چاپ کد خبر: 55410
8 خرداد 1400

خوراکی‌های خوشمزه‌ی تابستانی که باعث نفخ و چربی شکم می‌شوند

people making food outdoor

به گزارش اول فارس، تابستان هم کم‌کم دارد از راه می‌رسد‌. فصلی که علارغم گرمای طاقت‌فرسای خود، همچنان جزء یکی از محبوب‌ترین فصل‌ها به شمار می‌رود. بسیاری از افراد در این فصل به انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای مثل طبیعت‌گردی، استخر رفتن، ورزش کردن، پیاده‌روی، دریافت ویتامین D از نور خورشید و البته خوردن خوراکی‌های خوشمزه‌ی تابستانی می‌پردازند.

اگر قصد کاهش وزن یا حفظ وزن فعلی‌اتان را دارید، باید حسابی حواستان را جمع مواد غذایی مصرفی خود کنید تا تمام گرسنگی کشیدن‌ها و عرق‌ کردن‌هایتان در باشگاه بی‌نتیجه نشود. مصرف بعضی از خوراکی‌ در تابستان باعث نفخ و چربی شکم می‌شود و میکروبیوم روده را مختل می‌کند. باید از این دسته از خوراکی‌ها دوری کنید. در این مطلب با مواد غذایی مضر در تابستان آشنا می‌شوید‌. تا پایان مقاله در کنار ما باشید.

بدترین خوراکی‌ها در تابستان

در ادامه مواد غذایی را به شما معرفی می‌کنیم که باعث التهاب، نفخ و مشکلات گوارشی دیگر می‌شوند. علت این موضوع وجود چربی، سدیم و قند زیاد در آن‌ها است. کالری این خوراکی‌ها شما را سیر نمی‌کند که این موضوع باعث می‌شود بیشتر غذا بخورید.

جالب است بدانید که بعضی از مواد غذایی که آن‌ها را سالم تلقی می‌کنیم هم در این لیست قرار دارند، چون بلافاصله بعد از مصرف باعث نفخ و احساس سنگینی می‌شوند.

۱. پیتزا

درست خواندید. پیتزا در صدر لیست بدترین مواد غذایی در تابستان قرار می‌گیرد. در شب‌های تابستان زمانی که ناهار یا شام ندارید، اولین گزینه‌ای که به ذهنتان می‌رسد پیتزا است‌. پیتزا غذایی بسیار لذیذ بوده که از کوچک و بزرگ طرفدار آن هستند.

ممکن است برای خوردن یک پیتزای‌ چرب که پر از پنیر پیتزا است، وسوسه شوید، اما باید به این موضوع توجه کنید که این غذای لذت‌بخش دشمن شکم شما است.

با خوردن پیتزا باید با شکم صاف و تخت هم خداحافظی کنید‌! چربی زیاد پیتزا باعث می‌شود احساس نفخ کنید و سدیم آن هم شما را در معرض خطر بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی قرار می‌دهد.

۲. سالاد سیب‌زمینی

شاید تعجب کنید که چرا سالاد سیب‌زمینی جزء بدترین خوراکی‌ها در تابستان به شمار می‌رود، چراکه یک غذای سالم و مقوی به نظر می‌آید. اما چیزی که این غذا را ناسالم می‌کند، وجود سس مایونز فراوان در آن است. سس مایونز سس ناسالمی است که با روغن سبزیجات (مثل روغن آفتاب‌گردان، روغن ذرت یا روغن سویا) تهیه می‌شود و مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۶ دارد که التهاب‌زا هستند.

خوردن مقدار زیادی از مواد غذایی التهاب‌زا می‌تواند تعادل باکتری‌های خوب در بدن را به هم بریزد و منجر به مشکلات زیادی از افزایش وزن تا مشکلات پوستی شود. بنابراین در تابستان دور این غذای به ظاهر سالم را خط بکشید.

۳. ناگت مرغ

ناگت مرغ هم یکی دیگر از غذاهای محبوب است که خوردن آن در شب‌های تابستان حسابی می‌چسبد. اما متأسفانه این غذای لذیذ دشمن شکم صاف محسوب می‌شود. ناگت مرغ سرشار از چربی‌ها و کربوهیدرات‌هایی است که باعث می‌شوند احساس سنگینی و نفخ کنید.

