ایالات متحده به درخواست‌های رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، برای موشک‌هایی که بتوانند اعماق خط مقدم را در درگیری تقریباً یک ساله با روسیه هدف قرار دهند پاسخ داده است.

حالا نیروهای روسیه باید خود را با وضعیت جدید تطبیق دهند یا با خسارات فاجعه بار بالقوه‌ای روبرو خواهند شد.

این سلاح جدید- بمب قطری کوچک پرتاب شده از زمین (GLSDB)- به ارتش اوکراین اجازه می‌دهد تا اهدافی را در دو برابر برد توپخانه‌های مدرن HIMARS که آمریکا پیش از این برای اوکراین تامین کرده بود هدف قرار دهند. بنابر گزارش رویترز، اگر همانطور که انتظار می‌رود در بسته کمک تسلیحاتی آتی گنجانده شود، این بمب‌های قطری با برد ۱۵۱ کیلومتر تمام خطوط تدارکاتی روسیه در شرق کشور و همچنین بخشی از کریمه تحت اشغال روسیه را در دسترس ارتش اوکراین قرار می‌دهند.

این موضوع روسیه را مجبور خواهد کرد که تدارکات خود را حتی از این هم از خطوط مقدم دورتر کند و سربازانش را آسیب‌پذیرتر و برنامه‌ریزی برای هر حمله جدیدی را به شدت پیچیده‌تر کند.

آندری زاگورودنیوک، وزیر دفاع سابق اوکراین گفت: «این می‌تواند [حمله روسیه] را به طور قابل توجهی کند کند. همانطور که HIMARS به طور قابل توجهی بر روند رویدادها تأثیر گذاشت، این موشک‌ها می‌توانند حتی بیش از آن بر روند رویدادها تأثیر بگذارند.

موشک لیزری 1

GLSDB  یک بمب هدایت‌شونده با رهیابی جی‌پی‌اس است که می‌تواند با مانور دادن، اهداف دور از دسترس مانند مراکز فرماندهی را هدف قرار دهد. این بمب که به طور مشترک توسط شرکت تسلیحاتی SAAB و بوئینگ ساخته شده است، بمب قطر کوچک GBU-39 را با موتور موشک M26 ترکیب می‌کند، که هر دوی این اجزا در انبارهای ایالات‌متحده فراوان هستند.

به گفته منابع، این موشک هنوز با پرتابگرهای HIMARS سازگار نیست، اما ایالات متحده پرتابگرهای جدیدی را برای این موشک به اوکراین ارسال خواهد کرد. بر اساس سندی که رویترز بررسی کرده است،GLSDB  می‌تواند در اوایل بهار ۲۰۲۳ به ارتش اوکراین تحویل داده شود.

خطوط تدارکاتی آسیب‌پذیر

هنگامی که ایالات متحده برای اولین بار پرتابگرهای HIMARS را در ماه ژوئن به اوکراین ارسال کرد، موشک‌هایی با برد ۷۷ کیلومتر را همراه آن تامین کرد. این یک امتیاز بزرگ برای ارتش اوکراین بود و به ارتش این کشور اجازه داد تا انبارهای مهمات و تأسیسات ذخیره سلاح روسیه را نابود کند.

کارشناسان نظامی می‌گویند هنگامی که اوکراین بمب‌های گلاید جدید را در اختیار داشته باشد، روسیه باید تدارکات خود را از این هم از خط مقدم دورتر کند.

الکساندر موسیینکو، تحلیلگر نظامی اوکراینی، گفت: «ما در حال حاضر نمی‌توانیم به تأسیسات نظامی روسیه در فاصله بیش از ۸۰ کیلومتری دست یابیم. اگر بتوانیم تا نزدیکی مرز روسیه یا در کریمه اشغالی به آنها دسترسی داشته باشیم، مطمئناً این امر پتانسیل حمله نیروهای روسیه را کاهش خواهد داد.»

نکته مهم این است که اوکراین به زودی قادر خواهد بود از طریق بردیانسک و ملیتوپل به هر نقطه از مسیر زمینی به کریمه دسترسی داشته باشد. این امر روسیه را وادار می‌کند تا کامیون‌های تدارکاتی خود را از طریق پل کریمه که در یک حمله در ماه اکتبر به شدت آسیب دید، به سمت این شبه‌جزیره هدایت کند.

موسیینکو گفت: «روسیه از کریمه به‌عنوان یک پایگاه نظامی بزرگ استفاده می‌کند که از آنجا برای نیروهای خود در جبهه جنوبی نیروهای کمکی می‌فرستد. اگر سلاح‌هایی با برد ۱۵۰ کیلومتر داشتیم، می‌توانستیم به آن برسیم و ارتباط لجستیکی با کریمه را مختل کنیم.»

فراتر از تاثیر لجستیکی، افزودن یک سلاح دوربردتر به زرادخانه اوکراین می‌تواند به تزلزل اعتماد روسیه بیانجامد.

تام کاراکو، کارشناس تسلیحات و امنیت در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل، گفت که در حالی که اوکراین از سلاح‌هایی با برد بلندتر سود خواهد برد، GLSDB «می‌تواند یک گام بسیار مهم برای دسترسی بیشتر اوکراینی‌ها به مناطق جنگی و سردرگم کردن روس‌ها باشد.» “اکوایران”

سوءاستفاده جنسی از منشی جوان توسط مدیر شرکت