سلامت و درمان

خوردن میوه‌ها در تغییرات سطح قند خون افراد سالم و دیابتی چه اثری دارد؟

یکی از نگرانی افراد دیابتی افزایش قند خون به دنبال مصرف میوه است؛ این درحالیست که نکته مهم برای جلوگیری از افزایش قند خون، میزان و نوع میوه مصرفی و زمان مصرف آن است.

به گزارش اول فارس، دیابت نوع ۲، شرایطی خطرناک و مرتبط با مرگ و میر در دنیا شناخته می‌شود، شیوع بسیار بالایی هم در ایران و دنیا دارد. این بیماری به طور معمول منجر به شرایط بسیار خطرناکی مثل زخم پای دیابتی، بیماری قلبی و کلیوی و … می‌شود. تغذیه و فعالیت فیزیکی اقدامات مهم و تاثیرگذاری هستند که می‌تواند به بهتر شدن و کنترل و یا حتی پیشگیری از عواقب مرتبط با این بیماری کمک کند.

همه ما می‌دانیم که میوه ها منبع بسیار خوبی از فیبر و ویتامین ها و ریز مغذی ها و  آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. متاسفانه بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که مصرف میوه‌ها به دلیل قند بالا با وضعیت بدتر قندخون سه ماهه و افزایش ناگهانی قند خون بیماران دیابتی و افراد سالم مرتبط است. به همین دلیل، بهتر است با توجه به مطالعات انجام شده به یک نتیجه‌گیری کلی در خصوص مصرف میوه و وضعیت قندخون برسیم.

بررسی ارتباط مصرف هندوانه و قند خون

هندوانه منبع بسیار خوب لیکوپن و سیترولین است که این دو ارتباط معنادار با کاهش ابتلا به سرطان پروستات دارند. نتایج یک مطالعه نشان داد مصرف دو واحد هندوانه در افراد چاق و دارای اضافه وزن منجر به هیچ تغییری در قند خون ناشتای افراد دیابتی نشده؛ یعنی تاثیر منفی نداشته است. هرچند که همچنان توصیه می‌شود که در مصرف هندوانه دقت شود.

ارتباط مصرف گیلاس با قندخون

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه و جامعه وزارت بهداشت، گیلاس یکی از میوه‌هایی است که مطالعات گسترده‌ای پیرامون خواص آن انجام شده است؛ چراکه منبع بسیار خوب پلی‌فنولی به نام انتوسیانین است. مصرف یک واحد از این میوه به مدت ۲۸ روز (فصل معین یعنی تابستان) به صورت تازه و نه با افزودن شکر و نه به صورت مربا یا کمپوت و یا خشک شده، منجر به کاهش قند خون ناشتا در افراد سالم شده است. پیش‌بینی می‌شود که افراد دیابتی هم تاثیر مثبت از مصرف یک واحد از این میوه به صورت تازه و در مدت ۲۸ روز بگیرند و بهتر است به آنها توصیه شود.

مصرف انبه

بر اساس یک مطالعه که اخیرا روی جوانان سالم انجام گرفته، نشان داده شده است که مصرف انبه بعد از یک وعده غذایی پرچرب می‌تواند به نگهداری قند خون بعد از غذا در آستانه  مطلوب کمک کند. مطالعه مشابه روی افراد چاق و دارای اضافه وزن انجام شد که نشان داد مصرف انبه به مدت ۱۲ هفته تاثیر چندانی روی سطح قندخون ناشتای آنها ندارد.منبع:ایسنا

اشتراک گذاری