چاپ کد خبر: 1179
30 مهر 1397

خشکیدگی تلخ چشمه بناب ارسنجان

خشکسالی نفس چشمه چندین هزار ساله بناب ارسنجان را گرفت.به گزارش اول فارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: از آغاز امسال آب چشمه بناب ارسنجان رو به کاهش گذاشت و اکنون کاملا خشک شد.
سید محمد جعفر ناظم السادات پایین رفتن سطح آب در دشت ارسنجان و خشکیدگی چشمه بناب این شهرستان را خطر آفرین دانست و افزود: این اتفاق زنگ خطری است تا نسبت به اتخاذ راهکار‌های جلوگیری از صدمات و آسیب‌های خشکسالی اقدام شود .
استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: بررسی سالانه سطح بارش‌ها در ۲۰ سال گذشته در دشت ارسنجان نشانگر آن است که روند سطح آب‌های زیرزمینی در این منطقه نزولی و برداشت آب از سفره‌های زیر زمینی بیش از آب تجدپذیر وارد شده به آبخوان‌ها بوده است.

چشمه بنابوی با بیان اینکه بر پایه نقشه‌های مطالعاتی در منطقه ارسنجان، آب چشمه بناب از کوه‌های دامنه جنوبی شهر ارسنجان فراهم می‌شد ادامه داد: کاهش سطح آب در پایین دست ارسنجان و در نزدیکی علی آباد ملک و در زیردست این کوه‌ها بسیار خطر بوده و نقش اساسی در خشکیدگی چشمه بناب داشته است. 
وی اضافه کرد: آب در بخشی از این شهرستان از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ از تراز ۱۵۷۵ متر به تراز  ۱۵۲۰ متر رسیده است. 
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: جوشش دوباره آب چشمه بناب در گرو کاهش برداشت و سیاست نکاشت است .
ارسنجان در ۱۲۵ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار