داستان از این قرار است که ظاهرا «اسنپ» برای حل مساله نارضایتی رانندگان از تاخیر مسافران، تدبیری جدید اندیشیده است. این اپلیکیشن در قوانین خود به رانندگان این اختیار را داده که سفر را به دلیل انتظار بیش از حد معمول لغو کنند. یعنی راننده در توضیح علت لغو سفر میتواند این گزینه را انتخاب کند. این اتفاق البته در گذشته نیز میان مسافران و رانندگان اتفاقی معمول بوده، اما اقدام جدید و عجیب اسنپ این است که پیامی را مبنی بر جبران خسارت از مسافران به کاربران ارسال میکند.
اسنپ علیه منطق بازار و مشتریمداری
اسنپ در اقدام جدید خود به مسافران پیامی با این مضمون ارسال میکند:
«مسافر عزیز، راننده بعد از پنج دقیقه انتظار، به دلیل نبودن شما در مبدأ یا در دسترس نبودنتان مجبور به لغو سفر شده است. توجه داشته باشید که در سفر بعدی چنانچه سفر لغو شود، برای جبران خسارت راننده ممکن است ملزم به پرداخت هزینه لغو سفر شوید.»
ارسال چنین پیامکی در ظاهر امر منطقی به نظر میرسد؛ زیرا رابطهای معقول و منطقی را میان کاربر و راننده تعریف میکند. کاربر ملزم است در صورت اقدام به ثبت درخواست سفر، در موعد مقرر در محل حاضر باشد. در صورت عدم حاضر شدن در بازه زمانی معمول انتظار راننده برای سوار شدن مسافر (ظاهرا حتی تا پنج دقیقه)، این کاربر است که باید خسارت زمان اتلافشده از سوی راننده را پرداخت کند. معامله دارای منطق خاص خود است؛ راننده وقتاش تلف شده و مسافر بابت دیر رسیدن جریمه میشود.
هر چند بر اساس منطق اخلاقی و احساسی، لحاظ کردن چنین جریمهای منطقی به نظر برسد، اما منطق «بازار» در استانداردهای نرمال جهانی خلاف این گزاره را اثبات میکند. اقدام جدید «اسنپ» برای جریمه مسافران امری غیرمعمول است؛ چرا که در تمامی خدماترسانیهایی که از طریق اینترنت صورت میگیرد، تمرکز بر اصل «مشتریمداری» است. در حالتهای مشابه همچون خریدهای اینترنتی، در صورت عدم حضور سفارشدهنده، در نظر گرفتن جریمه برای کاربر امری غیر معقول و شاید احمقانه به نظر برسد.
منطق رقابت در بازار خدماترسانیهای اینترنتی، بر اساس قاعده «حفظ رضایت مشتری» پایهگذاری شده است. حتی اگر خطایی از مشتریها نیز سر بزند، غالبا مالکان تلاش میکنند حق را در زمین او نگه دارند. در این حوزه، چشمانداز بر اساس منطق تداوم همکاری بلندمدت استوار شده است. سوپر اپلیکیشنهای فعال در حوزه خدماترسانی اینترنتی هیچگاه با تهدید مشتریها به تقبل جبران خسارت یا جریمه شدن، آنها را به سوی استفاده از نمونههای مشابه (رقبا) سوق نمیدهند.
اقدام «اسنپ» در ارسال پیامک جبران خسارت برای کاربران، در حالیکه در ظاهر امر امری اخلاقمدارانه به نظر میرسد، در تضاد کامل با اصل مشتریمداری قرار دارد. پیامکهای ارسالی در صورت اجرایی شدن، در بُعد روانشناختی علاوه بر اینکه احساس ناخوشایندی میان کاربران ایجاد میکند، آنها را به شکل مستقیم به سوی استفاده از اپلیکیشنهای رقیب سوق میدهد.
سوپر اپلیکیشنی همچون «اسنپ» شاید چنین توجیه کند که با این اقدام قصد دارد از ناوگان حملونقل خود حمایت کند، اما اگر چنین هدفی را میخواهد با جریمه کاربران به سرانجام برساند، میتواند به کجراهه رفتن باشد. اگر هدف حمایت از ناوگان حملونقل است، ابراستارتاپ داخلی با توان مالی و لجستیکی اسنپ، میبایست اقداماتی جدید را اتخاذ کند. اقداماتی همچون در نظر گرفتن طرحهای تشویقی یا جبران خسارت از طریق پرداخت هزینهای اندک به رانندهها.
اقدام جدید اسنپ و طرح چند پرسش (ایراد)
افزون بر عدم تطابق اقدام جدید اسنپ با منطق بازار سرمایه، در ارتباط با چنین طرحی چند پرسش قابل طرح هستند که عبارتند از:
۱- در اقدام اسنپ برای جریمه مسافران، فرض بر آن است که هیچگونه خطای نرمافزاریای رخ نداده و راننده وظایف خود را به درستی انجام داده است. در رویکرد اسنپ، این فرض که راننده در مکانی متفاوت با محل انتخاب شده توسط مسافر ایستاده باشد –با توجه به اختلال GPS و اینترنت معطوف به سابقه است- مورد لحظا قرار نگرفته است. اگر خطا از سوی راننده و یا اختلاف در GPS بوده باشد، تکلیف چه خواهد بود؟ شاید مسافر به موقع در محل حاضر شده باشد، اما راننده اشتباه کند یا به دلیل اختلال فنی نتواند او را پیدا کند، تکلیف چیست؟
۲- امکانات جدید اسنپ به رانندگان کمک میکند، قبل از پیاده کردن مسافر، گرینه قبول سفر جدید را انتخاب کنند. در چنین حالتی معمولا مدت زمان انتظار به نفع اسنپ و راننده اعلام میشود. در اکثر مواقع این مسافر است باید در انتظار آمدن اسنپ بماند. در چنین شرایط توجیه «اسنپ» چه خواهد بود؟ آیا حاضر است در کنار ارسال پیامک تاحدودی «بیادبانه» و قطعا «طلبکارانه» خسارت کاربر را جبران کند؟
۳- «اسنپ» در آخرین به روزرسانی خود، قوانینی مشخص را در زمینه لغو سفرها از سوی رانندگان در نظر گرفته است. در صورتی که رانندگان بخواهند لغو سفر را بزنند، گزینههایی مشخص به عنوان دلیل این اقدام را باید انتخاب کنند. این گزینهها عبارتند از: عدم پاسخگویی و حضور مسافر، انصراف مسافر، بار نامتعارف، حمل حیوان خانگی بدون هماهنگی، مسافر زیر سن قانونی (۱۸ سال) بدون همراه، درخواست ارسال بسته بدون حضور مسافر، مشکل اپلیکیشن، خرابی خودرو، مقصد نادرست و مبدا نادرست. در تمامی این موقعیتها، راننده بدون تماس با پشتیبانی مجاز به لغو سفر است.
اما رانندگان حتی برای انتخاب این گزینهها نیز با محدودیت تعداد مواجه هستند. در صورتی که یک راننده بیش از سقف مجاز سفر لغو کند، مشمول جریمه خواهد شد. حالا مساله این است که اگر راننده سقف لغو سفرهایش پر شده باشد، فقط به دلیل مشمول جریمه نشدن، مسافر را به تاخیر متهم کند، تکلیف چه خواهد بود؟ اگر راننده قبل از رسیدن به مقصد گزینه رسیدن را بزند، مجددا تکلیف چه خواهد بود؟ آیا مجددا این مسافر است که باید مشمول جریمه شود.
۴- دیگر انتقاد جدی از اقدام اخیر اسنپ این است که چرا از امکانات گزینه تاخیر بهره گرفته نمیشود. رانندگان میتوانند بعد از سوار شدن مسافران از آنها بخواهند گزینه تاخیر را وارد کنند.
روز شنبه (۹ اردیبهشت)، گزارشی تحت عنوان «اقدام جدید اسنپ برای تنبیه مسافران!» منتشرشد که با واکنش گسترده مخاطبان همراه شد. حدود دو هزار نفر در بخش نظرات کاربران به این گزارش واکنش نشان دادهاند. در این بین، نکته قابل تامل این بود که بخش عمده نظرات (قریب به ۹۰ درصد) متعلق به افرادی بود که خود را رانندگان ناوگان تاکسیهای اینترنتی (اکثرا اسنپ) معرفی کرده بودند.
۱- نداشتن بیمه و عدم ارائه امکانات و تسهیلات مناسب از سوی «اسنپ»
بخشی بزرگ از رانندگان در کامنتهای بیشمارشان از نداشتن بیمه در اسنپ و عدم ارائه امکانات و تسهیلات از سوی این سوپر اپلیکیشن گلایه کردهاند. اینکه نه تنها بیمه نیستند، بلکه اپلیکیشن اسنپ به طور روزافزون در حال کاستن از هر گونه ارائه امکانات ویژه به آنها است.
آنها میگویند، چرا همه انگشت اتهامات باید به سوی رانندگان باشد؛ آنهم در شرایطی که عملا اسنپ برای ناوگان پرشمار خود هیچ تسهیلات ویژهای هم ارائه نمیکند. برخی نیز گفتهاند اگر در گذشته تسهیلاتی همچون تهیه لاستیک و… بود، حالا به حداقل ممکن نیز رسیده است.
در این بین باید توجه داشت، بیمه رانندگان موضوع جدیدی نیست و از بطن تاسیس اسنپ تا کنون چنین بحثی مطرح بوده است. تاکسیهای اینترنتی استدلالشان این است که آنها کارفرمای رانندگان نیستند. تنها در صورتی که رانندگان کارفرما داشته باشند باید بیمه شوند که البته اسنپ و تپسی چنین مسئولیتی را تا کنون نپذیرفتهاند.
۲- چرا در جدال اسنپ و مسافران همیشه رانندگان باید ضرر کنند!
بخشی بزرگ از رانندگان نیز این موضوع را مطرح کرده که آنها قربانی هر گونه چالش جدیدی میان اپلیکیشن اسنپ با مسافران هستند. اسنپ تنها به منافع و کسب سود بیشتر خود فکر میکند. مسافران نیز هر گونه اعمال محدودیت و خسارت را برای خود غیرقابل پذیرش میدانند.
در بسیاری از کامنتها، لحاظ شدن جریمه یا جریمههایی با مبلغ ۲۵۰۰ تومان برای پرداختن به رانندگان به دلیل تاخیر مسافران نیز خندهدار ارزیابی شده است. معتقد هستند که هر گونه جریمه احتمالی مسافران، زمانی که به آنها نرسد، هیچ دردی را دوا نخواهد کرد. رانندگان زیادی بر این نکته تاکید کردهاند که تنها مظلوم واقعی آنها بوده و هستند. نه اسنپ از آنها حمایت میکند و نه میتوان این انتظار را داشت که مسافران نیز حمایتی از آنها داشته باشند.
۳- پایین بودن نرخ تعیین شده برای سفرها
قریب به اتفاق کامنتهای رانندگان به پایین بودن نرخ تعیین شده برای سفرها اشاره داشته دارد. رانندگان بسیاری از نرخهای پیشنهادی اسنپ برای انجام سفرها را نامعقول ارزیابی میکنند. آنها نرخهای پیشنهادی را حتی با انتخاب گزینه «عجله دارم» از سوی مسافران را ناکافی میدانند. در بسیاری از کامنتها نقل شده که نرخهای پیشنهادی سفرها، در قیاس با مبالغ درخواستی از سوی تاکسیهای داخل شهری و آژانسها بسیار ناچیز است.
البته این موضوع بیشتر از سوی رانندگان شهرستانها مورد اشاره قرار گرفته است. برای نمونه آنها میگویند در شهرستانها یک مسیر ۶ کیلومتری، بدون احتساب زمان و مسافت رفتن تا محل مبدا، ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان ارائه میشود. چنین مبلغی با هیچ منطقی همخوانی ندارد و نصف کرایه تاکسیهای مسیری با مسافت بسیار کوتاه هم نیست.
۴- بالا بودن کمیسیونهای اسنپ از رانندگان
علاوه بر پایین بودن کرایهها، بخشی بزرگ دیگری از کامنتهای رانندگان اسنپ خطاب به «فرارو» در رابطه با درصد بالای کمیسیون دریافتی اسنپ از آنها بوده است. رانندگان بسیاری این پرسش را مطرح کردهاند که بر اساس چه منطقی باید ۱۵ درصد از کرایههای پایین را به مالکان اپلیکیشنهای فعال در حوزه تاکسی اینترنتی بدهند. دریافت کمیسیون ۱۵ درصدی از سوی آنها، یک «بردگی مدرن» و «ظلم آشکار» است. در بسیاری از کامنتها حتی کاهش کمیسیون به ۵ درصد هم نامعقول ارزیابی شده است.
۵- عدم رشد متناسب کرایهها با تورم و گرانیهای جاری در بازار
بخشی زیادی از کامنتهای مخاطبان، به عدم رشد متناسب کرایهها با گرانی جاری در بازار اشاره دارد. رانندگان میگویند، کرایههای پیشنهادی اسنپ با احتساب کمیسیون دریافتی، به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای یک زندگی نرمال نیست. در وضعیت تورم بالای ۴۰ درصد، در چند سال اخیر رشد نرخ کرایهها بسیار ناچیز بوده است. برخی از کامنتها نیز به این امر اشاره دارد که میزان کرایهها از سال ۹۸ تا کنون تغییر نداشته (البته تجربه مسافران چنین مسألهای را تایید نمیکند)، اما هزینههای زندگی به طور سرسامآوری بالا رفتهاند.
۶- اسنپی که دیگر اسنپِ سابق نیست
برخی دیگر از رانندگان، با صراحت نوع تعامل استارتاپ اسنپ با خود و حتی مسافران را در مسیر افول ارزیابی کردهاند. آنها بر این نکته انگشت گذاشته که اسنپ در حال پوستاندازی بوده و بر خلاف گذشته تنها به کسب سود بیشتر برای خود فکر میکند. کسب منفعت بیشتر آنچنان برای آنها اهمیت دارد که از موضع بالا با ناوگان حملونقل خود تعامل میکنند. حتی برخی نیز باور دارند که تعاملات اسنپ با مسافران نیز افت فاحشی داشته است.
۷- شان و احترامی که نایده انگاشته میشود!
کامنتهای بیشماری نیز از عدم احترام و شان اسنپ و مسافران به خود اشاره کردهاند. رانندگان میگویند، «ما گدا نیستیم»؛ ناچار هستیم و در نتیجه اجبارهای زندگی روزمره است که در «اسنپ» کار میکنیم. برخی نیز گفتهاند که خود نیز میدانند که کار کردن در اسنپ، بیش از آنکه به نفعشان باشد، خدمترسانی به مالکان اسنپ است. اگر مجبور نبودند، هیچگاه وارد این شغل نمیشدند.
در کامنتهای رانندگان چنین آمده که نه مالکان اسنپ و نه برخی از مسافران، شان و احترام لازم را برای آنها قائل نیستند. مثلا یکی از کاربران نوشته است: «برخی از مسافران چنین میپندارند با پول اندکی که برای یک سفر به راننده پرداخت میکنند، عملا هم آنها و هم خودروهایشان را خریدهاند.»
۸- عدم توجه به زمان، هزینه و استهلاک خودروهای رانندگان از سوی مسافران
بخشی بزرگ از رانندگان نیز با خرده گرفتن از گزارش قبلی فرارو، درخواست کردهاند که از کاستیهای مسافران به آنها نیز بنویسیم. آنها خطاهای بسیاری از مسافران را مثال زدهاند که از جمله مهمترین آنها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
- مسافرانی که بعد از بیش از ۱۰ دقیقه در انتظار نگه داشتن رانندگان سفر خود را لغو میکنند، با خود چه میپندارند!
- مسافران زمانی که آماده شدند، درخواست سفر بدهند. نه اینکه در حال صبحانه، نهار خوردن یا کارهای روزمره باشند و به راننده بگویند، منتظر بمان تا کارم تمام شود.
- اگر مسافران در طبقات بالای ساختمانها یا برجها اقامت دارند، حتما زمانی که پایین میآیند درخواست اسنپ بدهند.
- در صورت داشتن تاخیر زمان انتظار را اضافه کنند که رانندگان نیز اندکی راضی باشند. چرا بعضی در برابر اضافه کردن زمان انتظار، مقاومت میکنند!
- اکثریت قاطع تاخیرها (۹۹ درصد به بیان برخیها) از سوی مسافران است نه رانندگان.
- مسافرانی هستند که راننده را برای تنها چند متر ناچار به رفتن مسافتهای کیلومتری برای رسیدن به مبدا میکنند.
- برخی کاربران رانندگان را به کوچههای بنبست و تنگ میبرند که تنها چند متر با ورودیهای اصلی فاصله دارد.
- برخی مسافران قوانین الزام شده را رعایت نمیکنند و حیوانات خانگی همراه دارند و یا در مساله حجاب به جریمه شدن راننده توجه ندارند. نمیدانند که این راننده هیچ تقصیری ندارد، اما جریمه میشود و شاید خودرویش توقیف شود.
- تعداد انگشتشماری از مسافران نظافت را در خودروها رعایت نمیکنند.
- سرویسی که مبالغ پایین است، دیگر ۱۰ دقیقه انتظار معنایی ندارد.
- و…
۹- افول شدید خدمات رسانیهای پشتیبانی «اسنپ»
رانندگان زیادی نیز برای فرارو نوشتهاند، خدماترسانیهای پشتیبانی اسنپ در مسیر افول قرار گرفته است. انگار اسنپ، دیگر همانند سابق، پاسخگو نیست. پشتیبانی این اپلیکیشن در بسیاری از موارد، اشتباه و خطای مسافران را نمیپذیرد. در برخی موارد، بعضی مسافرها پرداخت کرایه را به گرفتن شماره کارت موکول میکنند، اما عملا پرداختی ندارند. زمانی موضوع به پشتیبانی ارجاع میشود، عملا جبران خسارتی صورت نمیگیرد یا حداقل از کاربر هم موضوع اخذ خسارت پیگیری نمیشود.
۱۰- وقتی همه قوانین تنها به ضرر رانندگان است!
در بحث گرفتن خسارت از مسافران به علت تاخیر، اکثریت قریب به اتفاق رانندگان رویکردی حمایتی داشتهاند. آنها میگویند نباید همیشه قانون به ضرر ما باشد؛ مادامی که مسافر نیز به تعهد خود عمل نمیکند، باید جبران خسارت صورت بگیرد. برای نمونه یک مخاطب چنین نوشته است: «روزانه ۱۵ تا ۲۰ سفر میروم. در روز حداقل ۴ تا ۵ مورد لغو شدن سفر دارم؛ آنهم با طی مسافتی قابل توجه تا رسیدن به مبدا.» مسافر تاخیر دارد؛ اسنپ هم بیخیال جبران ضرر و حتی در صورت لغو سفر از سوی راننده، جریمه هم برای او لحاظ میشود. آنها درخواست کردهاند که قانون خسارت گرفتن، جریمه و… تنها نباید بر روی رانندگان اعمال شود. منبع”فرارو”
رضا
تاریخ : ۱۶ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
اصلا جای حرف زدن نیست مسوول اسنپ ویا هرکسی که نرخ کرایه را تعین میکنه از یک الاغ هم فکرش وعقلش کمتر است یکی نیست بگه آخه.. با این کرایه یک گرم آن را نیز نمیشه بخری هر که هستی خیلی شکمت سیر وخوب خورده ای وخوب…سیری واز گرسنه خبر نداری واز نرخ دخل وخرج ماشین وهزینه های آن خبر نداری ونمیدونم چون مثل الان میای سر کارت ومثل .. با جیب پرمفت مال مردم میری خونه چه میدانی مملکت چه خبره ان
ایمان
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
باسلام،ممنون از اسنپ با قوانین جدید که راننده محترم هم مثل مسافر میتواند تا۵ستاره بدهد و ۵گزینه برای مسافر علامت بزند،و باز تشکر میکنم که برای وقت راننده احترام قائل شده،باید در جامعه به همدیگر احترام بگذاریم فقط وقت من مسافر ارزشمند مند نیست که هنوز کاملا حاظر نیستم درخواست ماشین میدم،وقتی احترام نباشه جریمه درسته و مشتری مداری زیر سوال نمیره چون اکثر مردم فهیم و باشعور هستن
حسینی
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
کسی که این متن را نوشته اندازه گاو سرش نبوده که جریمه به حساب اسنپ میره نه راننده بدبختی که گاهی حدود ۳ کیلومتر ۱۰ دقیقه میره بعد مسافر کنسل می کند خودت ۱۰ دقیقه بنزین بسوزانی و استهلاک سنگین ماشین را حساب کن بعد این همه وقت برسی طرف جلوی در خانه اش کنسل کنه زورت نمی بره ، احمق این جریمه فقط برای خود اسنپ هست نه راننده نگون بخت .اول تحقیق کن بعد بیا زر مفت بزن بدبخت از راننده تاکسی اینترنتی وجود نداره کرایه پایین و استهلاک بالا و عدم پشتوانه و بیمه
مهدی
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
وقت بخیر: علاوه بر مشکلات گوناگونی ک اسنپ برای رانندگان ایجاد کرده ، موردی را هم گذاشته ( کد تخفیف مسافر آن) ک از مبلغ بسیار پایینی ک برای راننده تایین میکند ، و پس از تایید راننده و رسیدن راننده ب مسافر تازه متوجه میشود ک درصدی از آن کرایه اندک را بعنوان رضایت مسافر ب او تخفیف داده ، یعنی مسیری را ک قرار بود مسافر ۷۰هزارتومان پرداخت کند با تخفیف ویژه اسنپ برای مسافر ، تبدیل میشود ب ۵۵هزارتومان ، و تازه اسنپ از همان ۵۵هزارتومان ۱۵درصد هم کمیسیون از راننده کسر میکند ، تو خود بخوان حدیث استثمارگری نوین
علی
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
سلام خدایی کرایه شیش هزارتومان که اسنب به مامیده استحلاک ماشین در نمیاد هی میگن درآمد زودایی کدوم درآمدی که واسه خرج ماشینمون موندیم کمیسیون نشونم که ماشالا بیداد می کنه
تحفه
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
منم با اون اقای که شرح کاملیداز افزایش قیمت داد موافقم یکیش اصافه مسافر بیش از سه نفر و بار و هر دقیقه زمان توقف مبدا مسافر کرایه افزایش بشه مسافر خوابه درخواست میده بیشتر در اقایان این طور
ناشناس
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
قیمت اسنپ چی چرتیه همه فقط بفکردزدی هستند وجدان ندارند
امیر
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
… ترین شغل همین اسنپه اصلا بدرد نمیخوره هم کرایش پایینه هم اینکه اصلا پشتیبان نداره راننده من با موتور کار میکنم خرید از اسنپ مارکت میگیرم میبرم در خونه یارو بعد توقع داره طبقه۴بدون اسانسور ببرم اخه پدر…. چقد مگه کرایه میگیرم که باز۴طبقه برات بیارم بالا خریدتو
حمید
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
کمیسیون رانندگان موتور اسنپ۲۰درصد میباشد لطفا پیگیری بفرمایید
P.h
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
کمیسیون رانندگان موتور اسنپ۲۰درصد میباشد
عرشیا
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
در واقع این راننده هست که دو سر باخت هست هم از طرف اسنپ هم از طرف مسافر. نویسنده یک تنه به قاضی رفته. اگر اصل بر مشتری مداری باشه راننده هم مشتری هست
عرشیا
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
با سلام
مسافر انگار که راننده و ماشینشو،خریده باید تا دم در آسانسور ببریش. دوقرون پول میده آخرشم معلوم نیست با کی دعواش شده امتیاز راننده رو پایین میده
علی
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
با سلام
مسافر انگار که راننده و ماشینشو،خریده باید تا دم در آسانسور ببریش. دوقرون پول میده آخرشم معلوم نیست با کی دعواش شده امتیاز راننده رو پایین میده
ناشناس
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
جریمه تعداد درخواست اسنپ هم غیر معقول است والکی امتیاز کم میکنه …. تبلیغات اسنپ وقت آزاد مطرح میشه .شاید راننده مسیرهایی تشخیص میده که سفر به ضررش است
رضازاده
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
سلام هر کی که قبول کرده گداست در اسنپ یا تپسی کار کنه عزیز من واقعا کار در اسنپ گدایی میباشد لطفا لطفا لطفا راننده گرامی شخصیت داشته با منه مسافر به راننده اسنپ به چشم گدا نگاه میکنم اگه این گدا ها نباشن من به راحتی آژانس میگیرم یا دربست میرم
با تشکر از سایت خوبتون
شمس الله
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
برو بابا خدا شکر کنید…اگر اسنپ نبود خیلی ها باید میرفتین تو کوچه وخیابون بوق میزدند
منصور
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
اسنپ همون شرکت واحد شده تازه ازش پولم در میارن فراوون
هادب
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
چی الکی حرف میزنید راننده بدبخت به خاطر یه سفر نا قابل باید ث۹ تا ۲۰ دقیقه منتظر مسافر بمونه تازه مسافر بیاد و بعد وسط راه یکی رو بگه سوار کن یا اینجا یه لحظه وایسا یه چیزی بخرم و بره بعد ۱۰ دقیقه بیاد تازه آخرش هم بگه پیش عابر بانک وایسا تا بره توی صف عابر وایسه و بخواد بعد ۲۰ دقیقه پول بزنه و آخرش هم امتیاز کم به راننده بده و امتیاز کلی راننده بد بخت رو کم کنه ..آخه شما که نمیدونید چرا نقد میکنید
هموطن
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
اسنپ غیراز اینکه حق راننده روبخوره کاردیگه ای بلد نیست کلا اسنپ رو ازگوشیم پاک کردم خلاص هرراننده ای رودیدم میگه نمیصرفه باید خودتو راحت کنی بخدا کارگری بهتراز اسنپ است
ناشناس
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
من چندروزه درخواست دریافت نمیکنم
ناشناس
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
.. جدید اسنپ اینکه مسافر آنلاین پرداخت میکنه به حساب ما نمیاد مسافر رفت وبرگشت میگیره تو مسیر رفت که میرسه میپیچند و دیگه نمیاد ولی اسنپ هزینه پرداخت نمیکنه ۱۰ دفعه هم زنگ زدم ولی پرداخت نمیکنه یکی دیگه اینکه اسنپ جدیدن تخفیف به مسافر میده ولی از کرایه راننده کم میکنه واین … علنی اسنپ از راننده هست وکسی هم نیست پاسخگو باشه.
راننده اسنپ
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
به نظر من مسافر رو راننده باید در یک تیم باشن. این اسنپ هست که اپلیکیشنش موقعیت یابش ناقص اینترنت ش ضعیف کمیسیونش سه چهار برابر رنج جهانی هست و پاداش های تشویقی راننده هارو میدزده. اکثرا یک ماه به تاخیر میاندازد تا راننده اصلا یادش نیاد کی طرح تشویقی داشت و کی نداشت. حالا از بالا داره پول پارو میکنه با خدمات ضعیفش از پایین هم مسافر و راننده اکثرا حق بجناب رو بجان هم میندازه. تاوقتی اسنپ پول ناحق پارو میکنه قطعا نه مسافر راضی هست نه راننده.
عباس جمشیدی
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
دوست عزیز وقتی ار مصاعب و مشکلات راننده های اسنپی مث من که خیلی از مردم فکر میکنن مارو خریده ان کلا خبر نداری، حق نداری یه درصد وضعیت راجب ما بنویسی…
علی
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
بی فایده بودن کاردراسنپ وجواب کامنت های رانندگان با بی ادبی ازطرف اسنپ.وضایع شدن حق رانندگان عزیزوگرامی که به نوعی خدمت رسانی به مردم هست ولی بانوعی خیانت (حق کشی)روبرو میشوند
محسن
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
من یه دفعه تو مسیر راننده سفر رو لغو کرد!!! حوصله دعوا و سر و صدا نداشتم وگرنه کرایشو نمیدادم.
رضا
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
باعرض خسته نباشیدخدمت تمامی همکاران راننده اسنپ،جناب مقاله نویس مسافرلطفااگه براتون مقدورباشه ومثل ماشین سوارشدنتون عجله ای نیست مرقوم بفرمائیدرانندگان اسنپ غلامان حلقه بگوش اسنپ ومسافرای عزیزمون هستیم اشتباه میکنه کسی ازمسافرمبلغی روجهت تاخیردریافت کنه.دوست محترم وظیفه مسافرمحترم هست که اول تمام کارهاشوانجام بده وبعدکه لباسشوپوشیداسنپ روبگیره تااومدن ماشین هم بازبهانه ای برای تاخیرهای که آسانسورگیرکرده بودوباپله اومدم وووووو…وقتی هم که سوارمیشه باارائه ۲۰یا۳۰تومن احساس کنه که راننده وماشینوصاحب هست مسافربری هست برای خودش حق نداره توماشین درخواست خارج القوانین مثلایک لحظه جلوی سوپرنگه داریامن سیگاربکشم ووووو……انشاالله که هیچ کس روزی مجبورند باماشین واسه معاشر کارکنم ولی اگه مجبورشدهمون روزاول میتونه به حرفهای من که چندساله این شغل روواسه معاش انتخاب کردم برسه ومن اون روزحلالش میکنم.یاعلی
ی اسنپی
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
درکل رانندگی شغل خوبی نیست حتی اگه راننده رئیس سازمان ملل باشی…..
حامدمازندران 09918918923789محمودآبادمجرد
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
بعضی وقتهایعنی بیشترراننده هنوزبه مقصدنرسیده زنگ میزنه اینجاهستم دروغ بعدکه میشینی میگه لغوبزن مامسافرهاماندیم به چه سازه راننده برقصیم
علی
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
شما نمیخواد دلسوز راننده خودتو جا بزنی!! ؛ از یه طرف مشکلات رانندگان ، از طرف دیگر عدم لزوم پرداخت خسارت تأخیر به راننده؟!!؛ چقدر تضاد فکری داری،رنویسنده محترم؟؟؟!!؟
ناشناس
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
ما که چندین ماهه اسنپ کار نمیکنم ،، اسنپ کارش دزدی از راننده است ومسافر هم که ارباب راننده
رضا
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
من .. به بزرگی اسنپ ندیدم فقط به فکر منافع خودش و مسافره بارها شده مسافر سفر لغو کره در صورتی که من در مبدا منتظر بودم دقیق رو نقطه ای که مسافر زده بودم و مسافر. سفر لغو کرده بعد از حساب من ۱۵۰۰ کم کردن و پشمام ریخت تا دو روز هنگ بودم
ناشناس
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
۱۵ درصد کمسیون واقعا استثماره خیلی زیاده در واقع رانندگان اسنپ به نوعی برگی شرکت اسنپ را میکنن.
لاستیک موجود نیست
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
سلام
تعریف شغل یا هر فعالیت درامد زا:
به فعالیتی که به واسطه ی انجام آن با استفاده از مهارت یا دانش خاصی فرد به استقلال مالی و آرامش رسیده و در مسیر برآورده ساختن نیاز ها و آرزوها گام بر میدارد.
حاشیه سود فعالیت در اسنپ چقدره؟
چقدر میشه پس انداز کرد؟
در صورت تصادف پس انداز و حاشیه سود فعالیت جبران کننده خواهد بود؟
در صورت جرح می توان مابقی هزینه دیه رو داد؟
درصورت تصادف و از دست دادن خودرو می توان خودرو دیگر جایگزین کرد؟
در صورت خرابی خودرو و تعمیر آن می توان هزینه های سرویس خودرو را پرداخت کرد؟
جالبش این هست: بحران عدم تهیه لاستیک خودرو
اردیبهشت ۱۴۰۲ هر یه حلقه لاستیک حداقل یک و نیم میلیون شده. البته اکثرا نمیفروشن و ناموجوده …
چطور میشه میشه با این فعالیت این ها رو جبران کرد؟
چطور میشه با سیاست های فعلی شرکت ها فعالیت کرد؟
مردم عزیز باور کنید نمیشه این دیوار کج و بلند صاف شه در اسنپ و امثالهم فعالیت نکنید
قنبر
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
ضایعات جمع کن بهترازتواسنپ کار کردنه
ناشناس
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
باسلام با این وضع موجودکرایه هابرامسافرامنصفانه است ولی برا راننده اسنپ اصلآو اصلآنمیصرفه همه خبر دارید لاستیک جفتی ۴تومن روغن چقد گرون قطعه وحشتناک دستمزدها سرصام آور
کوروش
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
سلام کارهای زیر انجام بشه تمام رانندگان راضی خواهند بود مسافری هم ضرر نمیکنه:
۱. هر راننده ای که متوسط روزانه ۱۰ سفر انجام داد (که اگر روزی هیچ سفری نداشت در روز یا روزهای دیگه اون ماه بتونه جبران کنه) راننده فعال محاسبه بشه و بابت اون ماه برای ماه بعدش بیمه تامین اجتماعیش از طرف اسنپ پرداخت بشود
۲. هر راننده ای که ۱۰ سفر در طول روز انجام داده برای آن روز از پرداخت هزینه طرح ترافیک معاف بشود (یعنی یا شهرداری نگیرد یا اسنپ بجای او بپردازد)
۳. ترتیبی داده شود که مسافران برای یافتن راننده بین یک دقیقه تا ده دقیقه را بصورت پلکانی بتوانند سرچ کنند و بابت رسیدن راننده به مبدا مسافر این مسیر نیز بر روی کرایه افزوده شود
۴. زمان معطلی سوار شدن مسافر بر روی کرایه با عنوان زمان تاخیر مثل توقف در حین سفر حساب شود.
۵. تعیین کرایه بر اساس پرمسافر بودن یا به عبارتی پردرخواست بودن منطقه مبدا محاسبه نشود که باید ملاک فقط زمان و ترافیک رسیدن به مبدا و سپس به مقصد مسافر بشود.
و در آخر اگر اسنپ و تپسی حاضر به بیمه کردن یا پرداخت هزینه خرید طرح ترافیک برای رانندگان فعال نیستند میزان کمیسیونشان حداکثر بین ۳ تا ۵ درصد از طرف شورای رقابت قیمت گذاری شود تا آن هزینه های جانبی رانندگان جبران گردد
مهدی
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
اون روز یه مشتری خیلی قلدرم بلدرم میکرد اونم انگار خودش چی بگم رییس یا چیزییه هالا کرایشم ناچیز بود اسنپه دیگه بماند اخر سری گرفت کنسلش کرد بعد از ۵ کلیومتر بافاصله ای مبدای منم ک اعصابم خورد شد زدمش قشنگ دوهزاریش بیفته که با راننده اسنپ احترام قائل داشته باشه نوکرم تک تک رانندهای اسنپ
کتایون
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
سلام
از اینکه گزینه ی حمل بار بدون مسافر رو هم لحاظ کردن خیلی عالیه
چون اسنپ متوجه میشه که باید اون سفر رو حذف کنه
چندبار این بلا سرم اومده و طرف مقابل با پررویی وقاحت میگه کنسل کن یه راننده ی دیگه میبره
امید بهرامی
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
مگه وقتی راننده بعد از کلی معطل کردن مسافر در خیابان سفر رو لغو میکرد،خسارت مسافر جبران میشد؟
ناشناس
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
اسنپ یعنی استثمار راننده برای سود شرکت و رضایت مشتری. همین. اسنپ از نمایان ترین شرکتهایی است که روح سرمایه داری در سیاستهای اون موج میزنه.
ناشناس
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
اصلا شغل خوبی نیست بیشتر وقت مسافرا هذینه کرایه آنلاین میزنن بعداز پیاده شدن دیگه کرایه نمیدن.. جدیدا شیراز باب شد بین خانمها که پیاده میشن و میرن هرچی هم زنگشون بزنی دیگه چیزی دستتو نمیگیره. خانمها علنا دزد شدن و کرایه نمیدن جالبتر اینکه بعداز پیاده شدن گوشیشونو از دسترس خارج میکنن لعنتیا نمگن که ایی راننده بخت برگشته که سرویس پشتیبانی ازش پول کم میکنه باید از جیب خودش هم هذینه کنه.. شوهرم راننده تاکسی اینترنتی هستش ولی کارش هیچ ارزشی ندارد دخلش ب خرجش نمیارزه
ناشناس
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
راننده دراسنپ هیچ جایگاهی ندارد.به سلامتی راننده زحمت کش…………………………….
صیدی
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
ارزیابی مسافران توسط راننده کارخوب و پسندیده ایست. وقتی برای یک مسافر چند کیلومتر در ترافیک رانندگی میکنی ،بعد از اون که رسیدی وکلی معطل شدی و مسافر لغو سفر میزنه ،انوقت میفهمی که چقدر ارزش برای وقتت قائل شده ؟! چه کسی باید خسارات این کار را جبران کنه؟
بیایید برای وقت هم ارزش قائل شویم تا مشکلات بعدی را بوجود نیاوریم.
علیرضا پهلوانی
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
آشغال کله چرا سوختی این مقاله اَاشغالی رو نوشتی تو زندگیت سه تا کار همزمان کردی یا از این مفت خورهای دولت هستی یا آقا زاده هر خرزاده و هر الاغی اسمت هست.تو روسیه ب ما ایرانی ها میگن ….. میدونی جرا؟؟برو درباره این بنویس اوسکول
مهرداد
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
سلام چرا اسنپ جلو راننده متخلف نمیگیره چرا برخورد شدیدتری برای این که برخی مزاحم ناموس مردم میشن بعضی از راننده هاچرا فقط اختار میدید ؟؟؟؟
عشقعلی شمالی
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
اسنپ یعنی استثمار نوین جائیکه هیچ مقرراتی برای کنترل لجام گسیختگی این نرم افزار ومدیران نفهم آن وضع نشده است. جائیکه اعتراض راننده لاعلاج آن به گوش هیچ کس نمی رسد.
hhhhh
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
کی میگه پانزده درصد میگیره بیست درصد کم میکنه تازه اونم میبینی یه مسیری رفتی که چهل تومن زده کرایه مثلا ده تومان کمسیون قبلی رو کم میکنه هشت تومن کمسیون سرویس رو و سیزده تومن هم تو حساب نگه میداره میبینی مفت فقط همبالی موند واسه ادم آژانس ها برای شهرستان ده درصد میگیرن اسنپ اون رو هم بیست کم میکنه اصلا کار کردن تو اسنپ گداییه بعد به چهل تومن هم میرسه کمسیون دیگه سرویس نمیده میمونی اونجوری باید تسویه کنی تا سرویس بده
الف
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
سلام درودبه شرف رانندگان عزیزکه واقعامظلوم واقع شدن خودکشی میکنیم برای چندرغاز ازصبح تاشب مخصوصا موقعی که طرح تشویقی بهت بدن فردا که انتظارواریزپاداش هستی می بینی خبری ازپاداش نیست باپشتیبانی تماس میگیری میگن تیکت بزن رسیدگی میشه ولی بازهم خبری نیست چندبارواسه من اتفاق افتاده نزدیک که بالغ بریک میلیون ازپاداش منوخوردن وبالاخره یه اوپراتور هم جواب میده میگه تخلف سیستمی داشتی هرچه قسم وآیه میکنی فایده نداره …تورا بخدا هرکسی درتوانش هست پیگیر این مطلب مهم باشه واطلاع رسانی کنید ممنون
ناشناس
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
.. خودت بیا راننده اسنپ شو ببین چطوره مشتری مداری به قیمت پایمال شدن حق راننده بد بخت با این وضع گرانی قطعات و هزارو یک درد دیگه و بی احترامی مشتری ها کم بودن کرایه ها تازه بعد راننده بیاد برای هر مشتری توقف کنه حق با راننده هاست مشتری ها هر راننده رو حداقل یه ربع معطل میکنن این رو برای همه مسافرای طول روز حساب کن ببین چه قدر زمان از دست میدن کسی که اسنپ میخاد باید همون لحظه اماده باشه نه اینکه اسنپ بگیره بعد یاد کاراهاش بیوفته
توانا
تاریخ : ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
رانندگی در اسنپ یعنی بردگی که در این میان نقش مسافران کمتر از اسنپ نیست و از نظر مسافر راننده فرد بی شخصیتی است که حدش همان رانندگی و نوکری است که هیچ حامی ندارد و میشود به او زور گفت و او مجبور به اطاعت است ، یعنی بر بلد دادن سرمایه که همانا سلامتی راننده و اندک سرمایه ای که راننده دارد یعنی خودروش که چند سال بعد به آهن گرازه تبدیل خواهد شد و راننده به دلیل ضعف درآمد امکان جایگزینی آن را ندارد .