چاپ کد خبر: 121738
1 مهر 1402

درینکویو شهر زیرزمینی شگفت انگیز ۳۰۰۰ ساله ایرانیان در ترکیه که خبر ندارید

درینکویو شهری زیرزمینی باستانی و شگفت انگیز که هزاران نفر در آن زندگی می کردند.

به گزارش اول فارس ، شگفت انگیزترین شهر ترکیه در زیر زمین قرار دارد این شهر زیرزمینی با نام ” درینکویو ” به طرز عجیبی کشف شده است و به قدری مستحکم و مقاوم است که باورش برای هر کسی دشوار است.

شهر زیرزمینی ترکیه

شهر زیر زمینی ۱۸ طبقه در ترکیه

کاپادوسیه بخش باستانی و پهناوری است که امروز در ترکیه مرکزی قرار گرفته و به دلیل ارزش های تاریخی و باستانی، توریستی ترین بخش استان نوشهیر ترکیه کنونی را در بر می گیرد. شگفت آورترین بخش سرزمین کاپادوکیه یا کاپادوسیه، شهری زیر زمینی با نام درینکویو است

شهر زیر زمینی درینکویو، (به انگلیسی: Derinkuyu Underground City ) یک شهر باستانی زیرزمینی چند طبقه، بازمانده از دوران مادها  واقع در منطقه درینکویو در استان نوشهیر ترکیه می‌باشد.

شهر زیرزمینی درینکویو قلعه غیر قابل نفوذ 3000 ساله ایرانیان در ترکیه

پادشاهی ماد (پارسی باستان: ????????????) حکومتی ایرانی بود که در سده‌های میانی هزارهٔ یکمپیش از میلاد، از حدود ۶۷۸ پ.م. تا حدود ۵۴۹ پ.م. ابتدا صرفاً در ناحیه سکونت مادها در شمال غربی ایران و سپس بر بیشتر فلات ایران حکمرانی می‌کرد.

هرچند که دوران پادشاهی شاهان ماد و مدت پادشاهی آن‌ها و نیز ترتیب‌شان مورد مناقشه است، اما به‌گفتهٔ هرودوت، سلسلهٔ مادها شامل چهار شاه بود که به یک خانواده تعلق داشتند و به مدت ۱۵۰ سال فرمانروایی کردند و نام آن‌ها عبارت بود از دیاکو، فرورتیش، هووخشتره و ایشتوویگو.

از میان این شاهان، تنها به هووخشتره و ایشتوویگو در متون میخی اشاره شده‌است. با این وجود، پژوهشگران برای یافتن نام دیاکو و پسرش فرورتیش در دیگر منابع مرتبط تلاش کرده‌اند. از این روی، رئیس قبیلهٔ ماننا، دَیائوکو نام داشت که چندین بار در متون آشوری نو (و نیز سال‌نامه‌ها) از دورهٔ سارگون دوم نامش ذکر شده‌است و با دیاکو که هرودوت ذکر کرده‌است، یکی دانسته می‌شود. از او در منابع آشوری به‌عنوان والی ماننا (šaknu) یاد شده‌است که با شاه اورارتو علیه فرمانروای ماننا متحد شده بود، اما توسط سارگون اسیر شد و در سال ۷۱۵ پ.م. همراه با خانواده‌اش به سرزمین سوریه تبعید گردید. او ظاهراً در همان‌جا درگذشت.

به مادها در سال‌نامه‌های آشوری نو از سال ۸۳۶ پ.م. به بعد تا اواخر سوگند فئودالی اسرحدون (۶۷۲ پ. م) اشاره شده‌است، آن‌ها توسط شاهک‌نشین‌های کوچک اداره می‌شدند: پادشاهی مرکزی تأسیس نشده بود و اساس چیزهایی که بعداً به دیاکو، قاضی افسانه‌ای نسبت داده شد، هنوز وجود نداشت. هنگامی که امپراتوری آشور در سال ۶۱۲ پ.م. سقوط کرد، مادها نقش مهمی ایفا کردند. پایان حکومت مادها نیز با وجود افسانه‌هایی که در پیرامون کوروش وجود دارد، همچنان در تاریکی است.

این شهر زیرزمینی با عمق حدود ۸۵ متر، قابلیت جا دادن به حدود ۲۰۰۰۰ نفر همراه با دام و منابع غذایی آن‌ها را دارد.
اگرچه مجموعه زیرزمینی درینکویو واقع در کاپادوکیای ترکیه  کنونی در دهه ۱۹۷۰ به شهرت رسید، زمانی که پژوهشگر و نویسنده سوئیسی اریش فون دنیکن آن را از طریق «طلای خدایان» به جهان فاش کرد، درینکویو مدتهاست که سوالاتی را مطرح می کرد. مخصوصا در میان باستان شناسان کشورش.
زمانی که مردی دیوار زیرزمینش را خراب کرد تصادفی کشف شد. با ورود باستان شناسان فاش کردند که این شهر ۱۸ طبقه عمق دارد و همه چیز لازم برای زندگی زیرزمینی از جمله مدارس، کلیساها و حتی اصطبل ها را دارد.
درینکوویو، شهر زیرزمینی ترکیه، تقریباً ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و زمانی ۲۰ هزار نفر را در خود جای داده است.

در سال ۱۹۶۳ کارگرانی که برای ایجاد ساختمانی؛ به کندن زمین مشغول بودند، ناگهان با چاه یا تونل ژرفی درون زمین روبرو شدند.

شهر زیرزمینی درینکویو قابلیت بسته شدن از داخل توسط درهای سنگی بزرگ را دارد. هر طبقه از شهر نیز می‌تواند به‌طور مجزا توسط این درها بسته شود.

این شهر زیرزمینی همچنین دارای تمامی امکاناتی است که در دیگر شهرهای زیرزمینی در منطقه کاپادوکیه یافت می‌شود. این امکانات شامل اتاق‌های شراب سازی و روغن کشی، اسطبل، زیرزمین، انباری، سالن غذاخوری و معبد می‌باشد. شهر زیرزمینی درینکویو دارای یک اتاق منحصربه‌فرد وسیع با سقف طاقی در طبقه دوم نیز می‌باشد. از این اتاق به عنوان یک مدرسه تعالیم دینی استفاده می‌شده‌است.

بین طبقات سوم و چهارم یک راه پله عمودی قرار دارد. از این راه می‌توان به یک کلیسا در طبقه زیرین (پنجم) دسترسی پیدا کرد.

یک سیستم تهویه بزرگ ۵۵ متری نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است. این سیستم همچنین قابلیت انتقال آب را از شهر زیرزمینی به خارج و از خارج به داخل شهر زیرزمینی داشته‌است.

شهر زیرزمینی درینکویو قلعه غیر قابل نفوذ 3000 ساله ایرانیان در ترکیه

ویژگی های شهر  زیر زمینی ایرانیان ۳۰۰ سال پیش در درنیکویوی ترکیه

شهر زیر زمینی درینکویو آثار به جا مانده از دوران امپراطوری ماد ها میباشد که با عمق حدود ۸۵ متر در استان نوشهیر ترکیه واقع است. ناگفته نماند تقریباً بیست هزار نفر در این شهر زیر زمینی به همراه منابع غذایی و دام قابلیت سکونت دارند.

این شهر زیرزمینی توسط ایرانیان باستان، پیروان دین زرتشتی ساخته شده و ۸ طبقه می باشد . در طبقۀ نخست، حیواناتی مانند گاوو گوسفندواسب نگهداری می شود. سنگهای سنگین و بزرگی با اندازه های سنگ آسیاب در چهارمین طبقه این شهرزیرزمینی وجود دارند، که با این سنگ ها برای جلوگیری از حمله و نفوذ دشمن از پایین راه های ورودی را می بستند. نقطه ضعف سیستم دفاعی در این شهر این بوده که مهاجمین با ریختن سمهای کشنده در هواکش ها می توانستند ساکنان شهر را از بین ببرند.

در هر طبقه پله های تودرتو ، اتاقهایی با آشپزخانه ومحل بزرگی برای نگاهداری شراب و نیز مواد غذایی و تونلها وهواکش هایی وجود دارد که به بیرون راه دارند وطوری ساخته شده اند که در اعماق این شهرزیرزمینی هوا جریان دارد و هیچگاه کمبود اکسیژن احساس نمی شود.