۴‌. شکلات

این موضوع را رد نمی‌کنیم که شکلات تلخ یک خوراکی سالم است و فواید متعددی برای سلامتی بدن دارد. اما زمانی که صحبت از شکم صاف و تخت می‌شود، همه چیز تغییر می‌کند، چون شکلات با نفخ در ارتباط است.

یک مطالعه از افراد مبتلا به نفخ پرسید فکر می‌کنند کدام ماده‌ی غذایی باعث ابتلای آن‌ها به نفخ و مشکلات گوارشی دیگر شده است. مشخص شد که شکلات در صدر مواد غذایی نفخ‌آور قرار گرفت. نمی‌گوییم مصرف شکلات را به‌کلی قطع کنید، اما دست‌کم به مقدار کم آن را مصرف کنید.

۵. میلک‌شیک

milkshakeمیلک‌شیک

محصولات لبنی منجر به نفخ در همه‌ی افراد نمی‌شوند، اما اگر به لاکتوز حساسیت دارید، باید از این خوراکی دوری کنید. حتی کسانی که می‌توانند به‌راحتی محصولات لبنی را هضم کنند هم باید از مصرف میلک‌شیک در تابستان اجتناب کنند، چون این خوراکی سرشار از بستنی، شکلات، خامه‌ی زده شده و مواد دیگری است که همگی حاوی مقدار زیادی قند و کالری هستند.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف میلک‌شیک روی رگ‌های خونی اثر منفی می‌گذارد. بنابراین ملیک‌شیک نه تنها باعث می‌شود رسیدن به اندام دلخواهتان دست‌نیافتنی شود، بلکه روی جریان خون‌اتان هم تأثیرات منفی می‌گذارد.

۶. آدامس

آدامس جویدن به نظر بی‌خطر می‌آید. نکته‌ای که وجود دارد این است که هنگامی که آدامس می‌جوید، هوای بیشتری می‌بلعید که این موضوع منجر به نفخ می‌شوید. اگر آدامس جویدن عادت همیشگی‌اتان است، بهتر است هرچه زودتر این عادت مضر را ترک کنید. لازم نیست یک‌دفعه این کار را انجام دهید. به‌تدریج تعداد دفعاتی که آدامس می‌جوید را کاهش دهید.

۷‌. تخم‌مرغ

تخم‌مرغ یک ماده‌ی غذایی سالم است که ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارد. اما همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، بعضی از مواد غذایی که سالم تلقی می‌کنیم هم می‌توانند منجر به نفخ و بزرگ شدن شکم شوند.

تخم‌مرغ باعث می‌شود دچار یبوست و گاز شوید. یبوست عارضه‌ای است که باعث سفت و خشک شدن مدفوع و کاهش تعداد دفعات دفع آن می‌شود. یبوست علت مختلفی دارد و یکی از علل آن خوردن مواد غذایی کم‌فیبر است.

۸. موز نرسیده

موز می‌تواند در تنظیم قند خون، بهبود سلامت گوارشی، کاهش وزن و تقویت سلامت قلب مفید باشد‌.

فکر نمی‌کنیم کسی پیدا شود که از خواص موز شگفت‌انگیز برای سلامتی بدن خبر نداشته باشد! موز میوه‌ای خوش‌طعم و خوشمزه است که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوعی مثل پتاسیم، منیزیم، ویتامین ب ۶، پروتئین، ویتامین سی، مس و فیبر است. اما خوردن موز رسیده ایده‌ی خوبی نیست‌.

موز سبز و نرسیده تانن زیادی دارد که باعث می‌شود دچار یبوست شوید. علاوه بر این، موز نرسیده کربوهیدرات غیرقابل‌هضم دارد که شما را دچار نفخ می‌کند. بنابراین اگر موز سبز خریدید، تا زمانی که رنگ آن زرد شود، آن را مصرف نکنید.

۹. دونات

خوردن دونات به‌عنوان یک عصرانه‌ی تابستانی یا میان ‌وعده‌ی لذیذ ایده‌ی خوبی به نظر می‌آید. اما کسانی که می‌خواهند شکمی صاف و تخت داشته باشند، باید دور دونات را خط بکشند. دونات سرشار از قند است و به همین علت باعث التهاب می‌شود. علاوه بر این، دونات در چربی زیاد سرخ می‌شود که مشخص است این موضوع برای سلامتی بدن بسیار مضر است.

۱۰. گوجه‌فرنگی

tomatoes in a basketگوجه‌فرنگی

حتما فکرش را هم نمی‌کردید که گوجه‌فرنگی را در لیست بدترین مواد غذایی در تابستان ببینید‌. اما واقعیت این است که این ماده‌ی غذایی باعث تولید اسید معده می‌شود که این موضوع رفلاکس اسید معده را به همراه دارد.

گوجه‌فرنگی ماده‌ی غذایی است که زیاد از آن استفاده می‌کنیم و حذف کامل آن از رژیم غذایی امکان‌پذیر نیست. بنابراین بهتر است مصرف آن را به حداقل برسانید.

۱۱. نوشیدنی‌های انرژی‌زا

در روز‌های گرم تابستان نوشیدن یک قوطی نوشیدنی انرژی‌زای خنک خیلی می‌چسبد. اما باید به فکر عواقب این کار باشید. در فصل تابستان زیاد در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید و به همین دلیل آب بدنتان کم می‌شود. اگر نوشیدنی انرژی‌زا هم بخورید، بدنتان بیشتر دچار کم‌آبی می‌شود.

این نوشیدنی‌های کافئین‌دار بدن را دهیدراته می‌کنند که این موضوع منجر به یبوست می‌شود. یبوست باعث می‌شود معده‌ پر شود و نتواند غذا را به‌درستی هضم کند. علاوه بر این زمانی که بدنتان دهیدراته شود، بیشتر پف می‌کنید.

۱۲. بیسکوییت

زمانی که بین وعده‌های غذایی گرسنه می‌شوید و هوس خوردن یک میان‌ وعده‌ی خوشمزه می‌کنید، بیسکوییت به‌عنوان یک گزینه‌ی ساده و سریع به ذهنتان می‌آید. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، وجود مقدار زیادی قند و چربی‌های ناسالم در این خوراکی است که باعث می‌شود سایز دور کمرتان افزایش پیدا کند.

۱۳. سیب

«خوردن روزانه‌ یک عدد سیب شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز می‌کند.» به احتمال زیاد شما هم این جمله را شنیده‌اید و الان برایتان این سوال پیش آمده که پس چرا این میوه‌ی سالم جزء بدترین مواد غذایی در تابستان قرار می‌گیرد؟

سیب میوه‌ای است که فیبر خیلی زیادی دارد و ممکن است معده را پر کند که این موضوع باعث می‌شود پف کنید‌. در تابستان سیب کمتری بخورید.

۱۴. فست‌فود

سیب‌زمینی سرخ‌کرده، همبرگر و غذاهایی از این دست جزء فست‌فودها محسوب می‌شود. هضم فست‌فودها دشوار است، چون ترکیبات ناسالم زیادی دارند. از جمله‌ی این ترکیبات می‌توانیم به چربی‌های ناسالم مثل چربی‌های اشباع شده و حتی چربی‌های ترانس اشاره کنیم که باعث التهاب می‌شوند.

اگر می‌خواهید شکمی صاف و اندامی زیبا داشته باشید، تا جای ممکن از مصرف فست‌فود خودداری کنید و خودتان در خانه غذاهای سالم و مقوی درست کنید.

۱۵. سبزیجات صلیبی

Broccoliسبزیجات صلیبی

فکر کنید آخرین باری که کلم‌بروکلی، کلم، گل‌کلم یا کلم‌پیچ خوردید، چه حسی پیدا کردید؟ اگر دچار نفخ شدید، از مصرف این نوع سبزیجات در تابستان اجتناب کنید. بدن انسان‌ها آنزیم لازم را برای تجزیه‌ی رافینوز ندارد. رافینوز یک قند پیچیده است که معمولا در سبزیجات صلیبی یافت می‌شود.

به همین دلیل زمانی که این سبزیجات به روده ورود پیدا می‌کنند، توسط باکتری‌ها تخمیر می‌شوند و متان، کربن‌دی‌اکسید و هیدروژن تولید می‌کنند که همگی منجر به گاز می‌شوند.

۱۶. میان وعده‌های حاوی سدیم زیاد

حتما شما هم به یاد دارید که در بچگی (و حتی همین الان!) چقدر از خوردن بیسکوییت‌های نمکی یا چوب‌شور لذت می‌بردیم. قبل از خوردن خوراکی‌هایی مثل چیپس که سدیم زیادی دارند، به این فکر کنید که این لذت کوتاه‌مدت ارزش دور شدن از اندام ایدئالتان را دارد؟ مطمئنا جوابتان منفی خواهد بود.

مطالعه‌ی انجام شده در دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسید که مصرف روزانه‌ی چیپس منجر به افزایش وزن شرکت‌کنندگان شد. چیپس جزء خوراکی‌هایی است که نمی‌توان به خوردن مقدار کمی از آن قانع شد. در بیشتر مواقع زمانی که بسته‌ی چیپس را باز می‌کنیم، کل آن را می‌خوریم.

بنابراین باید به‌کلی این خوراکی مضر و ناسالم را از رژیم غذایی خود حذف کنیم. اگر عاشق چیپس هستید و نمی‌توانید مصرف آن را ترک کنید، دست‌کم خودتان با روغن و نمک ‌کم چیپس خانگی درست کنید. با این کار می‌توانید روی مواد اولیه‌ی چیپس و میزان کالری که دریافت می‌کنید نظارت داشته باشید.

۱۷. قهوه

قهوه‌ یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار محسوب می‌شود که کالری کمی دارد و جلوی گرسنگی را می‌گیرد. اما متأسفانه باید بگوییم که نوشیدن قهوه در تابستان توصیه نمی‌شود. مطالعات علت این موضوع را توضیح داده‌اند.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که قهوه باعث ترشح هورمون گاسترین می‌شود که می‌تواند منجر به تکرر ادرار شود. علاوه بر این، مصرف زیاد قهوه باعث کم‌آب شدن بدن می‌شود. در تابستان احتمال کم‌آبی بدن بیشتر از فصل‌های دیگر است. اگر قهوه‌ هم بنوشید، دچار کم‌آبی شدید می‌شوید. بنابراین مصرف قهوه را در فصل تابستان به حداقل برسانید.

۱۸. چای شیرین

چای هم مانند قهوه به‌عنوان یک ادرارآور عمل می‌کند که این موضوع باعث خروج نمک و آب از بدن می‌شود و کم‌آب شدن بدن را به دنبال دارد. کم‌آبی بدن و اشعه‌های قوی خورشید در فصل تابستان ترکیب خوبی برای سلامتی بدن نیستند.

اگر نمی‌توانید نوشیدن چای و قهوه را ترک کنید، دست‌کم آب زیادی بنوشید تا احتمال ابتلا به کم‌آبی در شما کاهش پیدا کند. نوشیدن چای داغ در روزهای گرم تابستان لذت‌بخش نیست. به جای چای، یک شربت خانگی خوشمزه و خنک درست کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

۱۹. اسفناج خام

اسفناج به‌طرز شگفت‌آوری سالم است، اما مقدار زیادی فیبر محلول و الیگوساکارید دارد که هر دو باعث نفخ جدی می‌شوند. اسفناج را به‌صورت خام مصرف نکنید و در عوض آن را با مقداری سیر و روغن زیتون سرخ کرده و به‌عنوان یک ناهار یا شام سبک نوش جان کنید. این طرز طبخ باعث تجزیه‌ی فیبرهای نفخ‌‌آور می‌شود.

۲۰. نوشیدنی‌های گازدار

drinking sodaنوشیدنی‌های گازدار

در فصل تابستان که تشنه می‌شویم، فقط دلمان می‌خواهد یک نوشیدنی خنک بخوریم؛ فرقی ندارد آن نوشیدنی سالم باشد تا نه. طبیعی است که این موضوع ما را از رسیدن به اندامی زیبا دور می‌کند. نوشیدنی‌های گازدار منجر به نفخ شدید می‌شوند. تمام تلاش‌اتان را بکنید که هر وقت تشنه شدید، تشنگی‌اتان را با آب (و نه نوشیدنی‌های مضر) برطرف کنید.

۲۱. بستنی

چه چیزی بیشتر از خوردن یک بستنی خنک در عصرهای داغ تابستان می‌چسبد؟ اما متأسفانه باید بگوییم که خوردن بستنی در تابستان توصیه نمی‌شود. بستنی از آن دسته‌ از خوراکی‌های وسوسه‌کننده‌ای است که کالری زیادی دارد و منجر به اضافه وزن می‌شود.

علاوه بر این، لاکتوز موجود در بستنی می‌تواند باعث نفخ، گاز و به‌طور کلی ناراحتی معده شود؛ حتی اگر دچار ناتوانی در تحمل لاکتوز نباشید. پس هر چقدر هم که سخت است، باید مصرف بستنی را در فصل تابستان محدود کنید.

۲۲. هات‌داگ

هات‌داگ جزء غذاهایی است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. علت اینکه هات‌داگ در فهرست بدترین مواد غذایی در تابستان قرار گرفته، وجود مقدار زیادی سدیم و نیترات در آن است.

این دو ترکیب علاوه بر اینکه باعث نفخ می‌شوند، احتمال ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را هم افزایش می‌دهند. اگر نمی‌خواهید دچار نفخ، چربی شکم و سرطان شوید، از مصرف این غذای مضر پرهیز کنید.

۲۳. میوه‌ی خشک شده

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای میوه‌ی تازه، میوه‌ی خشک شده بخورند و از تردی آن لذت ببرند. شاید فکر کنید میوه‌ی خشک شده یک میان ‌وعده‌ی سالم و مقوی است، اما لازم است بدانید که میوه‌ی خشک شده فاقد آب بوده و بیشتر از میوه‌ی تازه قند دارد. برای اینکه شکم‌اتان را صاف کنید، مواد غذایی را به‌عنوان میان وعده انتخاب کنید که بدن‌ را دهیدراته نمی‌کنند و قند زیادی ندارند.

۲۴. پنیر فرآوری شده

نظرات درباره‌ی پنیر متناقض است. با این حال تحقیقات نشان می‌دهند که پنیر فرآوری شده حاوی رنگ، طعم‌دهنده، مواد نگهدارنده و ترکیبات مضر دیگر است که نه تنها برای سلامتی بدن مضر هستند، بلکه احتمال ابتلا به نفخ و اضافه وزن را هم بالا می‌برند.

حذف پنیر از رژیم غذایی ایرانیان که هر روز صبح در وعده‌ی صبحانه نان و پنیر می‌خورند، دشوار است. بنابراین کاری که می‌توانید بکنید این است که آن را به میزان کمتری مصرف کنید و به‌مرور به جای آن مواد غذایی سالم دیگر را در وعده‌ی صبحانه بخورید.

۲۵. هسته‌ی هندوانه

همه‌ی ما در فصل تابستان چندین بار هندوانه می‌خوریم. بسیاری از افراد هسته‌ی هندوانه را هم می‌خورند. شواهد نشان می‌دهند که هسته‌ی این میوه‌ی تابستانی منبع عالی پروتئین و چربی‌های سالم است. با این حال خوردن آن ممکن است روده را مسدود کند و باعث درد و ناراحتی شود. بنابراین به خوردن هندوانه‌ی بدون هسته قناعت کنید.

۲۶. سیب‌زمینی سرخ‌کرده

سیب‌زمینی سرخ کرده یا فرنچ‌فرایز ترد و پرچرب به همراه نوشابه‌ی خنک یک ناهار یا شام رویایی در تابستان را تشکیل می‌دهد. نکته‌ای که وجود دارد این است که این غذا با چربی و نمک زیاد تهیه می‌شود که هر دو برای سلامتی مثل سم هستند. به هیچ وجه از بیرون این غذا را سفارش ندهید و خودتان دیربه‌دیر آن را در خانه درست کنید.

۲۷. آب‌میوه

بعد از یک روز کاری شلوغ، زمانی که به خانه می‌رسیم و حسابی گرممان است، دوست داریم یک نوشیدنی خوشمزه مثل آب‌میوه بخوریم. پیش خودتان فکر می‌کنید میوه که سالم است، پس حتما مصرف آب‌میوه ایرادی ندارد. اما این واقعیت نیست. آب‌میوه‌های فرآوری شده قند زیادی دارند.

قند توانایی بدن را برای تولید کلاژن کاهش می‌دهد. متخصصان توصیه می‌کنند میوه (و نه آب‌میوه) بخورید تا از خواص فراوان آن برای سلامتی بدن بهره‌مند شوید.

سخن آخر

در فصل تابستان گزینه‌های جذاب و لذت‌بخش زیادی برای خوردن وجود دارد. اما اگر می‌خواهید شکم‌اتان را صاف و تخت کنید و گرفتار نفخ نشوید، باید به آنچه در این فصل می‌خورید توجه ویژه‌ای کنید. در این مطلب ۲۷ ماده‌ی غذایی مضر در تابستان را به شما معرفی کردیم که منجر به نفخ و چربی شکم می‌شوند. ۹۰ درصد این خوراکی‌ها وسوسه‌برانگیز هستند. بنابراین باید تمام تلاش‌اتان را بکنید تا جلوی هوستان را برای خوردن آن‌ها بگیرید.منبع: eat this

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار