• 25 / فروردین 1403 / 21:17
  • شناسه خبر : 140248

ببینید | دستبرد قاچاقچیان به نگاره های ساسانی«برم دلک» شیراز در بیخبری مسئولین

قاچاقچیان و سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی به حریم سنگ نگاره های ساسانی«برم دلک»دستبرد زدند.

به گزارش اول فارس ،  سیاوش آریا فعال حوزه میراث باستانی و تاریخی ، عکاس ، فعال رسانه و راهنمای گردشگری استان فارس نوشت:

قاچاقچیان و سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی به بهانه های پوچ و خیال انگیز گنجی که وجود خارجی ندارد و توهمی بیش نیست به حریم درجه یک سنگ نگاره های ساسانی«برم دلک» شیراز در دو بخش دستبرد و با کندوکاوهای غیرمجاز گودال های بزرگی را در محوطه باستانی آن، پدید آورده اند.

سنگ نگاره های ساسانی نامدار به«برم دلک» را بی گمان باید شناسنامه و نشانه های هویتی مردم شهر شیراز به شمار آورد. یادمانی که با گذشت بیش از ۱۷۵۰ سال همچنان به زیست خود ادامه می دهد.با این همه،این نگارکندهای ساسانی با نامهربانی و بی مهری های فراوانی در چندین سال گذشته رو به رو شده و آسیب های بی شماری به یادگار ساسانیان و محوطه باستانی آن وارد شده است.از رخنه گل سنگ ها در درون سنگ نگاره ها تا نوشتن یادگاری و خراش بر روی نگارکندها تنها بخش کوتاهی از دشواری های یادگار ساسانیان در شیراز است.

ریختن انبوه زباله و نخاله ساختمانی و پسماند مردم منطقه در ورودی محوطه «برم دلک» چهره زشت و زننده ای را برجای گذاشته و بوی بد زباله ها بسیار آزار دهنده است و باید شهرداری منطقه هرچه زودتر دست به پاک سازی آن بزند.همچنین میراث فرهنگی نیز نباید پس از سال ها بی تفاوتی در این زمینه،منفعل عمل کند و دست کم با نامه نگاری به شهرداری می تواند به پاک سازی محوطه کمک کند.

اما امروز ۲۴ فروردین ماه و در بازدید میدانی نگارنده، بیننده دو کندوکاو غیرمجاز بزرگ،یکی در ابتدای ورودی محوطه و دیگری پشت کوهی که سنگ نگاره ها بر روی آن تراشیده شده است،بودم.این در حالی است که،اواخر اسپندماه سال گذشته، هیچ مورد تازه ای از کندوکاو غیرمجاز وجود نداشت و هر دو آن ها مربوط به همین یک ماه گذشته است.
این کندوکاوهای غیرمجاز قاچاقچیان فرومایه و نابخرد در بیرون فنس و عرصه است،ولی زنگ خطری برای یادگار ساسانیان به شمار می آید.

با این همه،نگارنده بر پایه مسولیت اجتماعی خویش،مدیر کل میراث فرهنگی استان و مسول یگان حفاظت میراث فرهنگی را آگاه کرده و خواستار پیگیری موضوع شده است.

محوطۀ تاریخی، فرهنگی و طبیعی «بَرم دِلک» درجنوب خاوری(شرقی)شیراز جای گرفته و در برگیرندۀ سه سنگ نگاره از پادشاهان ساسانی (شاهپور یکم، بهرام دوم و صحنه ازدواج بهرام دوم ) است و با شمارۀ ۷۱ در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است.

نظر بدهید

مطالب مرتبط

جزئیات قتل مادر ۵۰ ساله توسط فرزندش در یکی از محله‌های شیراز

خبر تازه از پیشرفت کُند واحدهای مسکن ملی برای متقاضیان در شیراز

شرط جدید برای تکمیل آزادراه شیراز – اصفهان : دریافت عوارض از خودروها

نظرات