تیتر اول

خوردن مولتی‌ویتامین‌ تاثیری بر طول عمر ندارد

در حالی‌که مزایا و معایب مصرف منظم مولتی‌ویتامین‌ها هنوز نامشخص است ولی ممکن است برای برخی از گروه‌ها که کمبودهای تغذیه‌ای دارند مفید باشند.

اول فارس : طبق مطالعه جدیدی که محققان مرکز ملی سرطان در ایالات متحده انجام داده‌اند، مصرف مولتی‌ویتامین‌ها بر طول عمر تاثیری ندارد. دکتر اریکا لافت‌فیلد، سرپرست این گروه محققان، می‌گوید که بسیاری از مردم جهان، به‌ویژه در ایالات متحده، به امید بهبود سلامت سراغ مولتی‌ویتامین‌ها می‌روند، در حالی‌که مزایا و معایب مصرف منظم مولتی‌ویتامین‌ها هنوز نامشخص است.

به گزارش وری‌ول‌هلت، لافت‌فیلد و گروهش داده‌‌های نزدیک به ۴۰ هزار بزرگسال آمریکایی را، که با ردیابی‌ بیش از ۲۰ سال موافقت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. نتایج این مطالعه در «جاما نت‌ورک اوپن» (JAMA Network Open، مجله پزشکی انجمن پزشکی آمریکا) منتشر شد. داده‌های این مطالعه از سه مطالعه آینده‌نگر کلان و متنوع از نظر جغرافیایی به دست آمد که ۳۹۰ هزار و ۱۲۴ نفر در ایالات متحده را دربر می‌گرفت. شرکت‌کنندگان عموما سالم بودند و سابقه سرطان یا دیگر بیماری‌های مزمن نداشتند.

این مطالعه نشان داد که مصرف مولتی‌ویتامین نه موجب کاهش خطر مرگ می‌شود و نه بر مرگ ناشی از سرطان، بیماری قلبی یا بیماری‌های عروق مغزی تاثیر می‌‌گذارد. با این همه آیا باید مصرف مولتی‌ویتامین را کنار گذاشت؟

احتمالا انتظار نداشتید که مولتی‌ویتامین‌‌ها کمک کنند همیشه زنده بمانید و حالا با پی بردن این موضوع بخواهید مصرفشان را قطع کنید. لافت‌فیلد می‌گوید به‌رغم اینکه مولتی ویتامین‌ها خطر مرگ‌ومیر در بزرگسالان سالم را کم نمی‌کنند، اما ممکن است برای برخی از گروه‌ها که کمبودهای تغذیه‌ای دارند مفید باشند.

ونسا کینگ، متخصص تغذیه از ایالات متحده، می‌گوید که بزرگسالان از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و غذاهای غنی از کلسیم کم استفاده می‌کنند و این بدان معناست که با کمبود ویتامین‌هایی مانند دی‌، آ، سی، ای و همچنین مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم مواجه‌اند. کینگ می‌گوید با وجود آنکه غذاهای کامل بهترین منبع این ویتامین‌ها و مواد مغذی به شمار می‌روند، مولتی‌ویتامین‌های دوران بارداری برای زنان باردار یا افرادی که در دوران شیردهی قرار دارند اهمیت دارد. همچنین برای افرادی که گرفتار مشکلات جسمی‌اند و در جذب غذا اختلال دارند مصرف مولتی‌ویتامین کارساز است. شرایط حاد و مزمن مانند بیماری‌های سرطان و بیماری‌های مزمن کلیوی نیاز به برخی مواد مغذی را بیشتر و تقاضا برای برخی مواد دیگر را کمتر می‌کند.

همچنین بیماری‌های دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری التهابی روده جذب مواد مغذی را مختل می‌کنند. برخی از داروها هم باعث از دست رفتن برخی مواد مغذی در بدن می‌شوند. برای مثال، متفورمین داروی دیابت می‌تواند کمبود ویتامین ب ۱۲ را به دنبال داشته باشد.

کینگ توصیه می‌‌کند اگر در یکی از این گروه‌ها قرار دارید، برای مصرف مولتی‌ویتامین و تاثیر آن بر بدنتان با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اگر سنتان ۶۰ سال یا بالاتر است مشورت با متخصص مفید است، زیرا مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که مولتی ویتامین‌ها می‌توانند با بالارفتن سن از حافظه محافظت کنند. منبع:ایندیپندنت

اشتراک گذاری