خبر خوش نماینده شیراز و زرقان از احداث آزادراه شیراز-سیاخ-کوار و دیگر پروژههای جادهای فارس
جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، از نهایی شدن مدل تأمین مالی پایدار برای اتصال ریلی حیاتی شیراز-بوشهر-عسلویه با سهم ۴۰ درصدی شرکتهای پتروشیمی خبر داد. وی در گفتوگو با اول فارس، ضمن تشریح جزئیات طرحهای مشارکتی برای تأمین مالی آزادراهها و بزرگراهها در استان فارس، تأکید کرد که با این مدل جدید، شبکه ریلی جنوب کشور طی کمتر از ۴ سال تکمیل خواهد شد و همزمان، بر تسریع در رفع موانع قانونی و ایمنسازی پروژههای جادهای موجود اصرار ورزید.
نماینده مردم شیراز و زرقان در تشریح آخرین وضعیت پروژههای کلان حملونقل استان فارس در گفتگو با اول فارس از برنامهریزی برای تأمین مالی پایدار خط ریلی شیراز-بوشهر-عسلویه با سهم ۴۰ درصدی شرکتهای پتروشیمی خبر داد. وی همچنین بر تسریع در ایمنسازی قطعات آزادراهی و تعریف مدلهای مشارکتی جدید برای پروژههای حیاتی استان تأکید کرد.
مدلهای جدید تأمین مالی در پروژههای جادهای
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص وضعیت پروژههای جادهای، جزئیات تازهای ارائه داد:آزادراه شیراز-بوشهر (قطعه اول): مذاکرات برای تخصیص سهم ۵۰ درصدی دولت در کنار سهم ۲۰ درصدی شهرداری و ۳۰ درصدی وزارت دفاع در جریان است. وی از رقابتها و پیگیریهایی در دولت برای واگذاری این قطعه به سرمایهگذار غیردولتی خبر داد.
قادری تاکید کرد آزادراه شیراز-اصفهان (قطعه ۸): متقاضیانی برای پذیرش سهم مالی بیشتر در این قطعه اعلام آمادگی کردهاند. با این حال، مشکل اخذ مصوبه جدید (ماده ۲۳) که حداقل یک سال زمان میبرد، اجرای قطعه ۸ را به تأخیر میاندازد.
وی در مورد رینگ دوم کمربندی شیراز گفت: طرح آزادراهی رینگ دوم (از پس کوهک شیراز، سیاخ دارنگون به کوار) با مدل تأمین مالی جدیدی در حال پیگیری است وتلاش داریم با مشارکت ۵۰ درصد دولت، ۲۰ درصد مشارکت باغشهریها و ۳۰ درصد سرمایهگذار (شرکت پیمانکاری) با اخذ مصوبه دولت و رفع موانع قانونی، این قطعه وارد فاز قرارداد و مراحل اجرایی شود.
بزرگراه شیراز-عسلویه با مشارکت صنایع
نماینده شیراز در زمینه جادهها، پیگیریها برای بزرگراه شدن ۱۱۰ کیلومتر حدفاصل فیروزآباد-جم (شیراز-عسلویه) در جریان است. با توجه به تردد بالای این مسیر، جلساتی با هلدینگ خلیج فارس و کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد برگزار شده تا این صنایع در قالب مدل مشارکتی ۵۰ درصد دولت، ۲۰ درصد صنایع و ۳۰ درصد پیمانکار برای ارتقای مسیر همکاری کنند. این طرح در صورت اجرا، امکان بازگشت هزینه از محل عوارض بزرگراهی را فراهم میسازد.
خط ریلی شیراز-شوهر تا عسلویه؛ تضمین منابع با پتروشیمیها
نماینده مردم زرقان در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به تولید ۵۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی در عسلویه، تأکید کرد که اتصال ریلی شیراز به بوشهر و عسلویه ضروری است گفت: به رغم فعال بودن پیمانکاران در ۱۱ قطعه مسیر شیراز-بوشهر، کندی در پرداختها انگیزه ادامه کار را کاهش داده است. برای تأمین منابع پایدار و تسریع در این پروژه حیاتی، مقرر شده است روز دوشنبه هفته آتی، جلسهای در مجلس با حضور نمایندگان، استانداران فارس و بوشهر، معاونین وزارت راه و نفت و شرکتهای پتروشیمی و راهسازی برگزار شود.
جعفر قادری در مورد ول نهایی نبرای تفاهمنامه مشارکتی این محور ریلی گفت تلاش داریم با ۳۰ درصد شرکتهای راهسازی ، ۴۰ درصد شرکتهای پتروشیمی و۳۰ درصد دولت که موافقت اکثر طرفین را به دست آورده، میتواند اتصال ریلی شیراز به بوشهر و عسلویه را در کمتر از ۳ تا ۴ سال محقق کند.
اولویتهای آتی خطوط ریلی فارس
وی در پایان، مسیر ریلی شیراز-بندرعباس را فعلاً در اولویتهای اول استان فارس ندانست و تأکید کرد که اولویتها به ترتیب شامل شیراز-بوشهر و عسلویه، شیراز-گل گهر و سپس شیراز-اهواز (برای ورود به کریدور شرق به غرب) است.
لابلای پروژه های ریز و درشت جدیدی که نماینده محترم تعریف کردند لطفا تکلیف اتمام پروژه راه آهن اقلید به یزد و بلوار قره پیری صدرا را هم مشخص فرمایید ، پروژه راه آهن اقلید یزد توسط دو رییس جمهور محترم فقط افتتاح شده بدون اتمام آن ، ۷ کیلومتر از باقیمانده پروژه قره پیری هم که در امر کاهش هزینه های سفر و ترافیک بسیار موثر است معطل تامین اعتبار توسط شهرداری است .