مردم توان خرید بلیط هواپیما با قیمت فعلی را هم ندارند با چه رویی می خواهید افزایش دهید

رییس کمیته حمل و نقل هوایی مجلس گفت: مردم توان خرید بلیط هواپیما با همین قیمت‌های موجود را هم ندارند و قیمت‌گذاری‌ها باید به طور معقول و با توجه به شرایط انجام شود. ایلنا:  پس از مخالفت‌های پی در پی با خواسته شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیط هواپیما بیش از آن میزانی که توصیب […]

رییس کمیته حمل و نقل هوایی مجلس گفت: مردم توان خرید بلیط هواپیما با همین قیمت‌های موجود را هم ندارند و قیمت‌گذاری‌ها باید به طور معقول و با توجه به شرایط انجام شود.

قیمت بلیط هواپیما

ایلنا:  پس از مخالفت‌های پی در پی با خواسته شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیط هواپیما بیش از آن میزانی که توصیب شد، این بار ایرلاین‌دار از کانال دیگری برای افزایش قیمت بلیط هواپیما وارد شدند و با رای دیوان عدالت اداری دوباره قیمت‌ها را بالا بردند. اساس و پایه این رای دیوان هم، موضوع مطرح شده در برنامه پنجم توسعه مبنی بر شناور سازی نرخ بلیط هواپیما بوده که البته این موضوع در برنامه ششم تکرار نشد.

افزایش قیمت بلیط هواپیما

در گذشته هر بار که شرکت‌های هواپیمایی قصد افزایش قیمت بلیط را داشتند بهانه‌ای برای افزایش کیفیت مطرح می‌کردند که در عمل اتفاقی حداقل در رشد کیفیت دیده نمی‌شد اما چند سالی است که رمز علمیات افزایش قیمت به «نوسان ارز» تغییر کرده و حتی دیگر برای اقناع تصمیم‌گیر بحث افزایش کیفیت را هم مطرح نمی‌کنند بلکه برای رسیدن به سود بیشتر و چانه‌زنی‌ها، تصمیم‌گیر را تغییر می‌دهند و در حالی که تنها تعیین کننده نرخ بلیط شورای عالی هواپیمایی است، این بار از دیوان عدالت اداری مجوزی برای افزایش قیمت بلیط گرفته‌اند.

از سیاست‌های سودجویی برای بالا بردن قیمت بلیط همین که حتی در بحث آزادسازی نرخ بلیط هواپیما، نسبت به اعمال کف قیمتی اقدام کردند تا برخی از ایرلاین‌ها با فروش بلیط با قیمت کمتر از اوقات کم مسافر، نرخ شکنی نکنند و قیمت پایین نیاید.

البته دور از انصاف است که هزینه‌های تحمیلی از سوی دولت به ایرلاین‌ها که در نهایت منجر به افزایش قیمت بلیط است را در نظر بگیریم و اگر دولت هم دغدغه توان خرید مردم را دارد چرا هزینه‌هایی مانند مالیات و انواع عوارض برای دستگاه‌های متعدد سازمانی را بر بلیط هواپیما وضع می‌کند؟

درباره این افزایش قیمت بلیط بدون مجوز متولی، رحمت‌الله فیروزی پوربادی، رییس کمیته حمل و نقل هوایی مجلس و عضو کمیسیون عمران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: تنها نهاد مجاز برای افزایش قیمت بلیط هواپیما شورای عالی هواپیما با محوریت سازمان هواپیمایی کشوری است.

وی ادامه داد: هر چند که دولت خود برنامه‌ای در نظر گرفت که نرخ بلیط آزاد باشد اما در نهایت متولی تصمیم‌گیر در این باره هم سازمان هواپیمایی کشوری است که در نهایت نرخ تعیین شده باید به تایید ستاد تنظیم بازار برسد تا با توجه به شرایط درباره قیمت نهایی بلیط تصمیم گرفته شود.

رییس کمیته حمل و نقل هوایی مجلس و عضو کمیسیون عمران ادامه داد: مردم توان خرید بلیط هواپیما با همین قیمت‌های موجود را هم ندارند و قیمت‌گذاری‌ها باید به طور معقول و با توجه به شرایط انجام شود.

وی افزود: البته باید شرایط شرکت‌های هواپیمایی را هم در نظر گرفت و مدیران ایرلاین‌ها می‌گویند این نرخ بلیط، افزایش نرخ ارز، افزایش سایر هزینه‌ها و … را پوشش نمی‌دهد. اما در نهایت متولی دولت است و دولت می‌تواند با اقداماتی هزینه تمام شده بلیط برای مردم را کاهش دهد و بخشی از افزایش هزینه‌ها را به ایرلاین‌ها منتقل نکند.

مطالب مرتبط

هواپیمایی کشوری: پروازها از ساعت ۲۱ امشب تا ۶ صبح فردا لغو می‌شود

فرود اضطراری هواپیما بخاطر پیدا شدن موش زنده در غذای یک مسافر

ببینید|فرآیند ساخت هواپیمای « ایلیوشین ایل-۷۶ » در روسیه(+ویدئو)

نظرات

  • ناشناس

    تاریخ : ۲۸ - دی - ۱۴۰۲

    این کار افزایش قیمت کار ذرستی است جون در وضعیت تحریم هستیم و هواویماها قطعات یدمی ندارند و هرجه بار این هواپیماها بیشتر باشد هطر سقئطشان بیشتر میشود با کران کردن هواپیما هم مسافرکمترو هم استهلاک کمتر برای هواپیماها است مسافران پولدارجور مسافران فقیر را میکشند


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۸ - دی - ۱۴۰۲

    مگه مردم خریدار بلیط هواپیما هستند خودشان استفاده می‌کنند و مشکلی هم نیست اختلاص می‌کنند پرداخت میکنند