• 02 شهریور 1403
  • دسته‌بندی: آشپزی
  • شناسه خبر : 152555

دستور پخت اریشته داغلاما،یک غذای سنتی ترکی و بسیار مقوی

دستور پخت اریشته داغلاما،یک غذای سنتی ترکی و بسیار مقوی

اریشته داغلاما یکی از غذا‌های خوشمزه و محلی آذربایجان است که از ترکیب رشته پلویی با عدس تهیه می‌شود و به همین دلیل بسیار مقوی و البته خوشمزه است.

اگر دوست دارید این غذای خوشمزه و خاص را در منزل درست کنید و از خوردن یک غذای جدید در کنار اعضای خانواده لذت ببرید، در ادامه این مطلب با آموزش اریشته داغلاما همراه ما باشید.

مواد لازم اریشته داغلاما

رشته پلویی: ۲۵۰ گرم
عدس: نصف پیمانه
گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم
کشمش پلویی: نصف لیوان
پیاز درشت: ۲ عدد
نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین: به میزان لازم
زعفران دم کرده غلیظ: به میزان لازم
کره و روغن: به میزان لازم
سیب زمینی: ۱ عدد

 

دستور پخت اریشته داغلاما ترکی

طرز تهیه اریشته داغلاما

مرحله اول

برای درست کردن این غذای خوشمزه ابتدا عدس را همراه با مقداری آب و نمک روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا بپزد. ۱ عدد پیاز را پوست بگیرید و خرد کنید و همراه با مقداری روغن داخل ماهی تابه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا پیاز کم کم سرخ و طلایی شود. نمک، زردچوبه، فلفل و دارچین را اضافه کنید و هم بزنید، سپس عدس پخته و آبکش شده را داخل پیاز داغ بریزید و یک دقیقه تفت بدهید و بعد اجاق گاز را خاموش کنید.

مرحله دوم

در مرحله بعد یک قابلمه را تا نیمه از آب پر کنید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا جوش بیاید، سپس رشته پلویی را داخل آب جوش بریزید و هم بزنید. اجازه بدهید رشته حدود ۳ دقیقه بجوشد، سپس رشته را آبکش کنید. کف قابلمه مورد نظرتان کمی روغن و زعفران دم کرده بریزید و سیب زمینی ورقه شده را روی آن بچینید.

مرحله سوم

حالا رشته آبکش شده را داخل قابلمه بریزید و ترکیب عدس و پیاز داغ را به آن اضافه کنید. رشته و عدس را هم بزنید تا با هم مخلوط شوند، سپس مقداری کره داغ روی مواد بریزید و اریشته را به مدت نیم ساعت دم کنید تا بپزد. در این فاصله یک عدد پیاز را پوست و خرد کنید و همراه با کمی روغن داخل ماهی تابه بریزید تا پیاز نرم و طلایی شود. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و کمی زردچوبه، فلفل، نمک و دارچین روی گوشت بپاشید و هم بزنید.

مرحله چهارم

وقتی گوشت کمی تفت خورد، کشمش پلویی را که از قبل شسته‌اید، به گوشت اضافه کنید و مقداری زعفران دم کرده بریزید. حالا مواد را هم بزنید و حرارت را کم کنید تا گوشت و کشمش بپزد، سپس اجاق گاز را خاموش کنید. اریشته دم کشیده را داخل دیس بکشید و از ترکیب گوشت و کشمش روی غذا بریزید و نوش جان. راستی ته دیگ سیب زمینی را فراموش نکنید!

 

مطالب مرتبط

تارت قارچ و پنیر با مرغ یک فینگر فود فوری مناسب مهمانی ها

طرز تهیه دنت شکلاتی خانگی فوق العاده خوش طعم

طرز تهیه سالاد تن ماهی خوشمزه و مقوی به ۴ روش مختلف

نظرات