چاپ کد خبر: 109545
31 فروردین 1402

خُمره کشف شده در بافت تاریخی کازرون کازرون خالی بود

رئیس میراث فرهنگی کازرون اطلاعاتی درباره خُمره‌ای که در یکی از حمام‌های این شهرستان کشف شده، ارائه داد.
خمره کازرون 1

محمد جواد جوکاری رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون امروز اظهار کرد: پس از بررسی کارشناسان میراث فرهنگی مشخص شد خمره‌ای که در یکی از حمام های این شهرستان در چهارراه انقلاب و در محله آهنگران کشف شده مربوط به دوره اسلامی است.

او با بیان اینکه نقش و نگار‌ها و تزئینات خمره، طنابی و بدون رنگ و لعاب است، تصریح کرد: ارتفاع آن ۷۰ سانتیمتر و بیشترین قطر آن (قطر وسط خمره) ۶۰ سانتیمتر است.

جوکاری با بیان اینکه این خمره در بافت تاریخی کازرون، هنگام خاکبرداری در حمام و در عمق ۵ متری پیدا شد، ادامه داد: بلافاصله هنگام کشف خمره، موضوع به میراث فرهنگی و نیروی انتظامی اطلاع داده شد که با حضور در صحنه کشف این خمره، موضوع مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد چیز با ارزش دیگری درون خمره نیست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون با بیان اینکه اشیای دیگری کشف نشده و تنها همین خمره در حمام بوده است، اضافه کرد: حمامی که خمره در آن کشف شده یک حمام عمومی با سازه تیرآهنی و مربوط به دوره معاصر بوده است.

خمره، به کوزه‌های رُسی بزرگ گفته می‌شود که معمولا برای نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین در تمدن‌های باستانی برای نگهداری مردگان استفاده می‌شد.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

امید یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۷:۳۷

قبل از اطلاع به نیروی انتظامی و میراث فرهنگی خالی شده بود

آخرین اخبار