چاپ کد خبر: 103615
17 بهمن 1401

میزان آب موجود در سدهای کشور تا تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ، رودبال در وضعیت بحرانی

حجم آب موجود در سدهای کشور

حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تا شانزدهم بهمن‌ماه به ۲۱ میلیارد و ۱۳ میلیون مترمکعب رسید که در مقایسه با سال گذشته کاهش یک درصدی داشته است.

به گزارش اول فارس ،  بر اساس تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، درصد پرشدگی سدها تا ۱۶ بهمن‌ماه به ۴۳ درصد رسیده و حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری به رقم ۲۱ میلیارد و ۱۳ میلیون مترمکعب ثبت شده و این در حالی است که این رقم در سال آبی گذشته ۲۱ میلیارد و ۴۴ میلیون مترمکعب بوده است.

میزان آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری  تا ۱۶ بهمن‌ماه هشت میلیارد و ۸۷ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته که عددی معادل ۱۰ میلیارد و ۵ میلیون مترمکعب بوده ۲۱ درصد کاهش داشته است.

حجم خروجی آب از سدها نیز از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۶ بهمن‌ماه رقم شش میلیارد و ۸۵ میلیون مترمکعب بوده، درحالی‌ است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۷ میلیارد و ۹۲ میلیون مترمکعب بوده و به میزان ۱۴ درصد کاهش یافته است.

وضعیت ذخیره سدها تا 16 بهمن 1

وضعیت برخی از سدهای مهم (شرب و کشاورزی) تا ۱۶ بهمن‌ماه بیانگر این است که در هفت سد میزان پرشدگی سدها نسبت به سال قبل بیش از ۵۰ درصد منفی است. در واقع در سد شمیل و میان استان هرمزگان با ۵۴ درصد، در سد تهم استان زنجان ۵۵ درصد، در سد شهر بیجار استان گیلان ۵۳ درصد، در سد ساوه استان مرکزی ۵۶ درصد، در سد شهید رجایی استان مازندران ۵۷ درصد و در چاه نیمه‌های استان سیستان و بلوچستان با ۵۷ درصد اختلاف پرشدگی مخازن سدها نسبت به سال قبل مواجه هستیم.

در این بین سد رودبال داراب استان فارس بیشترین اختلاف را در حجم پرشدگی نسبت به سال قبل دارد به گونه‌ای که در حال حاضر حجم مخزن این سد نسبت به سال قبل ۷۷ درصد کاهش داشته است.

وضعیت ذخیره سدها تا 16 بهمن 2

ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل  ۱.۹.۱ میلیمتز است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های در دراز مدت که عددی معادل ۱۱۹.۶ میلی‌متر بوده ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که عددی معادل ۱۲۴.۸ میلیمتر بوده ۱۱ درصد کاهش داشته است.
وضعیت ذخیره سدها تا 16 بهمن 3

بخوانید|پیش بینی دقیق زلزله مرگبار ترکیه ۳ روز قبل از وقوع توسط محقق هلندی

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس سه شنبه , ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳

سد رودبال داراب ردیف و کد و نام ثبتی دارد و مصوبه دولت و مجلس هست، صرفا جهت اطلاع بود و مهم اینه که خدا لطفی کند و بارندگی داشته باشیم و الا بیشترین آسیب ازاحداث سد را کشاورزان دارابی دیده اند و متاسفانه معاش جند ده هزار نفر از کشاورزان دارابی نابود شده و محیط زیست و اکوسیستم منطقه داراب هم نابود کردند… ای کاش در این منطقه سد احداث نشده بود

حمید دوشنبه , ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴

سد رودبال متعلق به بخش مرکزی استهبان است و ربطی به داراب ندارد از سد رودبال آب شهرستانهای فسا داراب و زرین دشت تامین می شود در حوزه تقسیمات کشوری سد رودبال در مرزهای شهرستان استهبان قرار گرفته است.

آخرین اخبار