز معاینه فنی اقدام کنند تا از بیستم فروردین مشمول جریمه روزانه یکصدهزار تومانی نشوند . چنین اقدامی در راستای کاهش آلودگی و جلوگیری از تصادفات ناشی از نقص فنی صورت می گیرد و در کشورهایی نظیر ایران که رانندگان توجهی به عمر مفید خودرو ندارند امری ضروری است .

به دنبال اطلاع رسانی مطبوعات و صدا و سیما در این مورد شاهد صف های کیلومتری خودروها در نزدیکی مراکز معاینه فنی در سطح شهر شیراز و پیرامون آن بودیم که کماکان هم ادامه دارد . هر چند انتظار می رفت که چنین اقدامی قبل از انجام سفرهای نوروزی صورت گیرد تا در راستای شعار ” نه به تصادف ” گامی مهم برداشته شده باشد ولی به هر حال با شکل گیری صفوف متراکم خودرو ها ، مسئولین مربوطه اقدام به تمدید مهلت انجام معاینه فنی تا ششم اردیبهشت کردند تا هم مراکز معاینه فنی بتوانند به دقت خود بیفزایند و هم قادر باشند با توجه به تعداد زیاد خودروها چنین طرحی را تا قبل از موعد مقرر عملی کنند .

شکل گیری صف های طولانی در نزدیکی مراکز معاینه فنی خودروها گویای این نکته بود که هزاران خودرو فاقد معاینه فنی در طول تعطیلات نوروزی جاده ها را به تسخیر خود درآوردند که بی تردید بر اساس نظر کارشناسان سهم نقص فنی در تصادفات که صدها فوتی و هزاران مجروح و معلول بر جا گذاشته ، کم نبوده است . به هر حال بخشی از دلایل تصادف به حادثه آفرین بودن جاده ها و خطای انسانی و خواب آلودگی و لغزندگی ناشی از بارش برمی گردد و آنچه باقی می ماند به نقص فنی مربوط می شود .

به نظر می رسد اگر از دیماه سال گذشته طرح الزام خودروها به دریافت تاییدیه مراکز معاینه فنی اجرایی می شد بخشی از فوت شدگان و مجروحین ، اکنون حال و روز دیگری داشتند .

به هر حال گذشت و رفت ولی برخی از کسانی که برای دریافت برگ معاینه فنی مراجعه کرده بودند می گفتند که به دلیل قطع برق برای نمونه در زرقان ساعت ها در صف انتظار مانده اند آن هم در شرایطی که از ساعت ۷ صبح خود را به محل مورد نظر رسانده بودند . شایان ذکر است که برخی از مراکز معاینه فنی ساعت کار متفاوتی داشته اند که موجب اتلاف وقت می شده است . برای نمونه برخی از مراکز تنها تا ساعت ۴ بعداظهر پاسخگوی مراجعه کنندگان بودند و کسانی که از این موضوع اطلاع نداشتند ناگزیر به بازگشت شدند که مفهومی جز اتلاف وقت نداشت .

در چنین مواردی انتظار می رود که دولت الکترونیک به یاری صاحبان خودرو بیاید . به هر حال هر خودرویی در سامانه ی کارخانه تولید کننده خودرو پرونده و پیشینه ای دارد که مشخص می کند در چه روز و ساعتی باید جهت دریافت برگه معاینه فنی به یکی از مراکز مستقر در سطح شهر مراجعه کند و چون بازه ی تعیین شده برای تمدید برگه معاینه فنی یکساله است ، اطلاع رسانی آن نیز دشوار نیست . حال اگر پس از اطلاع رسانی کارخانه سازنده خودرو ، صاحب خودرو به مرکز معاینه فنی مراجعه نکند مشمول جریمه روزانه خواهد شد که برای او هزینه بر خواهد بود . وقتی به صورت ناگهانی اعلام می شود که همه باید تا تاریخی معین برای دریافت برگه معاینه فنی اقدام کنند ناخواسته به برخی از شائبه ها از جمله این که عده ای به دنبال جمع کردن پول هستند دامن زده می شود .

فشار روانی وارد شده بر مراکز معاینه فنی خودرو موجب می شود که آنها نتوانند با دقتی که مورد نظر مجریان این طرح است به عیب یابی بپردازند

همین قاعده در مورد خودروهایی که تاریخ مصرف آنها تمام شده و مستهلک محسوب می شوند نیز باید اجرایی شود به این ترتیب که وقتی صاحب خودرو مطمئن شود که اگر خودرو خود را به مراکز جمع آوری خودروهای فرسوده تحویل ندهد از دریافت هر گونه خدمات و انجام سفر و دریافت سهیمه بنزین محروم خواهد شد ، حتما به موقع اقدام خواهد کرد .

بدون تردید زمانی که هزاران خودرو همزمان اقدام به دریافت برگه معاینه فنی می کنند فشار روانی وارد شده بر مراکز معاینه فنی خودرو موجب می شود که آنها نتوانند با دقتی که مورد نظر مجریان این طرح است به عیب یابی بپردازند و همه چیز محدود می شود به ظاهر خودرو و ترمز و مسئله ی آلودگی و در نتیجه برخی از موارد جزئی که می تواند بعدها مسئله ساز شود مسکوت و مغفول می ماند .

من دیروز شخصا شاهد چانه زنی برخی از رانندگان که با اسنپ همکاری می کنند برای دریافت بدون دردسر برگه معاینه فنی بودم که موجب ترحم انگیزی شده و ضریب خطای کارشناسان را بالا می برد . حتی برخی از آنها برای پرداخت مبلغ نزدیک به سیصد هزار تومان هم مشکل داشتند و غر و لند می کردند .

به هر حال اجرای ناگهانی چنین طرح هایی حواشی خاص خود را به دنبال دارد و به نتایج مطلوبی هم منتهی نمی شود . از این رو بهتر است تمامی خودروها در این خصوص تابع برنامه ای زمانبندی شده که توسط کارخانه ی تولید کننده اعلام می شود باشند ضمن این که اقدامات اصلاحی در راستای کاهش آلودگی و تصادفات باید با ترمیم نقاط حادثه خیز و همچنین طرح های بازدارنده دیگر همراه باشد تا اثر خود را یکجا نشان دهد .

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. اولا خودرویی که معاینه فنی ندارد یا زمان اتمام مهلت آن نزدیک است باید چند روز زودتر برای اخذ معاینه فنی اقدام کند که گرفتار نشود. ثانیا مگر در زمان خلوتی مراکز ، معاینه فنی خودرو به نحو احسن انجام میشود، خیر اینهمه خودرو دارای معاینه فنی در سطح شهر تردد می‌کنند که اگر قرار بر معاینه فنی در جا باشد اکثر آنها رد میشوند حال مراکز مربوطه ‌مراکز پلیس راهور اندکی مماشات میکنند چه میشودکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا