• 23 / تیر 1403 / 14:33
  • شناسه خبر : 148995

در گرمای تابستان روزانه باید چقدر آب بخوریم؟

بیش از ۹۰ درصد از بدن ما از آب تشکیل شده است که تا حد امکان باید این آب را حفظ کرد.مهم‌ترین ماده شیمیایی در بدن ما که بیش از ۶۰ درصد وزن ما را تشکیل می‌دهد، «آب» است.


کمبود آب در بدن باعث کم‌آبی (دهیدراتاسیون) می‌شود. در حالت کم‌آبی بدن، مقدار آب موجود در بدن کافی نیست تا بدن بتواند کارهای طبیعی را به درستی انجام دهد. حتی کم‌آبی خفیف بدن می‌تواند با احساس خستگی و کمبود انرژی همراه باشد.

به گزارش اول فارس، ما هر روز مقداری آب از راه تنفس، عرق کردن، ادرار و مدفوع از دست می‌دهیم. برای این که بدن به کار طبیعی خود ادامه دهد، لازم است با نوشیدن مایعات یا خوردن غذاهای آب‌دار، کسری آب را جبران کنیم. به انسان بزرگسال سالم، توصیه می‌شود به ازای هر کیلوگرم وزن بدن معادل ۳۵ میلی‌لیتر آب بنوشد که این رقم حدود دو و نیم تا ۳ لیتر آب در روز می‌شود. نوشیدن آب فقط در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی و نارسایی احتقانی قلب محدود شده است.

آب به متابولیسم و حفظ دمای بدن کمک می‌کند، مواد زائد بدن را شستشو می‌دهد، مغز، نخاع و سایر اندام‌های حساس را محافظت می‌کند و به حفظ فشار خون کمک می‌کند.

در حالت ایده آل، سه تا ۳.۷ لیتر آب در روز برای مردان و ۲.۷ لیتر آب برای زنان در روز باید مصرف شود.

یادمان باشد خوردن آب به آبرسانی پوست هم کمک می‌کند.

اگرچه گفته شده است ۳۵ میلی لیتر آب ضرب در وزن بدن هر فرد باید نوشیده شود اما باید به صورت موردی تجزیه و تحلیل شود، زیرا اگر فرد ورزشکار باشد یا بیماری داشته باشد، این رقم متفاوت خواهد بود.

لازم به یادآوری نیست که زندگی ما به آب وابسته است. هر سلول بدن، هر بافت و هر عضوی از بدن برای کارکرد درست به آب نیاز دارد.چند نمونه از کارهای آب در بدن:

از راه ادرار، تعریق و مدفوع، دفع مواد زائد را انجام می‌دهد.
به تنظیم حرارت بدن کمک می‌کند.
باعث روانکاری مفاصل (حرکت نرم غضروف‌ها روی یکدیگر) می‌شود و در مفصل خاصیت ضربه‌گیری دارد.
از اعضای حساس مانند قلب و مغز، حمایت فیزیکی انجام می‌دهد.

مطالب مرتبط

آب و فاضلاب شیراز : مشکل آب شهر صدرا را قطعی حل کردیم !

عوارض نوشیدن آب همراه با غذا که نمی دانستید!

هشدار آب منطقه‌ای در مورد ذخیره آب مفید سدهای استان فارس

نظرات