چاپ کد خبر: 147521
5 تیر 1403

داروهای جدید برای درمان چاقی با عوارض کمتر از راه می‌رسند

سازمان انجمن مبتلایان به دیابت آمریکا می گوید :داروهای جی‌ال‌پی‌ــ۱ تا حدی سرعت عبور غذا از معده را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود افراد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنند.

داروهای جدید برای درمان چاقی با عوارض کمتر

به گزارش اول فارس، معاون تحقیقات و علوم سازمان انجمن مبتلایان به دیابت آمریکاموجی بعدی داروهای جدید برای درمان چاقی به‌زودی از راه می‌رسد.

پس از موفقیت داروهای کاهش وزن اوزمپیک، ویگووی و مانجارو از شرکت الی لیلی، شرکت‌‌های داروسازی برای توسعه داروهای کاهش وزن مبتنی بر تنظیم هورمون جی‌ال‌پی‌ــ۱ به رقابت برخاسته‌اند.

 برخی از این داروها ممکن است علاوه بر درمان دیابت و کاهش وزن، عملکرد کبد و قلب را بهبود بخشند و در عین حال عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای فعلی مانند تحلیل عضلانی را کاهش دهند. انتظار می‌رود محققان در کنفرانس انجمن دیابت آمریکا سال ۲۰۲۴ در اورلاندو فلوریدا، داده‌های ۲۷ داروی مبتنی بر جی‌ال‌پی‌ــ۱ در حال ساخت و توسعه را ارائه دهند.

دکتر مارلون پراگنل، معاون تحقیقات و علوم سازمان انجمن مبتلایان به دیابت آمریکا، می‌گوید: «ما در مورد اوزمپیک، مانجارو و داروهای دیگر شنیده‌ایم، اما حالا می‌بینیم که انواع دیگر داروها از مرحله اولیه آزمایش‌های بالینی گرفته تا مرحله آخر، در انتظار تکمیل مراحل‌‌اند. دیدن این همه پیشرفت در حال حاضر واقعا هیجان‌انگیز است.»

البته به نظر می‌رسد یک سال طول بکشد تا اغلب این داروها بتوانند تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده را به دست آورند. برخی از این داروها هم احتمالا طی چند سال آینده می‌توانند با نسخه پزشک در ایالات متحده در دسترس افراد قرار بگیرند.

دکتر کریستوفر مک گوان، متخصص گوارش از کارولینای شمالی، با اشاره به فراگیر شدن داروهای کاهش وزن، گفت: «به نظر می‌رسد در عصر جی‌ال‌پی قرار داریم.» او در ادامه خاطرنشان کرد با وجود آنکه داروهای موجود بسیار موثرند، «ما به داروهایی نیاز داریم که مقرون‌‌به‌صرفه‌ترند و عوارض جانبی کمتری دارند».

داروهای جی‌ال‌پی‌ــ۱ تنها داروهای کاهش وزن در دست طراحی و تولید نیستند. طبق داده‌‌های یک شرکت بیوتکنولوژی دانمارکی با نام «زیلند فارما» که روز پنجشنبه منتشر شد، دوز بالای داروی آزمایشی کاهش وزن «پترلینتاید» طی ۱۶ هفته به طور متوسط ​​۸.۶ درصد وزن بدن را کاهش داد. این داروی تزریقی هفتگی منحصربه‌فرد است، زیرا از هورمون آمیلین که در کنترل قند خون موثر است، کپی‌برداری می‌کند و امید بر این است که مصرف‌کنندگان با عوارض جانبی کمتری از داروهای جی‌ال‌پی-۱ چون ویگووی مانند حالت تهوع، مواجه شوند.

داروهای جی‌ال‌پی‌ــ۱ سرعت عبور غذا از معده را تا حدی کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند افراد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنند. در حال حاضر هورمون دیگری به نام گلوکاگون در بسیاری از داروهای کاهش وزن آینده نظرها را به خود جلب کرده است. گلوکاگون هورمون کلیدی تنظیم‌کننده قند خون است که می‌تواند از آثار ورزش الگوبرداری کند.

شرکت الی لیلی، تولید‌کننده داروهای مانجاور و زپ‌باند، دو داروی جی‌ال‌پی‌ــ۱ دیگر در دست ساخت دارد. لیلی روز یکشنبه، داده‌های جدیدی درباره «ریتارتیتود» (retatrutide) منتشر کرد؛ این داروی تزریقی که از ترکیب جی‌ال‌پی‌‌ــ‌۱ و گلوکاگون ساخته می‌شود، علاوه بر آن‌ها هورمون دیگری به نام «جی‌آی‌پی» (GIP) هم دارد.

در آزمایشی که پیش‌تر انجام شده بود، ریتارتیتود به افراد کمک کرد تا به طور متوسط ۲۴ درصد وزنشان را از دست بدهند که معادل ۲۷ کیلوگرم است. طبق یافته‌‌های جدید، این داروی هفتگی، سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

افزایش تعداد داروهای کاهش وزن به دلایل متعددی حائز اهمیت است. یکی از آن‌ها کمبودهای داروهای موجود ساخت شرکت‌های سازنده‌ای مانند الی لیلی است و دیگر اینکه افزایش رقابت بازار برای تولید داروهای کاهش وزن، هزینه‌ها را کاهش می‌‌دهد. تنوع روش‌های درمانی هم باعث می‌شود کاربران از آثار داروهای مختلف بهره‌مند شوند. به عنوان نمونه داروهای مختلف جی‌ال‌پی‌‌ــ۱ ممکن است سطوح متفاوتی از اثربخشی و قدرت داشته باشند و برخی از بیماران بسته به نحوه سوخت‌وساز و ​​پاسخ بدنشان به دارو به یک دارو نسبت به داروی دیگر بهتر پاسخ دهند.منبع:ان‌بی‌سی نیوز

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار