چاپ کد خبر: 146478
27 خرداد 1403

درباره خرده‌خیانت و اثرات آن بر زندگی خانوادگی بیشتر بدانید

خیانت در هر رابطه‌ تعریفی منحصربه‌فرد دارد. در کنار کارهایی که می‌توان بدون شک بر آن‌ها برچسب خیانت زد، رفتارهایی هم هستند که ممکن دودل باشیم که واقعا چه نامی می‌شود بر آن‌ها گذاشت. مثلا زمانی که شریک زندگی شما نامزد سابقش را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کند یا با همکاری مجرد صمیمانه خوش‌وبش می‌کند. کاربران شبکه‌های اجتماعی برای رفتارهایی از این‌ دست نام «خرده‌خیانت» را برگزیده‌اند.

این مثال‌ها ممکن است کمی افراطی به نظر برسند، اما خرده‌خیانت‌ها یا رفتارهای کوچکی که خیانت کامل محسوب نمی‌شوند اما همچنان خیانت به اعتماد شریک زندگی‌‌اند، می‌توانند به همان اندازه خیانت فیزیکی و تمام و کمال، برای شریک عاطفی فرد دردناک باشند.

به گزارش اول فارس ، برای پاسخ به این احساسات و رفتارها راه‌هایی وجود دارد تا بتوان درباره اینکه معنای یک رابطه متعهدانه چیست، با هم به توافق رسید.

چه چیز خرده‌خیانت محسوب می‌شود؟

آماندا پاشوکو، درمانگر جنسی، می‌گوید که خرده‌خیانت معمولا با کارهایی کوچک مشخص می‌شود که به خیانت فیزیکی تمام‌وکمال منتهی نمی‌شود، اما اغلب به شریک ما تصور خیانت می‌دهد. منظور کارهایی است که به از دست رفتن اعتماد در یک رابطه عاشقانه منجر می‌شود اما به خیانت فیزیکی تبدیل نمی‌شود.

انجام دادن کارها یا رفتارهایی که می‌توانند در تعریف خرده‌خیانت قرار گیرند، همیشه به این معنا نیست که شریک زندگی شما می‌خواهد خیانت کند. در واقع، آن‌ها حتی ممکن است متوجه هم نباشند که شما چنین احساسی دارید. خرده‌خیانت‌‌ها اغلب اوقات اقدام‌هایی کوچک و ناخواسته به نظر می‌رسند، اما حتی تخلفات به‌ظاهر جزئی نیز می‌توانند برای یک شریک وفادار بسیار دردناک باشند.

مورگان اندرسون، روانشناس بالینی و مربی روابط و نویسنده «آهنربای عشق»، می‌گوید خرده‌خیانت می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات عمیق‌تر در رابطه باشد. به عبارت دیگر، ممکن است فرد این کار را به دلیل احساسات منفی مانند خشم، ناراحتی یا احساس قطع ارتباط با شریک زندگی‌اش انجام دهد. در این خرده‌خیانت‌ها ممکن است شما برای ایجاد یک رابطه خارج از توافق یا آسیب رساندن به شریک زندگی خود کاری نکنید، اما با کسی ارتباطی نامناسب و نابجا برقرار می‌کنید که اگر شریک زندگی‌تان از آن خبردار شود، ناراحت خواهد شد.

جیمی برونشتاین که درمانگر روابط است توضیح می‌دهد از آنجا که خرده‌خیانت در قالب رفتارها و عادات کوچک شکل می‌گیرند، هر فرد ممکن است تعریف متفاوتی از آن داشته باشد و آنچه در برخی روابط مجاز است، ممکن است در برخی دیگر مجاز نباشد. چون این به آن دو نفر حاضر در رابطه بستگی دارد.

با این‌ حال، به گفته کارشناسان، چند رفتار رایج وجود دارند که ممکن است عموما به‌عنوان خرده‌خیانت تلقی شوند:

‌ــ عضو شدن در اپلیکیشین‌ها دوست‌یابی و داشتن یک نمایه (پروفایل) در اپلیکیشین‌های دوست‌یابی آنلاین؛ حتی اگر فعالانه از آن استفاده نمی‌کنید و فقط می‌خواهید ببینید آنجا چه خبر است.

‌ــ تماس فیزیکی: هر نوع تعامل فیزیکی که احساس صمیمیت داشته باشد، مانند گرفتن دست یا ماساژ دادن یک دوست.

‌ــ تعامل‌ها در شبکه‌های اجتماعی: گپ آنلاین با شریک عاطفی سابق، دنبال کردن افراد در اینستاگرام تنها به دلیل جذابیت فیزیکی و تعامل با محتوای تولیدی آن‌ها

‌ــ دلبری کردن: رفتارهای دلبرانه چه حضوری (مثلا تعریف کردن بیش‌ازحد از یک دوست مشترک) و چه دیجیتالی (مثلا ارسال پیام)

خرده‌خیانت با خیانت عاطفی چه فرقی دارد؟

منظور از خیانت عاطفی برقراری ارتباطات عمیق‌تر و صمیمانه‌تر است که با گذشت زمان افزایش می‌یابد. مواردی مانند تبادل پیام‌ مکرر، استفاده از نام‌های مستعار خاص، به اشتراک گذاشتن مسائل شخصی، اعتماد زیاد و گوش دادن فعالانه و حل مشکلات را می‌توان در این نوع خیانت دسته‌بندی کرد.

از آنجا که خرده‌خیانت بیشتر به ذهنیت، دیدگاه‌ها و سطح راحتی افراد بستگی دارد، تعریف یک فرد از خرده‌خیانت ممکن است با تعاریف خیانت عاطفی همپوشانی داشته باشد. به گفته برونشتاین، در واقع خرده‌خیانت نوعی خیانت عاطفی است: «اگر هر نوع خیانت فیزیکی خیانت باشد، پس هر چیزی که این میان وجود داشته باشد [مانند خیانت عاطفی] خرده‌خیانت محسوب می‌شود.»

آیا خرده‌خیانت به رابطه آسیب می‌زند؟

متخصصان معتقدند خرده‌خیانت‌ها نه‌تنها می‌توانند به شریک وفادار آسیب برسانند، بلکه می‌تواند یک رابطه را برای همیشه زخمی کنند.

شخصی که به او خیانت می‌شود، اغلب احساس می‌کند به او بی‌احترامی شده است یا برای شریک زندگی‌اش کافی نیست. خرده‌خیانت ممکن است مشابه خیانت فیزیکی به مشکلات اعتمادی منجر شود که خود به‌تنهایی می‌تواند یک رابطه را تضعیف کند و حتی به جدایی منجر شود.

با این حال روابط یکسان نیستند و تعاریف افراد از تعهد، وفاداری و خیانت می‌تواند متفاوت باشد. سطح آسیب ناشی از خرده‌خیانت بین افراد و زوج‌ها متفاوت است و به قوانین تعیین‌شده در رابطه، سطح راحتی افراد و نیت پشت رفتار بستگی دارد.

در یک رابطه، هر طرف برای آنچه توهین‌آمیز می‌داند، آستانه متفاوتی دارد. برخی ممکن است این را که شریکشان فیلم‌های جنسی مخصوص بزرگسالان (پورن) تماشا کند، توهین‌آمیز بدانند، در حالی‌ که برخی دیگر ممکن است به آن اهمیتی ندهند، چون «یک آدم واقعی که نیست».

برای برخی هم همه‌چیز به هدف خرده‌خیانت مربوط است؛ مثلا بین کسی که حلقه ازدواجش را در خانه جا می‌گذارد یا کسی که عمدا بدون حلقه جایی می‌رود که خود را مجرد نشان دهند، تفاوت وجود دارد. کارشناسان پیشنهاد می‌دهند برای فهمیدن هدف اصلی چندین نشانه را بررسی کنید: آیا مخفیانه عمل می‌کند؟ آیا احساس می‌کنید از هم دور شده‌اید؟ آیا به سوال‌های شما بیش از حد واکنش نشان می‌دهد؟

در هر حال پیشنهاد می‌شود در مورد نیازهایتان در یک رابطه با خودتان صادق باشید. اگر شخصی نتواند یک رابطه سالم و مطمئن با شما برقرار کند یا در مورد تعهد نظرهای متفاوتی دارید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به آن رابطه پایان دهید و به راه خود بروید.منبع:womenshealthmag ، یورونیوز

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار