چاپ کد خبر: 146738
29 خرداد 1403
رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت:

در این ۱۰ استان بیش از حد نرمال باران بارید/ کمبود بارش درتهران، قزوین و سمنان

اکنون بعد از چهار سال متوالی کم بارشی، میانگین بارش کشور به مقادیر نرمال بلند مدت رسیده است.


سحر تاج بخش مسلمان اظهار داشت: بر اساس داده‌های موجود استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و یزد بیش از ۳۰درصد بارش بلند مدت خود را در سال آبی جاری تا کنون (از مهر تا ۲۶ خرداد ۱۴۰۳) کسب کرده‌اند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: در استان‌های اردبیل، اصفهان، ایلام، خراسان شمالی، خوزستان، قم، کردستان، کرمانشاه، گلستان و مازندران هم بین دو تا ۲۹درصد بیش از نرمال باران گزارش شده است.

وی ادامه داد: با این وجود همچنان استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کرمان، کهکیلویه وبویراحمد، گیلان، مرکزی و هرمزگان بین یک تا ۳۰ درصد بارش کمتر از نرمال دریافت کرده‌اند. بیشترین کمبود بارش مربوط به استان‌های تهران، قزوین و سمنان است.

وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت این است که بارش‌ها عمدتاً از نوع سیلابی و با تمرکز در بازه‌های زمانی کوتاه مدت است که نه تنها موید افزایش رخداد‌های حدی ناشی از پیامد‌های تغییر اقلیم است بلکه می‌تواند تلفات و خسارات بیشتری برای کشور و زیرساخت‌های آن داشته باشد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: بنابراین از یک سو ضرورت تقویت زیرساخت‌های فرسوده، لایروبی رودخانه‌ها، سازگاری بیشتر با اکوسیستم‌های موجود و حفظ پایداری سرمایه‌های زیست محیطی با هدف افزایش تاب آوری آنها در برابر مخاطرات جوی و اقلیمی بدیهی است، از سوی دیگر باید حتما توجه داشت که علی‌رغم بارش‌های مناسب امسال، به سبب کم بارشی چهار سال گذشته و عدم جمع آوری بهینه آب‌های شیرین به ویژه در پایین دست، همچنان در کشور، مدیریت مصرف آب باید در دستور کار مردم و مسئولین قرار داشته باشد.

تاج بخش مسلمان افزود: ضمن اینکه بر توسعه زیرساخت‌های جمع آوری آب در پایین دست با شیوه‌های سنتی و همچنین روش‌های به روز دنیا، با توجه به تغییر نوع بارش‌ها در کشور، توصیه موکد می‌شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار