چاپ کد خبر: 79543
8 فروردین 1401

خالق بیسکوئیت مادر درگذشت+عکس

کارآفرین ایرانی و خالق بیسکوئیت مادر روز ششم فروردین ماه ۱۴۰۱ در ۹۹ سالگی چشم از جهان فرو بست.

رضا تهرانچی
به گزارش اول فارس،‌ رضا تهرانچی، کارآفرین ایرانی و خالق بیسکوئیت مادر روز ششم فروردین ماه ۱۴۰۱ در ۹۹ سالگی چشم از جهان فرو بست.

رضا تهرانچی کارآفرین قدیمی ایران و برنده نشان امیرالضرب بنیان‌گذار کارخانه ویتانا بود. از او به عنوان خالق بیسکویت مادر نام برده می‌شود.

تهرانچی بود که موسسه استاندارد را قانع کرد تا درج تاریخ مصرف روی بسته‌های بیسکوئیت در شمار ضوابط استاندارد محصولات غذایی قرار گیرد.

تهرانچی در پنجمین دوره جشنواره کارآفرینی امین‌الضرب اتاق بازرگانی تهران که در اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد، لوح و نشان امین‌الضرب را کسب کرد.

بیسکویت مادر قدیمی‌ترین بیسکویت تولیدشده در ایران است که از سال ۱۳۳۷ توسط شرکت ویتانا تولید می‌شود. بر روی بسته‌های این بیسکویت تصویر یک مادر به همراه نوزاد خود دیده می‌شود. شعار این بیسکویت برای سال‌ها این بود:

مهر مادر، شیر مادر، بیسکویت مادر
بنابر تبلیغات کارخانه در سال‌های نخستین تولید «بیسکویت مادر یک مکمل کامل غذایی بود که پیشنهاد می‌شد همهٔ افراد مصرف کنند. حتی بسیاری پزشکان کودک به مادران توصیه می‌کردند از شش ماهگی به همراه شیر به نوزادان خود بیسکویت مادر بدهند».

بیسکویت مادر
کارخانه ویتانا در سال ۱۳۳۵ توسط برادران تهرانچی در خیابان امیریه در تهران راه‌اندازی شد. برادران تهرانچی از آلمان و انگلیس دستگاه‌های بیسکویت‌سازی وارد کردند و تولید مستمر بیسکویت را در کارخانهٔ این شرکت آغاز نمودند.

این شرکت در ابتدا، یعنی حدود سال‌های ۱۳۳۳ به صورت کارگاه کوچکی بود که بعدها بزرگ‌تر شد. بر اساس اسناد و مدارک سازمان ثبت شرکت‌ها، ویتانا اولین تولیدکنندهٔ بیسکویت و نان صنعتی در ایران است.

آن‌ها یک جمله معروف داشتند: “بیسکویت مادر باید به راحتی با دندان شکسته شود و با آب دهان نرم شود”

ویتانا از سال ۱۳۸۷ با مالکیت بخش خصوصی به کار خود ادامه می‌دهد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

محمدرضا ذبیحی سه شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱:۰۶

خدا بیامرزه
کاشکی ۱ سال دیگه هم زنده میموند ۱۰۰ ساله میشد

آخرین اخبار