چاپ کد خبر: 65838
8 شهریور 1400

خانوارهای شهری استان فارس زیر فشار بیشترین تورم و گرانی‌ در کشور

فقر

اول فارس|اقتصادی: در دنیای امروز چه کسانی که اخبار اقتصادی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند و چه کسانی که علاقه‌ای به این نوع اخبار ندارند با یک مفهوم به خوبی آشنا هستند و آن «تورم» است. در یک تعریف ساده تورم به روند فزاینده و غیرمنظم افزایش قیمت‌ها می‌گویند و نرخ تورم افزایش، کاهش یا ثبات در قیمت مصرف‌کننده کالاها و خدمات را نشان می‌دهد.

در توضیح نرخ تورم از ۳ مفهوم، تورم سالانه، تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه استفاده می‌شود که بر این اساس منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. 

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل و نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. مرکز آمار ایران هر ماه نرخ تورم را در استان‌های مختلف اعلام می‌کند که بر این اساس شاخص کل در مردادماه ۳۳۷.۸ بوده که نسبت به ماه گذشته ۳.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ۴۳.۲ درصد است. 

بر این اساس نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مردادماه برای خانوارهای کشور ۴۵.۲ درصد بوده است. در بررسی نرخ تورم گروه اصلی کالاها و خدمات در نظر گرفته می‌شود که شامل خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، دخانیات، پوشاک و کفش، مسکن-آب-برق و سایر سوخت‌ها، مبلمان و لوازم خانگی، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، تفریح و فرهنگ، آموزش، هتل و رستوران، کالاها و خدمات متفرقه است. 

در استان فارس شاخص کل قیمت برای خانوارهای این استان در مردادماه به ۳۲۹.۲ رسیده است که نسبت به شاخص کل کشوری که کمتر است اما نسبت به ماه قبل ۴.۶ درصد  افزایش را نشان می‌دهد. 

14000608104152273235001910

بررسی وضعیت استان فارس به لحاظ  نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مردادماه نشان می‌دهد که استان فارس در هر ۳ فاکتور خانوارها، خانوارهای روستایی و خانوارهای شهری تورمی بیش از میانگین کشوری را در تیرماه امسال تجربه کرده است. 

بر این اساس نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مردادماه در استان فارس ۴۸.۶ درصد است که از میانگین ۴۵.۲ درصدی کشور بیشتر است و این استان در این فاکتور در رتبه نهم پس از استان‌های ایلام، کردستان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، زنجان و کهگیلویه وبویراحمد قرار گرفته است. 

در نرخ تورم دوازده ماهه خانوارهای شهری نیز استان فارس بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد و حتی براساس این اعلام در این گروه بیشترین نرخ تورم ماهانه با ۴.۶ افزایش مربوط به استان فارس است.  براساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم دوازده ماهه خانوارهای شهری در کشور ۴۴.۵ درصد بوده که این نرخ در استان فارس ۴۷.۱ درصد است.

5214

در نرخ تورم دوازده ماهه خانوارهای روستایی نیز نرخ تورم استان فارس بالاتر از میانگین کشوری و این افزایش نسبت به نرخ تورم خانوارهای شهری نیز بیشتر است. براساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم دوازده ماهه خانوارهای روستایی در کشور ۴۸.۷ درصد است که این میزان در استان فارس ۵۴.۳ درصد محاسبه شده است.

در این فاکتور فارس پس از استان‌ کرمانشاه در رتبه دوم قرار گرفته که نسبت به ماه‌های گذشته نیز این تورم بیشتر شده است. 

بررسی آماری نشان از افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها در مردادماه نسبت به سال گذشته و حتی نسبت به ۴ ماه ابتدایی سال دارد. این گرانی‌ها مورد انتقاد و گلایه مردم بوده و لازم است که نظارت‌های بیشتری از سوی متولیان امر برای کنترل قیمت‌ها صورت گیرد. 

95

جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس در تحلیل تورم بالای فارس معتقد است عدم استفاده از حجم نقدینگی در تولید یکی از دلایل اصلی بالابودن تورم در استان است.

این استاد دانشگاه معتقد است تا زمانی که حجم نقدینگی استان فارس در دلالی و واسطه‌گری هزینه شود، نتیجه‌ای جز افزایش قیمت و تورم ندارد. به گفته نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس استفاده از نقدینگی در مسیری جز تولید به ویژه استفاده به شکل دلالی سبب می‌شود که هزینه زمین، مسکن و تامین کالاهای صنعتی و تولیدی بیشتر شود در نتیجه تورم در این بخش‌ها ایجاد می‌شود. 

قادری بهم ریختگی و عدم انسجام دستگاه‌ها در استان فارس برای کنترل بازار و تامین به موقع کالاها را دلیل دیگری برای بالا بودن نرخ تورم در استان می‌داند و معتقد است که این بهم ریختگی نتیجه‌ای جز آشفتگی بازار، مشکل در تولید و توزیع کالاها و گرانی ندارد. 

علیرضا پاک‌فطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس نیز پیش از این اعلام کرد که قیمت اقلام خوراکی از ابتدای سال بیش از ۲۵ درصد افزایش داشته که خیلی زیاد است. 

به گفته وی این افزایش یعنی به همین نسبت قدرت خرید مردم کم شده است در حالی که درآمدها افزایشی نداشته و این روند تا پایان سال ادامه دارد. پاک‌فطرت که معتقد است نباید این انتظار باشد که دولت جدید در چند ماه بتواند این تورم را کنترل کند‌، می‌افزاید: دولت منتخب تنها می‌تواند سرعت رشد قیمت را کنترل کند و ما امیدواریم که این اتفاق بیفتد. 

 به هر ترتیب تابستان امسال نیز مانند هر زمان دیگری در حال گذر است اما در این میان افزایش قیمت‌ها و تورم بوده که زندگی را برای مردم روز‌به‌روز سخت‌تر کرده است و به‌جاست که مسئولان بیش از گذشته به مردم و سفره‌های آنان فکر کنند. “منبع:تسنیم”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

جواد چهارشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۲:۴۹

نابودمون کردند به خداوندی خدا باگریه وبدبختی روزگار مگزرونیم جلو زنو بچم خجالت میکشم اجاره نشینی پدرمون در آورده … از خدا بترسید آخرتی هست

م. ن سه شنبه , ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۸:۱۵

به شخصه بهترین روش مبارزه با گرانی نخرریدن است. گران فروشی داریم دراین کشور و دولت رفیق تولید کننده و فروشنده است. خبری از حمایت از خریدار و مصرف کننده نیست.

آخرین اخبار