اتاق های بسیاری در درینکویو با اندازه های مختلف وجود دارد . هر کدام از این اتاق ها برای یک کار استفاده می شده اند مثلا از اتاق های کوچک به عنوان مقبره و از اتاق های بزرگ تر به عنوان محلی برای تجمع و همچنین مدرسه استفاده می شده است. درینکویو به وسیله ی یک تونل ۸ کیلومتری به شهر زیر زمینی دیگری به نام کایماکلی متصل می شود و این نشان دهنده ی این است که بین تمدن ها مختلف منطقه ی کاپادوکیه در آن دوران البته در زیر زمین، همکاری و ارتباط وجود داشته است.

در قسمت بیرونی «درنیکویو» شهر زیرزمینی ایرانیان باستان، خرابه های دوبرج دیده می شود که محلی برای نگهبانان بوده، که اگر مهاجمان و دشمنان نزدیک شوند به ساکنان شهر خبر دهند. جالب است بدانید داخل این شهر زیرزمینی مدرسه ای نیز بنا شده است.

شهر زیر زمینی درینکویو به قدری مستحکم و مقاوم است که باورش برای هر کس دشوار است چراکه پس از گذشت سالهای متمادی هنوز هم که هنوز است پابرجا بوده و نمای خود را حفظ کرده است.

علت ساخت شهر زیر زمینی درینکویو

چرا، ایرانیان باستان شهری در ژرفای ۸۵ متری زمین ساخته اند ؟

شهر زیرزمینی درینکویو قلعه غیر قابل نفوذ 3000 ساله ایرانیان در ترکیه

پیروان اهورا مزدا از ترس تهاجم اقوام وحشی ، موجوداتی فرا زمینی ، رویدادهای سخت طبیعی از جمله زمستانی سخت ، به ساختن این شهر زیرزمینی اقدام کرده اند. قوم مایا قومی با هوش در دوران باستان بودند که نبوغ و هوش ویژه ای در ریاضیات و نجوم داشتند اما به یکباره از بین میروند علت از بین رفتنشان را موجوداتی می دانند که شباهتی به انسان ها ندارند.بنابراین این ایرانیان باستان اقدام به ساخت این شهر زیر زمینی نمودند.

طراحی های امنیتی در شهر زیر زمینی ترکیه درینکویو

از خانه های زیر زمینی این شهر به عنوان پناهگاه استفاده می شده است. یک حفره در درها وجود دارد که به سربازها این امکان را می داده که بتوانند از آن شلیک کنند. شاید دلیل وجود این حفره ایجاد روزنه ای باشد تا اهالی خانه بتوانند به راحتی کنترل اوضاع را داشته باشند. دفاع از شهر از طریق یک روزنه ی کوچک بسیار راحت از دفاع از آن از طریق یک روزنه ی بزرگ است.

در سال ۱۹۶۹ این شهر زیر زمینی فوق العاده دیدنی مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفت و اکنون حدوداً نیمی از آن برای توریست ها قابل مشاهده و دیدن است.

عکس های خیال انگیز ” شکست ناپذیرترین” قلعه‌ تاریخ ایران باستان

تصاویری از قلعه باستانی- ایرانی مهرداد کرت در ترکمنستان

فیلم|جنگ ۶ هزار مرد ایرانی در ۱۸۰۰ سال پیش برای حفاظت از قلعه باشکوه دختر

کانال اخبار فوری و بدون سانسور ، کانال اخبار فارسی ، خبر فوری خبر حوادث

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

 کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

نصرالله ایواز یکشنبه , ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲:۴۸

مگر میشه ادم ایرانی باشد ودلش برای کوچکترین نشانه های باستانی ایرانی نتپد مگر میشه ایرانی بودو عاشق سانت. سانت این خاک نبود
خدایا ترا به بزرگیت قسم که این خاک را از وجود دشمنان پاک بفرما
خدایا تو خودت میدانی که این خاک را سزاوار جوانان پاک سرشت این خاک کمک کن تا دوباره شود

آخرین اخبار