چاپ      کد خبر: 143336
25 اردیبهشت 1403

خواص جادویی سدر برای پوست و مو که تا به حال به گوشتان نخورده!

گیاهان دارویی بسیاری وجود دارند که داری خواص خارق العاده ای برای بدن هستند یکی از این گیاهان جادویی سدر است که دارای خواص باورنکردنی برای وست و مو و…است.اگر شما هم کنجکاو هستید تا از خواص معجزه‌گر این گیاه شگفت‌انگیز بیشتر بدانید، پس در ادامه از این مطلب با ما همراه باشید.

خواص سدر

خواص سدر برای پوست صورت

گیاه سدر دارای خواص ارزشمندی برای سلامت و زیبایی پوست است. این گیاه کهن با ترکیبات طبیعی و آنتی‌اکسیدانی خود، راهکارهای موثری برای مراقبت از پوست ارائه می‌دهد، از جمله اینکه:

روشن کردن پوست

گیاه سدر با خواص ضدباکتری و ضدقارچی خود می‌تواند پوست صورت را از آلودگی‌ها، چربی اضافی و سلول‌های مرده پاکسازی کرده و به روشن‌شدن و بهبود رنگ آن کمک کند. همچنین با اثرات ضدالتهابی و ضدعفونی‌کنندگی خود، به درمان آکنه، جوش‌های التهابی و تنظیم ترشح چربی پوست یاری می‌رساند.

حفظ رطوبت پوست

سدر با ویژگی مرطوب‌کنندگی طبیعی، رطوبت پوست را حفظ کرده و برای پوست‌های خشک یا دهیدراته بسیار مفید است. این گیاه غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، با مبارزه علیه رادیکال‌های آزاد، از پیری زودرس پوست پیشگیری می‌کند و با تحریک تولید کلاژن و الاستین، به تقویت و جوانسازی پوست کمک شایانی می‌نماید.

درمان التهابات

علاوه بر این، خواص ضدالتهابی سدر می‌تواند التهابات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و قرمزی را تسکین بخشد. این گیاه همچنین به بستن منافذ باز پوست یاری می‌رساند و از ایجاد چربی و جوش‌های سرسیاه جلوگیری می‌کند.

خواص سدر

خواص سدر برای مو

سدر همچنین دارای خواص گسترده‌ای برای مو است که نباید از آن غافل شد. مهم‌ترین مزایای استفاده از سدر یا محصولات مراقبتی ساخته شده با این گیاه به شرح زیر است:

تقویت موها

از جمله خواص سدر برای مو می‌توان به تقویت ریشه موها اشاره کرد. مصرف این ماده طبیعی سبب افزایش ضخامت موها و جلوگیری از شکنندگی و آسیب‌دیدگی آنها می‌شود.

پیشگیری از ریزش مو

استفاده از ماسک‌ها و محصولات مو حاوی سدر می‌تواند به پیشگیری از ریزش مو کمک کند. به همین دلیل در صنعت آرایشی و بهداشتی برای ساخت محصولات ضد ریزش از این گیاه استفاده می‌شود.

 تغذیه موها

سدر حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که به تغذیه و تقویت موها کمک می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت استفاده از این گیاه باعث می‌شود تا هر آنچه را که مو‌ برای سالم ماندن و زیبایی به آن احتیاج دارد، در اختیارش قرار گیرد.

جلوگیری از شوره سر

اثر ضد شوره سدر باعث می‌شود که استفاده از محصولات مو حاوی این عصاره، پوست سر را تمیز و بدون شوره کند.

 نرم کردن موها

درمان خشکی و آسیب‌دیدگی مو و افزایش نرمی از دیگر مزایای استفاده از سدر برای مو است.

خواص سدر

خواص سدر برای کف پا

این گیاه ارزشمند با ویژگی‌های مرطوب‌کنندگی، به رفع خشکی و ترک‌های کف پا کمک شایانی می‌کند. روغن سدر همچنین با خواص ضدقارچی و ضدباکتری قوی، می‌تواند قارچ‌ها و باکتری‌های مولد بوی نامطبوع پا را از بین ببرد.

این گیاه دارویی شگفت‌انگیز دارای اثرات ضدالتهابی نیز است بنابراین می‌توانید برای تسکین درد، خستگی و التهاب کف پاهای خود، ماساژ با روغن سدر را امتحان کنید.

علاوه بر موارد فوق، سدر با قابلیت ضدقارچی و ضدباکتری که دارد، می‌تواند به درمان عفونت‌ها و قارچ‌های کف پا (مانند کچلی کف پا) کمک کند.

خواص صابون سدر برای درمان عرق سوز

گیاه سدر با خواص چندگانه‌ی درمانی خود، می‌تواند راهکار موثر و طبیعی برای مقابله با عرق سوز و عوارض ناشی از آن باشد. این گیاه دارویی با اثرات ضدالتهابی خود، می‌تواند قرمزی، التهاب و خارش ناشی از عرق سوز را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

علاوه بر این، سدر با دارا بودن ترکیبات ضدمیکروبی قوی، توانایی مقابله با عفونت‌های پوستی ناشی از عرق سوز را دارد و از گسترش آن‌ها جلوگیری می‌کند. این گیاه با طبیعت خنک خود، می‌تواند سوزش و التهابات پوستی را التیام بخشیده و حس خنکی مطبوع را به ارمغان آورد.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم سدر، قابلیت جذب رطوبت بالای آن است. این خاصیت به خشک شدن سریع‌تر نواحی مرطوب و عرق کرده کمک می‌کند و از این طریق، از رشد و تکثیر قارچ‌ها و باکتری‌های عامل عرق سوز پیشگیری می‌کند.

خواص سدر

ماسک های کاربردی سدر

ماسک سدر و حنا برای رفع لک‌های پوستی

برای از بین بردن جوش، شفاف شدن پوست و رفع لک و تیرگی پوست‌تان، مقداری حنای بی‌رنگ و پودر سدر را به یک اندازه مخلوط کرده به پوست خود بمالید تا با گذشت زمان تیرگی‌های پوست کم رنگ شود.

ماسک سدر و مورد درمانی برای ریزش مو

۵۰ گرم حنای بی‌رنگ را با ۱۵۰ گرم سدر و ۱۵۰ گرم مورد ترکیب کنید و روی موها بگذارید، بعد از گذشت مدت زمان نیم ساعته موهای خود را بشویید، این ماسک برای جلوگیری از ریزش مو عالی است و ریشه مو را محکم می‌کند.

ماسک سدر و آبلیمو برای سفید کردن دست‌ها

برای سفید شدن دست و بدنتان سدر و آبلیمو رو با هم ترکیب کنید تا به شکل خمیری نه سفت و نه بسیار شل در آید سپس آن را به تمام قسمت‌های بدنتان بمالید و ۱۵ دقیقه بعد بشویید.

ماسک سدر برای از بین بردن جای زخم و سوختگی

برای بهبود جای سوختگی و زخم‌های سطحی، مقداری پودر سدر را با آب مخلوط کنید تا خمیری شکل شود و سپس روی زخم بمالید و بعد از گذشت چند دقیقه، آن را بشویید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار