چاپ      کد خبر: 73642
13 بهمن 1400

حضور ۱۰۰ درصدی کارکنان در ادارات شهرهای قرمز و آخرین وضعیت کرونا در استان فارس

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بستری ۱۹۸ بیمار جدید مبتلا و یا مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های فارس طی ۲۴ ساعت گذشته را آماری نگران کننده خواند.
به گزارش اول فارس، دکتر سید وحید حسینی در نشست امروز ستاد مدیریت بیماری کووید۱۹ در دانشگاه، با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت شیوع کرونا در فارس، گفت: حساسیت مردم نسبت به کروناویروس و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کاهش یافته و با تداوم بی توجهی‌ها و سهل انگاری‌ها در برابر این بیماری، با عواقب جبران ناپذیری مواجه می‌شویم.

مسئول ارشد حوزه سلامت فارس با بیان اینکه طبق رنگ بندی جدید کروناویروس، وضعیت شیراز، زرقان و گراش قرمز شده است، گفت: هم اکنون زمان بی توجهی و سهل انگاری در برابر کرونا نیست و ضرورت دارد شهروندان بیش از پیش نسبت به این بیماری خطرناک، احساس مسئولیت داشته باشند.

او با اشاره به سرایت پذیری بالای اُمیکرون و سرعت انتقال آن در بین افراد جامعه گفت: افزایش مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته و روند افزایشی موارد بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان، نشانگر سرعت بالای انتقال و بیماری زایی سویه اُمیکرون است، بنابراین هرگونه بی توجهی، ساده انگاری و رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی، در شدت چرخش و انتقال این بیماری در جامعه تاثیر بسزایی دارد.

دکتر سید وحید حسینی با اشاره به موج ششم کروناویروس، خواستار همراهی و همکاری بیشتر دستگاه‌های اجرایی در افزایش نظارت‌ها در زمینه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه در اماکن پرتردد شد.

مسئول ارشد حوزه سلامت فارس با بیان نقش مراکز منتخب درمان سرپایی کروناویروس (۱۶ ساعته) در پیشگیری و درمان زودهنگام افراد مشکوک و دارای علائم کروناویروس توصیه کرد: ضرورت دارد شهروندان در صورت مشاهده علائم ابتلا به کروناویروس، با پرهیز از هرگونه خودمراقبتی، به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند.


حضور ۱۰۰ درصدی کارکنان در شهرهای قرمز/هیچ دستورالعملی نیست!

بر اساس این گزارش، با وجود شروع پیک ششم کرونا و روند افزایشی مناطق قرمز، هنوز ابلاغی به دستگاه‌های اجرایی به ویژه در استان فارس و شهر شیراز با تراکم بالای جمعیت و حضور بیشتر کارکنان برای دورکاری صورت نگرفته است و با لغو بخشنامه قبلی، در حال حاضر هیچ دستوالعملی برای نحوه دورکاری و یا حضور کارکنان در تغییر رنگ شهرها در کرونا وجود ندارد.

اعلام  وزارت بهداشت نشان داد که پیک ششم کرونا در ایران آغاز و به دنبال آن تغییر رنگ شهرها به نارنجی و قرمز به سرعت رو به افزایش است؛ به طوری‌که تا روز سه شنبه طبق رنگ بندی جدید کروناویروس، وضعیت شیراز، زرقان و گراش قرمز شده است.

با لغو بخشنامه دورکاری کرونا، چیزی در دست نیست!

با این حال علی رغم هشدارهای داده شده هنوز محدودیت خاصی  به ویژه برای حضور کارکنان جهت کنترل وضعیت موجود اعمال نشده  است، این در حالی است که پرس و جو از برخی سازمان‌ها نشان می‌دهد که در مدت اخیر با توجه به شیوع سریع امیکرون، ابتلای کارکنان کم نبوده است، ولی هنوز سازمان‌ها دست به دورکاری نزده و حضور کامل، الزامی است.

سازمان‌ها معطل سازمان اداری و استخدامی  و آن منتظر ستاد کرونا

چندی پیش و در آستانه شیوع امیکرون در ایران، سازمان اداری و استخدامی اعلام کرده بود که صدور بخشنامه‌ای جدید برای دورکاری کرونا، منوط به ابلاغ ستاد ملی کروناست و باید موضوع در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری شود و بعد از ابلاغ به سازمان اداری و استخدامی، این سازمان شرایط دورکاری را تعیین و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کند.

سازمان اداری و استخدامی بر این نیز تاکید داشت که  به استناد مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۸۹ که شرایط دورکاری را تعیین کرده است و خاص جریان کرونا نیست، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند بر اساس شرایط و امکانات خود از دورکاری استفاده کنند.

اما به هر حال مصوبه سال ۱۳۸۹ به دلیل  نبود جزئیات مشخص، نتوانسته مبنای دستگاه‌ها برای دورکاری در شرایط موجود باشد و  با توجه به تعداد نزدیک به سه میلیونی کارکنان در سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، تراکم حضور در محل کار و البته رفت و آمد با استفاده از حمل و نقل  عمومی، تصمیم گیری در این رابطه و تعیین دستورالعمل مشخص را برای ستاد ملی کرونا و دولت ضروری می‌کند.

شرایط مناطق چگونه بود؟

اکنون هیچ دستورالعملی برای نحوه حضور کارکنان در مناطق با رنگ‌های مختلف وجود ندارد ولی بر اساس مصوبه آبان ۱۳۹۹، نحوه حضور کارکنان این طور تعیین شده بود که در مناطق قرمز در دستگاه های با خدمات ضروری کاهش ۵۰ درصدی نیروها مشروط به این که خللی در ارائه خدمات ایجاد نشود اعمال شود و در سایر دستگاه های این مناطق هم حضور یک سومی و دورکاری به صورت دو سوم باشد.

در مناطق  نارنجی در دستگاه های ارائه دهنده خدمات ضروری، حضور کارکنان به صورت دو سوم و یک سوم دورکار بودند و در سایر دستگاه ها حضور ۵۰ درصدی بوده و ۵۰ درصد دیگر امکان دورکاری داشتند.

در مناطق زرد نیز کارکنان دستگاه های با خدمات ضروری باید به طور کامل و ۱۰۰ درصد حضور پیدا می‌کردند، اما در سایر دستگاه ها یک سوم به صورت دورکار و دو سوم حضور داشتند.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس چهارشنبه , ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱

این دولت جدید هنوز چند ماه از کارش نگذشته همه بگن قربون دولت حسن کلید

آخرین اخبار